Zdravím , jsme ve fázi příprav než pujdeme za projektantem .
Chystáme se stavet domek ( šířka 7,5m ,délka 11m) střecha sedlová úhel cca 45(celková výška cca 7,5m). střecha začne cca ve 4metrech tzn. počet na výšku cihel cca 15-16ks. sedlová střecha by měla být bez přesahů- modernější provedení.
Zvažujeme 3 varianty zdiva :
1, varianta je cihla 38 s vatou , kde je vyšší pořizovací cena materiálu, ale pak odpadají práce za zateplování , mám trochu obavy z tepelných mostů u oken, zasekávání vnitřních rozvodů(ele,voda) apod.
2, varianta je cihla 30 plus 10cm polystyren nebo vata. zde je prý dobré že vrstva10cm zavře případné tepelné mosty zateplení u oken, věnec atd . ale je zde vyšší cena za práce - zateplování . takové provední má prý nejlepší tep.vlastnosti.( první dva šáry dát polystyrem i do cihel)
3, vatianta cihla 44 která by měla mít dle tabulek stejné vlastnosti jako 38 2v1. ( když jsem se ptal ve stavebninách byla mi tato varianta doporučena že ty cihly 2v1 za dva roky brali jen na 2baráky ... ) popř. dva šáry dát 44 2v1 zbytek obyč 44. ovšem stejné obavy jako u 1varianty.
Vytápěné to bude elektrokotlem +krb z výměníkem popř. i aku. nádoba (k natapění krbem popř. levným ele. proudem ) . dům by měl být nizkoenergetický nikoliv pasivní.
Chtěl bych se zeptat jaké máte zkušenosti ? popř. proč jste se pro vaši variantu nakonec rozhodli .
Děkuji
varianta 4) 30cm cihla + 20cm eps... (cena eps je v celkové ceně zanedbatelná)
cena práce na zateplovacím systému bude stejná, ne-li nižší než cena fasádní thermoomítky na jednovrstvém zdivu.
Výhody dvouvrstvé konstrukce jste vystihl správně.
budeš zdít sám, nebo zedníci? budou pečliví? Abys nedopadl jako moje sousedka, která má sice cihly 44 cm, ale díky příšerné kvalitě zdění bylo vidět skrz dům. My jsme zvolili 24 cm cihla + 20 cm polystyren.
Hrubou stavbu vc.desky by dělala firma - zednici.
Jeste se zeptám na téma : dum s polystyrenem nedycha. Neni to uz takovy mytus z dob kdy se na staré baráky daval polystyren-?
@wario Dům jako takový nedýchá vůbec... takže se toho nebojte.
Problém může nastat pouze v případě že se zvolí špatný poměr zdiva a izolace (moc silná cihla, slabá izolace)
Rosný bod musí vycházet v izolaci, tj. mimo zdivo.
Navíc do nového domu budete na 99% instalovat rekuperační jednotku, takže opět žádný strach.
@wario Určitě bych neměl strach s tím, že by byl problém vysekat (vydrážkovat) šlice pro instalace - do obvodových zdí by se stejně měli tyhle věci dávat minimálně vzhledem ke stenčení pláště. Takže většinu budeš dělat do vnitrních stěn kde snad již nebudeš vatu dávat. Já mám 40 EKO+ a kdybych měl prychy tak jsem šel do menší cihly s vatou. Hlavně bych si, ale hlídal v každém přípůadě firmu - ideálně vlastní stavební dozor nijak nenavázaný na stavební firmu!! Pokud bys stavěl z cihel 2v1 tak by ti je nemuseli zakrývat a vata by navlhla - sice vyschne a bude ok, ale starost navíc.
To je můj názor.
P.S.: Dům dýchá viz odborný článek:
DÝCHÁNÍ DOMU
Dům není živý organismus, proto dýchat nepotřebuje. Potřebuje však větrat. To je nejjednodušší a účinný způsob, jak se zbavit vlhkosti, která nutně vzniká pobytem lidí uvnitř. Vodní páru vydechují lidé i rostliny, vzniká při vaření, sušení prádla a mnoha jinými způsoby. Vlhkost, podobně jako teplo, uniká vždy tam, kde je jí méně – v zimě tedy zevnitř ven. Studený zimní vzduch totiž obsahuje méně vlhkosti než teplý vzduch v bytě. Vlhkost se snaží pronikat i stěnami domu. Jak se jí to daří, závisí na materiálech. Některé materiály vlhkost nepropouští vůbec (mají velmi vysoký difuzní odpor) – sklo, kovy, většina plastů aj. Porézní materiály, jako cihly, dřevo, beton aj. vlhkost propouštějí snáze. Tyto materiály mohou také určitý objem vlhkosti bez problémů absorbovat a později ji opět uvolnit do interiéru. To vyrovnává klima v místnosti a přispívá k lepší pohodě obyvatel.
Proniká-li však vodní pára do konstrukce ve větším množství, může uvnitř dojít k její kondenzaci. Nadměrná vlhkost v konstrukci domu je vždy potenciálním zdrojem problémů. Při promrznutí trhá zdivo, urychluje korozi ocelových prvků, podporuje hnilobu dřevěných konstrukcí a plísně na vnitřních omítkách. Obecně snižuje trvanlivost domu. U starších cihelných domů se vlhkost ve stěnách během zimy hromadí a během léta opět vytěká do vnitřního i vnějšího prostoru. Čím je zeď silnější, tím více vlhkosti je schopna bez problémů pojmout. Zateplení může být pro toto „dýchání“ překážkou.
Proto je nutné, aby projekt zateplení vždy zhodnotil i riziko kondenzace, možnost vypařování vody z konstrukce a navrhl takové řešení, kdy vlhkost nebude nebezpečná. Nejjednodušší zásadou (i když ne jedinou možnou) je navrhovat skladbu konstrukce tak, aby difuzní odpor materiálů směrem zevnitř ven klesal. To znamená, že vlhkost se do konstrukce bude z interiéru špatně dostávat, ale pokud nějaké množství pronikne, snadno pak už unikne do exteriéru.
Pokud bych si měla vybrat, tak bych raději zvolila širší cihlu, tj. 44 cm bez zateplení, max. jen "teplou" omítku. Sice nový dům, když zalepíš polystyrénem, na tom nebude špatně tak jako starý, ale když jsou jiné možnosti, tak bych to nedělala. A rozhodně není pravda, jak píše @requied, že každý nový dům má rekuperaci, my ji teda nemáme a znám dalších x lidí, kteří ji nemají. Ale pokud řešíte jen a pouze finance, tak chápu, že dát tenčí cihlu a polystyrén je levnější, ale v tomhle mi přijde, že se nevyplatí šetřit...
Mame v projektu 30 cihlu a 15 polys. Nakonec budeme davat 20 polys. Znamej dal vetrane zatepleni. Delsi zivotnost a barak dejcha. Ale stoji to jednou tolik udajne.
To co píše jonnyj o dýchání domu je lobby pro cihláře, kteří se snaží prodávat materiál se zateplením, nebo tlustou cihlu.
O sednviči s klesajícím difůzním odporem směrem do exteriéru je to pravda.
Pokud chcete aby Vám dům "dýchal", je třeba též použít difůzně otevřeno omítku, která Vám stavbu též slušně prodraží.
V ČR se za posledních 10 let nejběžněji používá skladba cihla + polystyren a omítka. Polystyren s lepidlem je difůzně nepropustný. (Stavba tedy "nedýchá".)
Řekněte mi, kdo u novostavby (jestliže je to nejpoužívanější skladba) si stěžoval, že mu dům nedýchá...??? Nelze se vymlouvat na to, že tato technologie je u nás krátce a že to není dostatečně vyzkoušeno, poněvadž nejvíce vody je ve stavbě první 3 roky. Proto pokud dostatečně vysušujete v prvních měsících stavby, tak by žádný problém, ani v budoucnu neměl nastat.
A pokud si někdo myslí, že bydlení je zdravější v domě, který je difůzně otevřený ("dýchá"), tak je to též blbost, protože v každém obývaném domě je třeba větrat ať už přímo aktivně (otevřením okna) nebo pasivně (např. rekuperací), které žádné nevhodné mikroklima v domě neudrží.
Pro ty, co uvažuj o cihle 2v1se zamyslete, jak budete mít tepelně odizolován věnec , čím nahradíte traverzy např. v překladu nad garáží, jak vyřešíte tepelné odizolování soklu zdiva spolu s hydroizolací. Je totiž možné, že narazíte na problémy tak zásadní ať už finančně nebo i projekčně, že od této varianty upustíte.
Další příklad:
Je sice hezké, že pro otvory, kde se osadí okno, mají cihláři spec. cihlu kam se mezi okno a cihllu do drážky vloží polystyren. Ale okno se musí usazovat na pevné podkladky. Takže dojde k tomu, že Vám kromě připojovací spáry budou tvořit tepelný most i pevné podkladky, které nebudete mít zaizolované a je třeba použít speciální příponky pro montáž okna, které teplo opět samozřejmě dobře vedou.
Doc. Ing. Hájek z ČVUT, by Vám řekl co si myslí o detailech např. od Porothermu a jak nás zm*dal, když jsme takový detail do projektu obšlehli.
@rad5 Souhlasím :), jak s "dýcháním" tak s plněnýma cihlama.
...našim klientum také rozmlouvám cihly("bez zateplení), tedy "plněné" cihly a nebo široké lehčené. Jediné místo kde se dá říci že má plněná cihla jakousi výhodu je při použití na první řadě cihel. Ani ne z hlediska úspory na vytápění, ale z hlediska celkového tepelného řešení detailu soklu. Ale samozřejmě následně kompletní vnější zateplení.
Myslím že rekuperace(řízené větrání) se časem stane(musí) běžnou součástí domu jako ostatní rozvody (el, voda, kanaliazce).
Je škoda, že hlavně co se týká cihel které jsou dnes nejvíce rozšířené (tedy 300 mm a podobné) s dodatečným zatepelním, tak výrobci nedělají doplňkový sortiment cihel na okenní otvory. Nakonec se zařídíme jinak. navrhli sme si šikovně detaily a budeme si na to cihly sami upravovat(vyřezávat). Sice to bude pracné, ale detaily u ooken vnímám jako nejvíce "nevyřešené".
@rad5 Nejsem si jist, že by Ekowatt zrovna loboval za stavění z plných cihel.. Text jsem opravdu nepsal já.
http://www.ekowatt.cz/uspory/ztraty.s...
Izolace věnce je běžně dělaná EPS nebo XPS s cihlou. Zde je jasné, že když si to někdo neodizoluje tak je vůl.
Dále si nemyslím, že silikonová omítka, která funguje jako membrána a propouští směrem ven by byla nějak extra dražší oproti klasické.
Ovšem v každém případě nejvíce záleží na provedení práce. Když máš zedníka kreténa tak ti nepomůže asi nic!
@jonnyj určitě jsem si nemyslel, že by jsi loboval za plněné cihly. Zároveň v obecné rovině si myslím, že myšlenka vyrobit zateplené cihly také nebyla špatná. Jen k tomuto sortimentu není doplňkový materiál, který by vyřešil úskalí s tím spojené - (detaily, a technologická kázeň)
Ani silikonová omítka nemusí být drahá, ale nejsem si zcela jist její propustností.
Nepatřím mezi odpůrce ani příznivce. Psal jsem to jako reakci na to, že laická veřejnost je často lapena do sítí prodejců cihel a vysvětlí jim, jak ušetří na tom, že to nemusí zateplovat a navrch hodí pouze tepelně izolační omítku.
I mě takto na krátký okamžik lapili a zvažoval (ale jen po velmi krátkou dobu) použití cihel 2v1.
Pouze Kromě dotazu z čeho stavět, by si měl každý položit, z čeho a jak provede navazující konstrukce (stropy, balkóny, věnce, okna, delší překlady nebo průvlaky, atd.)
@wario Dobrý den,
nejsem si jistý jestli těch 12 na tu čtyřicítku stěnu neni málo. Na třicítku stěnu ok, ale na silnější by stěnu by bylo lepší dát ještě silnější izolaci.