Ahoj stavitelé,
naskytla se nám možnost koupit pozemek, který vznikne rozdělením dlouhé nudle na přední a zadní část. Přední část sousedí přímo s obecní komunikací, na zadní část by pak vedla cesta podél té přední části. V příloze je vidět nákres, jak by to vypadalo.
Cesta samotná by byla široká 3 metry a dlouhá 68 metrů. Z toho nám plyne několik zásadních otázek:
Je taková cesta dostatečně široká pro hasičské auto? Na stavebním úřadě prý tvrdí (to ověříme), že by to neměl být problém. Ze zkušeností ale víme, že na stavebním úřadě ne vždy všechno vědí a prohlášení na požární zprávě by pak mohlo vyznít jinak.
Je potřeba takovou cestu nějak zpevňovat? Podle zákona by zpevněná komunikace měla být do 50 metrů od objektu a jestliže má tato cesta 68 metrů, tak by tedy musela být zpevněná? Tím, že je to soukromá cesta a na vlastní parcele, tak by to mohlo být bráno jako účelová komunikace. Neplatí tam nějaká jiná pravidla?
Jinak pozemek samotný je široký 17 metrů a po ukrojení cesty z přední části tedy vepředu zbude jen 14 metrů, což se nám zdá na dům málo a proto tedy chceme spíš tu zadní část.
Moc děkujeme za odpovědi.
My budeme spevňovať obecnú cestu. Je síce širšia ale pre hasičov (aspoň pre Břeclavských musí byť spevnená). Od domu môže byť komunikácia max. 50m, čo pre vás znamená povinne spevniť nejakých 18 m, čo nie je veľa. Zájdite si na hasičov, nech sa Vám k tomu vyjadria. Nám povedali, že cesta musí byť pojazdná pre nákladné vozidlá a to im stačí. Ešte nevieme, čím budeme spevňovať ale asi nejakým štrkom.
Díky za odpověď. Dnes jsme psali na stavební úřad a paní říkala, že cesta 3 metry není problém a že pozemek "lze rozdělit". O stavebním povolení případně nějakých dalších omezení ze strany hasičů, na které jsme se ptali, se nezmínila. Jen psala, že cesta vlastně nebude cesta, ale zahrada, protože je to součást parcely a napojení na komunikaci bude v té ulici. Obratem jsme tedy odpověděli se stejnou otázkou, co na to hasiči? No a prý se máme zeptat tam. Takže se potvrdila naše domněnka, že stavební úřad ví kulové :(
Hasiči mají samozřejmě úřední hodiny pouze ve středu, takže uvidíme pak. Doufám, že "odbor prevence" je to správné místo, kam se obrátit.
Já mám z toho takový dojem, že se z toho pruhu bude muset udělat cesta (aby končila 50 metrů od domu) a zpevnit. No a jako každá správná cesta, na kterou můžou vjet hasiči, bude muset mít na konci možnost se otočit. A taková obrátka pro hasičské auto není zrovna malá...achjo.
@lynxlynxx je možné, že bude potrebovať požárně- bezpečnostní řešení (my sme ho potrebovali, ale aj z iných dovodov). Mali sme 2 varianty- buď spevňovať vlastný pozemok asi v dĺžke 80m, alebo po dohode s obcou nespevnenú obecnú cestu v trošku menšom rozsahu a pri obidvoch riešeniach bolo toto nutné. Ale na hasičoch vám všetko vysvetlia. Miesto na otočenie nebudeme robiť, nikto to nevyžadoval.
Tak je to částečně tak, jak jsme si mysleli. Cesta musí mít profil 3,5 metru široký, což tedy znamená, pokud po obou stranách bude plot, že pruh pozemku musí být 3,5 metru. Zároveň zpevněná komunikace musí končit nejdále 50m od domu, takže by se muselo min. 30 m na katastru označit jako cesta. Cesta musí být podle normy ČSN 73 6100-1, 6101, 6110, 6114 (nevím, co je v které, tyhle čísla mám opsané od hasičů) a nosnost musí být 80kN na nápravu. To musí být ověřeno tlakovou zkouškou, aby cesta prošla kolaudací.
Jinak s tou smyčkou na konci je to tak, že když je cesta delší než 50m, tak jí už musí mít, jinak ne.
@lynxlynxx Nevíte, jestli to samé platí, pokud k pozemku vede obecní cesta, která je nezpevněná? Vede nám k pozemku travnatá cesta, která má šířku cca 3 m a z jedné strany není oplocená, ale je tam takový svah nahoru na pole. Je obecní a dlouhá asi 150 m. Byla se tam podívat paní ze stavebního úřadu a řekla, že to není problém.
@pilousot Tak to netuším, ale na paní ze stavebního úřadu bych se fakt nespoléhala. Oni sice řeknou, že je to v pohodě, ale k vydání stavebního povolení potřebují potvrzení od hasičů, kteří mohou pak říct, že to v pohodě není. Raději se tedy zeptat přímo u hasičů.
Jinak píšeš, že cesta je dlouhá 150m, tak k tomu taková poznámka: pokud není do 150m od domu hydrant, nebo 600m od domu rybník či nějaká nádrž s vodou, je potřeba mít na pozemku nádrž na vodu o velikosti asi 16-20 m3 (pokud se jedná o RD). Tedy aspoň takhle to říkali tady v Praze. Doporučuji se tedy zeptat i na tohle. Taková nádrž totiž taky není nejlevnější. Pro představu podzemní nádrž na vodu o velikosti 4 m3 stojí kolem 30 000 Kč.
@lynxlynxx tohle jsme resili cca pred dvema roky, prijezdova cesta byla stejna jako vase, delsi jak 50m a sirka 3m. Projektant nas upozornil na to, ze je dano, ze kvuli hasicum musi mit min 3,5m. Na stavebnim urade nam rekli, ze je to pravda ale ze kdyz jsou to 3m, tak vetsinou primhouri oci. Nicmene na to jsme spolehat nechteli, takze jsmepozemek nekoupili
@lynxlynxx máme přesně stejný styl pozemku, který vznikl takovýmto rozdělením. My si ho ještě dál rozdělily se ségrou a příjezdou cestu prodloužili až k jejímu domu, ve finále má ta cesta přes 70 metrů. Ta společná cesta má někde šířku 4,5 m, někde 3,5 m. Tu, kterou jsme vytvořili směrem k ségře má 3,5 (katastrálně, realita bude jiná). Hasiči po nás nic extra nechtěli, projektant se bál, že budou chtít točnu, ale to se nenaplnilo. Jen musíme doložit, že je dostatečně únosná, ale to ne kvůli hasičům, ale kvůli sousedovi, který má podél té cesty dům a měl obavy, aby mu tam těžká technika nenarušila statiku. Ale možná jsme měli jen štěstí. Určitě zajdi za hasičema, ať máš jistotu.
@lynxlynxx ještě bych se chtěla zeptat, jak tám máte vyřešené sítě? My tahali sítě celou tou dlouhou cestou, pozemek se nám i tak dost vyplatil, ale zezačátku jsem měla strach, na kolik se to vyšplhá. Takže to je třeba také zohlednit. Ale moc si tento typ pozemku pochvaluju, líbí se mi, že kolem nás nemohou chodit žádní čumilové, díky vlastní cestě jsme pěkně zastrčení od silnice (děti jen tak nevběhnou do provozu) a nikdo nám prostě nemůže zastavit u baráku, což může být i znesnadnění pro zloděje (první vrata budeme mít hned u silnice, druhá u vjezdu na pozemek).
Diskusi jsem nepročetla celou, proto se omlouvám, jestli se budu opakovat. SÚ by tuhle problematiko měl znát, protože toto řeší vyhláška 501/2006 Sb., která předepisuje, že stavební pozemek (ne dům) musí být přístupný po zpevněné veřejně přístupné komunikaci široké min. 2,5 m (proto 3m bohatě stačí) a tato komunikace musí končit min 50 m od RD. Těch 50 m je z důvodu dosahu hasičských hadic. Pravděpodobně vám bude stačit zpevněná komunikace (ne vyjeté koleje) k hranici pozemku, pokud RD nebude od této hranice dál než 50 m.
Točny a výhybny předepisuje norma pro delší jednopruhové obousměrné komunikace, aby auta nemusela dlouhou trasu couvat. Myslím, že to je od 80m nebo od 100m, ale to si nejsem jista a zřejmě se vás to netýká. :-)
@keila Ahoj, ještě jsme to nekoupili, zatím se rozhodujeme, hodně se té cesty bojíme. Voda tam je, ale elektřina se bude muset udělat znovu. Jiné sítě v obci nejsou. Bylo to zasíťování nákladné? Jde mi hlavně o tu elektřinu. Tento pozemek je asi o 15 % levnější, než druhý pozemek, který máme aktuálně v merku, ale bojíme se, co nám ta vlastní cesta ještě přichystá za vícenáklady kromě toho zpevňování a sítí (už jsem pro jistotu založila téma "nevýhody vlastní cesty"). Mě se právě strašně líbí jak je to zastrčené, takové komorní. Jen možná pak bude trošku strašidelný tam chodit v noci? :-N Vy to musíme mít úplně super když bydlíte vedle ségry :-) .
@lynxlynxx tak my se o náklady právě dělili se ségrou napůl a navíc jsme měli šikovné a napředražené řemeslníky. Elektřinu nám ČEZ dotáhl na své náklady (bylo to do 50 m), vodu a kanalizaci jsme ale dokonce tahali protlakem pod silnicí, to bylo asi nejdražší. Pokud jsou sítě na straně silnice blíž k vám, bude to levnější. Finančně nás to vyšlo na 273 tis. (136 tis. na jednu), ale jen 85 tisíc z toho dělal ten protlak (42,5 na jednu) - v ceně už je ale úplně všechno - voda (i vodoměr a vodoměrná šachta), splašková kanalizace, dešťová kanalizace včetně retenční nádrže a elektřiny až do baráku, takže kolik to dělalo jen na samotnou cestu nevím. Na zpevnění jsme zatím vynaložili jen 4 tis. - jen štěrk, ale ten my máme možnost brát levně. Nám se to vyplatilo, pozemky se tady prodávají strašně draze, navíc v satelitu, kam jsme nechtěli, my stavíme ve staré zástavbě. Ad cesta v noci - no veřejně osvětlená není, ale není to tak strašné, a máme vyvedenou elektřinu na vlastní osvětlení, tak snad to bude dobré. Největší problém, který vám s šířkou 3 metry může nastat, je to, jak se tam dostane těžká technika (mix s betonem, jeřáb na střechu, závoz materiálu), nám se tam vše dostalo, ale vždy jsem trnula, ale např. cihly jsme dováželi po 11 paletách, kamion by tam prostě nezajel. Prodávající by měl cestu raději rozšířit na 4 m
@keila Můžu se prosím zeptat, jestli jste dávali na tu příjezdovou cestu normálně zámkovou dlažbu? Máme stejný typ pozemku Právě to řešíme a je to teda balík. Stání pro auta máte až u domu?
@magdass cesta je několikrát zpevněna štěrkem, zámkovou dlažbu jsme nedávali a ani to nikdy neplánujeme. Byla by to hrozná raketa a rozhodně to nemá smysl. Cesta je takto dost dobrá. Taková tu leckde u nás není ani obecní, takže za mě by to bylo vyhazování peněz.
Dobrý den,
mám obdobný problém, chtěl bych rozdělit čtvercový pozemek na 4 cca stejné menší čtverce (4x 1500m2). Z jedné strany čtverce vede komunikace, aby se bylo možné dostat k "zadním" dvou čtvercům, tak potřebuji mezi "předními" pozemkami udělat příjezdovou cestu. Paní na stavebním úřadě mi řekla, že si musím udělat návrh na rozdělení pozemku včetně neveřejné komunikace na které bude na konci točna pro hasiče. Cesta bude dlouhá ccca 40 m, nevíte prosím někdo jak by měla točna vypadat?
Děkuji.
@marek_kulhavy Dobrý den, toto jsme řešili. Rozdělili jsme zahradu na 5 parcel.
K nejzažší parcele je to od obecní komunikace dále než 50m, čili jsme museli do projektu zahrnout i obratiště. My tedy máme komunikaci navrženou projektantem na 6m, vč. chodníku z jedné strany. Vznikne tak vlastně nová odbočka stávající ulice se stejně širokou komunikací. Točna musí být buď ve tvaru T, L nebo kruhový objezd.
Víc k rozměrům vám řekne projektant dopravních staveb.