Ytong lambda 375 (ne)zateplit!? Máte rozhodnuto?

Po měsíčním pročítání různých fór a diskusí jsem se rozhodl bilancovat nad stavbou z Ytongu lamda 375-ky. Vzhledem k tomu, že jsou dva tábory (jeden co zatepluje a druhý co nezatepluje), rozhodl jsem se trošku zrekapitulovat to, co jsem našel, co mi kdo odpověděl a to i včetně pana Ing. Sedláčka z firmy ISOVER a podobně. Rozhodli jsme se stavět z Ytongu 375-ky (tehdy nám to přišlo dostačující rozhodnutí). Nemáme ještě dostavěno a stojíme před otázkou jako většina, co staví z těchto tvárnic. Zateplit x nezateplit. Sami nevíme a proto prosím opravdu o zkušenosti těch (pouze těch), co mají s tímto zkušenosti. Ne domněnkáře a ty co si myslí x nemyslí a jak by to udělal on, kdyby z toho stavěl. Jsou lidé, co nezateplovali a jsou spokojeni, pak jsou lidé co zateplovali a také jsou spokojeni.ALE ! Proč zateplit? Úspora v průměru 2.000,- Kč na topení za rok (dle zateplení návratnost 10,15,20 let...). Další důvod eliminace tepelných mostů. Někdo psal, že měl studené stěny, když nezateploval - osobně tomu moc nevěřím. Proč ale nezateplit - problém s možností kondenzace do zdiva- ČÍM ZATEPLIT? Polystyren - problém s možnou kondenzací do zdiva pokud nechcete zateplovat tak 12-kou, 15-kou a to my nechceme.Už i kvůli osazení oken, byly by utopené. Minerál? - No zvažuji...ale při přesunutí vlhkosti do zdiva...co asi udělá mokrá vata, jaké pak má vlastnosti? Baumit open a různé thermo desky - drahé a asi i bezpředmětné. Takže co? Termo omítky? Opět drahé a 4cm této omítky nahrazuje 1cm polystyrenu. To bych se nedoplatil. Obrátil jsem se na pana Sedláčka z ISOVER - možná jej znáte z videí svepomoci.cz. Cituji: pokud bude tepelný odpor samotné cihly (zdiva) minimálně na "čtyřce", postačuje grafitová 10-ka polystyrenu a je vyřešeno i kondenzování do zdiva. Ytong 375-ka má 4,52m2K/W - takže to bychom měli. Do více jak desítky opravdu nepůjdeme, pokud budeme tedy zateplovat. Ale pořád to bude buď a nebo.Takže teď otázka na všechny, co už v tomto bydlí - ať už v nezatepleném nebo zatepleném. Jak se Vám bydlí? Pokud jsem napsal nějakou extra blbost, omlouvám se, jsem také jen laik. Jen sbírám info. A určitě se nechám poučit či opravit. Ale zkušenosti majitelů jsou nejcennější pro rozseknutí a snad to lidem pomůže v rozhodování a také i nám. Díky moc všem. Ano jsme hloupí...měli jsme stavě alespoň ze 450-ky- nedá se. Teď se s tím musíme popasovat. Prosím opravdu všechny co mají reálné zkušenosti. Předem děkuji a přeji hezké domečky.
Odpovědět
Jen opravuji pasáž....co asi udělá vlhkost při přesunutí se do vaty.Mám tam do zdiva.Tak se omlouvám
Odpovědět
@martas85 já mám obyč cihlu 300mm a zateploval jsem šedým polystyrenem 160mm a i jsem věděl od začátku, že zateplovat chci. Hloupí nejste, jen jste to jen podcenili. Znám lidi, co dodatečně zateplovali i cihlu 440. Tepelný odpor 4,52 ale opravdu moc není. To vám ale v ničem nepomůže. Mě spíš hodně zaujala ta informace, že pokud-li zateplíte, tak ušetříte v průměru 2000kč/rok. K tomu jste došel jak? S jakým zateplením? Přiznám se, že spočítat si to neumím, nikdy jsem po způsobu nepátral a navíc jsem přesvědčen, že výpočet na papíře nemusí vždy korespondovat s realitou. Odhadoval bych ale, že roční úspora bude v reálu vyšší.
Odpovědět
Dělal mi výpočet jeden uživatel odsud a dle energ. štítku-ochlazovane stěny.Jinak vy tady píšete ale o 30-ce cihle.Ytong lambda 375 je první z řady která se již "nemusí" zateplovat.Ale má to ALE...je to hraniční.Ale jak říkám budu rád i za informace od samotných lidí co z těchto tvarnic stavěli.
Odpovědět
@radim83 Pro informaci. Počítal jsem to já a tazateli jsem napsal: 1) Tepelná ztráta obvodovou stěnou pro Ytong+perlitová omítka = 800W. Za topné období je to při současných cenách plynu cca 2640 Kč/rok 2) Tepelná ztráta obvodovou stěnou pro Ytong+10cm šedého EPS = 469W. Za topné období je to při současných cenách plynu cca 1548 Kč/rok. Takže rozdíl 1000Kč/rok. Z hlediska návratnosti to nemá opodstatnění. Problém je, že jsem to počítal pro perlitovou omítku, kterou má tazatel v PENB. Jenže ta je cenově dražší, než 10cm šedého EPS + tenkovrstvá omítka. Z hlediska mechanické odolnost je to skoro srovnatelné. Navíc určitě nebude cena plynu klesat. Dále jak jsem vyrozuměl z komunikace, že @martas85 má trochu problémy s tepelnými mosty v místech překladů HS portálů.
Odpovědět
@zubr487 díky za info. a ještě ze zvědavosti se zeptám jak se ta tepelná ztráta počítá? Topím plynem a ten opravdu nezlevňuje. Za minulé období byl nárůst ceny ca. 7% oproti předchozímu.
Odpovědět
@radim83 1) je potřeba určit koeficient U složené konstrukce. Jednou z možností je použít kalkulačku zde: https://stavba.tzb-info.cz/tabulky-a-... Jedná se v podstatě o součet tepelných odporů jednotlivých vrstev + odpor na přechodech mezi stěnou a prostředím. Proto se nejprve musí nastavit typ konstrukce, např zda se jedná o obvodovou stěnu, podlahu atd. Výsledkem je celkový součinitel prostupu tepla konstrukce U [ W.m-2.K-1]. V PENB jsou to čísla Uj v tabulce "stavební prvky a konstrukce" 2) Pro určení TZ v tomto případě obvodovým zdivem je nutno spočítat plochu ochlazované konstrukce z vnějších rozměrů. Např. si spočítáte celkovou plochu vnějších stěn a odečtete okna a dveře. V PENB jsou to čísla Aj ve sloupci Plocha. Dále potřebujete znát teplotní oblast a z toho návrhovou externí teplotu, průměrnou externí teplotu a délku topného období. To najdete v té kalkulačce. Průměrná interní teplota se většinou počítá 20C, takže rozdíl teplot dT mezi vnější výpočtovou teplotou a interní teplotou bývá kolem 32 až 35st 3) TZ stěnou = U * dT * Aj [W] Výsledkem je maximální ztráta konstrukce. 4) Zjednodušeně průměrná spotřeba energie v kWh za topné období = Tz *220*24 /2/1000 kde 220 je zhruba počet dní topného období. Je to dané teplotní oblastí 24 kolik hodin má den 2 poměr mezi výpočtovou teplotou a průměrnou teplotou za topné období. Je to dané teplotní oblastí 1000 převod z W na kW Pokud si výsledek vynásobíte cenou za kWh máte to v korunách
Odpovědět
@zubr487 super, díky! ;-)
Odpovědět
Myslím že zubr 487 ví o čem mluví a má zkušenosti.A já jemu děkuji za pomoc či rady.Příspěvek jsem napsal spíš jako takové sesumírování a hlavně jsem si říkal že třeba se zde ozvou i jiní stavitelé, kteří již mohou porovnávat nebo sdělit zkušenosti s tim jak se jim bydlí ať už v zateplenem či nezateplenem Ytongu Lambda 375.Tak uvidime.
Odpovědět
Profilova fotka
Dobrý den, my bydlíme v domku z Ytongu Lambda 375 již 4 rokem. Řešili jsem také jestli zateplit či ne. Přesně jak jste psal tak nám bylo řečeno, že zateplovat nemusíme, ale pokud chceme tak se zateplením raději počtak dokud domek pořádně nevyschne. V Ytongu je z výroby hodně vody + když vylévali podlahy anhydridem tak to mi přišlo, že lejou do domku jen šedivou vodu. Takže jsme 3 roky bydleli v nezatepleným domě a nepřišlo mi, že by nás vytápění domu nějak zrujnovalo. Topíme na 22-23 C. Máme v celém domě elektrické podlahové vytápění a když byly mrazy tak jsme si zatopili v krbových kamnech, ale nebylo potřeba. Museli jsme kamna stejně škrtit, protože jsme pak měli v baráku 27C. Plátíme zálohu na el. 3000Kč a každý rok nám cca 7000Kč vrací. No a léto 2019 jsme se rozhodli zateplit šedým polystyrenem 10 cm. Takže momentálně jsme teď první zimu v zatepleným domku.
Odpovědět
@pipel Super, děkuji za zprávu.Jen se zeptám, nevím jak tomu bylo dříve,ale jak jste řešil kolaudaci.Mám teď na mysli to, že stejně jako vy jsme to takto chtěli udělat.Zatím to nechat tak a po třech letech treba zateplit, ale pro kolaudaci musí být dům alespoň v lepidle.Což když udělám, zaplatím "lepidlo" a následně za další roky polystyren a opět lepidlo...Takže toto zaplatim 2x.Tak přemýšlím jak to udělat.Aspon tedy u nás chtějí aby byl dům v lepidle pro kolaudaci.Tak je to pak dvojí vyhazování peněz ne?
Odpovědět
Profilova fotka
No my jsme to tak museli udělat. Bárák jsme nechali v lepidle, zkolaudovali a na to zateplení. Kdyby nás netlačili s termínama z banky kvůli hypotéce tak by jsme hold bydleli 3 roky v nezkolaudovaným baráku. Nebyli by jsme první ani poslední.
Odpovědět
Ale myslím, že byste do lepidla ani nemuseli. Už od minulého roku pojem kolaudace už neexistuje a vlastně kolaudace jako takové jsou zrušené. Nyní se na místní SÚ zasílá jen papír o zahájení užívání stavby a kontroly už nejezdí. Tímto papírem říkáte, že již je stavba dokončena dle zákonných norem a to, jestli to je v lepidle nebo ne, to nikoho neohrožuje a ani to přeci vůbec ničím nenarušuje a neomezuje vaše bydlení v novém domě.
Odpovědět
Článek se načítá
@martas85 Tu prodlevu na vyschnutí nemusíte dělat. EPS a tím spíše šedivý není igelit. Má dokonce zhruba 3x vyšší paropropustnost něž dřevo. Případná vlhkost se odvětrá.
Odpovědět
Profilova fotka
@hamikaw ano to máte pravdu. My jsem to taky tak měli. Jen jsme doložili na ůřadě papíry a to bylo všechno. Žádná kontrola, ale tento postup vydržel u nás cca půl roku. Kolega co kolaudoval před měsícem tak ten musel kolaudovat postaru. Tak nevím no. Jinej kraj jinej mrav. Zeptal bych se na svým SÚ.
Odpovědět
@pipel právě soused měl velké problémy, protože mu řekli, že dokonce byly paní úřednice na školení a někde v okoli prahy chtějí aby byla i fasáda hotová a tak že má být rád za to, že mu to zkolaudovali v lepidle.Dokonce znám případ, kdy se jeden pán rozhodl v průběhu stavby (jako my) že nakonec zateplí a oni že musí požádat o změnu...znovu emergeticky stitek, že tim bude i jiná obálka domu a dokonce znovu zaměřit...že tim se zvětší dům z každé strany diky zateplení....tyto obihacky a náklady ho stály cca 10.000,- .Nevím jak to kde chodí nebo teď po novu, ale toto je informace stará z listopadu 2019.Dokonce teď jeden soused chtěl u nás kolaudovat a řekli mu, že nemá terénní úpravy.Ale mám tuto informaci z druhé ruky.Nevim co kdo požaduje,ale někdo snad říkal že je nutný tzv. "Suchý a pevný vstup do domu" ke kolaudaci...vydlazdeni chodnicku?Co já vím?Nevím...co úřad to absurdita...proto jsem se ptal ohledně lepidla protože opravdu s tim soused přišel že minimálně v lepidle dum pro zkolaudovani být musí.Takže buď ohlasim změnu oproti projektu...zatepleni polystyrenem anebo nebo se na to vykašlu...udělám to do lepidla s tím že po kolaudaci za dva tři roky nasetrim nejakou korunu a bude polystyren a znovu lepidlo a fasáda.Jen se zeptám...nedělá to pak neplechu...?Skladba...perlinka, lepidlo, polystyren a zase perlinka, lepidlo?Neni to nějak nepruvzdusne tou prvni vrstvou...když to pak dělá člověk následně v dalších letech?Diky moc aspon za ohlasy protože je fakt dobré slyšet to ze všech stran.
Odpovědět
Zeptám se ještě takhle: Ok asi zateplime,ať eliminujeme ty mosty atd...Zeptám se na názor minerální vata x šedý polys? Obojí pri tloušťce 10cm. Popřípadě tedy minerál jaký? A jestli tedy 10cm v tomto případě přesune kondenzaci do izolantu a nebude ve zdivu.Ytong 375-ka má tepelný odpor 4,52 + izolant ale nevím jak se to počítá a od jaké hranice je to ok.Tak díky předem všem
Odpovědět
@martas85 Máte SZ
Odpovědět
@martas85 Zkoušel jsem spočítat bilanci vodních par. Izolace 10cm normálního EPS vyhovuje, ale je to na hranici. Pro cca 8cm již bude v konstrukci docházet ke kondenzaci, ale případná vlhkost se stihne odpařit. Pokud dáte 12cm bílého EPS nebo těch 10cm šedého, bude to OK. Pokud by Vás to zajímalo, mohu Vám poslat protokoly výpočtu pro jednotlivé verze. Minerál můžete použít, ale je to zbytečné, hůře se s ním pracuje a je dražší.
Odpovědět
@zubr487 Pro všechny, šedý pol. by se měl lepit když nesvítí slunce nebo stavba by měla být zastíněná, jinak vznikají mezery mezi deskami. Zastínění se muže sundat až po natažení lepidla. Neznám z vlastní zkušenosti, ale je na to upozorňováno.
Odpovědět
@wpavel Je známo že grafitovy polystyren na slunci degraduje.Nejsem odborník a nevim po jaké časové frekvenci záření se začne drolit či začne docházet k jeho znehodnocení, nicméně soused dělal grafit na fasádu...sám a jen než to sám udělal a než se pustil do lepidla byly to týdny.A dělal to v létě.A zakryte to neměl vůbec ničím.Na zateplení u nás budou tři lidi a je varianta udělat to po stěnách....jedna stěna a zatáhnout...další stěna zatáhnout...u rohů to třeba nechat odkryté aby se dobře pracovalo s návaznosti na další stěnu...ale opravdu dramaticky takhle bych to neviděl...A pokud se to bude dělat myslim tak v říjnu...tak už to UV a slunce nebude takové.Ale jsem si vědom toho, že by to nemělo být vystavené přímému slunci.
Odpovědět
@zubr487 určitě pošlete do SZ a ještě jednou Vám děkuji za ochotu.Právě uvažuji, že to tak udělám jak i tady jeden uživatel co psal výše.Dáme na to pro jistotu a vzhledem k eliminaci těch tepel. mostů tu desitku šedého.Raději.Ne kvůli nějaké úspoře ale kvůli te celistvosti a uzavření.
Odpovědět
@martas85 Nejde ani tak o UV záření ale o roztažnost desek. Když je tam dáte za plného slunce tak deska po zchladnutí se zmenší a udělají se mezery. https://www.zatepleni-fasad.eu/images...
Odpovědět
1
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?