Ahoj, vím, že je to dokola opakované téma, ale nedá mi to...na jaro začínáme stavit bungalov (12x18,5) a jsme neustále ve fázi rozhodování z jakých cihel stavit, nemůžeme se rozhodnout. Rozhoduji se mezi Heluz Family 44 a ty pak nezateplovat nebo vzít Heluz Family 30 + 15 EPS?
O trochu více mě to táhne k šírší Heluz Family 44 a nezateplovat. Ale bojím se že bude uvnitř "zima" a tím dost protopím (vytápění plynem, kondenzační kotel, teplovodní podlahové topení a uvažujeme ještě nad krbovou vložkou). Přítelkyně ráda teplo :) na mě až moc velké. Na druhé straně je možnost Heluz Family 30 + 15 EPS. U tého varianty mám zase obavy, že polystyrén dlouho nevydrží a bude se muset po určité době vyměnit (ať už ho rozežírají myši, či jiní hlodavci nebo je to UV záření). Ještě by byla možnost což mně projektant odrazuje udělat 2 severní strany ve variantě 30+15EPS a zbylé 2 strany na jih 44.
Porovnání cen jestli Heluz Family 44 nebo Heluz Family 30+15 EPS nechci moc řešit, protože je to +- stejné.
Díky za odpovědi :)
@quartz To není ani o tom kolik protopíte (to záleží na jedn.tloušťkách co u které varinaty vyberete) ale spíše o řešení tepelných mostů a také ceně. Slabší zdivo s dodatečným zateplení má ne jen lépe řešeny tepelné mosty, ale hlavně je to výrazně levnější.
Myší invaze žeroucí polystyren snad nepřijde :-D Zkus co nejtenčí cihlu s velkým zateplením. Získáš více vnitřního prostoru při velmi podobné (možná i stejné) ceně za m2 zdiva.
Příklad:
1. hrubá cihla: haluz/porotherm 44cm šířka, 61m obvodových stěn = 26,84m2 zabírá zdivo na desce.
2. tenká cihla: VPC (Vapis, KMBeta, Kalksandstein) 20cm VPC, 61m obvodových stěn = 12,2m2 zabírá zdivo na desce.
Rozdíl: 14,64m2 ušetřís užitné plochy - tj. můžeš zmenšit desku nebo tuto plochu využít ;-)
Samozřejmě existuje více variant ;-)
@quartz V současné době a současnými zdícími materiály jedině jednovrstvě bez dodatečného zateplení. :-) , jednodušší, rychlejší, odolnější, trvanlivější.
30+15 bude mít výrazně lepší tepelně-izolační vlastnsosti než jen zdivo 44 cm.
Abyste to bylo v tomto parametru srovnatelné, musel byste mít ve finále mnohem silnější (jednovrstvou) zed.
Navíc u jednovrstvé zdi je násobně větší pravděpodobnost tepelných mostů , vyžaduje to perfektní dodržení technologie výstavby (sesazení cihel, řešení překladů, věnců) , kterou jsem při vší úctě na stavbách v okolí ještě nevíděl. EPS tyto problémy řeší.
My máme porotherm 50, jen s fasádní omítkou. Nikdy bych nešla do EPS, maximálně do vaty a uzší cihly, ale my se rozhodli pro širší cihly. Snad neprohloupíme.
Já stavěl z ytongu 250 a dám 250 EPS. Poté co nyní dělám několik příček s VPS, tak bych z toho dneska stavěl celý barák.. Na bungalov by měla stačit i 175 max. 200 mm.
Většina uživatelů tedy upřednostňuje cihlu + zateplení. Půjdu tedy pravděpodobně do té Heluz 30 + 15 EPS.
Mimochodem místo EPS použít minerální vatu zní dobře, ale ta cena oproti EPS bude asi někde jinde. Je tady někdo, kdo použil vatu místo EPS? Jak velký finanční rozdíl mezi nimi cca je? Životnost a kvalita vaty je asi větší něž klasický "polyš"?
Co se týče VPC na ty jsem se taky díval, ale když už zateplovat tak nechci mít stejnou tloušťku EPS jako obvodové stěny, ale nikdy neříkej nikdy. Jak u tohoto systému vychází vlastnosti "klasického" zdiva? Co TZ, a jiné...lepší jak 30 s EPS či vatou?
@quartz myslíš vlastnosti VPC? Výborná neprůzvučnost, u některých výrobců dobrá přesnost zdiva, velká akumulace, což se vždycky hodí při trvale obydleném domě. Má ale i určitá negativa a musí se na vše myslet dopředu už při projektu.
U té vaty je problém možné navlhnutí, sesedání. Hůře se technicky řeší i samotné zateplování. Proti EPS nevidím výhodu.
@quartz Upřednostňují to pouze ti co takto stavěli a tudíž si myslí, že přes to vlak nejede, v současnosti je však situace zcela jiná a už se úplně zapomíná na tvárnice Liapor a Livetherm, které mají velmi dobré vlastnosti jak izolační, akumulační tak neprozvučnost. Doporučuji toto co se týká polyše https://youtu.be/FhV02WL9EHE.
@travas NYmslím že nikdo zapomíná na Liapor a Livetherm. Jen to není nic převratné a je to defakto stejný princim jako zde popsaný.
...Livetherm: ...co zde myslíte že tam je použito jako izolant? Je to polystyren.A celá ta tvárnice je defakto co zde popisuje quartz. ...a to tedy zdivo + dodatenčé zatepelní. Jen tady stim rozdílem že ten izolact je jakoby připevněn na tvarovce. Zde spíše vidim určité riziko při zdění aby tep.izolant na sbe pořádně doléhal a nevyznikaly tam mezery. Zde to ani pak neni dohledatelné a opravitelné. Nerozdíl když na zdivo lepíte polystren o vvětších deska (překrývají spáry zdiva) a zároveň můžete případně "mezírky" dořešit.
Liapoopr (SL nebo 425) jsou vlastně obodoby co má Porotehrm a Heluz jako zdivo bez potřeby dodatečné izolace. To znamená buď cihla s plněnou izolací(u porotherm profi T, u hlezu myslim family 2in1) a nebo "širší" lehčená(u porothermu EKO). Takže opět nic převratného. A Ale zde u těchto systému se prostě špatně řeší tepelné mosty....a to hlavně u věnce. ..zde to prostě není moc dobře řešitelné.
@quartz Ona tady taky většina uživatelů nejsou povoláním stavaři a o stavařině mají dost marketingově zkreslené informace. Já bych se třeba osobně jakémukoliv cihlovzduchu obloukem vyhnul (vyšší cena, pracnost, tepelné mosty, občas kvalita, průvzdušnost...) buď bych uvažoval o VPC + zateplení šedým polystyrenem, nebo o různých pórobetonech typu Ytong - zde klidně v jedné vrstvě.
Sám budu na jaře stavět bungalov pro sebe a v tomto případě jdu do BEST unika + vnitřní zateplení 22cm šedý polystyren. Střecha sedlová z příhradových vazníků zateplena 40cm vaty. Nebudou tam žádné tepelné mosty, TZ do 4kW, nízká cena, jednoduchost provádění..
@rimmer vnitřní zatepelní je takové sice zláštní , ale taky alternativa. A každý má nějaký názor, ale vyhnout se "cihlovzduchu" myslim není potřeba :). Jen jak píšu výše je tak ať to je jakýkoliv materiál (beto, keramika) tak s dodatečným zateplením. Z čistě tepelného pohledu je vnitřní zatepelní zajímavá varinata (nevytápíte jakoby tepelné kontrukce) ale zase tam trochu chybí ta akumulace tepla/chlad. Zároveň patrový dům nevím jak by šel takto udělat. Dále nevím jak tam uvažujete "kotvení" příček do obv.stěn. Na přímo to asi nebude protože to by tam byl tepelný most.
Ptám se čistě zě zvědavosti, protože vnitřní zateplení je například zajímavé u chat (kde potřebujete zatopit jednou za čas, ale zato zase rychle a zároveň nechcete dřevostavbu), ale to řešení napojení příček a u patrového domu celkově řešení stopu, mě od tohoto řešení odrazuje.
k Liaporbetonu bych jen napsala poznámku, že má lepší akustické vlastnosti než VPC.
VPC SENDWIX 175 44dB (zde bych byla sakra opatrná z toho zdít)
VPC SENDWIX 240 AKU 55dB
Liapor KM200 AKU 56dB (lepší Rw a tenčí o 4cm což je zase úspora zastavěné plochy)
@iveta_89 Co se týká akustiky tak i Porotherm má řešení... AKU SYM 250 mm 57 dB.
Myslím že tloušťky nejsou tak důležité (z pohledu úspory plochy). ...pokud bude stejná vnitřní plocha a zároveň širší dům z vnějšku nebude dražší, tak je to přeci jedno.
VPC nebo jiné těžké tvarovky nejsou špatné a myslim lepší řešení než Ytong apod. Ale pocitově by mě vadila ta slabá tlouštka stěny (hlavně těch175 mm), od domu očekávám takovou trochu (hlavně pocitovou) bytelnost.
@lotrandocz Když si vezmete klasické zdivo, tak akumulace se týká stejně prvních několika cm zdiva, v případě zateplení zevnitř bude pohledovou vrstvu tvořit sádrokarton, příčky budou také sádrokarton, betonová mazanina, nábytek, knihy.. akumulace tam bude také dostatečná, i když z mého pohledu se z ní dělá trošku svatá kráva. V domě bez akumulace zase topíte jak potřebujete a kdy potřebujete, dům bez akumulace se vám rychle prohřeje.. Jinak příčky tady nekotvíte klasicky do obvodovky, ale přirazíte je k polystyrenu a lepený sádrokarton na vnitřní izolaci vám to jakoby ukotví a ztuží. Pokud vás ten systém zajímá, tak best-unika tepelná příručka volně ke stažení a nebo třeba Betong příručka pro projektanty, tam sice používají své příčkovky, ale SDK se mi zdá rozumnější volba. Patrový domek z tohoto systému je trochu problém, tam se tepelnému mostu nevyhnete (ve stropě), v praxi se ten most bastlí překrytím izolace do prostoru pod stropem směrem od nosných zdí dovnitř. Tohle je vhodné opravdu hlavně pro bungalov, výhodou je i ochrana izolace před vnějšími vlivy a tím zvýšená životnost po dobu životnosti domu, zároveň izolace se nemusí kotvit kotvami, ale jednoduše se lepí pohodlně zevnitř, odpadají starosti s myšíma cestičkama a strakapoudy (budu to mít u lesa a u pole) no a v neposlední řadě je to nejlevnější stavební materiál na trhu i když za cenu částečně větší pracnosti, protože v tom systému se musí probetonovávat skryté sloupky apod.
@rimmer Již v několika jiných forech jsme řešili nekonečné zda jednovrstvě nebo zateplovat a kde jste již zmínil zateplení zevnitř. To mě zaujalo svou jednoduchostí, i když mám několik otazníků řešení detailů např. ostění, rosný bod. Tepelná příručka nefunguje alespoň u mně. Nicméně kontaktoval jsem tech. oddělení Kingspan, které má tenkou izolační desku pro zateplení uvnitř. Bohužel jsem žádné doporučení pro tento systém od nich nedostal a ani žádný návod nemají, s tím ,že toto je běžné pouze v severských zemích. Kde bych mohl čerpat ještě nějakou teorii o tomto systému?
@travas Stáhněte si to odsud: http://www.best.info/zakaznicky-servi... mě to normálně funguje a obecně tu příručku doporučuji každému kdo se chystá stavět s čímkoliv. Dále něco např zde: http://www.be-tong.cz/ke-stazeni/proj... kde vám po registraci pošlou odkaz na jejich podklady, dále pak diskuze na tzb info, tam jsou i reálné zkušenosti, je toho dost, jinak pak třeba neico a strejda google.
Zevnitř se zatepluje buď vrstvou polyše s nalepenou SDK deskou, která pak tvoří finální pohledovou úpravu a nebo se dá koupit izolační komplex, kde je ta deska už nalepena z výroby, ale na můj vkus je tam malá tloušťka té izolace a je to dost drahé. Detaily najdete v materiálech na které jsem odkázal, rosný bod není problém, vzniká hluboko v izolaci, kde těch par je minimum, dle praxe i výpočtů to vychází naprosto bezpečně od tl. izolantu tuším 150mm. Sám jsem si to výpočty ověřoval. Problém může nastat jen, když to třeba lepíte z jedné vrstvy izolantu a spáry nepropěníte a necháte tam tedy škvíru až na zdivo, to je potřeba pečlivě ohlídat.
@travas Nepočítal, úspora prostoru by tam sice byla, ale ta cena je drsná, za to mi to nestojí. Když si vezmu že Isover GreyWall 220mm s R=7 koupím za cca 330 s daní bez slev, tak adekvátní Kooltherm cca 150mm - to se nevyrábí, takže si vezmu 140, R= 6,67 a ta je bratru za dobrých 1500,-
Sice bych ušetřil 80mm místa, ale ta cena je pro mě šílená darda, to bych raději udělal větší desku.
@rimmer Závěrem, trochu mně vadí, že většina technikálií o tomto systému je již docela staršího data včetně diskuzí a v současnosti o tomto nic nového, na nic jsem tedy nenarazil. Novinky výrobců zdících materiálů se většinou týkají jednovrstvé konstrukce ;-) .
@travas Ano, vnitřní zateplení není v poslední době nějak moc propírané. Výrobci zdících materiálů logicky raději prodají svoji nejtlustší cihlu, než aby přiznávali, že je to lepší zateplovat. Osobně je mi naprosto jedno z čeho kdo bude stavět, já mám za sebe jasno :-)
Zdravím,měl bych dotaz a to ohledně zateplení Ytongu,prý je u Ytongu lepší volba jednovrstvé zdivo,zateplení že není vhodný kvůli nasákavosti a kondenzaci,je tomu opravdu tak?
Možná bych spíše volil ty VPC a zateplit..
@jarda87 na rezani to chce velkou stolovou pilu. idealne navrhnout barak tak, aby rezani bylo co nejmin.
rozvody se taky delaj docela blbe... ale nejak jsme to nakonec zvladli. Je potreba mit spravne kotouce na abrazivni material.
ja mel km-beta, pry vapis nebo kalkandstein je lepsi....