@mrquestion Pasiv je řada opatření a kromě toho také parotěsné pásky kolem oken. Zřejmě je tam nemáte a navíc by měla být mezera mezi rámem a překladem vypěněna. To zřejmě taky zapoměli a proto tam vidíte mezery. To jsou ale chyby, které by měl odhalit Blower Door test.
@zubr487 nene, pasky mam. Okna jsou udelany poctive i purenit mam pod dlouhymi. Mezirky o kterych mluvim byly sem tam v prostoru steny mimo okna, jen v okoli prekladu. Dozor ten rekl, ze to vyresi omitka a tady vsude ctu, ze to musi bejt udelany precizne, kdyz se stavi bez zatepleni.
Dum je klasicka krabice, v podlaze je 2x90mm, Strecha 2x120mm, je to malo?
Okna jsou PKS trojskla, vzdy ctvrt oteviraci a trictvrte fix. Svt kody: 9004 dvere, 9003 okna.
@mrquestion To vyřeší omítka, opravdu kvalitní dozor. Omítka to max. zakryje ale nevyřeší, mezery min. zapěnit. Ten polystyren se tam dává kvůli těmto nedostatkům při stavbě. Protože někdo kupuje drahé cihly a firma tam vynechá díry.
@wpavel byly to milimetrove az dvou mezirky mezi cihlami, kterymi bylo proste videt svetlo z venku no.. Je to peklo ta stavba, sedivim. Neda se spolehnout na nikoho, vsichni jen plna huba kecu, berou penize a flakaj to. Tezky vse pohlidat, kdyz tomu nerozumim.
@mrquestion
mám tomu teda rozumět tak, že vy máte projekt na B a chcete z toho A a ještě pasiv?
obvodová stěna je určitě OK
výplně možná ne, protože do pasivu se dávaj okna 0,6-0,8 máte 0,95, dveře 0,9 máte 0,95
střechu máte 240mm tj cca 0,17 doporučeno 0,1-0,15, tam bych přidal ještě vrstvu 12cm
@horst_fuchs
sorry, tohle je mimo .... ano, naši předci, či jen předchozí generace stavěla a bydlela adekvátně možnostem a technologickému vývoji dané doby. Obdoba třeba auta - naši otcové/dědové, také jezdili auty , ale při reálném porovnání s dneškem - jak rychle, v jakém komfortu, za jakou část mzdy .. případně jaké byli následky (mnohdy fatální) při nehodě .,,, a přesto na to nostalgicky vzpomínáme.
Akademickou debatou bych za sebe nazval to, zda je běžný stavebník schopen zajistit hrubou stavbu z jednovstvého zdiva v precizní kvalitě, tj. návaznosti (nejen) cihel bez jakýchkoliv větších mezer než je povoleno ... Situace, že se pak celá stavba projde, slabší místa či přímo mezery se zapění a pak se na to hodí obyč. omítka (zcela běžný postup) , za takové řešení nepovažuji. 🙂
Sendvič tyto menší či větší nedostatky v podstatě eliminuje.
Když zareaguji na Váš další příspěvek, kdy to ilustrujete na vysavači - ten je s prominutím také mimo , v kontextu témata tohoto vlákna - u zdiva srovnáváme plus minus cenově stejně náročné řešení - žádný příplatek 1000% procent za zlepšení čehokoliv o 1%.
Pokud bych ten příspěvek měl vzít, jakože není potřeba nějaké zateplení moc řešit, tak možná i trochu ano - pokud nějak nasázím na sebe cihly, nebudu moc řešit těsnost či zateplení, tak možná to neudělá v celkové tepelné bilanci domu velkou energetickou paseku (po někoho, kdo to ekonomicky moc neřeší anebo má levný zdroj tepla), ale jde i o tepelné mosty, lokální promrzání, plísně...
@mp77 Asi jsem se špatně vyjádřil, myslel jsem to celé trochu jinak - že v dnešní době je relativně jedno, jakou nabízenou technologii použijete - jestli tlustou cihlu bez zateplení, nebo tenčí s výplní, nebo ještě tenčí s polystyrenem na fasádě - vyjde to ve srovnání s tím, jak se stavělo před dvaceti nebo sto lety plus mínus na stejno. Ten rozdíl mezi tepelnou izolací moderních materiálů a těmi z minulého století je tak propastný, že mi připadá malicherné řešit, jestli má cihla U 0,14 či 0,20 nebo rám okna pět, šest nebo sedm komor. Ve finále pak stejně někdo z domácnosti pootevírá okna jak ho napadne a hodí do celé pasivní energetické koncepce vidle. 🙂
@thea2b zil jsem v tom, ze to zdivo 50 heluz brousena je spatne pro pasiv, protoze mi energitak rekl, ze bych musel vymenit za heluz 50 plnene polystyrenem.
Ted uz chapu, ze to neni jen o tom zdivu, ale ze je toho celej seznam a pasivu se da dosahnout i s heluz 50 brousena bez vyplne.
@thea2b zajimalo by me kolik ten nas barak protopi realne tak jak byl navrzenej, snad to nebude tak hrozny.
Investovat do dalsich izolaci, drazsich oken uz se mi fakt nechce.
@mrquestion pokud máte PENB, tak Vám mohu spočítat celkové TZ domu a jaký vliv budou mít různé úpravy v zateplení. V každém případě máte málo izolace v podlaze a ve stropě. V podlaze to vadí, pokud plánujete podlahové topení. Strop je škoda nezateplit víc. Je to obvykle nejlevnější izolace a přitom je to velká plocha.
@mrquestion
My máme ve stropě 16 - 20 cm vaty, záleží jak to vyšlo a v podlaze někde 4cm někde 5cm polystyren.
Dnes bych dal do podlahy 10 a na strop nechal 20 vaty
Ty mezery o kterych jsem psal, nejsem sam kdo to resil…
https://forum.tzb-info.cz/137513-dum-...
Ono se rekne, je blbost zateplit 50 heluz family brousenou 5cm polystyrenem, ale nikdo nechce za vytapeni platit vic, hlavne v dnesnich cenach za energie.
Dozor rika, zateplit petkou polystyrenem prinese usporu treba 20%. A ze s rekuperaci zadne plisne nehrozi.
Tak opravdu nevim, dozateplit nebo ne. Mozna spatne rozhodnuti a stacila 30 cihla, 20 polys.
@mrquestion zateplit 50 heluz 5cm EPS je samozřejmě nesmysl. Jednak je to nesmyslně drahé řešení, ale hlavně je problém s kondenzací. Prostě výhodnější je rozhodnout se hned. Buď udělejte normální sendvič z nosného zdiva a k tomu dostatečné zateplení nebo jednovrstvé zdivo. Čím kvalitnější použijete jednovrstvé zdivo, tím je při dodatečném zateplení vyšší riziko kondenzace ve zdivu.
@mrquestion takže otázka, proč chcete zateplovat ? Pokud to myslíte vážně, tak by jste měl pro zatepelní použít buď minerální izolaci a v tom případě je jedno jakou sílu. Případně EPS, ale pak by jste měl použít minimálně 12 cm EPS. Podívejte se na stránky výrobce. Pokud se pamatuji, tak tam jsou uvedené minimální tloušťky izolace pro obě varianty. V případě EPS musíte posunout hranici kondenzace do EPS. Pokud to nesplníte, bude docházet ke kondenzaci v cihle. Ve výsledku můžete mít horší parametry, než samotná cihla.
@mp77@zubr487@mrquestion
Objevuje se nám tady takový nešvar....mezery ve zdivu. Soudruzi, kontrolní otázka...co je lepší izolant, např. trojsklo vs vzduch? Při uzavřených mezerách, kde nedochází proudění a vlhkost vzduchu časem klesne, tak to byste se divili jak to vypadá termosnímku. "Prosvítá" malta/lepidlo...PU a drobné mezery jsou ok. Takže ty vaše mezery furt tak nehroťte.
@zubr487 zvažuji to, protože se bojím odfláknuté stavby se spoustou tepelných mostů zbytečně navíc a že víc protopím. Většina z vás mi říká, že to je nesmysl, dozor zase že to je v pohodě a s rekuperací k žádné kondenzaci mezi zdivem a cihlou docházet nebude. Takže mě z toho asi už jebne.
@panlorenc Nervuje mě to dost no.. Ono je to na netu dost podobný jako když vás něco bolí a dáte to do googlu. Najednou pak zjistíte, že máte možná tu nejhorší možnou nemoc. A se stavbou, že máte dost možná tu nejhorší možnou novostavbu, jakou jste mohl udělat.
@mrquestion osobne si taky myslim ze zateplovat dutinkovou cihlu techto rozmeru 5cm EPS je cesta dopekel. Vybrali jste si jednovrstve zdeni to ma svoje pro a proti (mezi ktere patri preciznost pri zdeni - coz bohuzel neni mozne ocekavat v dnesni dobe). mezery opravit termomaltou, ci castecne PU penoz a termonalotou. Pokud to neni jak emental tak se nic nestane a stejne nejvetsi ztraty budou okny….
@panlorenc vase otazka, je dost zavadejici a neni nani uplne jasna odpoved. Tepelny odpor vzduchu je vetsi nez skla. Ale se zmensujici celistvou vrstvou se jeho tepelnoizolacni vlastnosti zlepsujou diky tomu ze se jedna o plyn ze zamezi jeho proudeni v uzavrene mezere ktere vznika rozdilem teplot… proto ma trojsklo lepsi parametry nez dvojsklo pri stejne tloustce zaskleni ac sklo jako takove je horsi izolant.
Projektant:
zateplování 5cm nemá smysl.
Kondenzaci a rosný bod řeší izolace min 12cm.
Jde o to, že vždy cihlou prochází určitá vlhkost, ikdyž je rekuperace, a zkondenzuje právě na místě které je nejchladnější a ještě se uzavře neprodyšným materiálem – např. izolantem, lepidlem apod.
Takze internet a projektant vs dozor. 🙂 vyhrava nezateplovat.
@mrquestion mezery ve zdivu opravdu nevadí. To není ten problém. Jednoduše obejděte dům s PUR pěnou a je vyřízeno. Problém jsou blbě udělané překlady, věnec a ostění oken. Podívejte se do dokumentace výrobce. Najdete tam obrázky řešení těchto problematických detailů a zavzpomínejte, zda to tak dělníci dělali. Rekuperace má vliv na plísně uvnitř domu. Jenže nemá vliv na problém kondenzace ve zdivu. Prostě buď nezateplujte, nebo použijte minerální vatu a případně ESP ale pokud možno šedý (má vyšší paropropustnost) a minimální sílu těch 12 cm. S tou sílou si nejsem jistý. Pokud na tom budete trvat, tak Vám mohu spočítat vlhkostní bilanci zda to vyjde. Jen tak mimochodem. Díval jsem se na parametr U zdiva a výrobce tak trochu podvádí. Jen někde pod čarou se dočtete, že hodnoty platí s tepelněizolační omítkou minimální síly 4cm.
@zubr487 Díky, výpočty vás nebudu zatěžovat, počkám si na realitu, zatím se přikláním k nezateplování.
Ano, taky jsem se na parametry u zdiva díval. To je další věc co řeším, podle stavební firmy je tepelně izolační omítka blbost a vyhozené peníze.
A projektant na to - vápenocementová klasická omítka není ideální, protože má velkou objemovou hmotnost.Ideální jsou lehčené nebo tepelněizolační omítky.