Ahoj, prosím o Vaše informaci nebo rozhodnutí, které jste před stavbou museli též řešit :-D Nevím s čeho RD postavit, bude to bungalov cca 250m2. Díky za každý názor
Já bych šel do 30+20,kvuli eliminaci tepelných mostu, navíc premium je víc náchylnější na kvalitu provedení a na detaily, jinak si na tzb můžeš spočítat jaká konstrukce má lepší parametry
To si musíte vzít do ruky kalkulačku a spočítat si to, jednovrstvý porfix je celkem dobrá volba, pokud vám stačí že to má součinitel prostupu tepla 0,16 (to není vůbec špatný) a hlavně dostanete nějakou příznivou cenu, kombinace porfixu a zateplení je z hlediska fyziky lepší volba, ale tady musíte vzít v úvahu cenu toho zateplování a všeho okolo, pokud to zvládnete svépomocí, tak je to ještě lepší volba, ale to bych spíše šel do tl. 250.
Pro bungalov je tu pak ještě možnost jít do betonových skořepinových tvárnic + vnitřní zateplení (tak to stavím já), ale vy asi nemusíte jít ostře po ceně dle rozlohy domu co budete stavět, takže rozhodnutí je jen na vašich prioritách a schopnostech.
Spíš bych radil ať se vyhnete všem cihlovzduchům obecně.
@rimmer Skořepinové tvárnice + vnitřní zateplení?
Dosud jsem se s tímto systémem nesetkal. Od jakého to je výrobce? Je to systémová věc? Jak tam je řešen odsun rosného bodu vně z konstrukce?
Dík.
@rad5 Koukněte např. na best-unika, tam je k nalezení tepelně technická příručka, která je fakt povedená i obecně pro všechny co chtějí stavět a netýká se výlučně jen tohoto systému, další výrobce je např. betong, ten má také pěkně zpracované materiály a detaily, dále vím že je tresk, neico a možná i jiní.
Rosný bod je v polystyrénu, musí to být ale zatepleno tloušťkou více než 150mm, jinak difuzní odpor klesá směrem ven, tvárnice jsou prodyšné, takže nevzniká s vlhkostí problém, jsou levné, pevné a dobře se opracovávají.
Vnitřní zateplení je pro bungalov výhodné z toho důvodu, že úplně odbourá tepelné mosty (v patě zdiva, na stropě se použije zavěšený podhled) a vnitřní zateplení se nemusí kotvit, jen se přilepí, mezery se zapění, zaklopí se to sádrokartonem a zeď je hotová..
na tzb info jsou už lidé, co tam bydlí roky, žádný problém s tím není.
Jestliže provedete tímto systémem zateplení zevnitř, je nutné počítat s problematikou kotevní čehokoliv na zeď. Např. police? Pak musím dát kotvy skrze toto zateplení, a tím vytvářím tepelný most. Zřejmě je toto potřeba v předstihu promyslet. Stejně tak jak jsou napojeny příčky na obvodovou stěnu? Jsou provázány s obvodovou stěnou, nebo přisazeny k zateplení Předpokládal bych že zateplení se děla uvnitř až po vyzdění příček a provedení rozvodů elektro. Např. Rozvody vody a kanalizace jsou v obvodových zdech vyloučeny.
Je pravda, byť jsem v tuto chvíli k tomu systému skeptický, že to má určité výhody i nevýhody.
Výhody spatřuji:
+ absence vnitřních omítek a nezavádění mokrých procesů do stavby (možno provádět v zimě)
+ rychlá regulace teploty v místnosti
+ absence vnějšího zateplení
+ Vyloučení tepelného mostu u paty zdiva a napojení na strop
Nevýhody:
- složitější řešení připojovací spáry u oken
- Vnitřní prostory náchylnější na změnu teploty, nemožnost přirozeného větrání - rychlý pokles teploty, stěny bez akumulace tepla
- zmenšování vnitřních prostor ze zastavěné plochy pro stavbu svépomocí do 150 m2, (pro SP se zastavěná plocha udává bez zateplení)
- problém kotvení zavěšených prvků na zeď
- nutno vyloučit rozvody vody a kanalizace na obvodových zdech
- nutnost sádrokartonového záklopu namísto omítek
- jednodušší řešení hydroizolace a bezbariérového přístupu
@melin6 Proč myslíš náchylnější na kvalitu? Přijde mi to jednodušší dát 50cm zdivo a mít klid. Ale je pravda, že spáry apod. se ničím nepřekryjí. Jedině dát na to pak termoizolační omítku...
porfix 30cm + 20 polystyrén zabrání tepelným mostům, menší deska, ale zase dvojí práce...
O materiálu cenu mi až tolik nejde, protože mám materiál za nákupní ceny. Práci budu muset nejspíš zadat...
@rimmer Přesně jak píšete porfix 50cm tvárnice má součinitel prostupu tepla 0,16 a porfix 30cm + 20cm polystyrénu má 0,12 , takže v tom je lepší ta "obálka" . Je to dvojí práce, vůbec nevím co udělá polystyrén za 10-20let... Rosný bod na to nemá nějaký vliv apod. Nerad bych řešil nějakou plíseň, či vlhké fleky na omítce.... Je to první a těžké rozhodnutí... :-|
Ten Váš způsob nevypadá zle, ale až tak osvědčený není, aby mě nějak přesvědčil =-)
Kotvení čehokoliv není problém, ten vnitřní sádrokarton je k SDK přilepený a drží to jak židovská víra, samozřejmě pokud chcete na obvodovku kotvit něco fakt těžkého (bojler atp.) tak je to potřeba dopředu navrhnout.
Příčky buď provedete dle jejich vzorů (které jste si očividně neprostudoval) a nebo ještě lépe provedete sádrokartonové a ty se pak jen přirazí k polystyrenu a zafixují.
Rozvody se jdou provést hned pod vrstvou SDK (elektro, voda, kanalizace od zařizováků), zase koukněte na vzorové detaily od betongu, samozřejmě tlusté trubky už jsou problém, ale to je tak u každého zdiva a je potřeba to při návrhu zohlednit.
Co se výčtu nevhod týká, tak
- ano okna jdou lépe řešit s vnějším zateplením, na druhou stranu, tento detail je také uspokojivě vyřešen, okna se kotví na vnitřní líc zdiva a částečně se překryjí vnitřním zateplením.
- naprostý nesmysl, dům je pak jako dřevostavba, vnitřní akumulace se pak může dohnat příčkami, podlahou, zařizováky, i ten SDK něco pojme.
- dnes už lze stavět svépomocí i větší domy, tohle omezení padlo, takže je to bezpředmětné, snad jen nevýhodou je o něco větší plocha desky, ale to je celkem drobnost.
- vysvětleno, problém není
- vysvětleno, rozvody jsou provést.
- ano a nepovažuji to za nevýhodu, alespoň se nemusí řešit vnitřní omítky, pokud je problém s povrchem SDK, tak ten lze také nastěrkovat.
- poslednímu bodu nerozumím.
@jaksestavisen rosný bod lze spočítat, myslím že vyjde, takto teď stavěl kolega a ten si to také počítal (to byla ale 250tka + 200 zateplení). Za dvacet let polystyrén neudělá vůbec nic, nestaví se z toho první rok, na světě je už dost zkušeností.
Můj způsob nikomu nenutím, jen nabízím alternativu ;-) že to existuje.
@jaksestavisen Tak to trochu zamotám. V současnosti a se současnými materiály lze bez problémů stavět jednovrstvě za předpokladu přesného dodržení technologických postupů výrobců tepelné mosty nehrozí. S cihlovzduchy to tak špatné není jak se zde píše, už z toho důvodu, že je to stále nejpoužívanější materiál ať již od heluzu nebo porotherm.
@travas Dík :-D Nooo neříkám, ze jednovrstvy materiál je problém, ale co je správný technologicky postup? Porfix tvarnice se zdí na lepidlo, pokud je to PDK , tak se dává lepidlo jen na spodní část tvárnice. Tudíž co při lepení lze udělat špatně?
Když se dá EPSko , obalí se to komplet vše izolaci, překrytí se spoje tvarnic , nedostatky a odlomené tvarnice... HELUZ a ani Porotherm nechci, z důvodu spatne vyrezavani odpadu, vody, elektřiny.... spatne se tam budou i pridelavat věci a omítky jsou složitější...
Já fakt nevím co 🤷♂️
@jaksestavisen Odpovím za sebe, tam lze udělat špatně jen to, že zedníkům se nebude chtít dořezávat a mezery zaplní lepidlem, což udělá ty mosty, nebo jich bude dost omlácených a budou to tím lepidlem zapatlávat namísto aby se to reklamovalo a nepoužilo. Horší věc nastává u cihlovzduchu, to že je to materiál špatný z principu nevyvrátí ani "argument" že z toho staví nejvíce lidí, je to jen z důvodu reklamní masírky a určité konzervativnosti lidí (joo cihla je přece cihla!), tam se doměrky zahází rozbitými střepy a zalepí a nebo to vypění pěnou, ale pak je ta konstrukce nehomogenní (nebo tam na prasáka rovnou narvou kusy cihel),
takže za mě klidně jděte do těch pórobetonů, není tam zase tak moc co zkazit když se to dobře založí, parta zedníků vám to udělá za chvilku, já v tom nevidím problém, snad jen cena, ale to už tak je.
@jaksestavisen Správný postup je držet se doporučení výrobce. Že se staví převážně z cihel není snad tím, že všichni architekti a projektanti jsou blbý. Vím, že rimmer staví z betonových tvárnic betong. Nemám nic proti betonu spíše naopak doporučuji. Ale když beton tak tvárnice opět pro jednu vrstvu Livetherm s polystyrenem.
Porobeton?.