Dobrý den,
Jelikož máme na přitápění vložku Blanzek AQUA 730S (22kw/15kw voda) a topí se v ní, dochází k hoření sazí na stěnách, topíme suchým dřevem, buk, sem tam jehličnan atd... Na zatápění využíváme papír a třísky.
Když se to trošku rozfajruje, na stěnách se začnou dělat takové hořící mapy, kdy to udělá hořící ,,oko"" a to se hořením rozšiřuje a pak uhasne... Mohlo by se neco stát? Je to vážnější? komín je průchozí, zrcátkem bez větších nánosu.
Za odpovědi děkuju.
Saze jsou nespálený uhlík . Chybí tomu kyslík , aby mohl vzniknout kysličník uhelnatý . Kysličník uhelnatý hoří až při cca 500 až 600°c a vydá hodně energie - vznikne kysličník uhličitý. Zjednodušeně řečeno kouří se vám z komína a tedy máte špatné spalování. Modrý dým - nízká teplota , černý dým - dobrá teplota , ale chybí vzduch do plamene (sekundární spalování)
@jendad vzduch tam je z 1/2 pořád otevřen, neškrtím.
dým z komína právě nejde vůbec, nekdy mimimálně, když se tam neco přihodí, jako kus OSB desky nebo tak... Jinak bez dýmu, jenom se tetelí vzduch. Výměník je čistý, jenom černý ale nemá na sobě saze, zatímco stěny plné sazí, že se to dá škrábat a hoří to na nich. Problém s nízkou teplotou není, topí to na minimálně 50 stupnů, držím vstup už do podlahovky na 55C, takže výstup a mezi trojcesťakem to ma 60 -+ 5C
@vladimir_sacha Topíte na malou teplotu. Když budou stěny patřičně teplé nebudou se na stěnách ty saze usazovat. To zapojení topení do podlahovky asi někdo očůral. Do normální podlahovky se nepouští 55 st. teplá voda. Chybí vám AN. Ten výměník když bude vložka správně hořet dá 75 st. Ale to je slabost tohoto topení budete mít asi v místnosti vedro.
@vladimir_sacha jako vazne hazete do krbove vlozky OSB desky, jo? Tak to good luck. OSB desky rychle znecistuji topeniste i komin a vznikaji nebezpecne jedovate vypary.
@wpavel AN máme ale myslím využila se 2x, jinak ne, byla to chyba instalovat, akorát tam je jako tak, protože měly být sluneční kolektory pro ohřev vody ale zatím nemáme.
Do podlahovky musí u nás jit aspoň 55C, TZ máme neco kolem 8kW při teplotě -5C, druhy zdroj je elektrokotel 24kW a ten na plný výkon nedá víc jak 60C.
Vedro nebude, obyvak má 50m2, takže to trvá asi 4 hodiny intenzivního topení, než se vyhreje o 3 stupně z 21 na 24. Ve zbytku domu to je taky tak cca 24C, když topime dřevem
@mitote OSB někdy, ale již do vyhráteho prostoru, minimálně hodina topení před tím a to se proklada normálním drevem, momentálně hoří kůra z jasanu, která je nad OSB odrezky, tudíž komín nedymi.
Jo to ale nebude hlavní příčina, proč se to na stěnách zacerna moc, přitom vymenik je akorát od sazi ale tenka vrstva, komin čistý taky, kominik tu byl před 6 rokama a předtím myslím 3 a říkal, že ten komín je OK, ze se to tak moc čistit nemusí, čistý je při pohledu zrcatkem
@vladimir_sacha to je uplne jedno, ze az po hodine topeni, to proste do krbove vlozky, kamen apod vubec nepatri... hlavni pricina to nebude, ale zasirate si komin, nicite vlozku a koledujete leda tak o pruser... kominik byl u vas naposled pred 6 lety? A co takhle kominik kazdy rok? Spravne by se mel komin se vsim vsudy cistit minimalne jednou rocne.
@vladimir_sacha V první řadě v PT se topí po celou topnou sezonu nepřetržitě proto ta AN je potřeba a jestli je nutné aby PT topilo do něj pouštět 55 st. tak je špatně navrženo nebo v něm topíte opravdu jen 4 hodiny denně kdy hoří krb. Nezlobte se ale hodně věcí máte a děláte špatně. Když se do výměníku vrací studená voda tak je jasné že se na něm budou také usazovat saze.
@wpavel do výměníku se studená voda nevrací, je to řízeno trojcestákem, ostatně rosný bod je 45C, možná 50C a tam je víc, taky sem psal že výměník je jenom tence očazený černotou, ale stěny, kde výměník není jsou černé a na nich to hoří, ne na výměníku, z toho výměníku to málo usazené leze jednoduše, že se to dá očistit pomalu do leskla obyčejným kusem desky, stačí čistit výměník 1x měsičně
PT netopí pořád, když jede v přechodovém období elektrokotel, taky netopí furt ,protože se střídá NT a VT. Zapíná v 5.30 a vypína v 7.00, pak zas vím, že někdy v dopoledních hodinách a odpoledne jede po 15.00 nebo navečer, záleží to podle teploty.
@mitote Kominík 6 let ano, ale komín je v pohodě, vidím jak z horní části do dolní, kdy si dole otevřu dvířka, dám tam baterku a nahoře na střeše oddělám střísku, je pruchozi v pohodě, tak zrcátkem zespod a ani není nepořádek u dvířek, ta vložka komínová je tam v té části jen mírně natmavlá, vůbec nejsou saze upadané z vrchu atd... to znamená, že je komín v pořádku a čistit není třeba. Jinak to OSB, když máme odřezky, lamino, nějaké šuplíky byly atd... ale to není tím, protože to hoření na stěnách bylo ať se topilo čím chtělo a kdykoliv, když se to očistilo loni, zatopilo se možná 50x a je to zas, sklo taky pořád černé po 3 zátopech, mistama už nejde ani umýt a ať je vzduchu a paliva kolik chce, at je to buk nebo dřevotříska.. Pořád ten samý efekt. Blanzek (Bef) neměl nikdy vychytaný oplach skla ani další věci, je to takový paradox těchto výrobku
@vladimir_sacha Hm, my mame Bef a vase problemy nemame... ani se spinenim skla ani usazovanim sazi na stenach.... pozvete si bud revizaka nebo kominika, kominik ma kazdy rok skontrolovat kompletni topny system a vycistit ho... to ze si tam posvitite baterkou je k prdu, na stenach kominu nic moc takhle neuvidite...
@mitote Možná dnes už to je jiná, toto je 13 let stará vložka a 10 let využívaná a dost lidí psalo, že se jim to sklo špiní... možná se to změnilo za tu dobu, každopádně komín čístý je bez nánosů, jinak vymetač komínu mame, takže to si provedeme sami, kdyby bylo třeba. U klasické vložky teplovzdušné problém nebude, ale teplovodní která má přisávání vzduchu z venku a saje vlhkost, u nás každý 2 den mlha, že člověk sotva vidí, pak jinovatka a vzdušná vlhkost obrovská tomu taky nepomáhá. Doma je ta vložka z venku rezavá, hlavně rám dveří na několika místrech, neví nikdo jak
@vladimir_sacha prisavani z venku maji vsechny vlozky, je jedno jestli je teplovodni nebo teplovzdusna. Mame teplovzdusnou a ma taky nasavani z venku ;-)
@vladimir_sacha Sazba D57D topí 20 hodin denně, A asi 2x vypne. Nevím kdo by vám doporučil prát do PT 55 st. vodu. Při intenzivním topení má vaše vložka výkon do prostoru 7kW vy topíte v místnosti 50m2 4 hodiny to je 28kWh a teplota stoupne jen o 3 st.? To co do té vložky házíte je stejné jako když nějaký mag.. hází do kotle pet. lahve.
@wpavel no právě počítáte dobře ale pokud jsou prochladle zdi, trvá to, dvojska okna atd... Francouzske dvojsklo okno 3 x 2 m, to vše zapříčini úbytek tepla asi o 0.15-0.2C/h při venkovní 0, tzn. že sice 4 hodiny topim ale pokud je pod 0, skoro 1 stupen se ztratí během topení
@jendad no ten objem tak na hrubo je 50 na délku v nejdelsim bodě, 50 na šířku a na výšku tak 40cm, ten zadek je takovy pulkruh
Vykon má max 22kW, voda 15kW, vzduch 7kW, píše se kolem 6kg dřeva/h
@vladimir_sacha mne to hlava nebere kdyz topim timto vykonem a jeste jede podlahovka tak tam prece musi byt jako v saune, to je tam nekde otevrene okno 🙂
jinak pokud to dehtuje priklanim se k tomu ze to topi na malou teplotu
@vladimir_sacha Nakonec topíte do vzduchu v celém domě a to přes otevřené dveře. To je dobré topení. Do domu dáte za 24 hodin 80-100 kWh a teplo máte jen když topíte v krbu to je nějaké divné.
@vladimir_sacha
Tak to je masakr . Objemově to opravdu odpovídá na těch 12 až 15kw . Tedy každou hodku by jste měl naložit cca 5 až 6 kg paliva . Pak bude v topeništi dostatečný žár. Vypadá to že děláte táborák s přebytkem vzduchu (větráte komín) . Udělejte si bedýnky a do každé odvažte správné množství paliva co protopíte a přiložíte kažkou hodku . Budete překvapen 🙂
Ten výkon je stavěn tak na 200m2.
@geodett On pán topí podlahovkou jak psal jen z krbu 4-5h/24h a potom pere do podlahy přímo vodu z krbu 55st. teplou. AN má a prohlásil ji za zbytečnou.
@wpavel Topíme jak do vody, tak do vzduchu, dům má patro a regulováním u trojcesťaku a dalšího je to tak, že když hoří ohen, ve spodním patře jenom lehko topí ale spíš se tlačí do vrchního patra teplá voda, tak se dosáhne teploty +- totožné v celé budově, podlahovka má v celé budově asi 1 000m, proto říkám, že AN je zbytečná, dost vody se tam uschová a než by se nahřála 1000L AN, to by v obýváku opravdu bylo na vývrat.
Elektrokotel jede na 24kW pořád po celou dobu 4, 5 hodin při cca venkovní 0, to je prakticky plný ohen ve vložce a to je celkem 100 - 140 kwh tepla denně, neboli asi 25 - 35 kilo dřeva denně při venkovní O stupních, což dělá asi takové to optimum, že je doma na elektriku 21,5 - 22 stupnu. Vložka to vždy topí do tak 23 - 24, at to teplo vydrží, jak sem psal, při o je teplotní spád asi 0,15 - 0,2 C/h, takže večer je skoro 24 a ráno někdy 21, když mrzne.
Jinak komín vede prvním patrem a vytápí, jakmile se nahřeje ze všech 4 směrů, je zhruba uprostřed budovy, taky z obezdívky vložky je udělaný vývod přes strop na teplý vzduch, co se uvolnuje v obestavě a z komínové trubky se tak vytáhne tímto nahoru do horního patra samovolně
@jendad Jo je to 15kW voda, jak píšete, těch 5 - 6 kilo taky počítáte dobře, to se tam dá prakticky každou hodinu. Bedýnky nosím, takové ty klasicke lisky, vždy tak jedna větší vrchovatá nebo 2 menší tak akorát za ten den topení ztratí.
@geodett ten výkon není nějak závratný, spíš by se hodil krapet větší do vody, ale s tím už nikdo nic nenadělá. v obýváku to leze tak 0,7 - 1 C za hodinu nahoru, víc ne
@vladimir_sacha Prosím vás co to máte za barák? Kotlem 24 kW projedete 108 kWh a v krbu 22kW topíte 4-5hodin to je dalších 80 kWh a teplo jen odpoledne- večer.
@wpavel Barák, co stavěl otec 15 let zpětně.. Dvojskla dřevěná okna, 30cm porotherm, místy klasická cihla, co zrovna bylo, někde Ytong + 5cm polystyren, v přízemí v podlaze 5cm polystyren. Zdivo leží přímo na základech, akorát vrstva IPY, žádné izolování základů EPS či podobně, akorát nopovka kolem dokola, strop je v prvním patře dřevěný, izolovaný ale půda ne, tam je jak venku. Takže takto se stavělo. Při - 10 sem počítal je ztáta cca 250 kwh / den. Zastavěná plocha přesně 186m2 a podlahová 372m2 - nějaká garáž, kde se topí tak na 18C to je 332m2, kde se topí kolem 21 - 23C cca