Dobrý den. Rad bych jen radu. Viz foto.
Sundal jsem stoletou omítku a rad bych SDK, musím zdi nahazovat omítkou ? Nebo mužů nechat zdi jak jsou ted, dat izolaci a SDK? A mohu v Sadrokartonu vest elektřinu? Bez zadelavani do cihel?
Předem děkuji za info. Mám sice vícero otázek, rekonstrukce starého domu svépomocí je peklo tak se vždy každá rada hodí 🙂
@ceskolipak Běžně se to dělá tak, že desky SDK přilepíte lepidlem na buchty na zeď. Rozvody mezi SDK a zdí můžete udělat, ale je vhodné minimalizovat tloušťku lepidla. Takže bych se je snažil natahat v mezerách mezi cihlami.
Dávat izolaci mezi SDK a zeď není vhodný nápad. Budou problémy s kondenzací. Podstatně vhodnější je udělat vnější zateplení.
@ceskolipak Lze to řešit předsazenou SDK stěnou na roštu, kde je možné vést instalace. Izolovat vatou ale za SDK musí být parotěs, který zabrání pronikání vlhkosti do izolace a zdiva.
@ceskolipak
Já mám sádrokarton nalepený přímo na zdi na buchty, je to nejlevnější a nejrychlejší řešení, problém nastává při kotvení čehokoli do zdi. Kdo to bude dělat? Chce to určitě napenetrovat.
Ještě abych upřesnil proč šla omítka dolů. Dum je starší, poválečný, a minulý majitel nalepil polystyren ze uvnitř domu na zdi, dost tam bylo vlhko, tak sem ho začal dávat dolů, ale šlo to i s omítkou, no tak sem to serval az na cihly, a najednou začaly zdi vysychat.
Ještě bych se zeptal, na první fotografii je na právo kus zdi - příčky co jsem boural a udělal ze dvou místností jednu, tak nemáte radu jak tu zed zakončit? Protože tam asi SDK nebude a budu muset udělat na ten kousek omítku, ono v tom rohu budou krbova kamna tak to asi bude lepší.....
@ceskolipak no ono konstrukcí zmenšíte prostor a jelikož dle komentářů nemáte ani základní vědomosti o stavební fyzice, nechal bych tu konstrukcí navrhnout odborníka.
@ceskolipak V původním stavu jste měl zdi polepené polystyrénem a měl jste vlhké zdi a asi i pěkně plesnivé. Nyní se chystáte udělat tu samou chybu. Ta porotěska tomu zabrání jen částečně. Vnitřní izolací Vám klesne teplota zdiva, ale i navazujících konstrukcí. Takže dobře udělaná parotěska sice zabrání průnik vlhkosti do zdiva, ale bude Vám to pesnivět na styku mezi zdí a stropem. Není možné udělat vnější zateplení ? Pokud ne, tak si něco přečtěte o vnitřním zateplení.
@ceskolipak Jak je popsáno níže kvalitnní parotěsnou folii, ale je nutné nějak ošetřit i styk stěn s podlahou a stropem. (Tam by mohly vznikat tepelé mosty).
Vim ze ze me mate asi prdelky 🙂 když se do takové věci poustim sám, ale někde se ušetřit musí.
Pokud se jedna o ten rost na SDK ten mi bude dělat kluk z prace který se tím živil. Udělá mi vsude rošty a položí jednu stěnu kde je okno abych viděl jak to ma vypadat a pak už to snad nějak dám.
Jedna z podlah se bude ještě vylejvat betonem, jedna z tech místnosti je níž než druhá, tak aby se udělala rovina.
Jinak, dum je patrový, přízemí zděné cihly, vršek roubenka, strop dřevěný, na něm budou palubky.....
Ale děkuji za info, ani nevíte ale pomahate mi se v tom orientovat a snažíte se mi ukázat směr....
@ceskolipak pokud nejste extrémně omezen prostorem udělejte určitě 50mm předsazenou konstrukci pro SDK. Zjednodušíte si tažení inženýrských sítí a vyrovnáte si původní stěnu a rohy, pokud nejsou úplně košer. Zjednodušíte si také následnou pokládku podlahy. Parotěs je na zvážení podle aktuální vlhkosti původního zdiva a plánu zateplení. Pokud budete zvenku zateplovat nějakou nepropustnou vrstvou, musíte umožnit odchod par ze stěny do interiéru a jejich odvětrání jinudy. Vyschnutí zdiva bude nějakou dobu trvat a asi nebudete takto dlouho chtít čekat. Optimální by tedy asi bylo nechat mezi SDK a stěnou provětrávanou mezeru s umožněním cirkulace vzduchu.
Dále můžete zvenku dát paropropustnou izolaci a v tom případě může být pod SDK parostop, je ovšem nutné vyřešit detail napojení na strop a podlahu, parostop musí udělat kompletní obálku interiéru.
Pokud zvenku zateplovat nechcete, nikdy, přečtěte si něco o vnitřním zateplení, ale upozorňuji, že je to zpravidla dražší než exteriérové a musí se udělat správně, jinak je to na průšvih a předělávku po pár letech.
Poslední možnost je nezateplovat vůbec, z jakýchkoliv důvodů. V tom případě se vyprdněte na SDK a udělejte jen nové kvalitní interiérové omítky, nejlépe paropropustné tzv. sanační. Elektro pak samozřejmě musíte zasekat.
@ceskolipak
Nedávejte tam parotěs , ale odvětrávejte ten sádroš. Byl jsem u kamaráda ve sklepě , a měl vždy nahoře a dole na sádroši malinké odvětrání . Takové plastové kulaté blbince. Tím vám bude cihla větrat a sádroš nebude vlhnout.
@zubr487
Asi jsem to špatně napsal .Nebude tam izolace , ani parotěs . Měl tam taková malá plastová kolečka (nahoře a dole) , která zajištovala větrání a tedy vysušení zdí . Něco jako odvětrávaná fasáda , ale zevnitř . Prostě vlhký sklep a potřebovalo to větrat aby ten sádroš neplesnivěl.
@obludak nějak nevidím důvod tam stavět predstenu, když se tam izolace stejně dát nedá. Tím prilepenim sadrose jste schopen také slušně dorovnat zeď.. Pán chce ušetřit a ta predstena bude akorát dražší, nic jiného nepřinese, elektřina se dá vést i za tím prilepenym sadrosem.
@ceskolipak dával bych pozor na odborníky, kteří se tím živí nebo živili, oni většinou svoji práci umí, ale absolutně neví co a proč dělají. Můj známý teď přišel, že dům opraví podle toho co mu řekne odborník, říkám, tak to je super, že sis vzal někoho, kdo tomu rozumí a prý, že ano, že dělá zedníka 10 let. Když jsem mu řekl, že zedník není žádný odborník, ale je zedník, protože byl nejblbější že třídy, tak byl naštvanej, ale nakonec mi dal stejně za pravdu..
@jaroslav1987 Předstěna umožní vytvořit prostor pro provětrávanou mezeru kde nebude případná vlhkost ze zdiva dělat nějaké problémy. Nalepit SDK přímo na vlhke zdivo mi přijde jako náplast na zlomeninu. Pokud nechce dělat předstěnu, není problém, sanační omítka vše řeší a náklady nejsou významně jiné než na SDK.
No, ono jsem původně chtěl sám udělat ten sádroš, nepřišlo mi podle netu těžké udělat tu konstrukci, ale pak jsem radši šel cestou at mi to někdo ukáže... Tohle vše se bude realizovat na Jaře. Další věc, budou mi dělat topení v mědi, ted tam jsou ty ohromné ocel trubky, starý Dakon kotel z 1984, no, hrozné. Upozornil jsem na to pána z firmy že tu bude sadrokarton, a říkal že záleží na mě, jestli povede trubky v ně, nebo před SDK.
Jinak, k tomu zateplení z venčí, minulý majitel tam tak něco vytvořil, ale nevím jestli dobře a hlavně účiné je to zateplení. Jinak, ze vnitř plíseň nebyla. jen ta vlhkost, rohy zdí, a tak příčka která šla dolů byla z půlky vlhká....
@ceskolipak důležitá věc u zateplení je udržet rosný bod, tj teplotu při které voda kondenzuje, v izolaci která vodu neabsorbuje, tedy, neexistuje vlhkost která by mohla kondenzovat. To je zpravidla možné jen při exteriérové izolaci.
Druhá možnost je akceptovat kondenzaci vodních par ve zdivu, ale v tom případě mu musíte umožnit vodu, páru, opět odvádět, optimálně z obou stran, proto provětrávaná mezera mezi SDK a zdivem.
Vnitřní zateplení znemožnilo odvod par do interiéru a voda se tlačila jediným možným prostupem, napojením příčky, která fungovala jako výparník.
Nevím jak je provedena hydroizolace zespod, ale předpokládám že vůbec. Zamezení vzlínáni vody zespod je asi první krok který byste měl provést, obkopání a drenáž, podřezání, možná hydroizolační injektáž a napojení na hydroizolaci podlahy. Poraďte se s nějakým odborníkem který stavbu prohlédne a posoudí in natura.
Dokud bude vlhkost pronikat do zdiva a dokud bude mít vnitřek vyšší teplotu než venek, bude se vlhkost tlačit ven ze zdiva směrem do interiéru, fyziku neukecáte.
Takto starou konstrukci nemůžete řešit částečně, dopadnete jako předchozí majitel.
@ceskolipak
Osobně bych to tedy spíše zboural a začal od základu znova . Cena hrubé stavby není moc vysoká . Já třeba jsem stavěl dřevostavbu two by four a dostal jsem se na 10tis./m2 . A to jsem započítal projektanta , vodovod , kanalizaci až po komín , podlahy , elektřinu . Nejvíce vždy stojí pozemek a vnitřní vybavení (koupelna , kuchyň. Budete mít vše rovné , kvalitní izolace a přesně podle vašich představ.
@jaroslav1987 předstěna se samozřejmě odvětrává průduchy nahoře a dole, aby mohl vzduch cirkulovat. Nalepením na buchty vytvoříte mezeru sotva pár milimetrů, to je na provětrání nedostatečné.
Osobně považuji montáž SDK ať už na buchty nebo na konstrukci, na vlhké stěně za naprostý nesmysl a vyhozené peníze. To už je lepší buchty použít na upevnění omítníků a dát tam solidní sanační omítku která nevytvoří kondenzační vrstvu. Sádra do vlhkosti nepatří, ať se na to dívám jak chci.
@obludak Přesně tak "Sádra do vlhkosti nepatří". Stejně tak je nesmysl dávat EPS zateplení na vlhký dům bez hydroizolace. Prostě barák je nezbytné podříznout a udělat pořádnou hydroizolaci.
Citový vztah to ne, ale dum jsem koupil v Září, když byly ty vedra a vlhký byl jen jeden roh, tak sem to neřešil a šel do toho. Ani střecha nevypadala z pudy nějak zle, ale než se vyridila hypoteka tak začali deště a zjistil jsem ze zatejka. Střechu už sem koupil, mám ji složenou ve Stodole, čeká se jen na chlapi az budou mít čas....
Na internetu jsem si našel firmu co provádí po cele ČR podrezavani domů, tak se snad ozvou, sice to bude výdaj na víc ale asi s tou vlhkostí ted jinak nehnu.
Tu konstrukci na SDK bych rad z důvodu ze za ni mohu vest vodu, elektřinu a popřípadě i trubky OS topení, jen nevím jak se potom řeší když chcete na SDK pověsit kuch. linku, nebo TV, políčky a tak.
Zatím to vypadá z vašich komentářů ze jsem koupil dům na zbourání. Věděl jsem ze do toho budu muset něco vrazit aby to bylo obyvatelné, ale ....