Je nějaký rozdíl mezi patrovým domem nebo bungalovem při výběru obvodového zdiva? Chci stavět přízemí +patro nejprve jsem chtěl cihlovzduch (heluz 30 +15 zateplení) a po přečtení diskusí zde jsem změnil názor na VPC 20 nebo 25 +zateplení 30? Budu stavět levný nízkoenergetický dům zastavěná plocha cca 90m. Nebo podle čeho se rozhodnout?
@llama Tak tebe bych nechtěl operovat. Teda chtěl, ale jen jednou:-) Člověk je od přírody zvídavý, ale toto není zvídavost, ale podezíravost, nedůvěra a zpochybňování projektantů (zřejmě tvoje špatná zkušenost).
@panlorenc když svěřuju důležitý věci (zdraví, barák) do rukou úplně cizího člověka, tak se zajímám, hledam si informace u nezávislých zdrojů a diskutuju. Protože pravděpodobnost, že ten člověk je debil a doživotně mě poškodí, je poměrně vysoká.
Ad jednovrstvé zdivo, pasiv a tepelné mosty: velmi jednoduše je to popsané zde: https://www.pasivnidomy.cz/z-ceho-pos...
Je tu jasně řečeno, že u jednovrstvého zdiva tepelné mosty úplně eliminovat nejde.
@panlorenc Doporučuji zakoupit froté ručníky a třít s nimi chodidla. O suchém vzduchu se tu nikdo nebavil, narážím na to, že každá stěna cihlovzduchu vede teplo, že mezi srazem těchto stěn může proudit vzduch a také se to často stává, díky trhlinkám v omítce. Já nemohu za to, že čím větší fanatik, tak tím méně chápe psaný text.
p.s. já když byl zoperován, tak také jsem se zajímal o to jak ta operace bude probíhat a co je to za doktora, který mi to bude dělat, možná ve tvé bublině je to ale jinak..
@rimmer Jedna věc je se zajímat a druhá věc je fušovat. Myslím že to pořád nějak nepobíráš. Nejsem příznivec toho či onoho. Vím, že obojí má své řešení a taky vím, že prosazuješ ty to svoje aniž bys měl fundované argumenty. A potvrzuješ i to, že jsi schopný opakovat takovou blbost, jako je, "že mezi srazem těchto stěn může proudit vzduch a také se to často stává, díky trhlinkám v omítce" To je na antinobelovku :-D. O blower-door "trochu něco" vím:-) Už mlčím, nebudu dělat reklamu.
@panlorenc že blowerdoor vyjde v pořádku, ještě neznamená, že za rok či dva nemůže omítka popraskat. Nemluvě o tom, že tahle diskuze je původně o "normálních" nízkoenergetických domech a tam nikdo blowerdoor nedělá.
@llama Ale taky vím, kudy ten vzduch utíká resp. nasává a mezera mezi cihly přes prasklou omítku to vážně není! A není to o vzduchotěsnosti na straně exteriéru proboha. Je to o parotěskách a utěsnění uvnitř. Popraskaná omítka nehraje roli.
@llama Děkuji za odkaz. Vše co je uvedeno je již známé. Opakuji, že nejsem zastáncem či odpůrce toho řešení, ale vím, že jsou možnosti a možnost jak zamezit tepelným mostům bez ex. zateplení existuje a používá se. Toho jsou důkazem pasivní domy, které mají vyřešené detaily (sokl/ostění/žb) vždy tam je izolace která omezí zvýšený tepelný toku v daném místě na takovou úroveň, aby byla splněna norma. (tzn. bez chladných stěn, bez výrazného poklesu teploty, rosnou bilanci atd atd.) Zkrátka ten dům funguje naprosto stejně jako když je ex. zateplení.
@panlorenc úplně vyloučit tepelné mosty nejde u žádné konstrukce. Tepelné mosty jsou v každém (i pasivním) baráku a počítá se s nimi. Rozdíl je ten, že u baráku z jednovrstvého zdiva je jich podstatně víc. Vždycky je tam třeba tepelný most v místě věnce. Ten u dvouvrstvé konstrukce není.
@llama Prosím dost té demagogie o nutnosti dodatečného zateplení, již jsem psal i z jednovrstvého zdiva lze postavit hrubou stavbu bez tepelných mostů. Mimo jiné víte jakou roly hraje obvodové zdivo v souvislosti s TZ domu?
@panlorenc OK, díky že jsi se tak rychle odkopal a nemusím na tebe plýtvat svým časem.
Všeobecně pro ostatní bez klapek na mozku:
když chci zdivo s co nejlepšími statickými parametry, tak volím (od nejlepšího): monolit a prefabrikáty, prolévané armované ztracenky, betonové skořepiny s armaturou, VELOX, VPC
když mi jde o tepelnou izolaci samotného zdiva, tak volím: dřevostavbu, pórobetony.
V případě sendviče kvůli mostům, eliminaci fušerství, volím co nejtenčí zdivo (s ohledem na statiku) + zateplení: VPC, ztracenky, monolity, bet. skořepiny..
Když jdu po ceně, tak volím buď nějaké cihly z bouračky, nebo betonové skořepiny.
Když mě zajímá pracnost a opracovatelnost, tak zvolím nějaký pórobeton (dodávky na klíč např. dřevostaveb neuvažuji)
Kritérií může být více, ale cihlovzduch nemá moc šanci bodovat oproti jiným materiálům ani v jedné kategorii a tím nemyslím nějaké okrajové záležitosti jako zde už vzpomínaná průvzdušnost spárami v momentě jak si dům sedne a vzniknou prasklinky, bylo mnohokrát i vzpomínané profukování přes zásuvky, ale to se týkalo cihel, které nebyly plněny (tohle je úplně to nejhorší, z čeho lze stavět) dneska jsou plněné cihly izolantem a v případě správného provedení ten dům bude fungovat, nebude se nikde srážet vlhkost, nicméně jak už byl zde odkaz na centrum pasivního domu, tak jsou místa, která budou vždy slabší a která u jiných materiálů a způsobů jdou lépe eliminovat, či úplně eliminovat.
Je důležité ale dodržovat technologickou kázeň, hlídat čím budou zedníci lepit spáry, hlídat provedení každého detailu... nebo zvolit tenké zdivo a zateplit.
odborné vox populi na tzb info se na to shodlo už dávno. Čím tedy cihla boduje? statikou ne, cenou vůbec ne, snadností práce? to také ne.
Odolností? tak si zkuste přes zimu nechat odkrytou paletu cihlovzduchů, i když ona nemusí být ani zima, rozkřupané najdete na paletě jen jak vám je přivezou, to se u mých betonových skořepin nestalo, nenašel jsem zatím ani jednu prasklou..
Zastánci cihlovzduchů většinou argumentují způsobem, že přece když se z toho tak hodně staví, tak to nemůže být špatný materiál, to ale není argument, to je dogma.
Rád bych někdy slyšel fakt argument v čem je cihlovzduch lepší volbou než jiné materiály dostupné na trhu, nějaký parametr, nebo nějakou situaci, kde bych si řekl, že ano je to nejrozumnější alternativa.
@tulda27 Taky stavíme svépomocí, je to úplně normální zdění, jen je trochu problém, že pokud se s tím moc pipláte, tak ti na konci šáry nevychází rozměry - 248 mm dlouhá cihla daná na sraz prostě 250 mm neudělá a pak na konci chybí i 5 cm. Bohužel v návodech se to nedočteš a od techniků se dozvíš ... "no jo, tak to děláte moc nepřesno". Ale jinak super materiál, příště bych volil totéž. Proč by to neměl být materiál na svépomoc?
@tente84 Promáltovávat 5 čísel je nesmysl ;), to by sis to musel rozložit po menších kouscích a to je zas lepší dát 5-ti cm kousek cihly i za cenu řezání, a promaltovávání nezávisí na zdění natupo nebo na převazbu, to můžeš v obou přípdech ... navíc o tomhle v návodech není ani slovo ... objednávka je na Vapis, ale dojel Kalk
@1karel1 To mě překvapuje. Zrovna řeším dům a u Vapisu i Kalksandsteinu mi doporučovali zdění na tupo. U KM Bety klasicky na vazbu a až na přímý dotaz odsouhlasili také zdění na tupo. Jestli jsem to pochopil správně, tak se opravdu nechá mezera 0,5-3cm. Viz http://www.atelier-partika.cz/stavime... Zda to tak mají i v oficiálních materiálech si teď nevybavuji.
@1karel1 tak prima já to nijak dlouze nestudovala v takovém materiálu bydlet nechci. Jinak mě přijdou zbytečně těžké na tu tloušťku + musíš ještě zateplit, ale my stavíme sami 2 a já jsem ráda, že těžké cihly už máme hotové (vlastně celý dům zvenku je komplet) a příčky už jsou brnkačka. Až budeme mít za pár let hotovo tak si o tom tedy něco přečtu 😊.
@tente84 ideální je mezera do toho cca centimetru. 5 cm je na promaltování už opravdu moc. A problem je, že ta cihla má jen 248 mm, takže když to člověk nezná a sráží je přesně k sobě, může to na dlouhé stěně baráku udělat klidně 8 cm. Návod jsem nečetla, takže mě překvapuje, že se v něm tohle nepíše, protože už jsem to slyšela z víc stran od lidí, co s VPC dělají.
@tente84@llama V návodech to není, aspoň za nás nebylo (už jsme pod střechou), možná to tam po našem dotazu dopsali :), nedivil bych se, dost totiž technik nechápal, že se s takovým dotazem nesetkal a že se s tím holt nemáme tak s*át :( každopádně promaltování 3 cm mi neřešení fugu 5 cm ;) Máme stěnu 16 m, a když jsme dozdili první šáru, tak jsem myslel, že mě mrskne, když tolik chybělo, naštěstí jsme měli na zakládání zedníka, ten zachoval klidnou hlavu a vyřešili jsme to. Na tupo můžeš zdít u Vapisu, Kalku i Sendwixu, ale je fakt, že Sendwix jsem taky prosil o odsouhlasení ... nakonec jsme brali Vapis, jak z hlediska vlastností, tak i ceny. No má 248 mm, dle papíru, ale v reálu je to jak která, měli jsme 247-249 mm, bylo vidět i na cihlách, že jsou z jiné "šarže", a nezdít na sraz, to nějak nevím, jak bych dělal, ty zámky jsou od toho, aby cihlu podržely, ne abych milimetr z každé strany odskakoval, ale možná, že to zedník, kt. s tím dělá denně zvládne, takovéhle zdění opravdu na svépomoc není a nebo jsem moc pečlivý :)
@tulda27 Jasný, já taky nečtu ostatní cihly, taky v nich nechci bydlet a já teda můžu říct, že až dostavíme, tak si rozhodně už nic číst nehodlám, obdivuju, že na to budeš mít sílu :) Taky stavíme dva, navíc žena byla při zdění těhotná, ale dali jsme to i s těma těžkýma mrchama (založil nám to teda zedník, ale nosiče a měřiče jsem stejně dělal já), mmch. nemyslím, že oranžové cihly jsou o nějak moc lehčí ...
@tulda27 Ta "zbytečná" váha na tu tloušťku má podstatný smysl. Pokud to přinese průtahy při stavbě, to je možné, ale z hlediska přínosu a bydlení v řádu desítek let je tento průtah zanedbatelný.
Jinak Vapis a Kalksandstein je jedno a to samé - Vapis už spadá pod Kalk. Co se týče nepřesností, je problém, že Kalk to sváží z několika výroben. Jsou tedy rozdílné formy, rozdílné šarže. Stejně jako u dlažby, kde to je samozřejmé, i tady je dobré míchat cihly z různých palet, čímž se ty nepřesnosti zprůměrují, a při stavbě to po několika kouskách kontrolovat a přeměřit, třeba co dva metry. Nic hrozného. Dobré je držet se děr v cihlách - kouknu a vidím skrz, jak moc to sedí či nesedí. Ty díry tam nejsou také jen tak, využívají se pro protažení kabelů, husích krků atd. Dost často se setkávám s tím, že jednak zedníci na to nemyslí, jednak elektřikáři do VPC sekají drážky a hrozně nadávají, protože to neznají (a nechtějí znát, když nečtou dokumentaci).
KM Beta nedoporučuji, pevnost je úplně jinde než u originálu. Není neobvyklé, že při rozvodech ele se KM Beta vyštípne či rozdrolí.