Z výstupu z krbové vložky máme klasicky udělaný malý okruh, kde je 3CV
Potřebujeme držet teplotu vody nad 55C na vratce, nejlépe 65C, aby nedocházelo k dehtování.
Doposud jsem to řídil ručně, kdy se muselo s ventilem asi 5x pohnout při topení - zahřívání, pak když hořelo víc, bohužel se povedlo, že někdo ochladil otevřením okna termostat a rozjel se kotel na 18kW výkonu + šlo 15kW z té vložky a topení to neutáhlo, tak naředit více studené (stoupalo to k 90, 95 dokonce tam bylo přes 100 než jsem slyšel jak teče voda vřelá, do podlahy šlo 50 a už nebrala víc, radiátory vypnuly termostatické hlavice a já musel svědomitě vyřadit na chvilku z provozu bezpečností smyčku a stáhnout vzduch atd....).
Tak bych potřeboval radu, ventil je klasický ESBE 3 cestný s kolečkem.
Jak to zregulovat? Jakou máte popřípadě jednotku? Jak to máte řešení s čidly? Nechci ekviterm ani venkovní ani podle teploty v místnosti, jen podle teploty potrubí.
Našel jsem přímo od ESBE takové moduly, které mají servopohon a jednotku v sobě, ale je jich hodně druhů, ovšem cena je okolo 8 - 10 000kč
Nebo klasický servopohon a nějakou jednotku bokem na zeď do které zavedu čidla teploty trubek a drát k servu? Co je lepší nebo co máte? Stačí mi ovládání tohoto jednoho ventilu
@vladimir_sacha normální lidi používají pro kotlový okruh termostatický trojcestný ventil. Např. TSV3B za cca 1500Kč. Vám tam nějaký blb navrhl normální trojcestný ventil. K tomu tedy potřebujete přidat servo + regulaci, nebo servo s integrovanou regulací. Oboje máte cenově min 6000Kč. To bych radši vyhodil původní trojcestný ventil a nahradil ho termoventilem.
Kromě toho by Ve Vašem případě bylo vhodné zprovoznit AN, kterou tam máte, ale jako obvykle zapojenou tak blbě, že je nefunkční.
Jak píše zubr už se netopí takže u vás všechno vycházet pozvat schopného topenáře co ten kotel, AN atd nápoji tak jak má být a hlavně tak aby to fungovalo. Jiná cesta není.
@vladimir_sacha viděl jsem Váš projekt. To je náhodná změť trubek, která není funkční ani na ty solary. Vy vůbec nechápete, že pro správnou funkci musí být uzavřený ukruh mezi zdrojem a AN. Nemůže to fungovat, pokud máte AN napojenou jen na zpátečku. Problém je, že propojení mezi AN, kotlem, bojlerem a elektrokotlem máte tak komplikované a zmatečné, že by bylo nejjednodušší to vyrezat a udělat znovu. Většina ventilů, co tam máte jsou zbytečná
@vladimir_sacha je to jen cár papíru navíc pokreslený Vaším dítětem. Nedá se z toho ani vysledovat co tím autor myslel. Na druhém obrázku máte zapojení, které Vám plně nahradí ten Váš zmatek
@zubr487
Je to bohužel smotané dohromady a nikdo neví co kam pořádně autor projektu myslel a proč.
O AN se nebavím, ta zůstane úplně vyřazena z provozu jako doposud, jen mi jde o ten ventil třícestny a o ten regulátor mezi zpátečkou a výstupem z krbu
Ono to jaksi topí, když omezím na termoventilech teplotu fo PT tak si to poradí, něco jde do topení a něco do bojleru, ale musím jak sem říkal klidně 5x pohnout s 3CV manuálně protože buďto je to podchlazené nebo vaříme
@vladimir_sacha já vím, ono to nějak topí, pokud vhodně poštelujete ty kvanta ventilů co tam máte. Pro mě je nepochpitelné, že nechcete zprovoznit AN. To si představte, že já mám podobný systém a nepotřebuji nic nastavovat a ani nemám co nastavovat. Co se týká toho 3cv mezi kotlem a AN, tak to jsem snad napsal jasně. Vymontujte ten, co tam máte a nahraďte ho termostatickým termoventilem.
Vůbec nevíte, o co přicházíte bez užívání AN pane V, není nad to si 5 hodin zatopit a pak bezstarostně další 3 dny neřešit teplo a teplou vodu v přechodném období a v extrému 2 dny, ale chce to kvalitní návrh a správné zapojení. Jediné co řešíme je teplota v domě blbuvzdornym termostatem...
@petrkunc132
Ano znám výhody AN, tam je totiž jak píše Zubr problém v tom návrhu, k tomu navíc je ta AN malá, dům má 300m2 plochy obytné a 1000L je málo..
Ono to mělo být vlastně tak, že se solary nahřívá AN a aby se ušetřilo čerpadlo, tak voda z nádrže se žene čerpadlem z krbové vložky, teče skrze výměník a poté do topení až.
Ona tady měla být ŘJ velká na všechny 3 ventily+ ještě řízení čerpadel, ale ta se tehdy nepořídila a dnes jsou už jiné, akorát mám pocit že máme právě ty servopohony na ty ventily, někde doma budou těch 15 let schovane, proto by mi stačila jen nějaká krabička (jaká?) Něco dělá Elektobock, že dokáže řídit 3CV podle určitých čidel, ale nevím jestli ta je vhodná
Ten vrchní 3CV ventil funguje jako rozdělovací, pokud ho natočíme nahoru, netopí spodní PT pokud doleva tak zase netopí horní.... Nějak tak co vím to je, ona totiž voda z krbu se táhne přes kotel elektro a potom až do topení na radiatory horní
Spodní ventil určuje tu teplotu dobře, když ho nastavím potom a hoří konstantně tak není problém, ale jakmile se trochu zmenší oheň, hned pochopitelně padá teplota a pod 50 dehtuje
@vladimir_sacha Čerpadlo pro soláry jste určitě neušetřil. To musí pracovat z nemrzkou do výměníku v AN. Snažili jste se ušetřit čerpadlo pro bojler, takže místo čerpadla za cca 2500Kč jste tam narvali tři zbytečné 3cv každý při dnešních cenách za cca 2000Kč + nějaká serva. To je opravdu efektivní šetření. Kromě toho, že to bylo výraně dražší je pomršená hydraulika. Čerpadla se vzájemně přetahují a proto Vám topí jen část radiátorů nebo PT. AN1000l je pro Váš dům samozřejmě malá, ale máte v tom zásobník TUV. Podívejte se na to schéma co jsem přidal. Tak to mám v podstatě zapojené sám. Bojler nepotřebujete, protože ho nahrazuje ta AN. V přechodném období díky tomu stačí jednou zatopit a máte TUV na dva až tři dny. Elektrokotel nepotřebujete, protože ho nahrazuje el patrona v AN za cca 5000Kč. Nejsou tam žádné přepínací 3cv jako ve Vašem případě. Vy ani nevíte k čemu je tam máte. Navíc pokud to máte podle toho Vašeho projektu, tak přívod TUV do bojleru protéká studeným zásobníkem v AN. Takže perfektní líheň pro legionelu. Prostě a jednoduše, nejlepší je trubky v kotelně vyřezat a udělat to znovu, ale pořádně.
@vladimir_sacha Ještě doplním, pokud máte standardní servo, tak lze použít regulátor R3V od elektroboock. Pořád je ale výhodnější vyhodit trojcestný ventil co tam máte a nahradit do trojcestným termoventilem
@zubr487
Právě že ale toto co máme tak půlka je uprostřed domu (krb, AN, ty 3 cestné ventily) pak všechno jede podlahou do garáže 15m daleko přes 3 místnosti, kde je elektrokotel, bojler, expanzomat a čerpadlo na ten cirkul TUV.
A další část je v obýváku u vložky, tam je zazděné za obestavbou dělení do PT, přívod od kotle a toto všechno, kdy akorát jedou 2 trubky skrz zeď k té nádrži.
Prostě předělat je to nemožné, do nádrže by se musel natáhnout přívod řekněme 5x6 asi 20m z garáže od rozvodnice přes celý dům, aby tam šly patrony. Teď je tam jenom 1x230V zásuvka a rozbít půl domu
@vladimir_sacha Nevěřím tomu, že to nejde udělat lépe. Použití el. patron místo elektrokotle si měl uvědomit projektant. V současnosti již máte elektrokotel a nemá cenu to měnit. Pokud by jste byl schopen nakreslit, jak to opravdu máte zapojené s označením jak je to lokalizované, tak se mohu pokusit navrhnou úpravy.
@zubr487 No právě... To kdybychom věděli, já ani otec nevíme, co kde už vede nevede a s čím vlastně je to propojené a kde. Kolikrát tápeme, kde vůbec vede trubka a potom na co jestli se tam může vrtat například.
Ta AN napojit pochopitelně jde napřímo, to je lehké, jak jsem říkal pár kolínek a trubek, to je od sebe vzdálené asi 3 metry (krb a AN)
Jinak AN má v sobě spirálu, na kterou je napojena ta příprava solárů, takže se nemíchá voda z panelů do topení a opačně, ale je to dělené
Oživím téma, dostal jsem do ruk starší verzi ESBE AB 66 230V - předchůdce Ara 661 servopohonu.
Je na 230V, 120s běh ale nevím si rady s tím jak ho nastavit aby fungoval jak má a otvíral, zavíral podle ŘJ, kterou ještě nemám, ventil je ESBE 3MG
Jak mám natočit jádro? Na polovinu?
Jak s tím ventilem? Momentálně je takto a nevím jak. Jestli ho mám zapojit na napětí a natočit ho nějak?