Diskusi odebírájí 2 lidé

Chytré vytápění svépomocí

Ahojte, Nejdřív popíšu aktuální situaci. V celém domě je teplovodní podlahovka vytápěná elektrokotlem. Doplňkový zdroj tepla krbová vložka. Máme jeden bezdrátový termostat (Honeywell T3R) na celý dům, tzn. buď topí celý barák nebo se netopí vůbec. Z návodu jsem to pochopil tak, že přímo uvnitř toho kotle je ta řídící jednotka (nějaké relé) které spíná ohřev a čerpadlo na základě pokynu toho termostatu. V rozdělovačích podlahovky (každé patro má svůj) totiž není přivedena elektřina. Každé patro má navíc jinou podlahu (přízemí vinyl, patro lamino, koupelny dlažba) čili při stejné teplotě v podlahovce každá místnost "topí" jinak. Problém je ten, že pokud je termostat umístěn v přízemí, nahoře není dostatečná teplota a pokud je umístěn v patře, tak je dole přetopeno. Zatím to řeším lehkým "přiškrcením" ventilů v přízemí ale není to ideální řešení. A když už do toho vrtat tak to vzít zgruntu. Cenovky hotových řešení začínají na 80-100 tis. Věřím, že svépomocí se to dá zvládnout možná i za třetinu. Určitě se nevyhnu s přívodem elektřiny do těch rozdělovačů, s tím se počítá. Potom tam do každého patra připojit nějakou centrální svorkovnici pro komunikaci s termostaty, něco takového?? https://www.obchod-vtp.cz/KL08RF-bezd... Na ventily dát termopohony, to je jasné. A potom do každé místnosti bezdrátový termostat. A nejspíš do toho kotle zase nějaké relé co bude zapínat ohřev a čerpadlo? Bude to takto fungovat nebo jsem úplně mimo? Díky předem za rady, snad se něčemu dobereme.
Odpovědět
1
2

Odpověď na příspěvek od fik111:

Ahojte, Nejdřív popíšu aktuální situaci. V celém …
@fik111 Nic z toho není potřeba, pokud umí kotel jet podle ekvitermní křivky. Potom je to jenom o tom, nastavit teplotu topné vody podle nejchladnější místnosti a ostatním okruhům přiškrtit průtok na rozdělovačích. V začátcích projektu mi taky nabízeli termostaty do jednotlivých místností, ale nedal jsem se.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od fik111:

Ahojte, Nejdřív popíšu aktuální situaci. V celém …
@fik111 upřímně jste mimo. Podlahová má dlouhý náběh a doběh což není dobře pro ovládání termostatem topte přes ekvitermní regulaci. A pokud to váš kotel neumí raději obětujte 20 tisíc a kupte kotel co to umí a nemusíte nikde nic kopat a vyjde to levněji. Potom teploty dostelujete průtoky jak je psáno výše.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od fik111:

Ahojte, Nejdřív popíšu aktuální situaci. V celém …
@fik111 nenapsal jste co máte za kotel. S vysokou pravděpodobností umí ekviterm a tak stačí jen přidat externí čidlo.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od edison101:

@fik111 upřímně jste mimo. Podlahová má dlouhý ná…
@edison101 ano, jsem laik a rád si nechám poradit :-) ostatně k tomu, bych řekl, má i toto fórum sloužit. Kotel je trinnity 15kw a co se dívám do návodu tak ten ekviterm tam má. A dokonce to čidlo mělo být součástí balení, jen to elektrikář evidentně nezprovoznil. Princip teda chápu, kotel bude zkrátka ohřívat teplotu v podlahovce tak, aby byla bez přikrcených ventilů všude po baráku stejná teplota. A tam, kde budu chtít teplotu nižší (ložnice) tam to trochu přiškrtím. Topení tedy jede čistě na základě venkovní teploty. Teď jde ještě o to vyřešit situaci, kdy se zatopí v krbu. Ten vytopí přízemí, ale do patra už to moc nejde. Tím pádem, když bude venku -10, kotel pojede na plnej výkon. Abych ušetřil, tak zatopím v krbu, aby to vytopilo alespoň půl baráku, ale podlahovka dole pojede celkem zbytečně a tím se jaksi vytrácí ta úspora vytápění dřevem. Pro úplnost - celková obytná plocha domu je skoro 200m2, takže půl baráku (100m2) je už celkem podstatná plocha.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od fik111:

@edison101 ano, jsem laik a rád si nechám poradit…
@fik111 jednoduše. Vyzářený výkon podlahovým topením je úměrný rozdílu teplot mezi teplotou vody a teplotou interieru. Jakmile zatopite v krbu, tak narůstá teplota interiéru a tím úměrně klesá i výkon PT. Voda se méně ochlazuje a tím klesá spotřeba kotle. Takže jednoduše řečeno se o to nemusíte starat. Vyzkoušejte si to a uvidíte sám. Tomu se říká samoregulaci PT.
Odpovědět
@zubr487 Také plánuji řešit podlahové topení a krb. Pokud topím podlahovkou, mám všude požadovanou teplotu. Jakmile ale zatopím v krbu, tak: - podlahovka ubere, v místnosti s krbem je to pořád OK, ale co ostatní, které krb nevytápí, tak se logocky musí ochladit - nebo podlahovka pořád jede stejně, takže v místnosti s krbem mám přetopeno, jinde OK Nebo se pletu?
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

@zubr487 Také plánuji řešit podlahové topení a k…
@p_sava Podlahovka zníži výkon iba v miestnosti s krbom, ostatné miestnosti budú fungovať normálne. Ale samozrejme sa môže stať, že bude v miestnosti s krbom pretopené, lenže to nebude kvôli podlahovke ale kvôli krbu. Ak bude v extrémnom prípade v miestnosti vyššia teplota ako je voda v podlahe, tak bude podlahovka miestnosť ochladzovať.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

@zubr487 Také plánuji řešit podlahové topení a k…
@p_sava kotel jede pořád stejně kdy, do podlahy posílá vodu s teplotou dle ekvitermu. Podlaha snižuje vyzářený výkon jen tam, kde z nějakého důvodu narůstá teplota vzduchu. Takže ve Vašem případě jen v místnosti s krbem. Ostatní místnosti budou topit stále stejné. Musíte si uvědomit, že podlaha má obrovskou setrvačnost. Vaše představa, že budete v místnosti s krbem blokovat od termostatu okruhy by stejně nefungovala, protože podlaha topí ještě řadu hodin po vypnuti
Odpovědět
Ta setrvačnost je mi jasná. Pokud to tedy dobře chápu, v místnosti, kde zvýším teplotu krbem, podlahovka nepředá tolik tepla a nebude tam přetopeno, v ostatních místnostech bude pořád ale stejné teplo. Předpokládám tedy, tím že v místnosti s krbem nepředá podlahovka tolik tepla, zůstane jí více pro zbytek domu, tudíž ale nebude potřeba tolik energie na ohřev a dá se tím i něco ušetřit. Spotřeba při topení krbem tedy klesne.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Ta setrvačnost je mi jasná. Pokud to tedy dobře c…
@p_sava Áno, táto úvaha je správna. Miestnosti neovplyvnené krbom budú fungovať ako by krb nebol. Ale obávam sa, že v miestnosti s krbom pretopené bude. Záleží akú tepelnú stratu daná miestnosť má a aký výkon má krb. V dobre zateplených domoch to býva obzvlášť problém.
Odpovědět
Díky za vysvětlení. Jinak já mám v projektu elektrické kabely, takže tam bude v každé místnosti termostat, tam ten problém vůbec není. Ale u té vody mě to překvapuje. Krb - máte pravdu, měl jsem pěkný vybraný, ale cca 7 kW, podle projektu tam musí být mnohem slabší, takže nakonec jen nějaký s 2.4 kW.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Díky za vysvětlení. Jinak já mám v projektu elekt…
@p_sava doporucuju tezka akumulacni kamna. Ja uz bych ted sel do mastku.
Odpovědět
Článek se načítá
Obávám se, že kamna z mastku ve výkonu do 2,4 kW nenajdu. Když jsem hledal, moc toho obecně nebylo. Zatím předběžně plánuji NORDPEIS SALZBURG M II . A topit tam budu jen pro navození atmosféry, neplánuji tím šetřit.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Obávám se, že kamna z mastku ve výkonu do 2,4 kW …
@p_sava tulikivi delaj snad uz od 1.1 kw ale zkusenost osobni nemam
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Díky za vysvětlení. Jinak já mám v projektu elekt…
@p_sava Elektrická podlahovka je něco jiného. Problém tam bude stále. Jakmile máte kabely v nějakém betonu, tak stále je to obrovská setrvačnost. Pokud termostat zjistí, že narůstá teplota, tak sice vypne topení, ale ten beton bude stejně topit dál. Pokud plánujete krb, musíte dobře vybírat s co nejmenším okamžitým výkonem a tedy akumulační. Pokud to plánujete jen pro občasné topení, tak je to jedno a není co řešit. Prostě případně otevřete okno. Jinak trochu nechápu volbu použití elektrických kabelů. Teplovodní podlahovka může být levnější a hlavně máte možnost použít jiný zdroj tepla.
Odpovědět
Ten krb ještě prozkoumám, ale původně jsem jej neplánoval, musel být pro PENB, takže když už tam je, asi občas zatopím. Kouknu tedy na akumulační s tím mastkem, ale ten vybraný co uvádím výše, je podle webu také akumulační, proto mi byl asi i doporučen. Rodíl ceny oproti kabelům byl 350k, to mi přišlo docela dost. Navíc podlahovku s vodou má většina kolegů a pořád něco řeší. Vím o třech, co mají kabely (v jednom případě jen rohože) a naprostá spokojenost. Spotřeba bude asi mnohem vyšší, úspora to srovná jen na pár let, ale co, dnes paltím mnohem víc za topení a neřeším to. Kabely budou v cca 3,5 - 4 cm anhydridu, na tom vinyl nebo dlažba dle místností. Jinak zajímavost - podlahovka s kabely reaguje rychleji než s vodním potrubím. Někde jsem to četl a mám i nějak tak vyzkoušeno. Nevím proč, říkám si, že kabel je při vypnutí ve vteřině studený, kdežto voda koluje pořád dokola a její snížení teploty se projeví pomaleji, nejde skokově ochladit. A natopení na požadovanou teplotu také nějakou dobu trvá té vodě, u kabelu je to zase ve vteřině plný výkon. Tak jen tak zkušenost.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Ten krb ještě prozkoumám, ale původně jsem jej ne…
@p_sava To není pravda. Rychlost natopení určuje výkon kabelu/teplota vody a objem anhydridu nebo betonu. To samé v podstatě platí i pro doběh. Hlavní akumulační hmota je ten anhydrit. Jestli kabel nabíhá na plný výkon hned je nepodstané. Vy tam plánujete anhydrit 3.5 až 4cm. Je pravda, že u teplovodního potřebujete 5cm. Cena nevím kde jste vzal ten rozdíl 350k. To je nesmysl. Izolaci, dilatece a anhydrit musíte dělat tak jako tak a rozdíl je jen v tom, že tam nataháte kabely nebo trubky. Ty trubky jsou levnější, zase k tomu potřebujete třeba el kotel a rozdělovač, ale materiálově i z hlediska pracnosti je to srovnatelné.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Ten krb ještě prozkoumám, ale původně jsem jej ne…
@p_sava V bytě jsem měl kabely, do baráku už jsem dával vodní podlahovku. Kabelová podlahovká muže mít rychlejší náběh, protože topný výkon je dimenzovaný na ztráty místnosti plus rezerva. Nevýhodou je, že ten výkon se musí vyzářit a problém je s nábytkem, který zakrývá podlahu - zapomeňte na čalouněné sedačky až na zem, musí být na nožičkách. První regulátory Devi začly odcházet po šesti letech, naštěstí šly ještě dokoupit náhradní díly, ale po dalších osmi letech jsem to musel vyměnit, už se náhradní díly a nevyráběly se. Slepené rélé a ráno v obýváku 35°C byl docela zážitek :/. Nové Devireg Touch už další čtyři roky drží. Takže po zkušenosti s kabelama, říkám zlatá vodní podlahovka, i kdyby se mělo topit elektrokotlem.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Ten krb ještě prozkoumám, ale původně jsem jej ne…
@p_sava 350k je cena vrátane tepelného čerpadla? Pretože mňa samotné trubky podlahovky s rozdeľovačmi, fitinkami, fóliou a príslušenstvom vyšli určite do 20k (podkládka svojpomocne). A čo sa týka rýchlosti nábehu a dobehu, za mňa čím dlhšie, tým lepšie. Ja keď vypnem TČ, tak do 24 h nepoznám v miestnosti rozdiel, akurát podlaha bude o dva stupne chladnejšia. Čo sa týka káblov, nie je problém iba cena za teplo, ktorá je násobne vyššia oproti TČ, ale pod nábytkom by to byť nemalo a keď už áno, mal by mať vyššie nožičky, to s vodou neriešite, neprehreje sa.
Odpovědět
Nevím kde vznikají ty obří cenové rozdíly. To je opravdu asi včetně TČ. Je to tak, že trubky, elkotel, rozdělovač a další drobnosti jsou levnější než kabely + termostaty+větší rozdělovač. Viděl jsem takto vysokou cenovou nabídku, ale tam bylo jasné, že firma neměla zájem a tak dala vysoce odrazující cenu. Dobrá poznámka je to krytí. U teplovodní podlahovky jsem úmyslně tahal trubky i pod nábytkem a pod vestavnými skříněmi abych si pojistil, že tam nebudou problémy s plísněmi. To u elektrické podlahovky nejde. U teplovodních trubek je to jedno. Prostě pokud je podlaha krytá jen se voda neochladí a pokračuje dál. Nemůže dojít k žádnému přehřívání. U elektrické je pevně daný plošný výkon podle typu a zapojení kabelů. Ten výkon se musí vyzářit a pokud je nějaká část podlahy zakrytá, tak dochází k lokálnímu přehřívání.
Odpovědět
Díky za připomínky, určitých nevýhod jsem si vědom. - stavím na klíč - to byl rozdíl v nacenění komplet topení - tedy i s čerpadlem - nábytek - podle výrobce kabelů stačí 2-3 cm, samozřejmě se doporučuje víc. Máte pravdu, že musím předem naplánovat kuchyňskou linku, ostrůvek, krb, vanu, šatní skříň, ale to je tak vše, pohovka, televizní stěna, postel a pod plánuji stejně zavěšené nebo na nožičkách aspoň 5 cm - termostaty - bude jich jen pár v obytných místnostech pro ruční korekci, jinak vše bude ovládat chytrá domácnost - plánuji xComfort nebo ABB free@home, ale spíš ten první (a tím pádem i jejich termostaty) - ten náběh mám vyzkoušený u kamaráda, možná je to fakt tím, že je tam méně anhydridu a dřív to tedy topí. Naposledy jsme si stěžoval na zimu u něj, do necelé hodiny tam bylo o poznání tepleji. To prý klasická vodní podlahovka nedá Asi jsem zvolil méně obvyklé řešení, také získat PENB nebylo snadné, tak uvidím, jak budu spokojen. Ještě mám pak možnost přitopit klimou, bude v každé obytné místnosti. A do koupelky jsem dostal radu dát nějaký druhý zdroj topení pro velmi rychlé zvýšení teploty - takže zvažuji takový ten žebřík na sušení s vestavěným topidlem, nebo na stro nějaký infrapanel a pod. Ještě malá poznámka - i u těch kabelů lze použít samoregulační a ty se mohou překrývat, ale ty dávat nebudu - je tam prý menší životnost a mnohem vyšší cena.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Díky za připomínky, určitých nevýhod jsem si vědo…
@p_sava Ale to ani nie je účel podlahovky, aby sa vypínala a zapínala niekoľko krát za deň. Proste pobeží nonstop na čo najnižšiu teplotu a stiahnem teplotu iba v prípade, že idem na niekoľko dní preč. Schválne som to cez vianoce otestoval, na týždeň som to úplne vypol, vonku bolo trvale okolo nuly a klesla mi teplota baráku z 22 na na cca 18 °C. Potom som to zapol a deň a pol trvalo, kým sa teplota vzduchu dostala na požadovaných 21 a ďalší deň, kým sa nahriali aj všetky steny a schody. To fakt u mňa nemá žiadny zmysel vôbec vypínať, veď pri teplote vonku 0 °C mi ide do podlahy 23,5 °C a COP faktor mám 8, čo je teplo prakticky zadarmo. Čo sa týka kúpeľne, dali sme na strop infra panel 300 W a prakticky to nie je cítiť. Ak budete dávať, tak aspoň 1 kW. Tie pravidlá pre PENB a dotácie ma pekne serú. Aby ľudia dosiahli požadované hodnoty, dajú si do projektu krb a zrazu to výjde, aj keby ten krb nikdy v živote nepoužili. Aký to má potom význam?
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Díky za připomínky, určitých nevýhod jsem si vědo…
@p_sava nějak při tom srovnání zapomínáme, že s tím TC máte třetinové provozní naklady
Odpovědět
Už jsem to zmiňoval, že provoz bude podstatně dražší, takže za pár let se ta úspora vyrovná a pak už jen vyšší náklady. S tím počítám.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zubr487:

@fik111 jednoduše. Vyzářený výkon podlahovým tope…
@zubr487 pročetl sem něco o té samoregulaci PT a ono to je vlastně velmi jednoduché. Prostá fyzika. Takže místo vedení elektřiny, termostaty, termopohony atd za x desítek tisíc stačí ekvitermní čidlo za několik stovek a topit nepřerušovaně. Tedy poslední otázka. To čidlo bývá vždycky konkrétní k určitému typu elektrokotle, nebo se tam může dát i jiné - čili bude to spolu kamarádit? A za druhé. Tím, že to na to čidlo není nachystané, tak nejsou vyvedené dráty, co by vedly přímo do elektrokotle, kde by se to mělo připojit. Existuje i nějaké bezdrátové? Tzn. čidlo bude venku na baterky a pomocí bluetooth, wifi nebo něčím takovým to bude komunikovat s "krabičkou" co by byla instalovaná v kotli? Tak teď vlastně funguje termostat.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od fik111:

@zubr487 pročetl sem něco o té samoregulaci PT a …
@fik111 prostorový termostat vlastně spína jen kontakt že kotel topí nebo netopí. Ale čidlo na ekvitermu musí s kotlem komunikovat. Hlásí mu teplotu venku a kotel podle toho upravuje teplotu topné vody. Určitě nebudou sedět všechna čidla chce se podívat do manuálu nebo na internet kde bude napsané jaký číslo mohou být připojené ale podle toho uvidíte zda existuje i bezdrátové ale osobně jsem takové ještě neviděl.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Díky za připomínky, určitých nevýhod jsem si vědo…
@p_sava největší problém u kabelu je nemožnost zvolit jiný zdroj vytápění. Celou dobu budete vázání na Elektřinu a ani fve vám v zimě nepomůže. Zato při teplovodního má člověk spoustu možností a hlavně do budoucna nikdo neví co bude za 10-20let. Hodně se vidí budoucnost ve vodíku takže se pořídi kotel na vodík a zase topime. Další věc je poruchovost. Můžu říct že kolega z práce taky zvolil kabel i když jsme mu všichni říkali že má dát trubky. Ale nechtěl že zbytečné protože i nevím jestli on blbě pochopil projektanta nebo projektant nezná princip TC ale projektant mu prý tvrdil ne TC je ve všem nejhorší a má i největší spotřebu elektřiny což je blbost tam jsou drahé pořizovací náklady. Roční spotřebu má cca 10-11mw/h a byl spokojen dokud nepřišlo zdražení. Od té doby furt brečí byje se do hlavy a topí v krbu takže má zimu nebo horko.
Odpovědět
S tím zdrojem máte pravdu, ale elektrická energie zde bude stále, je potřeba nejen pro vytápění. Otázka je cena, ale předpokládám, že to pořád bude ve vztahu k jiným zdrojům plus minus stejné. Poruchovost - zde právě vidím kabely jako velkou výhodu, na tom se nemá snad co pokazit, pokud je to udělané dobře. Já zatím vidím jen jedinou nevýhodu, že se to nesmí překrýt. Teď s tím počítám, ale do budoucna už si nedám velkou těžkou skříň jinam. Nicméně v současném domě bydlím 30 let a nic jsem takto neměnil, dělal jsem kompletní rekonstrukci, ale nábytek byl na stejném místě, nebo už zavěšený, sedačka je jinde, ale má nožičky. Nicméně tam trochu omezení je.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

S tím zdrojem máte pravdu, ale elektrická energie…
@p_sava Projděte si diskuze. Narazíte poměrně často na problémy s termostaty, ale prakticky nenarazíte na problémy s poruchou trubek. V případě teplovodního topení se prakticky řeší jen problémy se špatnou realizací. Já jsem Vám původně psal, že teplovodní topení s elektrokotlem je prakticky za stejnou cenu jako kabely. Navíc to přináší řadu výhod a proto trochu nechápu, proč si někdo dává do novostavky kabely. Vy jste reagoval, že cenová nabídka byla o 350k vyšší, jenže jste zapoměl doplnit, že je to včetně TČ. Musíte srovnávat srovnatelné. Vytápění TČ má zase řadu dalších výhod jako třeba výrazně levnější provoz a taky můžete pomocí TČ chladit. Řešíl jste rychlost náběhu, jenže to nikdo normálně neřeší. Prostě se topí trvale na konstantní teplotu. Pak ani nejsou nutné žádné superregulace. Pokud si dáte kabely a plánujete nějaké složitější regulace, tak spíše preferujte verzi s centrální regulací. Velice často se totiž řeší problémy s hlučností termostatů. Lepší je v případě nějaké inteligantní domácnosti mít v místnostech jen teplotní čidla a výkonové spínače pro všechny podlahy řešit centrálním blokem v rozvaděči.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od fik111:

@zubr487 pročetl sem něco o té samoregulaci PT a …
@fik111 Ano, samoregulace je úplně primitivní fyzika a čím nižší teplotou vody se topí, tím funguje logicky lépe. Nevím o tom, že by nějaký kotel podporoval bezdrátové čidlo. To čidlo je jen obyčejný levný čip, který podle teploty mění odpor (PTC čidlo). Obvykle nejde použít krabičku z jiného kotle. Přesněji klidně můžete použít nějakou krabičku a to čidlo si koupit samostatně za pár korun, ale musel by jste znát typ a dost često se tam ještě přidává korekční odpor. Nemá to ale význam, originální čidlo stojí řádově 500kč. Problém jsou ty kabely
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?