Dobrý den, prosím o radu. Kdo máte dům stavěný z nezateplených cihel, jak jste realizovali fasádu? Máme rozcházející se informace ohledně složení fasády. Některé firmy nám tam chtějí dát pod jádro perlinku a lepidlo, údajně aby fasáda nepraskala (ale co si budeme povídat, možná spíš jde o tu položku v rozpočtu 🙂, dřív nikdo žádnou perlinku a lepidlo neznal a fasády nepraskaly...nebo ano?).
Jiní zase tvrdí, že perlinka s lepidlem v podstatě popírá náš původní záměr, že jsme nechtěli obložit dům plastem (polystyrenem), protože lepidlo nám dům neprodyšně uzavře stejně jako polystyren. Děkuji předem za jakékoli zkušenosti.
P.S.: nechci se pouštět do diskusí, zda dům bez polystyrenu dýchá nebo nedýchá, protože nemá plíce 🙂, polystyren na domě prostě nechceme 😉
No my jsme taky neměli mít zateplení polystyrenem, ale akorát cihlu, no nicméně se nakonec šlo do 5cm polystyrenu, aby se to nemuselo omítat... Protože omítky nahazujete 2x - 3x minimálně po sobě právě aby nepopraskaly
@ptjj Nebojte se dům ani vy se v domě s polystyrenem neudusíte. Dům se větrá okny nebo rekuperací, ne zdí. Když projde polystyrenem voda tak i vodní pára a vzduch.
@wpavel to slyším prvně, že projde polystyrenem voda 😄 ....každopádně máme i jiné důvody, proč polystyren nechceme, např. poškozování fasády ptáky apod.
@ptjj To nemělo vyznít že vás přemlouvám do zateplení. Polystyren dávám na začátku sezony pod malý bazén říkám tomu smáčedlo, na konci sezony když bazén ukládám jsou desky podstatně těžší a nacuclé vodou a to je 100 polystyren.
Zkuste se zeptat doporučených výrobců omitek pro tyto cihly. Třeba to mají spočítané. U doporučenych skladeb někdy perlinka je někdy ne...investore vyber si 🙂.Nejde jen o lepidlo, ale i o cementovy špric na cihly. Tyto materialy nejsou ale nepropustne...jen huře propustne a zalezi take na tloustce. Perlinka bude obecne na praskliny lepsi. Že se v minulosti praskliny netvořily bych úplně netvrdil. Špíš pokud vznikly, tak v břizolitu nebyly tolik vidět.
Jinak bych ještě dodal, že polystyren, lepidlo apod. neuzavřou stavbu neprodyšně. Faktor difuzniho odporu cihly je cca 10. Cementových omitek 20, polystyren 40. Paroteste fólie mají ale spíše 100000. Takže i polystyrenem para prochází...jen pomaleji..hlavně i k prohlédnutí k tloušťce. Laik to nemá šanci vyhodnotit...proto bych zkusil ty výrobce omitek.
Skladba je: cementový postřik (špric), lehčená (popř jádrová) omítka, základní penetrace, stěrka s perlinkou, barevná penetrace, finální omítka.
Na podzim 2020 mě to vyšlo i s lešením cca 1150kc/m, byla použita jádrová omítka a difuzní lepidlo (CEMIX 185 - 3x dražší) a difuzní barevná omítka (CEMIX DUOCEM - 1,3x dražší). Difuzními materiály eliminujete to neprodyšné uzavření, propustnost skladby je o 35% lepší ve prospěch dražších difuzních materálů.
Pokud jsou okna/omítka tmavé, tak si nechte dát barevné APU lišty, mě tvrdili že se dělají jen bílé, tak jsem jim věřil...
@petr13
Ano je to tak, cenově to vychází stejně s polišem, takže tratím na tom že jsem použil širší 44cm cihlu (oproti 30cm která se dává když se plánuje polyš). Ale z energetického hlediska nijak netratím, při vytápění plynem je roční spotřeba pod 20000, při ploše 130m2 obytných prostor +30m2 garáž/dílna (která se taky trochu temperuje). Takže polyš netřeba...
Snad se mi tato "investice" vrátí na tom že to nebude náchylné na plísně.
@wacko No oproti polyšu podle mě torchu tratíte. Já mám dům 170 m2, mám 30 + 18 cm polys a protopím kondenzačním kotlem ročně 900 m3 (včetně TUV), takže cca 12 tis.
Takže vás cihly stály cca o 100 tis víc + vám to ubralo několik m2 na desce. Ale zase máte odolněší fasádu no. Otázka je jestli ta dan za odolnost není moc velká.
@petr13 ono to totiž úplně porovnávat nejde. Neznáme podstatné údaje o větrání, na kolik stupňů se vytápí, jaká lokalita, kolik osob v domácnosti, jaké jsou reálné solární zisky, atd atd.).
To, že je cena jednovrstvého zdiva dražší než sendvič s polystyrenem je asi zbytečné se bavit, zde je to zcela jasné (ono ale třeba s vatou je to taky zase jiná písnička) a že to ubralo na desce? Na prostoru neušetřím, protože na SÚ je zajímá vnější obvod budovy. Rovněž se při 50zdi zakládá na užší cihle a druhý šár se předsazuje (první se pak zaklápí jako sokl.., takže jestli má někdo 30 + 20 nebo někdo 50 zeď, tak tam žádný rozdíl není.. (zase jiná písnička by to byla při použití VPC, ale to má taky i své nevýhody).
Je to prostě o preferencích každého z nás, co je mu bližší, byť nákladově na výstavbu je jednovrstvé zdivo nákladnější (především cihla, u ytongu není fasáda tak drahá, defakto jde jen o použití difuzně otevřeného lepidla, ale zase je to materiál, který neakumuluje, což může někomu vyhovat a jinému ne..)
Diskuze jsou na tyto témata vždy zajímavé, ale co je lepší je spíše jen řečnická otázka 🙂
@petr13 Nevím co myslí wacko za plísně, kondenzovat to může u starých vlhkých domů když se použije slabá vrstva polystyrenu. Zateplení polystyrenem kryje veškeré nedostatky (tepelné mosty) kterým se nedá moc dobře zabránit. Snížená TZ je přínosem po celou dobu co dům stojí. Cena samotného polystyrenu už není tak závratná.
@doog Já tam rozdíl teda vidím. I když se založí na 38 cm cihlu, tak se prostor ušetří. Já mám např. obvod domu 66 m. Kdyby se použilo na založení 30 cm místo 38 cm, tak je to ušetření 5,28 m2 plochy, což už je např technická místnost...
@wpavel ano plísně jsou hlavně o větrání. Pokud se větrá tak žádné plísně při zateplení nehrozí.
@petr13 jenomže vy to reálně neušetříte v prostoru, protože tu šířku zdi máte ve výsledku stejnou. Pokud by jste chtěl ušetřit na prostoru, musel by jste mít užší složení zdi, což se bavíme o výše zmiňovaných VPC nebo dřevostavbě?
@wacko jste nějak mimo. Pokud použijete cihlu 44cm plněnou minerálem vychází U=0.18W/m2K. Pro kombinaci 30cm cihly za poloviční cenu + 15cm EPS vychází U=0,14W/m2K. Lehčená omítka na cihlu vychází srovnatelně jeko ten EPS s tenkovrstvou omítkou. Takže za skoro dvojnásobnou cenu máte zdivo s výrazně horšími tepelně izolačními parametry. Co je na tom výhodného? Povídání o plísních díky EPS jste slyšel v hospodě ? tak jim poděkujte za perfektní rady. Jen pro zajímavost se podívejte na složení dřevostaveb. Zjednodušeně je to pytel z igelitové parotěsné folie obalený EPS. Podívejte se na diskuze na téma RdRýmařov. Našel jste tam nějaké problémy s plísněmi nebo jiné problémy s nedýcháním domu ? Plísně budete mít i Vy pokud nebudete větrat. I když uděláte difuzně otevřenou stavbu, tak denně vyvětráte několik litrů vody. Difůzí ale projde jen kolem 0,1l/m2 za rok.
Omlouvám se všem diskutujícími, ale přesně se to tady zvrhlo směrem, který jsem nechtěla. Žádala jsem o radu, jaké složení vnějších omítek použít na nezateplený dům, ne o doporučení ho zateplit. Zateplený prostě není a nebude. Myslíme si, že plastů kolem sebe máme dost. Stačí, že je máme v podlahách a ve spoustě stavebních materiálů, kde se tomu nedá moc vyhnout, obalovat jím celý dům si už nepřejeme 😉
@ptjj dům si časem sedá a proto vyrobce doporucuje lehcenou omitku a na to nejakou finalni. Podivejte se na stranky výrobce. Ta lehcena omítka se dělá jednak pro zlepseni tepelne izolace ale hlavně zajistí diky vysoke pružnosti zajistí omezeni vzniku prasklin a prorysovani spár. Jak zde již bylo uvedeno, ta omitka je dost drahá a tak se to řeší i perlinkovou sterkou a na to finální
Myslel jsem to tak, že:
lepší paropropustnost = menší vlhkost v místnosti = menší náchylnost na plísně
Samozřejmě těch vlivů je více: dostatečné větrání / vytápění / rozmístění nábytku / technologická nekázeň. Nyní mám v zimním období v obytných místnostech max 35%, v temperované garáži max 45% (přesto že to občas zvlhčí mokré auto). A že platím 500kč měsíčně navíc za plyn mě netíží.
U známého kde jsem pomáhal stavět (a použil polyš), se po 10-ti letech plísně objevily (dolní roh u soklu, horní roh v podkroví). Může to mít na svědomí jakýkoliv z těch vlivů, těžko říci. Ale čím méně vlivů, tím lépe. Sám jsem zvědavý jak to tu bude po 10-ti letech vypadat.
Dále už to tu nebudu přiživovat.
@wacko rovnice: lepší paropropustnost = menší vlhkost v místnosti = menší náchylnost na plísně neplatí. To by majitelé difůzně uzavřených dřevostaveb museli neustále řešit plísně. Ty plísně jsou především technologická nekázeň a nedostatečné větrání. V případě jednovrstvého zdiva je pravděpodobnost nekázně vyšší. Klasicky tepelné mosty v místech překladů, věnce. ostění a pata zdiva. U varianty zdiva se zateplením je těch možností mnohem méně. Zatím co jsem viděl, tak to byl problém tepelného mostu v patě zdiva, díky nezateplenému soklu a základu. Zde to souviselo i s použitím elektrické podlahovky pokládané daleko od zdiva. Výsledkem byl vznik plísní za linkou a skříněmi.
@zubr487 Ono právě aby lidi ušetřili tu 500 měsíčně tak mizerně topí a nutí je to právě nevětrat. Klasika je ložnice kde prohlásí tam se nemusí topit stačí pootevřít dveře a tím tam není dobré proudění vzduchu a plíseň je za skříni hned.
Jestli pořád trváte na celé nezateplené zdi, tak vás to vyjde časově náročněji než polystyren, ten nalepíte, chytnete hmoždinkama, natáhnete perlinku lepidlo a je to na hrubo hotové.
Plísně nemáme a to se použila 5cm polystyren, aby se ušetřila dřina s omítáním a cihla je 40cm zhruba, tepelné mosty tu máme a s plesnivěním problém není, krásně to pozná člověk, jak jde kolem zdi a není tam PT, ta podlaha má možná v to místě 10C a zeď taky, okna orosená, že to teče až na parapet, když venku mrzne a plísně nikde nemáme, žádné rekuperace a další věci taky nemáme. Takže stačí větrat a hlavně nám pod všemi dveřni táhne, to ale můžete suplovat větráním hlavně, teď sem šel ze zahrady a jak je taková ta 0 venku, tak krásně na plechové střeše vidím, kde jsou v domě zdi a kde ne, protože v místě zdi je sníh na střeše roztátý a v místě, kde zeď není, tak drží, takže to dýchá samo a máme klid. Z hlediska výdrže je to podobné, z hlediska časové náročnosti vyjde líp polystyren a přidá vám ještě lepší TZ
@vladimir_sacha ano, trváme na zdi bez polystyrenu....fasádu bude realizovat firma, takže nás časová náročnost až tak netrápí a o cenu tady až tak moc nejde, pokud to nebude třeba o půlku dražší..........tepelné ztráty máme malé, okna se nám nerosí, větráme rekuperací
@ptjj Aha.. No tak já bych například do domu starého, co není zespod odizolovaný taky polystyren nevrážel, nic, nechal bych tam taky stará okna, akorát je opravil,obrousil, natřel, skontroloval atd, vím jak dopadla rekonstrukce prarodičů ve 150 let starém domě, za 3 měsíce byla reko sice hotová... Dům co není podřezaný, obkopala se akorát nopovka, nalepili polystyren a je plíseň za skříněmi a vše musí být 20cm od zdi, jinak se to rozpadne a začne plesnivět Tam bych zateploval maximálně strop, ale zrovna u domu, který je zaizolovaný proti vodě bych polystyren dal a aspoň tech 5cm (jasně, že 10 je lepších), ono to vyjde podobně a ve výsledku ušetří peníze.,
@vladimir_sacha teď moc nechápu váš příspěvek....nemáme starý dům ale novostavbu.....nicméně nejde nám o ušetření....tepelné ztráty máme malé i bez polystyrenu a své důvody, proč ho nechceme, už jsem zmínila.......opravdu se neptám, zda zateplit nebo ne 🙂