Moc prosím o radu. Mámě 5 let starou novostavbu (plastová okna s dvojskly, podlahové topení, dům zateplen polystyrenem...). Jakmile začne mrznout okamžitě se okna začnou hrozně rosit . Následně kolem oken vzniká plíseň, ta je zároveň i přímo nad okny v místě garnýže a i na některých místech na zdi ve vrchní části u stropu. Pravidelně větráme, okna se snažím utírat jak to jde, topíme...ale v noci vlhkost stoupne vždy cca k 68 - 70% a na oknech je moře vody. V místnostech neklesne ani v noci teplota pod 19C.
Prosím o radu a zkušenosti, zda by pomohla třeba folie na okna, aby okna tak "nechladla" nebo zda nezvážit výměnu skel z dvojskla na trojskla.
Děkuji za radu.
Pokud nesrazíte tu vlhkost tak to bude pořád stejné, větrat větrat větrat, nebo pořídit odvlhčovač, teď v přechodném období jsme měli to samé 😉 Trojskla možná trochu pomůžou, ale jádro problému je ta vlhkost.
@zubr487 Proč se to neudělalo je teď už zbytečné řešit, prostě nám tehdy bylo projektantem doporučeno toto a udělali jsme dům dle projektu. Nejsme odborníci. A vůbec to nebyla otázka nějakého šetření, vyloženě jsme se na to ptali, zda by nebyly lepší trojskla už tehdy a bylo nám řečeno, že ty zas mají své mínusy a toto je ok 😞
@kopca89 Přemýšlím nad odvhčovačem a nyní mám vyloženě nastavený budík a větrám a větrám a větrám v pravidelných intervalech, ale stejně se pod nějakých 52% při vyvětrání nedostanu 😞
@jaasminka nám pomohla až výměna oken za trojskla a instalace centrálního větrání s rekuperací, ale to nechcete slyšet. Do té doby to byl Mordor a každodenní galeje s větráním a ranním utíráním oken. Útěchou může být, že nejhorší byl začátek topné sezóny, pak vlhkost znatelně poklesla obecně. Když si vzpomenu, jak jsem měl jednotku větrání s vývodem kondenzované vody přes fasádu ven, takže jsem mohl vidět, kolik toho teče, tak to byly snad i desítky litrů týdně... Než se to srazilo. Přez zimu už mnohem lepší.
@jaasminka ty trojskla moc nepomůžou. Bylo by vhodné instalovat rekuperaci. Pokud se Vám do toho nechce, tak alespoň přidejte podtlakové větrání. Zřejmě máte v koupelně ventilátor pro odsávání vlhkosti. Kupte si dvojrychlostní ventilátor a dvojici čidel vlhkosti. Jedno čidlo v koupelně pro spínání plné rychlosti. Druhé čidlo si dejte do místnosti, kde jsou největší problémy s vlhkostí (asi ložnice). Tím spínejte ventilátor na nízkou rychlost. Pak stačí nastavit okna na mikroventilaci. Ventilátor vytvoří v domě malý podtlak a spolu s mikroventilací zajistí stálé mírné větrání, které obvykle stačí na potlačení kondenzace. K tomu samozřejmě musíte podle potřeby pravidelně větrat i okny. Samozřejmě funguje to jen pod podmínkou, že nemáte těsné dveře.
@zubr487 s tím souhlasím, další dobrou možností, kterou rád využívám, tak je tento typ ventilátoru. V koupelnách mám obecně strach z vlhkosti, takže si to rád hlídám a navíc má právě funkci stále malého běhu přímo v sobě, takže vzduch stále lehce koluje.
https://www.cekoimport.cz/cs/cata-e10...
@blooddrunk@zubr487 Moc děkuji. Bohužel ventilátor vůbec nemáme, jinak bych samozřejmě udělala co píšete. V koupelně větráme jen oknem. 😞 Při stavbě jsme se spoléhali na projekt a firmu, která dům staví na klíč. Bohužel nelze při stavbě ohlídat vše. Pozdě jsme dokonce zjistili, že firma už při stavbě větrala velmi špatně, respektive nevetrala pokud jsme na stavbu nejeli sami větrat. Neustále zavřená všude okna atd. Po předání jsme x týdnů zapínáli nonstop odvlhčovače.
@jaasminka to je na Vás jakou variantu si zvolíte, ale dost mě překvapuje, že pro koupelnu a WC nemáte nucený odtah. To snad není takový problém přidat.
@jaasminka my máme úplně stejný problém v ložnici, podle projektu jsme tam měli mít nainstalovanou v oknech a nebo ve zdi Akustickou větrací štěrbinu, při stavění jsme asi na to zapomněli, a nedali ji tam, a teď lituji..
Budeme ji tam muset asi dát aby vlhkost šla pryč, nejvíc je zarosené ložnice, protože je malá a máme tam vestavnou velkou skříň + postýlku větší pro malého a jedno malé okno až na zem.
Větráme stále ale stále je v zimě stále zarosené.. tak možná tohle pomůže nevím
@jaasminka Hezký večer
Chce to dvě věci, odvlhčit a vytápět na vyšší teplotu. Používám levný odvlhčovač za pár tisíc a funguje to spokojenost, v odvlhčovaném prostoru (opravené ale nevytápěné protože nevyužité podkroví) je sucho, žádné plísně v rozích žádná voda ze skel což bylo dřív běžné. Má to jen dvě nevýhody, stále vám to odebírá nějaký proud (cca do 300 w ? dle typu byť jen v přechodném a zimním období) a pokud to máte ve vícero místnostech bude to chtít třeba dva odvlhčovače. V místnostech které využíváte můžete současně s tím anebo někdy stačí i bez odvlhčování prostě jen zvýšit teplotu, topit místo na 19 alespoň na 23 st, můžete zkusit, pochopitelně i tady to znamená více platit za energie. Jinak pokud jde o ostění u oken kde se tvoří fleky apod., zkusil bych použít termostěrku případně i termobarvu vzhledem k ploše takových míst nebude velká spotřeba, sice to nezateplí ale zvedne povrchovou teplotu plochy tak aby se na ní nesrážela pára a o to jde, podobně jako třeba rozetřete mýdlo na sklo a začistíte do sucha tak se po dobu účinku nebude na skle tvořit "rosa". Termosklo je otázka teoreticky by to pomoci mělo i když zkušenosti nemám.
@petrmm
Zdravím chci se jenom zeptat, když už v té moji místnosti mám něco podobného, a v místnosti kde spíme všichni (ložnice) máme stále i v noci 22° tak na kolik to mám zvýšit? Protože tam u nás v ložnici se ta teplota minimálně sníží, nebo vůbec, takže to topení ani nezapne, nebude lepší nastavit termostat aby vyhrival stále teplotu v podlaze na 23° cca místo abych zvýšil v prostoru cca na 25°? Protože podlaha chladne ale vzduch ne, jen mírně když tam spíme. Co bude lepší teda? A jestli poslete nějaký odkaz na odvlcovac co by stačil? Díky
@honzap13 Také zdravím
Co se týká té teploty zkuste "polaborovat" jde o to , jestli se zvýšením teploty povede zvýšit teplota povrchu např. u okna apod., kde se to rosí. Možné ovšem je, že je to místo tak studené (tepelný most) že byste musel topit třeba na 25 nebo 27 aby se to "prohřálo" a přestalo se rosit, což je zase otázka kolik pak zaplatíte za topení a jestli není lepší tedy nechat teplotu teplotou a jde-li o jednu místnost třeba tu ložnici vrznout tam odvlhčovač, tam vidím ale problém protože když tam spíte přece jen i tichý odvlhčovač vás může rušit. Jak ho vybrat, vyberte cca dle objemu místnosti aby "stíhal" a pak čtěte recenze lidí (spokojenost/spolehlivost) Já koupil tento :
https://cz.trotec.com/shop/odvlhcovac...
Ale, než jsem dostal kousek který fungoval, minimálně dvakrát nebo dokonce 3x ? Jsem ho reklamoval protože nefungoval 🙂 Firma ochotně měnila jeden za druhým, ten poslední konečně začal fungovat a mám ho už několik let, nevím u jaké firmy jsem to kupoval mám pocit že to byli "Brňáci". Ale měl jsem zapůjčené i daleko výkonnější ovšem také s větší spotřebou. Pro mé účely stačí, klidně ale vybírejte hlavně dle recenzí budou třeba i lepší nevím, nezkoumal jsem to...
@petrmm Díky, tu ložnici máme velkou cca do 12m2 ale máme tam velkou skrin a 2 postele tak je tam prostor menší, nechci zase kupovat moc drahy odvlhcovac, ale tenhle by byl asi k ničemu že? https://odvlhcovace-vzduchu.heureka.c...
Asi koupit nějaký silnejsi ze?
@honzap13 To vám opravdu neřeknu jaký typ je pro vás nejlepší a jak je spolehlivý neb těch značek je tolik.... Základ myslím je řídit se objemem, který chcete odvlhčovat, (bude to uvedeno v technických datech v m3 snadno spočítáte výška x šířka x délka místnosti) čili ano, je zbytečné kupovat zbytečně velký výkon chcete-li to na malý prostor ale důležité jsou kubíky. S tím že bych malinko "nadsadil" tj. třeba chcete odvlhčit třeba 15 kubíků tak bych se třeba díval na takový co odvlhčí třeba o něco víc ať je tam rezerva, třeba když víte že tam máte ještě třeba sušák s prádlem nebo hodně kytek, nebo se hodně vaří a digestoř nestíhá koupe apod... a pak ho zkusit hledat na recenzích, nebo založte zde vlákno "odvlhčovač" jaký máte jak dlouho co s ním odvlhčujete a jak jste spokojeni , pochopitelně u levnějších nemusíte tolik přemýšlet. 🙂
@honzap13 Ten co třeba uvádíte by parametricky "měl" vyhovovat, ale to víte vždycky je to trochu teorie praxe ukáže. Jinak když o tom tak přemýšlím tak to vyjde lépe než lokální rekuperace (cenově) nevím jak je to ve srovnání se spotřebou elektriky, ale příjemné je, že ten odvlhčovač je co se teploty týká prakticky bezestrátový a bez nutnosti dělat díry do zdí a počítat to, protože v případě že nevyhovuje můžete vyměnit za jiný...., čili jednoduché řešení...
@petrmm No prozkouším a uvidím, počítal jsem vlastně jen m2 podlahy, změřím a zkusím nějaký koupit a uvidím, vždy ho můžu reklamovat nebo vrátit do 14 dní.
Díky moc ať se daří.
https://m.alza.cz/guzzanti-gz-593-d58...
Ségra má na bytě výše uvedený. Má ho v pracovně a je s ním maximálně spokojená. Automaticky spíná podle vlhkosti, zásobník na 2l je taky super. Někdy ho zvládne vylít i jednou denně. Nicméně při plném výkonu je prý hlučný a nedá se u toho určitě spát. Nicméně Vámi zaslaný má nádrž pouze na 0,6l což je dle mého dosti málo.
@honzap13 Ano je třeba někde začít, uvidíte, případně pořídíte výkonnější, ono počítat takové věci když se tam pohybuje více lidí, venku se mění teploty by bylo asi složité nejlépe zkusit. Já jsem spokojen.
Použití odvlhčovače dobrá varianta, je jich na trhu vícero typů, koukal bych na recenze - např. Heureka a pod..
To že se Vám nechce vrtat do zdiva a instalovat nucené větrání ventilátorem se nedivím, ale např. u koupelny se nedá porovnat větrání otevřeným oknem s nuceným větráním. Jsou ventilátory s čidlem vlhkosti ( někomu ale nevyhovují, protože ventilátor sepne v ne zrovna ideální době, když člověk vyleze ze sprchy a pod.. - jenže zase spíná automaticky při vyšší vlhkosti / dle nastavení /, pak jsou s doběhem, kdy důkladně vyvětrá i když již v koupelně nejste.
S ohledem na Váš problém by byla zřejmě ideální instalace vhodného odvlhčovače a ta dodatečná instalace nuceného větrání.
Nikde rovněž nepíšete jak máte řešenou digestoř v kuchyni ( zda je dostatečná ), zda máte v bytě něco co by mohlo zvyšovat vlhkost, zda používáte mikroventilaci - respektive i to, zda máte dobře seřízená okna, tak aby okna umožnila její použítí.
Přiznám se, že nechápu proč někdo použije v normálním provozu odvlhčovač místo větrání. Odvlhčovač má význam ve specifických případech, kdy je v domácnosti nějaký intenzivní zdroj vlhkosti. Normálně jsou zdrojem vlhkosti lidi a případně nějaké květiny. Jenže lidi kromě vlhkosti generují i CO2. Tady s překvapením vidím, že smrádek se odstraňuje čističkou, vlhkost odvlhčovačem a co CO2. To snižujete jak ?
@zubr487 Tady nejde ani o smrádek ani o CO2 protože s těmito veličinami nemá problém klasická domácnost která má přirozené "úniky" "štěrbinové větrání". Toto samé platí a využívají novostavby které nemají rekuperaci, tj. buď přirozené úniky nebo mikroventilaci. Mimo to se může stát, že i rekuperace je nedostatečná respektive dostatečná je, ale přesto existují tepelné mosty kde zkondenzuje nějaká zbytková vodní pára. A proto odvlhčovač. Větrání takové to krátké otevření že vyletí vodní pára je praktický nesmysl, ano ona totiž vyletí i s hromadou teplého vzduchu ale pokud se vám někde vlhkost již srazí tak ji nevyvětráte, leda že máte okna otevřená několik hodin = obrovské tepelné ztráty a praktická nevytopitelnost. Navíc vám při větrání přichází domů studený vzduch který ještě dále "chladí" již tak studené tepelné mosty kde vám ihned po zavření nakondenzuje další vodní pára a bludný kruh se uzavírá. Takže ano buďto lokální rekuperace ten větráček přez zeď pokud zároveň řešíte výměnu vzduchu máte špatný vzduch a nemáte centr. rekuperaci nebo odvlhčovač, pokud je vašim jediným problémem pouze a jen vlhkost. Neboť když zmizí vlhkost zároveň zmizí i zatuchlosti a plísně odstranění vlhkosti zároveň znamená zlepšení čistoty vzduchu i bez pračky vzduchu. A samozřejmě pokud je jediným problémem kondenzující voda pak je odvlhčovač jednodušší řešení než rekuperace v případě že jiný problém s kvalitou vzduchu nemáte. Také máte místnosti kde nejste prakticky vůbec (komory podkroví) ale kde se díky nevytápění a mostům objevuje také kondenzace a kde nemáte žádné nároky na vzduch čili ideální pouze odvlhčit. Další věcí je to, že problém s kondenzační vlhkostí (pokud jiné problémy se vzduchem nejsou) se objevuje sezónně a to ještě navíc ne vždy (v závislosti na počasí a činnosti uvnitř domu) takže je zbytečné aby celý rok běžela rekuperace, pochopitelně u hyper super zatěsněných baráků to bez ní nejde ale ne všechny domy jsou takové.
@petrmm ve starých domech souhlasím a je to problém. Kromě toho bývají problémy i se vzlínající vlhkostí. V těchto domech je ale často vysoká infiltrace. Navíc větrání zajišťovalo topení. V tomto případě je ale podstatné, že tazatelka @jaasminka píše o 5 let staré novostavbě. Takže předpokládám, že tam žádné problémové tepelné mosty nejsou a stavba je těsná. Já bydlím cca 4 roky s rekuperací a v podstatě neustále hledám kompromis na jedné straně mezi zatuchlostí a smrádkem proti nízké vlhkosti. Já mám opačný problém, potřeboval bych poradit použitelný zvlhčovač, abych mohl větrat trochu větším výkonem. Proto mi rady, jak v zatěsněné novostavbě omezit vlhkost odvlčovačem připadají jako nesmysl.
@zubr487 Ano, bydlím ve starém domku, jistě vzlínající vlhkost a podřez je jedna věc a kondenzace druhá, ale dle toho co čtu se divím protože jsem četl již mnoho poznatků z novostaveb nejen zde a mohu konstatovat že nemám takové problémy v tom starém domku (v takovém rozsahu) což je zarážející u novostaveb by tyto problémy neměly být vůbec. Zatuchlost a smrádek pokud je sucho byste neměl mít vůbec, možná jen smrádek. Nemáte naopak vyšší vlhkost ? Zvýšit vlhkost použijte výparníky vody, jako dříve dávalo se to na radiátory, nebo to prostě dejte tam kde máte teplo (radiátor, podlahovka, ke krbové vložce kamnům je-li apod.) Více květin, nějaké velké ve velkých květináčích co mají rádi vlhko a zalévat, vařit bez digestoře 🙂
@petrmm P.S. Pokud byste to měl ve stádiu "rozpracovanosti" nebo se nebráníte změnám tak třeba udělat někde nějaké plochy hliněnými omítkami (dobře přijímá i vydává vlhkost) třeba jako ozdobné stěny apod. Nebo taky "poštelovat" tu rekuperaci, možná snížit výkon zpomalit toky vzduchu, nebo nejste-li zapřísáhlý odpůrce obyčejná kamna a obyčejná mikroventilace dělá zázraky jde o primitivní rekuperaci poháněnou komínovým tahem vzduch zároveň pomalu obměňuje, máte-li tak topíte-li tak třeba tu rekuperaci na čas vypnout apod.
@petrmm Novostavbu přirozenými úniky rozhodně nevyvětráte. Větrat mikroventilací v otopném období je ptákovina (neefektivní z hlediska výměny vzduchu, efektivní z hlediska ochlazování okna a přilehlé konstrukce). Krátké větrání co možná největším průřezem je naopak efektivní (rychlá výměna vzduchu, ochladit konstrukce vzduch nijak zvlášť nestihne vzhledem k jeho nízké tepelné kapacitě).
Ten smrádek v novém domě je míněn tak, že pokud se dodrží nějaká rozumná doporučená výměna vzduchu, tak mám v zimním období doma příliš suchý vzduch (z venku přichází studený a tudíž suchý). Klimatizaci v pravém slova smyslu (tzn. zařízení schopné upravovat jak teplotu, tak vlhkost vzduchu) nemá doma prakticky nikdo. A pokud snížím výměnu vzduchu aby nebyla doma nízká vlhkost, tak mám ten smrádek🙂
Jinak k tématu - z vlastní zkušenosti je kombinace nekvalitního okna, "ideálně" ještě ne moc dobře osazeného, (vzducho)těsné stavby, a absence nuceného větrání v ložnici je z hlediska kondenzace vlhkosti na okně vražedná - to jak pak ráno opravdu na hadr s kýblem. Obzvlášť pokud se ještě na celou noc zavřou dveře (tam už jsou pak ráno katastrofické i hodnoty CO2) Kvalitní - dobře izolující okna jsou pak z hlediska případné kondenzace obrovský rozdíl.
@zubr487 já si právě myslím, že většina novostaveb má problém s výše uvedeným problémem právě proto, protože se na tepelné mosty úplně nedbalo. Jeden příklad za všechny. Když jsem usazoval kastlíky na žaluzie, tak na mě většina firem hleděla jako na blázna, že chci pod kastlík 4 cm fenolické pěny. Vždy s odpovědí, že dávají všude vždy 2 cm XPS a je to úplně v pohodě. Tak jak to pak může vypadat ty novostavby? Když např. nad 3 m oknem má člověk tepelný most jak kráva.
@michal_sladek Krátké intenzivní větrání se sice dost propaguje, mně se však neosvědčilo pravda nemám novostavbu, pokud chci aby se vzduch rychle obměnil musím udělat "průvan" což sice lze, ale pak dojde k nepříjemnému poklesu teploty a všechny chladné plochy včetně skel se tím vzduchem ještě více ochladí (ano studený vdzuch má malou kapacitu co se týká vodních par ale on nedodá páry nýbrž odebere teplo a zevnitř se mi srazí pára ) a i na skle kde před tím nebylo nic dojde k rosení navíc jak už jsem psal voda která již zkondenzovala se prostě ven větráním nedostane to by muselo být otevřeno velmi dlouho v řádu hodin, mám prakticky odzkoušeno. Jinak problém s kondenzací mám pouze v části (podkroví) které je zrekonstruováno nově a nevytápí se, ve starých částech je to ojedinělé vyjímečné (např. jen u ostění dveří to budu ještě řešit) nebo u okna pokud se zrovna netopí nějaký flíček co "nestojí za řeč".