Odpověď na příspěvek od pyramis:
Dej si pozor, až to elektroauto blafne. Prý se to… @pyramis panebože 🙄Odpověď na příspěvek od rades89:
Ahoj, mám pasiv, kde je vše na elektřinu a minulý… @rades89 Hlavně aby auto stálo u domu, když svítí slunce. Takže pokud děláte z domu a auto je na mamataxi, tak si to asi dokážete zdůvodnit. Pokud chcete dobíjet auto z baterky FVE, tak je to cenový nesmysl.Odpověď na příspěvek od josefx:
Nikto Vám nikdy presne nepovie, aká je návratnosť… @josefx Nemáš pravdu ohledně odůvodnění zvýšení poplatků za distribuci u D57d. Jednak poplatek za distribuci se zvyšuje u všech paušálů a druhák to je právě z důvodu rozmachu instalací FVE, protože distributor musí investovat nemalé prostředky, aby to mohl připojovat.Odpověď na příspěvek od pyramis:
@josefx Nemáš pravdu ohledně odůvodnění zvýšení … @pyramis Časťou TČ, časťou FVE, je to úplne jedno. ČEZu stúpol zisk 8-násobne z roku 2021 na 2022. Tak nech mi nehovoria, že nemajú nato, aby kus opravili tú ich biednu sieť. Cena elektriny za 1MWh je pod cenou z konca roka 2021. A nakoľko nechcú prísť o svoje zisky a nemôžu navyšovať cenu elektriny, tak navyšujú distribučné poplatky. Plošne na všetky tarify, na D57d viac, pretože posledné 2 roky sa tu nainštalovalo bohvie koľko desiatky tisíc TČ.Odpověď na příspěvek od rades89:
@jirkajiri Pasivní dům, 125 m2, 2 dospělí, 2 děti… @rades89 Jen Vám nechci kazit iluze ale říct že na elektroautě téměř odpadá servis....? To auto má pořád brzdy, osvětlení zavěšení kol, nějaký podvozek, má elektromotor, klidně 2 baterie, každá na něco jiného, různé střídače, hlídače dobíjení, celé je to prolezlé dráty a jednotkami jako morem.... A ještě většinou je oprava dražší a ve výsledku cena baterie = cena auta po pár letech a hlavně na tom ani už nesmí dělat servis, co se pohonné jednotky a silové instalace týče, ale autoelektrikář co má paragraf, jelikož se tam pracuje na napětí v řádu stovek voltů....Odpověď na příspěvek od vladimir_sacha:
@rades89 Jen Vám nechci kazit iluze ale říct že … @vladimir_sacha Pane Vladimíre.... Běžný spotřební servis je daleko jednodušší. Prakticky odpadá. Vhodná je jen výměna kabinového filtru, jako u každého auta (ať nedýcháte hnusy). Baterie je počtem cyklů stavěná na nájezdy 800 000 km. Který spalovák toto má? Baterie již dnes nejsou velkým argumentem. Samozřejmě jde i o to, jak se k autu chováte. Pokud jej necháte nabité na 100% a necháte ho stát 2 měsíce u baráku nebo naopak podbité, tak se vám životnost baterie zkracuje. Ale to tak je se vším, pokud se někdo nestaral o spalovák a hned po nastartování tomu stál na krku, tak se to kratší životností motoru také projeví. Celkově mě příjde elektromobil víc blbovzdorný. Uživatelsky daleko přívětivější. Každopádně si to běžte někde zkusit. Kdo si EV půjčí, tak potom nechce pak nic jiného.Odpověď na příspěvek od rades89:
@jirkajiri Virtuální baterie? Jak to funguje? Co … @rades89 Virtuální baterie funguje tak, že se platí poplatek navíc 300 Kč za měsíc u ČEZu. Přebytečná vyrobená elektřina se posílá do sítě. Pomocí virtuální baterie ji lze znovu použít a platí se jen distribuce. Pokud se energie z virtuální baterie nevyužije, tak prodadá. Bez fyzických baterií nelze získat dotace, ale fyzická baterie se hodí.Odpověď na příspěvek od josefx:
@pyramis Časťou TČ, časťou FVE, je to úplne jedno… @josefx Tak znovu, instalace TČ s tím nemá nic společné. Neboť i s jejich instalcí spotřeba el. energie v ČR klesá. Tak že to stávající distribuční síť musí zvládnout a zládá, a to i kdyby ta spotřeba energie byla stejná, nebo mírně vyšší, tak to ta síť dá. Co ale nedá je to, že najednou někde bude "X" nových 10 kW elektráren, který společně najednou začnou dodávat do sítě velké množství energie. Proto se i musí žádat o připojení a ne pokaždý vyhoví distributor v plném rozsahu. Tzn. buď povolí menší množství přetoků a nebo nedovolí žádné a to do doby než posílí síť, což se právě promítá ve vyšších distribučních poplatcích. Ale věřit tomu nemusíš. Boha jeho a poznámka o ceně. ČEZ a.s. a ČEZ Distribuce a.s. jsou dvě rozdílný firmy. Poplatky za distribuci jdou překvapivě distributorovi (ČEZ Distribuce a.s.) a ne prodejci (ČEZ a.s.). Nebo snad myslíš, že EG.D (dřvější E.on Distribuce, distrubutor na jihu ČR) - německá firma vyplácí svůj zisk našemu ČEZu?Odpověď na příspěvek od jirkajiri:
@rades89 Virtuální baterie funguje tak, že se pla… @jirkajiri Na virtuální baterii se nedá počítat návratnost. Je to tarif který letos je a za rok, dva být nemusí.Odpověď na příspěvek od rumcajk:
Jinak k bateriím, je to pouze moje domněnka, ale … @rumcajk na vyřazené baterky z elektromobilů bych si dala bacha - je velký rozdíl v LiFePo a obyčejnou lithiovkou. LiFePo by teoreticky nemělo hořet - baterka se nafoukne, začne doutnat, ale neměl by u ní být takový ten typický požár. Jak byl loni v srpnu ten velký požár FVE a hasiči vynášeli baterie z domu, tak to byly právě vyřazené baterie z elektromobilů. Co jsem četla, tak byl problém v tom, že standartně jsou jednotlivé moduly v autech umístěné vodorovně a v tady v tom řešení je umístili svisle - tím se časem poškodila membrána a začalo to hořet. Ale ano, kapacita "domácích" baterií se ani nepřibližuje těch do elektroaut...Odpověď na příspěvek od rades89:
@jirkajiri Pasivní dům, 125 m2, 2 dospělí, 2 děti… @rades89 Ešte by som pouvažoval o jednej variante. Dať na strechu dva tri panely, žiadny striedač, iba rovno jednosmerný prúd priamo do elektro patrony v bojleri/akumulačke. Keď svieti, tak ohrieva, keď nie tak nie. Investícia za pár tisíc a nemusíte riešiť prebytky, pretože ideálne žiadne nebudú. Plus zapojiť do myčky teplú vodu a kúpiť práčku s možnosťou pripojiť aj teplú aj studenú. Funguje najlepšie v lete, kedy má TČ zem-voda aj tak nižšiu účinnosť ako napr. TČ vzduch-voda (na ohrev TÚV).Odpověď na příspěvek od roman_:
@rades89 Ešte by som pouvažoval o jednej variante… @roman_ Pro ohřátí bojleru potřebujete 5-6 panelů, se 3 panely ohřev vody nefunguje - viz podvody s dotacemi pro důchodce, kdy jim dali 3 panely a vůbec to nefungovalo, takže se změnily podmínky od letoška.Odpověď na příspěvek od roman_:
@rades89 Ešte by som pouvažoval o jednej variante… @roman_ s tepelnym cerpadlem a s takovou zanedbatelnou spotrebou co maji lide v bytech s dalkovym topenim se jim nevyplati ani to, prime napojeni panelu na bojler je hazard, bez zarazeneho DC stykace nebo jineho osetreni viz videa od Amperaka na youtube nedoporucuji vubec. Od minuleho tydne mel argos luxusni akci na FVE panely 1660kc kus hned jsem jich 6ks vzal, k tomu regulator za 4700 nejake serepeticky, nosna konstrukce a jsem sakum prdum na 20000 rocni spotreba na TUV je u nas 2,6MWh panely by mohly pokryt 2MWh to je 2000kwh x 5kc za kwh uspora 10000 rocne, navratnost 2 roky, tohle smysl ma a velky, jeste spradam plany jak tuto energii vyuzit i na mycku a pracku bud vytahnu zvlast topne teleso mimo pracku a ve slunecnem dni se teleso zapoji na panely a nebo poustet do pracky a mycky pres smesovac teplotu do 40°COdpověď na příspěvek od jirkajiri:
@roman_ Pro ohřátí bojleru potřebujete 5-6 panelů… @jirkajiri Ja netvrdím, že to ohreje bojler kompletne, mne fakt stačí len to, že ani v lete, kedy je potreba vody malá to nemalo prebytky. Samozrejme, ak by mal byť cenový rozdiel pár tisíc, tak by som dal aj viac panelov. A dotácie môžem os*ať, to akurát všetko predražuje. A hlavne si nie som istý, či na takéto riešenie vôbec je možné čerpať. @kopca89 Jasné, že to nebude priamo káble do patrony, to bolo trochu s nadsádzkou. Ale rozhodne tam nemusí byť striedač a to je podstatná položka. Čo sa týka spotrebičov, do myčky stačí iba teplá, do 60 °C to dáva väčšina. Čo sa týka práčok, tam je to problém. Existujú práčky na studenú aj teplú, ale neexistuje práčka čiste na teplú. Na oplach potrebuje nutne studenú.Odpověď na příspěvek od rades89:
Ahoj, mám pasiv, kde je vše na elektřinu a minulý… @rades89 mame FVE od brezna 2023, 10kwp, s baterii... mame dum novostavbu, topeni na plyn, dva elektromobily. Za me urcite super reseni, od jara do podzimu nabijime obe auta z FVE, zaroven to pokryje dum vc bazenu. V zime to samozrejme uz nepokryje ani jedno auto, ale porad je to lepsi, jak bez toho. Elektrinu kterou nespotrebujete prodavate do site, tzn oni plati vam za to, co od vas pretece do site. Rocni udrzba a servis nic. Naopak ted prisla nejaka aktualizace a firma kteran nam delala FVE nam ji udela zdarma. Jaka je realne zivotnosti nevim, ale mam zaruku na panely 25 let, na baterku tusim 15 let. Popr muzu doporucit i firmu, byli jsme spokojeni, kompletne vyridili dotaci. Jo a montovali nam k tomu i dve nabijecky na elektro, ted uz myslim jde na dotaci jen jedna. Dotace nabijecku pokryje na 100%.Odpověď na příspěvek od vladimir_sacha:
@rades89 Jen Vám nechci kazit iluze ale říct že … @vladimir_sacha ja vas trochu uvedu do preblematiky jako majitelka dvou elektromobilu ju... ano auto ma brzdy, ale v 99% brzdi rekuperaci, tzn ze brzdove desticky se meni nejdriv po 200tis km. Baterie je tam jedna, ne dve. Teda pokud nemyslite take 12V baterii :-D Pokud by se nahodou s baterii neco stalo, nemeni se cela baterie ale pouze vadny modul. Vetsina automobilek dava zaruky na baterii 8-10 let. Moc dobre vi proc, elektromobily jsou tady s nami uz pres 10 let a problem s tim neni. Jinak odpada vymena oleje, filtru, brzdove desticky jsme si vyjasnili.. pokud clovek nema FVE tak naklady jsou tretinove na elektrinu proti benzinu. Pokud ma clovek FVE, tak jaro az podzim jezdi proste zadarmo.Odpověď na příspěvek od roman_:
@jirkajiri Ja netvrdím, že to ohreje bojler kompl… @roman_ Ohledně ohřevu TUV doporučuji toto video: https://www.youtube.com/watch?v=M9f6U... Je tam vysvětlen vztah počtu panelů (voltů) a spirály v bojleru. Ale jinak za mne je FVE super věc. Lidi občas předimenzují zateplení, kdy jen materiál má nesmyslnou návratnost (například 30 cm EPS místo 20 cm). Proti tomu je FVE super návratná investice.Odpověď na příspěvek od jirkajiri:
@roman_ Ohledně ohřevu TUV doporučuji toto video:… @jirkajiri Pri ročnej spotrebe do 3 MWh je návratnosť 10 kW inštalácie s baterkami prinajmenšom otázna. Hlavne, keď v našej oblasti (úplne nová lokalita, vznikla na poli, úplne nové trafo pre 29 domov) EG.D nikomu nepovolí pretoky do siete. To sa potom oplatí vyrábať veľa, keď to nemám kde spotrebovať.