Co je lepší do drenáže. Štěrk nebo kačírek? Jaké velikosti?
Kačírek se mezi sebe nezatáhne, mezi kameny zůstanou mezery, takže by pro odvodnění měl být teoreticky lepší. Co myslíte? Nebude to potom neudusané moc "plovoucí"?
Obvykle bývá kačírek dražší, ale v mém bydlišti je pískovna co ho nabízí a cenově mi vyjde stejně jako štěrk, naopak lom na šterk tu tak blízko není.
Dále - můžu do drenáže přihodit sem tam větší kámen co se mi povalují na zahradě a nevím co s nimi (taky zakulacené 10-15cm většinou křemeny)?
Díky za rady.
@skunkos
Né, že má být nopovka obráceně... ona tam nemá být vůbec, pokud je to takto zateplené (což navíc nedává smysl zateplovat do nezámrzné hloubky). NJN to jsou ty detaily z gůůglu.
@panlorenc nemáte pravdu. Zateplení základů do nezámrzné hloubky není zbytečné a dneska se to prakticky jinak nedělá (v případě klasickéých základů na pásech). Omezí se tím únik tepla okrajovou zonou. Především v kombinaci s podlahovým topením to má velice výrazný vliv na snížení ztrát podlahou. . .
@jirka766 Ne, Vy potřebujete dostat vodu od domu. Takže jíl nahoře je výhodou, protože odvádí povrchovou vodu dál od domu a co proteče dolů, odvede drenáž. Jinak je jedno, zda tam dáte kačírek nebo štěrk. Použijte to, co vychází levněji. Ve Vašem případě je to kačírek.
@lucka_dc
nemáte pravdu. Izolace soklu se používá a to pouze jen pro přerušení tepelného mostu-zvýšeného tepelného toku přes podkladní beton (pro laiky-základovou desku). Tento detail má vymodelován v SW a průběh teplot jasně naznačuje, že cokoliv hlouběji než 600mm pod UT nemá žádný efekt. Podlaha respektive sokl již pod základem nepromrzá. Tento detail je uveden správně z pohledu proveditelnosti (prdne se tam XPS deska na výšku a je to). Já ovšem doporučuji z logiky věci ušetřit materiál a desky řezat (nic pracnýho pro svépomocníka).
@zubr487
Nemáte pravdu. Izolace soklu se používá a to pouze jen pro přerušení tepelného mostu-zvýšeného tepelného toku přes podkladní beton (pro laiky-základovou desku). Tento detail mám vymodelován v SW a průběh teplot jasně naznačuje, že cokoliv hlouběji než 600mm pod UT nemá žádný efekt. Podlaha respektive sokl již pod základem nepromrzá. Tento detail je uveden správně z pohledu proveditelnosti (prdne se tam XPS deska na výšku a je to). Já ovšem doporučuji z logiky věci ušetřit materiál a desky řezat (nic pracnýho pro svépomocníka). Krom toho nejsou to pásy, ale PASY.
Samozřejmě, zateplení soklu se používá pro přerušení tepelného mostu. Já jsem napsal snížení tepelných ztrát v okrajových zönách. To je snad to samé. Já a zřejmě i paní lucka jsme Vás pochopili tak, že je zbytečná izolace základů pod úroveň terénu. Takže rozpor je v tom, do jaké hloubky to má význam a samozřejmě i jaká tloušťka izolace má význam. Podobná otázka je i na tloušťku izolace stěn. Vy tvrdíte, že stačí 50 cm až 60 cm. Klasika je zateplení celého základu tedy cca 1m. .
@zubr487
Ale jo, s tím souhlasím. Já upozorňuju na další takový nešvar a to typické detaily na internetu (málokterý je zcela správný). Stavebníci, raději si připlaťte za detailnější projekt a ne jen projekt pro úřad, ušetříte více, než si myslíte.
@panlorenc Stavebníci obvykle staví podle projektu a ne podle detailů z internetu. Problém je spíše v tom, že v projektu je to dobře, ale pak to lajdácké firmy ošidí. Co jsem dělal sám a i co jsem viděl v okolí tak, se obvykle zabetonuje základová patka, na to se narovníjí dvě/tři řady ZB a to se izoluje XPS. XPS často funguje i jako šalování pro následní lítí desky.
@skunkos orientaci nopovky neřeším, ptal se na obsyp :) otočení nopovky si každý musí pořešit podle toho, jak má sokl řešený
@panlorenc jenže funkcí nopovky v tomto případě není hydroizolační funkce, ale mj ochrana proti poškození soklu. pokud ho máte zateplený a budete kameniho hutnit (což je potřeba, tak nopovka tvoří dvrstvu mezi kamenivem a zatepleným soklem.
řešila jsem s naším projektantem, nopovka není nutná, ale nic se s ní nezkazí
jelikož máme zateplený sokl, tak máme nopy směrem od domu
@zubr487
Nemáte opět pravdu. Svépomocníci NESTAVÍ podle projektu, protože stavební detaily v tom projektu nemají dostatečně řešený, tedy vlastně ani neví jak teda ten sokl, podhled, atd. mají udělat. No a pak udělají co? sednou k netu, poptaj se v hospodě či souseda, co už to má (ale řešil respektive neřešil v minulosti taky). Prováděcí projekt si pořizuje naprostý zlomek soukromých stavebníků. No a k tomu zateplení soklu až na úroveň základové spáry může udělat a navrhnout jen hlupák. To, že se to tak běžně dělá není argument.
@panlorenc Já to píšu podle svých zkušeností. Měl jsem levný projekt dělaný v podstatě jen pro úřady a toto jsem tam měl zakreslené. Vy jste jako zedník, co mi pomáhal. Podle něj je nesmysl dělat izolaci EPS 20 cm. Půlová tvárnice by neřezal, dával by tam cihly (to se tak prý dělá běžně). Izolace základů je zbytečné vyhazování peněz. To si musí rozhodnout každý sám a určitě bych netvrdil, že je někdo hlupák, pokud použije silnější izolaci nebo ji protáhne až na úroven základové spáry.
@zubr487
Ale špatně se jen chápeme. Izolovat sokl/základ ANO JISTĚ, tl. neřeším, ta závisí na výpočtu a ekonomice. Já jen tvrdím-a teď prosím pozorně čtěte: že izolovat sokl až na úroveň založení, tj. do nezámrzné hloubky (cca 1-1,2m) je opravdu zbytečné a plýtvání materiálem izolantu, protože stejný efekt bude mít izolace XPS pouze do hloubky 600mm. Proč tomu tak je, na to stačí opravdu selský rozum.
@panlorenc já jsem ale nikde nepsal o izolaci k základová spáře. Psal jsem o tom, že se obvykle zabetonuje cca 50cm betonová patka. Rovnou do čerstvého betonu se naskládají tvárnice ZB a ty se z vnější strany izolují. V mém případě jsem protáhnul XPS ještě cca 12 cm nad ZB Horní stranu jsem podle laseru srovnal, zpevnil prkny a použil jako ztracené bednění pro desku. Vedle dělala desku firma a co jsem sledoval, tak použili stejný postup. Jinak selský rozum na výpočet ekonomické návratnosti nestačí. Navíc to podstatně záleží na tom, zda použijete PT. .
@panlorenc Firma vedle stavěla dřevodomek. Jako izolaci dávali něco jako PVC lino a na okrají ji ohýbali nahoru. Já mám úroveň izolace min 15cm až 2.5m nad terénem, protože jsem stavěl na svahu. Takže jsem žádný zpětný spoj nedělal