Snad každý stavebník si před stavbou položí jednu a tu samou otázku: zateplit či nezateplit dům? A hledá pak odpověď u projektanta, přátel, kolegů v práci, internetových diskuzích, stavební firmy, výrobců a prodejců stavebního materiálu… znáte to také? Jak jste se rozhodli Vy?
Stavíme s vámi dům a pevně věříme, že budeme spokojení. Rozhodli jsme se pro vaše tvárnice théta 500 mm a již nezateplovat.Bohužel ale v jedné místnosti zřejmě dělníci pracovali jaksi rychleji než měli a bohužel na plno místech máme mezi tvárnicemi milimetrové až dvoumilimetrové mezery,kterými je bohužel vidět uplně skrz - až ven. Nyní právě řešíme co s tím a jak to napravit. Můžete mi dát nějakou radu prosím??
Také stavíme s Ytongem a rozhodli jsme se zateplit - tvárnice máme 30 cm a máme v plánu zateplovat 20 cm šedým polystyrenem. Četla jsem spousty recenzí, příspěvků a někdo doporučuje nezateplovat k Ytongu, protože Ytong drží hodně vody a stavba se tím příliš uzavře, takže otázkou je, není takové zateplení chyba? :-)
@1leontynka Dobré odpoledne Leontýno, Vaši zedníci zřejmě nebyli dostatečně důslední v celoplošném promaltovávání spár. Jedná se o velmi častý úkaz, a pokud je to pouze několik ojedinělých spár, nemá to negativní vliv na statiku, ani na tepelné ztráty. Pokud je mezera o tl. pouhých pár mm, doporučuji před omítáním spáry vyplnit nízkoexpanzní PUR pěnou (nikoliv vysokoexpanzní jako při montáži oken) a následně omítnout. S pěnou pracujte až opravdu 2-3 dny před omítáním, protože na přímém slunci dochází k její degradaci.
@xsona Dobré odpoledne Soňo, pokud máte tvárnice tl. 300 mm a jsou zakoupeny v poslední době, nebude se jednat o tepelně izolační tvárnice řady Lambda+, nýbrž o běžné tvárnice Ytong P2-400. Máte zpracovaný PENB? A v projektu máte tl. zateplení 200 mm? Mě to totiž přijde tl. až přehnaná. Výrazně si zvýšíte Tepelný odpor / součinitel prostupu tepla obálky, ale pokud se nezaměříte ještě na mnohem vetší úniky tepla skrze střechu a podlahu, bude Vám tl. izolantu 200 mm k ničemu. Navíc budete muset vynaložit veliké náklady i na kotvení.
Co se týče typu izolantu, při tl. 200 mm je šedivý polystyrén "menší zlo", ale doporučuji volit spíše prodyšné izolanty, jako náš Multipor, případně minerální vatu. Jde totiž o tzv. schopnost propustit vodní páry a ta při tl. izolace 200 mm není zrovna veliká...
A co se týče vlhkosti, dle veškerých měření našich, konkurenčních, či certifikovaných zkušeben, YTONG NESAJE VODU VÍCE, NEŽ OSTATNÍ ZDICÍ MATERIÁL. Pokud tedy například 10 dní ustavičně do tvárnic nepršelo... každý výrobce zateplovacího systému má jasně ve svých podkladech, jakou max. povrchovou vlhkost má zdivo mít, aby se mohlo přikročit k realizaci zateplení. Pokud "občas" zapršelo a více bylo sucho, hurá do toho :)
Ale i tako počítejte, že Vám dům bude vysychat (a je úplně jedno jaký typ zdiva máte) min. 2 roky, protože mimo vlhkosti ve zdivu, máte také doma uzavřenou vlhkost z omítek, betonů, podlah apod.
...takže první dva roky TOPIT & VĚTRAT
Ještě se jednou vrátím k obálce budovy... zde jsou znázorněné v % úniky tepla v běžném RD.
Opravdu musíte mít vyřešenou dostatečně kompletní obálku budovy, než jen zvedat tepelně-izolační vlastnosti zdiva.
Takže do střechy min. 300 mm vaty (a více) a do podlahy 120 mm EPS (a více) :)
@honza_ytong Děkuji za odpověd. Tak nějak jsme to měli též v plánu, že to nejspíš opraví pěnou. Máte pravdu, že nebyli důslední a docela náš to štve, ale co ted už. Narazit v dnešní době na kvalitní spolehlivou firmu je fakt těžké. A hlavně aby byli všichni pracovníci spolehliví. Tady u nás víme, že toto byl problém jednoho řemeslníka, který byl na to upozorněn a přesto jsme ted objevili, že tam mezery bohužel přece jen jsou.
@1leontynka Poprvé bych ho upozornil, podruhé bych "mu již sáhl" na peníze…
Pokud budete příště hledat další zedníky anebo někdo z Vašich přátel, na našem webu máme seznam prověřených stavebních firem a jednotlivých zedníku, které prochází u nás pravidelnou Ytong certifikací. Vyhledat si je podle místa stavby je velmi snadné :)
http://www.ytong.cz/cs/content/certif...
@zeneva Pokud plánujete stavbu nízkoenergetického domu, je doporučená hodnota součinitele prostupu tepla pro obálku dle normy ČSN 730540-2... U=0,25 W/m2K.
Tvárnice Ytong Theta+ tl. 375 má reálný součinitel s vlhkostí 4,5%... U=0,216 W/m2K, takže ještě s mírnou rezervou splňuje Doporučenou hodnotu normy!
To znamená, že zateplit toto zdivo opět není nutné :) Spíše se zaměřte na kvalitní okna, dveře, a dostatečnou tl. izolace v podlaze a střeše. Samotné zdivo Vám nikdy nízkoenergetický dům neudělá (v PENB hodnota "B")
A peníze, které ušetříte za izolant, můžete použít na stavbě na jiném místě...
@honza_ytong Děkuji za odpověď. V projektu máme plánované zateplení 15 cm, nicméně tuto tloušťku bychom chtěli zachovat v jedné části L-ka domu, kde by byl fasádní odskok kvůli kamenným obkladům. Jinak jsme chtěli 20 cm. Když jsme tam měli nezávislý dozor, tak i řikal, že při 20 cm by nám měl správně vycházet rosný bod, pod 15 by nešel. Musím se kouknout, co je Multipor, tohle spíš zkoumá manžel. Ale obávám se, že v případě vaty budou vyšší náklady na zateplení a u nás to nevypadá zrovna na zanedbatelné. Co se týká ostatního zateplení, do střechy chceme 30 cm vaty a na podlaze 10 cm polystyrenu. Ještě jednou děkuji za radu. :-)
@xsona Soňo, tl. izolace nelze pouze odhadnout, ale celý dům se simuluje na spec. softwaru, přihlíží se k tzv. okrajovým podmínkám apod. Hlavní slovo má vždy projektant a specialista, který připravuje PENB (Průkaz Energ. Náročnosti Budovy). A pokud se shodli, že tl. 200 mm je potřeba, nic jiného Vám nezbyde :)
Ovšem když si spočítám (dle Vaší skladby) celkový přibližný Součinitel prostupu tepla U "ideální" stěny, jste na hranici hodnoty pasivního domu. Pokud pasivní dům skutečně stavíte, vše je v pořádku a jistě doplníte dům i o systém řízeného větrání, ideálně s rekuperací.
Co se týče tl. izolace v podlaze a ve střeše, snažte se tam "nacpat" co největší tloušťky... ve Vašem jsou tl. tak akorát :)
Dobrý den. Začínáme s projektantem řešit projekt rodinného domu - menší krychle, dvě patra s valbovou střechou. Zvažovali jsme Porotherm, ale projektant nás navedl na myšlenku stavět z Ytongu. Nemáme ale zatím vůbec pořešeno, jaký druh tvárnic na stavbu zvolit a zda zateplovat, či nikoliv. Chtěli bychom stavět dům, který bude do nejvíce nízkoenergetický, počítáme s rekuperací, tepelným čerpadlem. Jaký druh tvárnic byste nám na stavbu doporučil?
@bibim Dobrý podvečer,
Vámi popsaná stavba je naprosto ideální pro tepelněizolační tvárnice Ytong Lambda+ tl. 450 mm bez nutnosti ZATEPLENÍ. "Zlatá střední cesta" mezi cenou a parametry. Jistě bude půdorys domu vhodný i pro řešení masivní střechy Komfort (viz. téma č.2), takže když Vás projektant zvolí dostatečnou tl. izolace v podlaze, v PENBu se (s tepel. čerpadlem a řízeným větráním) dostanete na hodnotu B. Ještě se při stavbě zaměřte na kvalitní okna a dveře, a dobře si zvolte stavební firmu.
Nezapomeňte také, že je důležitá orientace domu vůči slunci. Studenější místnosti s mírným provozem (pracovna, kuchyň, ložnice) umístěte pokud možno na sever, obývací pokoj ideálně na jih :)
Dobry vecer, budeme stavet a v projektu mame ytong P4-500 tl. 250mm+zatepleni 200mm. Ted nam stavebni dozor (zaroven projektant, ale jiny nez nam delal projekt), rikal at kouknem na heluz family 250mm nebo 300mm, ze dosahnem lepsiho tepelneho odporu? U heluzu take zatepleni do celkove tloustky 450mm. Je to opravdu tak? U heluzu asi bude mensi nasati vodou, kdyz se bude lepit cihly penou.
Pro dnešek se již rozloučím :( V příštích několika dnech na Vaše otázky budou komunikovat stejně zkušení kolegové a navíc přidáme i další diskuzní témata, které společně spolu rozvedeme...
Děkuji za dnešek a přeji pěkný večer. H
Pěkný den @mrcellus,
Na Váš dotaz odpovím ze zkušeností z projekce.
1. Pokud budete počítat s tloušťkou stěny 450 mm, s tím, že budete zateplovat 200 mm, nehraje v případě tepelně-izolačních vlastností volba zdiva marginální roli, protože tuhle funkci přejímá "zateplovák".
2. Parametr, který v tomto případě používáme, je tepelný odpor R. Jen upozorním, že v našich tabulkách uvádíme reálné hodnoty, jež dosáhnete na stavbě Rdry (tepelný odpor v "mokrém" stavu). Na rozdíl od konkurence, která uvádí hodnoty v suchém stavu, jež není možné při reálném užívání stavby dosáhnout.
3. Lepení na pěnu. Osobně a z doslechu z řad projektantů a prováděcích firem, jsem skeptický k jakémukoliv vyzdívání na pěnu. K tomu je nutné VELICE přesného zdění a přesných tvárnic, což prodražuje stavbu. I my pár let zpět jsme experimentovali s lepením tvárnic na pěnu, ale upustili jsme od toho, jelikož to bylo kontraproduktivní a nevýhodné pro Vás zákazníky.
4. Nasátí vodou. Pokud budeme mluvit o klasické vzdušné vlhkosti, tak pórobetonový materiál tuhle vlhkost propouští, je tzv. difúzně otevřený, tzv. zdivo dýchá. Pokud budeme hovořit o nasákání vodou při výstavbě, při dešti apod., tak je zde hlavní rozdíl. Pórobetonové tvárnice jsou homogenní, čili voda se nemá, kde v tvárnici "zastavit". Načež cihly z keramického střepu plněného minerální vatou jsou náchylné na vodu, hůře vysychají a vata v nich obsažena degraduje.
Obecné pravidlo. Když je materiál vlhký, popř. mokrý, tak ztrácí své tepelně izolační materiály. A vata (ne hydrofobizovaná) jak nasákne vodu, okamžitě nenávratně degraduje ...
@hanqad@honza_ytong
Já jsem zvolil také zdivo Ytong Theta 375+ a nevím jestli zateplit 10cm polystyrenem ?
Perfektní bylo že celý dům byl postaven pomocí jedný pily na Ytong a vrtačky a kýblem na lepidlo :)
V podlaze mám 18cm polystyrenu
Okna kvalitní 3jskla
Strop vata 30cm
Podle PENB jsem v A ale ze zateplením :)
@wbc pokud jste zvolil termoizolační tvárnice pak určitě bez zateplení..alespoń tak to chápu. Pokud chcete zateplovat zvolila bych tvárnici s běžnými vlastnostmi a zbytečně neplatila za dražší thetu.
Pěkný podvečer @wbc,
Pokud váháte, zda zateplit či nikoliv? Tak bych v první fázi bral v úvahu i kvalitu ostatních konstrukcí obálky budovy. Samotná Theta 375+ má součinitel prostupu tepla U=0, 216 W/m2K, čili se pohybujeme nad hranicí požadovaných normových hodnot. Osobně, bych ušetřil peníz a obálku již nezateploval. Samozřejmě, pokud nevyžadujete striktně, aby Váš dům získal titul "pasivní". A takový dům musí mít i adekvátní výplně otvorů, střešní konstrukci, rekuperaci apod.
Pro ilustraci přikládám obrázek znázorňující největší úniky tepla v konstrukci domu.
Dobry vecer, chtel bych se jeste zeptat jestli je lepsi stavet z ytongu P4-500 250mm+200mm zatepleni nebo stavet bez zatepleni s cihlama lambda nebo theta? Podlaha 150mm polystyren a strop 320mm vata. Moc jsem toho nenacet, ale obsahuje ytong nejake popilky nebo neco podobneho jak sedy porobeton?
@zdenek_ytong Dobrý den, děkuji za reakci docela se začínám přiklánět k názoru již nezateplovat ještě uvidím ...
určitě nebudu řešit rekuperaci vím ale že je důležité větrat.
Krásný den
@mrcellus dobrý večer,
Zda zateplovat či ne, je spíše otázka, jaký máte Vy osobně vztah k zateplování. Jednovrtsvé zdivo oproti zdivu se zateplovákem má mnoho výhod.
Jednovrstvé zdivo Vám zkrátí dobu výstavby, a tak ušetříte na práci dělníků. Stěna má jednodušší pracnost, ale hlavně se nebudete potýkat s případnými budoucími reklamacemi, které může způsobit špatně aplikované zateplení, čímž se vyhnete případným plesnivějícím koutům v interiéru, zatékání apod.
A co je obrovská výhoda jednovrtsvého zdiva? Nikdy se Vám do něj nezaklovou špačci, tak jako třeba do polystyrénu.
Jinak Ytong neobsahuje žádné popílky, jedná se o čistě PŘÍRODNÍ materiál. Jde o směs vápna, cementu, vody a KŘEMIČITÉHO PÍSKU! Aneb ve zdravém domě zdravá rodina ...
@mrcellus ještě bych doplnil k té výměně vzduchu a zdravému bydlení:
Aby se nehromadilo CO2, nebyly plísně atd., měl by jste dle ČSN EN 15 665/Z1 každou hodinu vyměnit 25 m3 vzduchu na osobu v místnosti.