Odpověď na příspěvek od fik111:
Ahojte, Nejdřív popíšu aktuální situaci. V celém … @fik111 Nic z toho není potřeba, pokud umí kotel jet podle ekvitermní křivky. Potom je to jenom o tom, nastavit teplotu topné vody podle nejchladnější místnosti a ostatním okruhům přiškrtit průtok na rozdělovačích. V začátcích projektu mi taky nabízeli termostaty do jednotlivých místností, ale nedal jsem se.Odpověď na příspěvek od fik111:
Ahojte, Nejdřív popíšu aktuální situaci. V celém … @fik111 upřímně jste mimo. Podlahová má dlouhý náběh a doběh což není dobře pro ovládání termostatem topte přes ekvitermní regulaci. A pokud to váš kotel neumí raději obětujte 20 tisíc a kupte kotel co to umí a nemusíte nikde nic kopat a vyjde to levněji. Potom teploty dostelujete průtoky jak je psáno výše.Odpověď na příspěvek od fik111:
Ahojte, Nejdřív popíšu aktuální situaci. V celém … @fik111 nenapsal jste co máte za kotel. S vysokou pravděpodobností umí ekviterm a tak stačí jen přidat externí čidlo.Odpověď na příspěvek od edison101:
@fik111 upřímně jste mimo. Podlahová má dlouhý ná… @edison101 ano, jsem laik a rád si nechám poradit :-) ostatně k tomu, bych řekl, má i toto fórum sloužit. Kotel je trinnity 15kw a co se dívám do návodu tak ten ekviterm tam má. A dokonce to čidlo mělo být součástí balení, jen to elektrikář evidentně nezprovoznil. Princip teda chápu, kotel bude zkrátka ohřívat teplotu v podlahovce tak, aby byla bez přikrcených ventilů všude po baráku stejná teplota. A tam, kde budu chtít teplotu nižší (ložnice) tam to trochu přiškrtím. Topení tedy jede čistě na základě venkovní teploty. Teď jde ještě o to vyřešit situaci, kdy se zatopí v krbu. Ten vytopí přízemí, ale do patra už to moc nejde. Tím pádem, když bude venku -10, kotel pojede na plnej výkon. Abych ušetřil, tak zatopím v krbu, aby to vytopilo alespoň půl baráku, ale podlahovka dole pojede celkem zbytečně a tím se jaksi vytrácí ta úspora vytápění dřevem. Pro úplnost - celková obytná plocha domu je skoro 200m2, takže půl baráku (100m2) je už celkem podstatná plocha.Odpověď na příspěvek od fik111:
@edison101 ano, jsem laik a rád si nechám poradit… @fik111 jednoduše. Vyzářený výkon podlahovým topením je úměrný rozdílu teplot mezi teplotou vody a teplotou interieru. Jakmile zatopite v krbu, tak narůstá teplota interiéru a tím úměrně klesá i výkon PT. Voda se méně ochlazuje a tím klesá spotřeba kotle. Takže jednoduše řečeno se o to nemusíte starat. Vyzkoušejte si to a uvidíte sám. Tomu se říká samoregulaci PT.Odpověď na příspěvek od p_sava:
@zubr487 Také plánuji řešit podlahové topení a k… @p_sava Podlahovka zníži výkon iba v miestnosti s krbom, ostatné miestnosti budú fungovať normálne. Ale samozrejme sa môže stať, že bude v miestnosti s krbom pretopené, lenže to nebude kvôli podlahovke ale kvôli krbu. Ak bude v extrémnom prípade v miestnosti vyššia teplota ako je voda v podlahe, tak bude podlahovka miestnosť ochladzovať.Odpověď na příspěvek od p_sava:
@zubr487 Také plánuji řešit podlahové topení a k… @p_sava kotel jede pořád stejně kdy, do podlahy posílá vodu s teplotou dle ekvitermu. Podlaha snižuje vyzářený výkon jen tam, kde z nějakého důvodu narůstá teplota vzduchu. Takže ve Vašem případě jen v místnosti s krbem. Ostatní místnosti budou topit stále stejné. Musíte si uvědomit, že podlaha má obrovskou setrvačnost. Vaše představa, že budete v místnosti s krbem blokovat od termostatu okruhy by stejně nefungovala, protože podlaha topí ještě řadu hodin po vypnutiOdpověď na příspěvek od p_sava:
Ta setrvačnost je mi jasná. Pokud to tedy dobře c… @p_sava Áno, táto úvaha je správna. Miestnosti neovplyvnené krbom budú fungovať ako by krb nebol. Ale obávam sa, že v miestnosti s krbom pretopené bude. Záleží akú tepelnú stratu daná miestnosť má a aký výkon má krb. V dobre zateplených domoch to býva obzvlášť problém.Odpověď na příspěvek od p_sava:
Díky za vysvětlení. Jinak já mám v projektu elekt… @p_sava doporucuju tezka akumulacni kamna. Ja uz bych ted sel do mastku.Odpověď na příspěvek od p_sava:
Obávám se, že kamna z mastku ve výkonu do 2,4 kW … @p_sava tulikivi delaj snad uz od 1.1 kw ale zkusenost osobni nemamOdpověď na příspěvek od p_sava:
Díky za vysvětlení. Jinak já mám v projektu elekt… @p_sava Elektrická podlahovka je něco jiného. Problém tam bude stále. Jakmile máte kabely v nějakém betonu, tak stále je to obrovská setrvačnost. Pokud termostat zjistí, že narůstá teplota, tak sice vypne topení, ale ten beton bude stejně topit dál. Pokud plánujete krb, musíte dobře vybírat s co nejmenším okamžitým výkonem a tedy akumulační. Pokud to plánujete jen pro občasné topení, tak je to jedno a není co řešit. Prostě případně otevřete okno. Jinak trochu nechápu volbu použití elektrických kabelů. Teplovodní podlahovka může být levnější a hlavně máte možnost použít jiný zdroj tepla.Odpověď na příspěvek od p_sava:
Ten krb ještě prozkoumám, ale původně jsem jej ne… @p_sava To není pravda. Rychlost natopení určuje výkon kabelu/teplota vody a objem anhydridu nebo betonu. To samé v podstatě platí i pro doběh. Hlavní akumulační hmota je ten anhydrit. Jestli kabel nabíhá na plný výkon hned je nepodstané. Vy tam plánujete anhydrit 3.5 až 4cm. Je pravda, že u teplovodního potřebujete 5cm. Cena nevím kde jste vzal ten rozdíl 350k. To je nesmysl. Izolaci, dilatece a anhydrit musíte dělat tak jako tak a rozdíl je jen v tom, že tam nataháte kabely nebo trubky. Ty trubky jsou levnější, zase k tomu potřebujete třeba el kotel a rozdělovač, ale materiálově i z hlediska pracnosti je to srovnatelné.Odpověď na příspěvek od p_sava:
Ten krb ještě prozkoumám, ale původně jsem jej ne… @p_sava V bytě jsem měl kabely, do baráku už jsem dával vodní podlahovku. Kabelová podlahovká muže mít rychlejší náběh, protože topný výkon je dimenzovaný na ztráty místnosti plus rezerva. Nevýhodou je, že ten výkon se musí vyzářit a problém je s nábytkem, který zakrývá podlahu - zapomeňte na čalouněné sedačky až na zem, musí být na nožičkách. První regulátory Devi začly odcházet po šesti letech, naštěstí šly ještě dokoupit náhradní díly, ale po dalších osmi letech jsem to musel vyměnit, už se náhradní díly a nevyráběly se. Slepené rélé a ráno v obýváku 35°C byl docela zážitek :/. Nové Devireg Touch už další čtyři roky drží. Takže po zkušenosti s kabelama, říkám zlatá vodní podlahovka, i kdyby se mělo topit elektrokotlem.Odpověď na příspěvek od p_sava:
Ten krb ještě prozkoumám, ale původně jsem jej ne… @p_sava 350k je cena vrátane tepelného čerpadla? Pretože mňa samotné trubky podlahovky s rozdeľovačmi, fitinkami, fóliou a príslušenstvom vyšli určite do 20k (podkládka svojpomocne). A čo sa týka rýchlosti nábehu a dobehu, za mňa čím dlhšie, tým lepšie. Ja keď vypnem TČ, tak do 24 h nepoznám v miestnosti rozdiel, akurát podlaha bude o dva stupne chladnejšia. Čo sa týka káblov, nie je problém iba cena za teplo, ktorá je násobne vyššia oproti TČ, ale pod nábytkom by to byť nemalo a keď už áno, mal by mať vyššie nožičky, to s vodou neriešite, neprehreje sa.Odpověď na příspěvek od p_sava:
Díky za připomínky, určitých nevýhod jsem si vědo… @p_sava Ale to ani nie je účel podlahovky, aby sa vypínala a zapínala niekoľko krát za deň. Proste pobeží nonstop na čo najnižšiu teplotu a stiahnem teplotu iba v prípade, že idem na niekoľko dní preč. Schválne som to cez vianoce otestoval, na týždeň som to úplne vypol, vonku bolo trvale okolo nuly a klesla mi teplota baráku z 22 na na cca 18 °C. Potom som to zapol a deň a pol trvalo, kým sa teplota vzduchu dostala na požadovaných 21 a ďalší deň, kým sa nahriali aj všetky steny a schody. To fakt u mňa nemá žiadny zmysel vôbec vypínať, veď pri teplote vonku 0 °C mi ide do podlahy 23,5 °C a COP faktor mám 8, čo je teplo prakticky zadarmo. Čo sa týka kúpeľne, dali sme na strop infra panel 300 W a prakticky to nie je cítiť. Ak budete dávať, tak aspoň 1 kW. Tie pravidlá pre PENB a dotácie ma pekne serú. Aby ľudia dosiahli požadované hodnoty, dajú si do projektu krb a zrazu to výjde, aj keby ten krb nikdy v živote nepoužili. Aký to má potom význam?Odpověď na příspěvek od p_sava:
Díky za připomínky, určitých nevýhod jsem si vědo… @p_sava nějak při tom srovnání zapomínáme, že s tím TC máte třetinové provozní nakladyOdpověď na příspěvek od zubr487:
@fik111 jednoduše. Vyzářený výkon podlahovým tope… @zubr487 pročetl sem něco o té samoregulaci PT a ono to je vlastně velmi jednoduché. Prostá fyzika. Takže místo vedení elektřiny, termostaty, termopohony atd za x desítek tisíc stačí ekvitermní čidlo za několik stovek a topit nepřerušovaně. Tedy poslední otázka. To čidlo bývá vždycky konkrétní k určitému typu elektrokotle, nebo se tam může dát i jiné - čili bude to spolu kamarádit? A za druhé. Tím, že to na to čidlo není nachystané, tak nejsou vyvedené dráty, co by vedly přímo do elektrokotle, kde by se to mělo připojit. Existuje i nějaké bezdrátové? Tzn. čidlo bude venku na baterky a pomocí bluetooth, wifi nebo něčím takovým to bude komunikovat s "krabičkou" co by byla instalovaná v kotli? Tak teď vlastně funguje termostat.Odpověď na příspěvek od fik111:
@zubr487 pročetl sem něco o té samoregulaci PT a … @fik111 prostorový termostat vlastně spína jen kontakt že kotel topí nebo netopí. Ale čidlo na ekvitermu musí s kotlem komunikovat. Hlásí mu teplotu venku a kotel podle toho upravuje teplotu topné vody. Určitě nebudou sedět všechna čidla chce se podívat do manuálu nebo na internet kde bude napsané jaký číslo mohou být připojené ale podle toho uvidíte zda existuje i bezdrátové ale osobně jsem takové ještě neviděl.Odpověď na příspěvek od p_sava:
Díky za připomínky, určitých nevýhod jsem si vědo… @p_sava největší problém u kabelu je nemožnost zvolit jiný zdroj vytápění. Celou dobu budete vázání na Elektřinu a ani fve vám v zimě nepomůže. Zato při teplovodního má člověk spoustu možností a hlavně do budoucna nikdo neví co bude za 10-20let. Hodně se vidí budoucnost ve vodíku takže se pořídi kotel na vodík a zase topime. Další věc je poruchovost. Můžu říct že kolega z práce taky zvolil kabel i když jsme mu všichni říkali že má dát trubky. Ale nechtěl že zbytečné protože i nevím jestli on blbě pochopil projektanta nebo projektant nezná princip TC ale projektant mu prý tvrdil ne TC je ve všem nejhorší a má i největší spotřebu elektřiny což je blbost tam jsou drahé pořizovací náklady. Roční spotřebu má cca 10-11mw/h a byl spokojen dokud nepřišlo zdražení. Od té doby furt brečí byje se do hlavy a topí v krbu takže má zimu nebo horko.Odpověď na příspěvek od p_sava:
S tím zdrojem máte pravdu, ale elektrická energie… @p_sava Projděte si diskuze. Narazíte poměrně často na problémy s termostaty, ale prakticky nenarazíte na problémy s poruchou trubek. V případě teplovodního topení se prakticky řeší jen problémy se špatnou realizací. Já jsem Vám původně psal, že teplovodní topení s elektrokotlem je prakticky za stejnou cenu jako kabely. Navíc to přináší řadu výhod a proto trochu nechápu, proč si někdo dává do novostavky kabely. Vy jste reagoval, že cenová nabídka byla o 350k vyšší, jenže jste zapoměl doplnit, že je to včetně TČ. Musíte srovnávat srovnatelné. Vytápění TČ má zase řadu dalších výhod jako třeba výrazně levnější provoz a taky můžete pomocí TČ chladit. Řešíl jste rychlost náběhu, jenže to nikdo normálně neřeší. Prostě se topí trvale na konstantní teplotu. Pak ani nejsou nutné žádné superregulace. Pokud si dáte kabely a plánujete nějaké složitější regulace, tak spíše preferujte verzi s centrální regulací. Velice často se totiž řeší problémy s hlučností termostatů. Lepší je v případě nějaké inteligantní domácnosti mít v místnostech jen teplotní čidla a výkonové spínače pro všechny podlahy řešit centrálním blokem v rozvaděči.Odpověď na příspěvek od fik111:
@zubr487 pročetl sem něco o té samoregulaci PT a … @fik111 Ano, samoregulace je úplně primitivní fyzika a čím nižší teplotou vody se topí, tím funguje logicky lépe. Nevím o tom, že by nějaký kotel podporoval bezdrátové čidlo. To čidlo je jen obyčejný levný čip, který podle teploty mění odpor (PTC čidlo). Obvykle nejde použít krabičku z jiného kotle. Přesněji klidně můžete použít nějakou krabičku a to čidlo si koupit samostatně za pár korun, ale musel by jste znát typ a dost često se tam ještě přidává korekční odpor. Nemá to ale význam, originální čidlo stojí řádově 500kč. Problém jsou ty kabely