Dobrý den,
příští rok budeme stavět, tak přemýšlím o správném vytápění domu, který bude mít ztrátu 8 kW.
V plánu mám solární systém pro ohřev TUV akumulační nádrž s bojlerem v jednom . Hlavní zdroj vytápění bude tedy elektrické , topení bude podlahové ( voda ). Solar bude ohřívat hlavně přes léto vodu a v zimě i do topení ( minimum ) Poté chci zapojit do sestavy krb, které by bylo v oběhu branné jako druhé topidlo. Na chladnější večery aby se dalo rychle ohřát v místnosti a nebo schladit tak klimatizaci a nebo rekuperační jednotku …. ???
Budu rád za každý názor. Děkuji :-)
@marcel85 Při takto vysokých ztrátách a el. proudu jako zdroji energie bych jednoznačně preferoval tepelné čerpadlo. Soláry v zimě nevytopí skoro nic a pokud dalším zdrojem bude jen krb, znamenalo by to denně topit, navíc by asi musel být s výměníkem a i když tam bude akumulačka, tak to stejně není moc ideální v kombinaci s teplovodním podlahovým topením není. Nechal bych jej pouze na atmosféru, pokud chcete.
díky ještě jsi nechám tuto informaci potvrdit našim projektantem. Budeme mít dvou patrový dům užitková plocha cca 170 m. - dům bude navržen ze systému Porotherm, obvodová cihla domu Porotherm 30 profi, tl. 300 mm + Isover EPS GreyWall tl. 200 mm. Okna trojsklo. Myslíte, že bude menší TZ ?
Máte v tom pěkný hokej. Při těchto TZ je sebevražda jít do elektrokotle. Moje (velmi hrubé) doporučení:
- tepelné čerpadlo (vzduch-voda) v střední cenové relaci s integrovaným ohřevem TUV (jako bonus většina TČ umí i chladit do podlahy v létě),
- volitelně s možností termických panelů na střeše na ohřev vody,
- krb vůbec neřešit (extra náklady na krb, komín, pravidelné revize atp.) - pokud jej fakt jako chcete, tak max na atmošku,
- TZ se mi zdají trošku vyšší než bych čekal, ale nepíšete, jak bude izolován strop či podlahy atp.
@marcel85 No, vždycky se dá něco ubrat, ale jinak si myslím, že by to mohlo odpovídat (opravdu jen dojem a hrubý odhad). My stavěli bungalov, plocha cca 220 m2 a TZ nám spočítali na 8,5. Podobně jako vy, zateplení ale 150, tedy slabší, velké prosklené plochy a z hlediska ztrát i méně výhodná stavba (bungalov) vs. patrový dům.
@marcel85 Krb je vysokoteplotní zdroj, podlahovka nízkoteplotní médium. Takže určitě ne vytápění nějak napřímo. Snad by to šlo nějak rozumně udělat přes velkou akumulační nádrž a nějaký inteligentní trojcestný ventil...
@marcel85 Podlahovka je nízkoteplotní (teplota vháněné ohřáté vody se pohybuje max. okolo 35-37 oC) zkrbu s výměníkem dostáváte vodu výrazně teplejší. Proto tam je vhodné mít tu akumulační nádrž. Voda z výměníku z krbu nahřeje velký objem vody v akumulačce, ale na nížší teplotu a teprve voda z ní jde do podlahového topení. Má to pak dle velikosti akumulačky i slušnou setrvačnost a řeší to výpadky při topení v krbu. Stejně se ale asi neobejdete bez chladící smyčky a celé je to dost komplikované. Nešel bych do toho.
@skunkos Tak izolovaný strop ani podlahu nemám v malém projektu vůbec napsaný. Děkuji za připomínku. A máte pravdu, jsem teprve na začátku a hokej v tom mám velký proto hledám nápady a hlavně zkušenosti. :-|
@marcel85 my budeme stavat podkrovny dom cca 90 m2 zastavanej plochy, ytong 30cm + 20cm polystyren, v strope 36cm vlny, v podlahe 18cm polys. Bez stresnych okien a bez balkonov. 4 francuzske okna na juh. Projektant vyratal tepelne straty cca 4kW s rekuperaciou este trochu menej, merna spotreba tepla je 25 kW/m2/a .(pasivny dom ma do 15)
Ta vasa spotreba 8 kW sa mi zda velmi vysoka....
Tiez sme rozmyslali nad teplovodnym krbom s podlahovkou, ked som spocital naklady na realizaciu, rychlo ma to preslo ;-), bude podlahovka s kondenzacnym kotlom a zasobnikom na TUV _ moznost ohrev aj elektrinou
Na uzitnou plochu 170m2 ty ztraty by nohly byt nekde kolem 6-8 kW. Trosku to mate nadsazene. No ale na topeni bud TC, plyn nebo tuha paliva. Zalezi k cemu mate blize. Jenom elektrika je ekonomicka sebevrazda. Pokud byste ji chtel, tak pak mjsite mit ten krb a taky asi i panely. Jedna vec je zpusob vytapeni, druha primarni energie, coz je takova divna polozka v energetickem stitku domu, ale podle ni se stavba taky schvaluje.
S ohledem na pořizovací cenu solárů a to, že prakticky budou jen přes léto ohřívat TUV (což jsou malé tisíce korun ročně), bych spíš uvažoval nad jejich vypuštění.
K úvaze: je dostupný plyn? Budete mít v technické místnosti i pračku a sušičku?
Pokud ano, tak popřemýšlejte: plynový kotel na vytápění s vodní podlahovkou. TUV řešit elektrobojlerem s tepelným čerpadlem (cena cca 40.000,- Kč, v létě využije teplo z otevřeného okna, v zimě odčerpá zbytkové teplo z plynového kotle, celoročně pak bude odčerpávat vzniklé teplo z pračky a sušičky, jakoby navíc je to, že tepelné čerpadlo bude vysušovat vlhkost z technické místnosti, která vzniká při praní a sušení..
Ve výsledku kotel jede jen přes sezonu, bojler na elektriku umožní výhodnější sazbu na celou spotřebu el. energie a náklady na TUV klesají díky integrovanému čerpadlu. A jak už bylo napsáno výš, vykašlete se na krb s výměníkem, brutálně komplikovaný systém, který se prodraží a bude velmi těžké se s tím naučit pracovat. Pokud budete chtít, koupíte malinký krb bez výměníku a když chcete, zatopíte. pokud byste topili pravidelně, tak v prostoru s krbem podlahovku přiškrtíte či úplně zavřete, pokud vás krb přestane bavit, znovu ventil do podlahovky otevřete..
@marcel85 Nechci hodnotit práci projektanta, občas se záměrně spletou i o 100%. Podle fyzikálních zákonů jste na TZ někde kolem 4,5 kW. Vzhledem k možné nekvalitě prací počítejte nejvýš 6 kW.
Nechte si navrhnout elektrokotel, jen místo kotle dejte spolehlivé levné tepelné čerpadlo. Ekonomičtější variantu nenajdete. Mám postaveno v podstatě totéž, co Vy. Vytápění plynem ruším a na tepelné čerpadlo přecházím. Krb a komín jsme dali, funguje pouze pro ozdobu. Solární kolektory s tepelným čerpadlem ztrácejí jakýkoliv smysl. Výpočty respektující fyzikální zákony najdete v mém profilu.
@josef_vavra nevím, jestli se projektanti spletou záměrně nebo ne, to nechci posuzovat, ale slyšel jsem od známého, že to může vypočítávat každý trochu jinak, nevím, nestudoval jsem to.
Nicméně mám od projektanta domu nějakou hodnotu, jak v dokumentaci uvádí "emperickou" a pak jsem si nechával dělat extra projekt na topení od jiné projektantky a ta na stejném domě vypočítala TZ o 4,5kW nižší, takže dle mé zkušenosti je to spíš, jestli ty TZ počítají nebo odhadují.
@radim83 Proto mám na stránce http://kondenzace.kvalitne.cz/podlaho... výpočet přesně odpovídající fyzikálním zákonům. Skutečná spotřeba z meteorologických dat je pak odvozována v souboru http://kondenzace.kvalitne.cz/kks/opt...
kde zjistíte i reálně dosažitelný SCOP. Tedy žádné odhady s bulharskými konstantami, ale pečlivé sčítání podle počasí za poslední tři roky. Budu rád za každou připomínku k návodům i k porovnání s realitou. Pokud nesedí, vznikla někde chyba v průběhu stavby a je třeba tu stavební chybu najít.
@sucky12 Třeba tady https://www.obchod-vtp.cz/tepelne-cer... je stroj, který vyhoví i pro čtyřpodlažní prvorepublikovou vilu s TZ 11 kW. Samozřejmě s bivalencí. Nicméně podle výpočtu stále levnější, než topení plynem v perfektně seřízeném kondenzáku. Chci odzkoušet tuto zimu. Logicky s přehledem vyhoví i pro jakoukoliv novostavbu. Bohaté diskuzní vlákno je zde https://forum.tzb-info.cz/106288-tepe... Ekonomičtější systém se mi zatím nepodařilo objevit.
@melin6 Vaše hodnoty jsem nasázel do odpovídajících polí a pro -10°C (Y26) jsme na cca 3 kW (G5). Když přičtu přirážky na nekvalitní práci, přes 3,5 kW byste přelézt neměl. Na podlaze nášlapná centimetr dřevo (M4-7). Zůstalo zadáno z předchozího výpočtu. Vychází střední teplota topné vody do podlahového vytápění 26,6°C. Na topném výkonu z pohledu teplotní stability nezáleží (volíte C15). Dvouhodinový výpadek nepoznáte ani při -10°C, pokles o 0,4 stupně. Dávám jako ukázku, jak se dům bude chovat.
Nyní k topnému zdroji. Na druhém obrázku je v poli L4 zadáno 3,5 kW pro -10°C.
L5 je 21°C. Velkou otázkou je vliv ostatních zdrojů N4. Sem se připočítává průměrný příkon el. spotřebičů cca 200W, až 100W na člověka biologické teplo, 75W/m2 sluneční zisk jižních oken- ve vašem případě kolem 600W a naopak odečítá spotřeba teplé vody 120W na osobu. Můj odhad je 0,8 kW, ale můžete dosáhnout i 1,5 kW. Zkoušením tohoto pole vidíte, jak se zkracuje délka topné sezóny (E6) a současně můžete porovnávat s délkou danou denostupni (C6 aD6 pro DS13) Dalším zajímavým ukazatelem je "počet dní plných ztrát" Jako kdyby trvala pouze výpočtová zima. Běžně se dosahuje 75 dní , tedy roční spotřeba = TZ x 24 x počet dní v K1 až K3. Zpracováno pro poslední tři roky. Nezapomeňte si zadat svoji nadmořskou výšku!!! A5.
Připomínky vítám a zapracuji je do lepších návodů. Dům budete z mého pohledu mít špičkový, roční spotřeba kolem 2 MWh odpovídá v jiných případech pouze bojleru a teplé vodě pro dva lidi. To vše za cenu 55 tis Kč za obyčejné tepelné čerpadlo. Tolik fyzikální teorie, skutečnost bývá až o 20% horší. S tím ale počítám. Vaše TZ jsou výpočtově 3 kW, pro TČ počítám 3,5 kW.
@melin6 Ztráty zeminou jsou v podstatě konstantní v řadě tlouštěk 14 cm-20cm-30cm jsou 350W-280W a 210 W Tuto hodnotu promítneme do ostatních zisků (pole N4) Ročně ušetříme 0 - 110 - 280 kWh a naopak na chlazení padne 0 - 50 - 100 kWh. Když dáte 30 cm do podlahy místo 14 cm, ušetříte 180 kWh (400 Kč ročně) Když vezmu cenu 20 m3 podlahového 1770 Kč/m3, pak se investice 35400 Kč vrátí za 88 let. Sám vidíte, že je to nesmysl. 15cm v podlaze je prostě horní ekonomická hranice.
@josef_vavra takze to znamená ze uz nemam nic řešit 😂mockrat dekuji, jinak zkoušel jste nekdy delat porovnání vodni podlahovky s tepelnym čerpadlem a topne folie ecofilm? Jedna se o celoplošné vytápění ne o odporovy drát, popřípadě jak jsou na tom vstupní a provozní naklady? Myslim ze by to dost lidi tady zajímalo na střeše, popřípadě navrhuji muj dum k názornem příkladu
@melin6 Je to jednoduché. Potřeba tepla zůstane shodná. Tedy na obrázku pole L1 4909 kWh pro zimu 2015/2016. Jen ji kompletně spotřebujete v elektřině za 2,10x4909 = 10300Kč S tepelným čerpadlem spotřebujete 2,10x1467=3080 Kč , ale musíte přičíst amortizaci 55000/10= 5500 Kč. Vzhledem k robustnosti stroje ale spíš jen 55000/20= 2750 Kč. S tepelným čerpadlem jste tedy na 60 až 80% nákladů proti čisté elektrice. Nemusí se to zdát jako pádný důvod k pořizování. Jako úspora 20% v nejhorším případě bych se ani nedivil. Ale nezapomeňte, že jako bonus máte letní chlazení. Náklady na vodní podlahovku a folie vycházejí shodné. Kolem 35 tis/100m2.