Zdravím, mám dotaz, jestli mě někdo může poradit, jak zhruba je efektivní oplachování skla u krbové vložky Blanzek Aqua 730S?
Topíme suchým dřevem, výměník někdy zešedne popílkem, boky topeniště se začnou lesknout místy při velkém žáru, protože se z ních opálí saze, vzduchu dost, oheň otírá celý vrch až se otáčí zpět dolů a žhne až na sklo, metr před tím se nedá stát, protože to okamžitě člověka začně pálit, rukojeť se taky nedá držet, takže teplota tam je, ale sklo je věčně černé, stačí 3x zatopit a je tam výhled jak z tanku, stejné jak předtím, zůstane akorát vrchní třetina čistá.
Tak čím to je?
Zdravím
Může to být i tím, že ačkoli je sklo zevnitř dobře nahřáto, tak vzhledem k velké ploše asi předává příliš tepla do interiérového vzduchu čímž se vždy ochladí natolik, že teplota ač vysoká nestačí k vyhoření sazí na skle. Můžete udělat malý pokus, vzít kus silného skla (např. podkladového určeného jako podklad pod kamna) a postavit ho před vložku její sklo s pokud možno malou mezerou tak, aby přebytečné teplo vyzářené sklem bylo udržováno u skla zvenku a neunikalo do okolí, pokud by to mělo vliv, pak by to chtělo ještě jedno sklo, tj. "zdvojit". (sklo nemusí být vzduchotěsné sloužilo by jako odrazové) Přesto si myslím že k určitému zanesení asi dojde vždy po jisté době. Menšímu zanášení lze také napomoci způsobem topení, tj. se zvyšující se teplotou v topeništi se sníží přívod primárního vzduchu na minimum nebo zcela uzavře a ponechá se jen sekundární vzduch tak aby plamen hořel ale nehasl pomaleji, k podržení žáru je také dobré přiložit uhelné brikety jsou-li výrobcem povoleny. (na rozdíl od uhlí jsou vhodné i k přímému přikládání protože po rozhoření a zregulování topidla nekouří hoří čistým plamenem a dlouho žhnou, nevýhodou je dlouho žhavý popel tj. pozor na bezpečnost při vynášení a jemný polétavý popel) ale to asi již víte... Další možností by bylo postavit do ohniště (ale aby to neomezilo přestup tepla na výměník, je-li výměník nahoře bude to v pohodě) třeba vermikulitové desky a sledovat zda-li zvýšené odrážení teploty zpět do ohniště napomůže zvýšit teplotu ve vložce a napomoci sklu k odhoření sazí.......
@atilius Právě, ze dřevo suché X let a vzduchu máme dost, když hoří, tak je popel pod dřevem až bílý žárem, celé to lupe horkem, voda 70C+ a komín je taky čistý.
Jen to sklo, je černé po obovu okrajích a dole, udělá odspoda takový půlměsíc, dalo by se říct, kde je to černé.
@petrmm
K menšímu zanesení dojde, to je jasné, ale tady právě to sklo nemá cenu čistit, jelikož zatopim a nepoznám po chvilce rozdíl.
Ještě mě napadlo možná, když nasává sáním z venku vzduch vlhký, tak se ta voda odpařuje a leze na sklo.
@wpavel
Nejde o to co pálím, je to v tomto směru jedno a chová se to vždy stejně, jestli pálím tvrdý buk schnutý 4 roky nebo OSB desky, tak výsledek vždycky stejný.
@wpavel Tehda stála skoro 50 000 ta vložka, takže laciné to nebylo, ale to je jedna taková nevýhoda, estetická naštěstí.
Jinak z hlediska jmenovitého výkonu (mohl být větší, ale výrobcem udáváné hodnoty cca sedí), spotřeby paliva apod... Je to dobré, když opomenu zasekávající se komínovou klapku při otevření dvířek, kdy s tím musí člověk 2x praštit zpět a pak ven, aby se klapka při otevření dvířek otevřela taky, tak je to v pohodě.
Jinak nic nikde neprasklo, sklo původní, rošt taky, všechno OK, jak říkám, spotřeba cca 6kg/h takže za den max 30kg dřeva (0,05m3), v tomto je to dobré, jasně, že nějaké malé vložky mají spotřebu někde jinde... Možná třetinovou a tam ten oplach skla funguje, u těch Befů to lidi sem tam psali, že moc se tomu oplachu nevede, je to spíš už jak kotel výkonnostně...
@geodett Mám nějaké krbovky s výměníkem byly určitě pod 20t ty se také vypálí ale to sklo vždy zůstane zašedlé a za tou clonkou co má bránit vypadnutí dřeva se to moc nevypálí. Když jsem jezdil na AQUATHERM tak jsem vždy zašel do návěsu před výstavištěm a tam hořely ty Kanadské kamna bez roštové, krásný líný plamen ale min. výkon 16 kW a min. cena nějak 45t co asi už nebude pravda. Jsou to la kamna na ty jejich veliké sruby a velikou zimu ale na pohled paráda.
@wpavel my máme tedy dražší, první rok sklo černé některé topení bylo, pak jsme zjistili, že bylo zanesené sítko přisávání.
Topime teď tak 3-4x týdně sklo úplně krása. A to tam někdy spalime i něco ne úplně suché, i když 90% je 2-3roky sušené.
@andik.cz Tak to bylo myšleno že levnější jsou nějak ošulené a to sklo se prostě neudrží čisté a je jasné že základ je suché dřevo a jestli jak píšete netopíte trvale tak je dobré nechat to dřevo někde v domě ohřát tím ještě ztratí nějakou vlhkost.
@vladimir_sacha
Aha, vy máte externí přívod vzduchu, tak tam nemusí být ani vlhkost protože třeba mrazivý vzduch má nízkou vlhkost, tam může jít o to že zkrátka teplota vzduchu zvenku je vždy nižší (v topné sezóně) a i kdyby nebo jestli je tam předehřev pak ten vzduch zvenku bude vždy chladnější než předehřev vzduchu z místnosti.... Pokud by to tedy šlo, chtělo by to vést ten vzduch alespoň ne přímo z venku ale třeba z půdy nebo sklepa nějakého vnitřního prostoru byť nevytápěného ale oproti venku tam je často dost velký rozdíl...anebo ho vyvést pod vložku udělat pár ohybů aby se nahřál trochu od vzduchu z místnosti + zkusit tu skleněnou předstěnu + zkusit dát dovnitř ke stěnám vermikulitové desky (odráží více tepla než šamot) a uvidíte, napřed jen tak "na zkoušku" pak třeba až zrealizovat..... Odhaduji že dost podstatně by mohlo pomoci zdvojení toho skla...
@vladimir_sacha a neděláte chybu při zatápění? Nám se přestalo čadit sklo až jsme začali zatápět ze shora. Dolů největší polena, nahoru podpalovač a třísky.
https://www.youtube.com/watch?v=qcXK6...
A nedávat do krbu dřevo z venku, i když je vyschlé. Chce to nechat denní várku někde předpřipravit v suchu.
@vladimir_sacha
Pak bych se soustředil na zvýšení teploty uvnitř vložky jiným způsobem jak už jsem psal, zkusit před sklo postavit druhé sklo případně později upravit na druhé sklo v co nejtěsnější blízkosti případně dovnitř pomocné vermikulitové desky třeba natočit proti sklu apod., jak jsem již psal... Jinak právě proto že u obestavěné vložky se již "mnoho nedá změnit" bez větších stavebních zásahů doporučuji raději kamna a vyjde to i násobně levněji..... Nic, už to tak máte tak hlavně že vám to funguje prakticky na světě není nic dokonalé.
@petrmm
Kamna s výměníkem zde nemáme, protože nad obestavbou je díra skrz strop do patra a sálavým vzduchem mimo jiné taky z komínové trubky v obezdívce se ohřívá částečně horní patro právě tím průduchem.
K tomu navíc kamna samostatně stojící mají poměrně větší výkon do vzduchu a to my nepotřebujeme, pro nás je podstatné topit do vody, teď (15kW) než do vzduchu (7kW) a je to málo, ta voda měla být silnější.
@wpavel ano, dřevo ještě před tím než jde do krbu je vyrovnané minimalne den v nice v technické místnosti. Kousek od krbu, takže se ohřeje. Právě poslední 3roky problémy s černým sklem nemáme.
@vladimir_sacha
Jistě, šíření obestavbou , i když u kamen by šlo udělat skoro totéž s tím že by byla vložena do obestavby "volně"...
Jinak myslím že solidní kamna s výměníkem existují a cenově vyjdou někdy i levněji než vložky např.
https://sporaky-kamna-krby.cz/krbova-...
Ale to jen pro doplnění, nemyslím to tak že by jste to měl měnit když už to máte zavedeno.
Tady je po 3 dnech sklo, uprostřed čisté ale okraje a spodek černý...
Přitom jak vidíte, hoří dostatečně a teplota vody 75C (podlaha v horní nevyužívané koupelně teď 40,5C)
Takže zpátečka se míchá a je 70C zpět
@vladimir_sacha
Jak jsem už psal, asi to nikdy nebude úplně ideální, po třech dnech bych řekl, žádná hrůza, je ale otázkou, proč výrobce u takto velkých skel je nedělá dvojitá, možná by se tomu zanesení v rozích nezabránilo, byla by tu ale určitě šance udržet zevnitř skla teplotu vyšší, neboť u teplovodních systémů je zkrátka odběr tepla z topeniště vždy vyšší. Moje praktická zkušenost, mám kamna obyčejná teplovzduch, topím-li dřevem tak sklo bez čištění zkrátka čisté dlouhodobě neudržím, topím-li hn. uh. briketami (nebo hn. uhlím Bílinou odhořívání shora, nutná šachta) pak sklo udržím čisté velmi lehce prakticky čistit nemusím a bylo-li sklo před tím zčernalé opálí se. Vyššího žáru v topeništi dosáhnu tak, že po rozhoření dostatečného množství briket stáhnu primární vzduch na minimum nebo zavřu (ponechám jen sekundár) a klapku kouřovodu přivřu, v kamnech se nastolí vysoký žár signalizovaný zlatobílými plameny a nečistoty ze skla zkrátka ohoří, ovšem jak jsem psal, u teplovodního systému je to dle mně těžší....
@petrmm
Asi to bude tím velkým chlazením skla do prostoru.
Když to naložím po vrch, vzduch na půlku, nechám hořet, tak to se trochu zlepší, nicméně jen trochu. Ale to je takový žár, že se kolem toho skla metr dopředu nedá ani chodit.
Dvojsklo by bylo sice jedna věc, ale to bych tady ten obývák, kuchyň a chodbu včetně koupelny nikdy nevytopil (120m2), už tak to denně hořiva 4 - 6h na plno
@vladimir_sacha myslim ze to bude spis tim, ze ti vubec nefunguje oplach. Ja i kdyz blbe topim, mam mokre drevo a cerne sklo, tak stejne cca 5 cm od vrchu je sklo uplne ciste, jak tam proudi ten vzduch.
@vladimir_sacha ale v tom pripade to necistis oplachem, ale "opalujes" zarem. Podle me by mel oplach fungovat i bez zaru (alespon u nas to tak je). Vim, ze u beffu si hodne lidi stezovalo, ze jim oplach nefunguje. Jeste bys mohl vymenit tesneni-nekdy to ze pry pomuze.
@kekita
Těsnění je dobré, kdyby náhodou tak máme tady do zásoby.
S tím sklem je to od začátku takové, defacto by se dalo říct, že spíš se to ,,opaluje" protože oheň jde až na to sklo a nebo se odráží z vrchu a točí znovu dolů kolem skla a pak zas nahoru, někdy modré plameny tak různě se zjevují v topeništi a zplyňuje to, stejně bez rozdílu.
@vladimir_sacha
Však to je lepší když to máte "mírně" poddimenzované a musíte topit "na plno" než naopak je to tedy obecný úzus a já bych se k tomu asi také přikláněl.
Ano to sklo velká plocha = velká teplosměnná plocha jak píšete tak to přesně vidím, protože co se oplachu skla týká tak obecně platí že čím větší žár v topeništi máte tím klesá potřeba kyslíku ke kvalitnímu hoření, tzn. při rozhořívání je ho třeba do "studeného topeniště" podstatně více a naopak.
Myslím že druhé sklo by nemuselo být hermeticky uzavřené , klidně by mezi skly mohl být fuk, odraz by fungoval dle mne i tak nebo alespoň volně postavená skleněná předstěna, možná by ten pokles tepla do místnosti nebyl tak drastický možná že žádný pokud by mezi skly byl "fuk" protože tak by tam vzduch konvekčně procházel a vyfukoval se na krajích do ohniště by šla spíš část tepla "radiačního" sálavého která by zvedala tu teplotu uvnitř..... ale zase tou konvekcí mezi skly by se teplo odebíralo čili otázka jak by to fungovalo v praxi..... jen prostá úvaha, dle fota to po 3 dnech nevypadá tak hrozně bych to možná ani tak neřešil, pravda je zase třeba ale čistit........
@petrmm
Ano, poddimenzované to je, ale bohužel moc, horní patro PT dobré, přízemí se jakž takž dá taky, je tam ale podlaha citelně studenší než v horním, což by nevadilo, ale chybí tam ještě tak 5kW výkonu do vody, aby to nakrmilo další 4 radiátory, do kterých se ta voda prostě nedostane a když hodně, tak je jejich část jenom odražená.