Prosím o radu, jaký typ podlahy je lepší zvolit pro novostavbu RD - bungalov, podlahové vytápění, plocha cca 125m2, tloušťka potěru 55-60mm. Děkuji za rady ;-)
Za sebe jedině beton s plastifikátorem - cena, akumulace, setrvačnost (sice pomalejší náběh, ale i pomalejší vychladnutí v případě výpadku el.), tvárnost (vyspádování). A jsou i firmy, které od anhydritu ze zkušeností ustupují, viz třeba https://www.svepomoci.cz/forum/14-omi... - názor si samozřemě udělejte sám.
Stavíme s firmou, a nejen ti nám anhydrit vymluvili. Máme tedy beton. Zatím nebydlíme. Bála jsem se rovinatosti a musím říct, že předčili moje očekávání. Ani bych nic jiného nechtěla. Přeci jen je anhydrit sádra - je sice módní si ho dát ale jak píše kolega výš. Dost firem od něj ustupuje.
Ze své praxe mám zkušenosti s reklamací převážně betonových podlah (smršťovací trhliny, dilatace, zvedlý rohy, kouty, nedokonalá rovina). Hlavní požadavek na "čistou" podlahu je především rovinnost ostatní vlastnosti jsou +- u pupíku. Beton s plastifikátorem (pro onu rovinnost) je blbost (cena stejná jak anhydrid a problémy stejný jako s betonem). Pokud znám dobrou firmu/lidi, kterým mohu věřit, tak bych zvolil většinou levnější beton (třeba obyč 20 konz. S6+KARI) a v opačném případě bych neriskoval a volil jistotu roviny anhydritu. Toť má zkušenost, nevnucuju ani nevyvracím jinou.
anhydrit je někdy nutnost. nechtěl jsem ho, ale máme natolik členitý půdorys, že by jakýkoliv beton z 90% praskl, což by ohrozilo životnost topných kabelů. anhydrit nám nepraskl. je to asi jeho jediná markantní výhoda. pokud tento problém neřešíte, není důvod zvažovat anhydrit. jděte do betonu.
@zelinar dobrý den, jak to prosím myslíte, mám také KVH a palubky v obytném podkroví a zrovna se rozhodují, co zvolit..ta vlhkost z tolika anhydritu bude obrovská..navíc mám skladbu 65mm
@iamondras V tomhle jsem měl jasno, anhydrit 🙂. Z důvodů absence dilatačních spár v ploše.
S objemem vody a nutností "zabenit" barák jsou na tom stejně lité potěry podobně.
@iamondras podstatná je připomínka @kofejn. Obrovskou výhodou anhydridu je vyšší pružnost a pevnost v tahu. Proto nepotřebuje dilatační spáry a taky díky tomu stačí menší tloušťka. Takže rozhodování je především podle toho, zda nevadí větší síla betonu a pokud se jedná o velké (nad 30m2) nebo členité plochy, tak zda nevadí nutnost vytváření dilatačních spár. Pak si tam klidně dejte beton. Ostatní otázky (vysychání) nemá cenu řešit.
@iamondras Pokud dáte dlažbu, musíte spáry okopírovat i v pokládce. Jak je to s lepeným vinilem nevím, u klikacího plovoucího bylo nějaké omezení ohledně délky v kuse. Dole máme všude dlažbu a spáru mezi kuchyní a OP bych nezkousl. Zásadní výhoda betonu je, že mu nevadí vlhko, Všechno ostatní jsou v novostavbě prkotiny ať je to litý beton nebo litý anhydrit.
@iamondras v případě dlažby, lepeneho vinilu nebo podobnych podlach musite tu sparu nejak přiznat. Při změnách teploty to bude pracovat a třeba pod lepenym vinilem by se to prorysovalo
@kofejn dilatační sparu mezi kuchyni a obyvakem mame ve spáře dlažby .. a neni vidět ani kdybych na ni čučel v leže ... mezi obyvakem a chodbou mame dilatačni lišta z nerezu, asi 1cm širokou... a vůbec ji neřešim, ani nevim, že tam je.., jak řiká kámoš, to se okouká... a obrazku je ta s lištou ..
@xkarlos Okoukání funguje, ale i tak by mě to štvalo. Takže teď je to cajk! 🙂 Z kuchyně na chodbu to vyšlo do spáry a do ložnice je holt spára.
Všechno má své pro a proti, jen si člověk musí určit priority.
@iamondras v obytných částech máme anhydrit, ve sklepě (z důvodu rizika vytopení vodou) jsme dali beton. Podkroví máme palubky + přiznané trámy a vlhkost vůbec nevadila. Lilo se v listopadu, nechali jsme otevřená okna pár dnů na větračku a 1-2x denně došli udělat větší větrání dveřmi a na pohodu. Podlahová plocha je kolem 180m2, kde byl anhydrit, takže celkem dost a nikde to neudělalo žádnou neplechu. Ve sklepě, kde byl beton se nám udělaly 3 celkem velké praskliny. Báli jsme se anhydritu, ale nakonec jsme s ním spokojeni spíš než s tím betonem.
Díky všem za debatu a aktuální postřehy..ještě jedna věc..jak jste řešili výšku vylití? Výška v projektu je jedna věc, ale jak se říká, papír snese vše.
Orientovali jste se výškou vybrané podlah. krytiny? Všude máme fran. okna a docela v tomto tápu.
@arwene@xkarlos@kofejn@zubr487 jak jste řešili výšku vylití? Výška v projektu je jedna věc, ale jak se říká, papír snese vše.
Orientovali jste se výškou vybrané podlah. krytiny? Všude máme fran. okna a docela v tomto tápu.
@iamondras podle prahu "nejníže" položených dveří a samo odečíst skladbu podlahy ... máme všude rovinu, obytná část dlažba, sklad, garáž a chodba do garáže beton a nějaká litá "hmota" ...
@iamondras Ano orientujeme se vybranou krytinou podlahy což v našem případě je dlažba po celém domě. Vchodové dveře a terasové dveře s nízkým prahem jsou ve stejné výšce , to usadili oknaři, pak máme balkonové okno dvoukřídlé už s klasickým rámem který se bude překračovat, je to jen pro případ stěhování a velké okno pro výhled, není to hlavní vstup na terasu. Tam je ta výška tak aby větší část rámu koukala přibližně stejně jako kolem dokola. Jinak od spodku dveří my montážníci říkali že tam bude mezera k dlažbě něco kolem 1-1,5 cm. Je to zapotřebí pro případnou korekci dveří při seřízení tak aby pak nedrhli.
Tohle bych asi řešil s realizační firmou která bude dělat podlahu a říct si jaká bude tloušťka krytiny a oni si to vyměří od dveří sami. Osobně jsem nechtěl na domě výškové rozdíly o proti ostatním místnostem, z důvodu rozdílné krytiny, jakože třeba koupelna dlažba a zbytek domu lepený vynil který je slabší než dlažba s lepidlem, i když se pod něj doporučuje podložka tak ta výška se stejně nedožene, takže by se tyto místnosti museli upravit výškou podkladního betonu či anhydritu. Nesnesl bych výškově rozdílné lišty. Proto jsme zvolily jednodušší cestu jednotné krytiny. Jen jak tu píší ostatní tak u dlažby je zapotřebí udělat spáry v místě dilatací při použití strojově hlazeného betonu. Už jsem to s realizační firmou řešil a problém s tím nebude. spáry se udělají v místě dveří, jediná bude v kuchyni kde je obývák společný a tyto plochy se musí oddělit, vyřeším to že bude pokládka dlažby situována tak aby spára vyšla na podélnou stranu dlaždic. Navíc to bude v prostoru kde je stůl.
@iamondras Nulu máte danou vstupními dveřmi a třeba i okny. Už v projektu byste měli vědět, jaká bude výška finální podlahy a podle toho vylít podlahy. Během stavby si můžete vybrat anhydrit či beton, ale betonu je potřeba víc a pak už to bude na úkor izolace v podlaze.
Nám do toho ještě "kecalo" monolitické schodiště, takže výška potěru se odvíjela od nultého schodu a od toho se teprve chytali oknaři.
@kofejn@xkarlos@jarin1 dneska jsme to měřili, výška resp. skladba podlahy je daná projektem a byla zadána zhotoviteli oken. Ale jakmile jsme se odpíchli od HS portálu, pod kterým by uvnitř měla končit podlaha -5mm od nuly, chybělo cca 20mm. Takže long story short, okna jsou oproti projektu výše o 20mm.
Takže budu volat oknařům a uvidím. Pro info skladba podlahy v příloze.
@iamondras Tak mít víc místa na podlahu je rozhodně ten lepší případ. Podlahář vám nabídne podložku pro trubky která mí 1cm, místo anhydritu může být beton, dáte třeba silnější trubku podlahovky, mužete dát dlažbu, mužete dát silnější izolaci.
@iamondras tak já si upravil velikost oken, jejich výšku, výšku parapetu dle modula cihly (projektanti tenhle termín asi v životě neslyšely 😞) a nulu dělal podle portálu ... a už mě nenapadlo měřit skutečnou výšku oken od podlahy .. to je fakt to poslední, co bych řešil (jestli 85, 88 nebo 90cm, to nemá na nic vliv) ... takže budete mít okna o 2 cm výš .. jsou horší a důležitější detaily ... ale chápu rozčarování, taky mě (jako strojařovi) trvalo přes rok si zvyknout, že stavba je o centimetrech, ne o milimetrech ..