FVE v novostavbě - vyplatí se?

Zobraz úvodní příspěvek
Ahoj, mám pasiv, kde je vše na elektřinu a minulý rok jsme meli spotřebu 2,8 MWh. Zvažuji elektroauto. Vyplatí se FVE? Jaká je ale skutečná návratnost? Předpokládám, že realizační firmy nám vše neřeknou... Co když elektřinu nespotřebuji, slyšel jsem, že se za přetoky do sítě platí. Musí se platit vyšší částka za jistič/elektroměr? Kolik elektřiny spotřebuje střídač? Předpokládám, že spotřebovává elektřinu, i když slunce nesvítí. Kolik stojí ročně údržba a servis? Jaká je reálná životnost? Na co dalšího si dát pozor?
Odpovědět
1
2

Odpověď na příspěvek od mitote:

@rades89 mame FVE od brezna 2023, 10kwp, s bateri…
@mitote Elektromobil nemám, bazén nevykurujem, spotreba nízka, pretoky do siete zakázané. A teraz mi poraďte, aká bude návratnosť takého riešenia? Na hrane životnosti.
Odpovědět
Pokud nepovolí přetoky, tzn. ani virtuální baterku ani výkup ani nějaké komunitní sdílení, tak při spotřebě 3MWh je to nesmysl. Možná by to mohlo trochu dávat smysl s elektromobilem, pokud děláte z domova a můžete dobíjet okolo poledne.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od roman_:

@mitote Elektromobil nemám, bazén nevykurujem, sp…
@roman_ elektromobil nemate ale jednou dost mozna budete mit. Bazen take nevyhrivim, ale ono samotne cerpadlo sezeru elektriny az az. Proc mate zakazane pretoky do site nevim, my je normalne prodavame.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od jirkajiri:

Pokud nepovolí přetoky, tzn. ani virtuální baterk…
@jirkajiri to je kazdeho predstava, ze auto musi stat cely den pred domem a dobijet se.. neni to tak... realne jste schopny nabit dle najezdu v sobotu nebo v nedeli na cely tyden jezdeni. Jestlize auto ma WLTP dojezd 450km, tak pokud jezdite po meste nebo okreskach, najedete vice nez je WLTP. Pokud nejezdite denne 200km, tak vam opravdu staci nabit auto jednou tydne z minima do plna.. nebo si kazdy den cucnout hodinku podle potreby. Realne my prijedem kazdy den domu, pichneme auto do wallboxu, mame nastaveno aby se nabijelo eco rezimem, kdy je primarne uspokojen dum, auto si neco dobije podle toho jak sviti a je to. Nekdy se nabiji pul hodky kdyz je hnusne, nekdy 2 hodiny. Timhle rezimem nabijime dve auta, denni najezd mame kolem 100km a rozhodne nam nestoji obe auta porad pred domem pres den aby se nabijela. Navic i kdyby auto bylo vybite do 0%, tal pri rychlosti 11kw z wallboxu ho mate nabite za cca 5h do 100%. Narovinu, v lete jsme meli neustale plna obe auta, baterku domu a pomalu nevedeli co s elektrinou :-D
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od roman_:

@jirkajiri Pri ročnej spotrebe do 3 MWh je návrat…
@roman_ a to ze EG.D nepovoli u vas pretoky mate overene primo od EG.D? Prave nove ulice jsou na to dimenzovane, problemy s pretoky jsou naopak ve starych ulicich, my jsme v 10 let nove ulici, je tady cca 50 novostaveb a nikdo nemel problem s pretoky. FVE je tu zatim cca na 10domech o maximalni velikosti 10kwp.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od mitote:

@roman_ elektromobil nemate ale jednou dost mozna…
@mitote Pretože minulý rok EG.D vydalo mapku, kde určilo v ktorých lokalitách pretoky povolí a v ktorých nie. Tých, čo žiadali pred dvomi rokmi normálne pripojili a majú zmluvy na pretoky a veselo predávajú a tí, čo by chceli žiadať teraz a sú podľa mapky v "modrej" zóne, tak už majú smolu. A modrá je aktuálne už skoro celá dedina a aj väčšina okolitých. A tam, kde je napr. jedna ulica ešte povolená, stačí, že sa jeden až dvaja pripoja a ostatným už nepovolia. Sieť nie je dimenzovaná na také množtvo FVE. Až budem mať elektromobil (tomu sa nebránim, len je to drahé), tak možno začnem o FVE uvažovať. Ale aktuálne je to nenávratná investícia.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od roman_:

@mitote Pretože minulý rok EG.D vydalo mapku, kde…
@roman_ o te mape vim, my jsme delali FVE loni... tak pak je varianta ostrovniho rezimu. Cena elektromobilu je realtivni, takova Tesla 3 nebo Y stoji stejne jako nova Octavia, dokonce mene nez Kodiaq. Uspora je pak velmi znacna, my jsme prvni dva roky jezdili ciste na elektrionu z verejnych nabijecek a naklady na ujety kilomtr byli proti dieselu tretinove. Garancni prohlidka stala petinu proti dieselu a pak to vse co jsem psala vyse, ze odpada.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od mitote:

@roman_ o te mape vim, my jsme delali FVE loni...…
@mitote Vravím, ostrov s elektromobilom už je zaujímavá možnosť. Ale to je aktuálne mimo môj rozpočet. Až to raz príde, tak to začnem riešiť, príprava na to spravená je. A novú octaviu by som si tiež nekúpil, taká suma za škodovku mi príde dosť prestrelená. Akurát sa bojím, že čím viac elektromobilov bude, tým menej to bude pre ľudí výhodné. Tie miliardy denne z daní za naftu a benzín budú musieť získať niekde inde.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od roman_:

@mitote Vravím, ostrov s elektromobilom už je zau…
@roman_ Tesla 3 nebo Y stojí od 1050 tis Kč. Škoda Octavia od 620 tis Kč. Nicméně pokud srovnáme podobnou výbavu, tak je Octavia levnější o 200 tis Kč. A to je Tesla s malým dojezdem s lepším dojezdem stojí o dalších 200 tisíc Kč více. Pokud člověk přijíždí domů po 18. hodině z práce, tak v tu dobu už FVE moc nedá ani v letních měsících, ale ve spojení z fyzickou baterií až zlevní, to bude dávat smysl.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od roman_:

@mitote Vravím, ostrov s elektromobilom už je zau…
@roman_ "Akurát sa bojím, že čím viac elektromobilov bude, tým menej to bude pre ľudí výhodné. Tie miliardy denne z daní za naftu a benzín budú musieť získať niekde inde." No stát to bude chtít vybrat jinde, tak si myslím, že má tyto možnosti: 1) buď zdraží plošně elektřinu všem (což by vyvolalo nelibost, proč má někdo, kdo žije bez auta "doplácet" na ty s autem). Vás to FVE na střeše nebude moc štvát, o to víc budete "spořit", než kdybyste FVE neměl. 2) zdraží jen nabíjení EV. To bude za jinou taxu tak, aby stát nahrabal daně. Nové elektroměry dokáží poznat, že se v domácnosti nabíjí EV, tudíž přepnout na dražší režim nebude technicky problém. Zase když budete mít FVE a baterky, budete si pískat a budete se snažit zisk z toho maximalizovat. Chudáci ti co to mít nebudou, nebo lidé, kteří budou nabíjet na veřejných stanicích u bytovek atp. Toto je smysluplnější varianta, než první, protože na to nebude doplácet babička co nemá EV a jezdí hromadnou dopravou. 3) Nic z předešlých, ale zavede se nějaká daň za ujetý kilometr. Elektronicky (v autě) se zpoplatní jízda. Bude tam počítadlo kilometrů a měsíčně vám přijde faktura. Na to nám ani FVE nepomůže. Pořád budeme jezdit palivově za lepší peníze nežli bez ní, ale dani za ujetý km se nevyhneme.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od rumcajk:

@roman_ "Akurát sa bojím, že čím viac elektromobi…
@rumcajk Už teraz sa vlastne skladáme všetci. Dotácie na FVE, poplatky na podporu OZE, zvýšené poplatky za distribúciu, dotácie na EV. Systém už teraz nie je nastavený úplne fér voči ľuďom, čo to doma nemajú.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od rumcajk:

@roman_ "Akurát sa bojím, že čím viac elektromobi…
@rumcajk Na Islandu už zavedli 3) možnost - daň z každého ujetého km zhruba 1 Kč. https://elektrickevozy.cz/clanky/siln... Co se týče dotací, tak elektřina je drahá, protože existují emisní povolenky, bez nich by byla cena elektřiny o 1,5 Kč nižší (ještě nedávno o 2 Kč, ale cena povolenek klesla). Povolenky platí uhelné a plynové elektrárny. Tyto povolenky jdou do Bruselu a z Bruselu lze peníze získat zpět jen na eko projekty typu FVE, tak to určil Brusel. Takže není to fér vůči lidem, kteří platí drahou elektřinu a zpět nezískají nic. Nicméně do budoucna z toho možná také budou trochu těžit. FVE bude na novostavbách povinná, což mělo být od roku 2028 a posunuli to na rok 2030. Z FVE bude nadvýroba a lidi budou přetoky posílat skoro zdarma do sítě, což bude pro stát výhodné. Lidi se budou o své FVE starat, poskytnou jim vlastní střechu a ještě budou posílat zdarma elektřinu do sítě.
Odpovědět
Článek se načítá

Odpověď na příspěvek od jirkajiri:

@roman_ Tesla 3 nebo Y stojí od 1050 tis Kč. Škod…
@jirkajiri tak ja nevim jak tu Teslu versus Octavii skladate... ale Tesla 3 je srovnatelna s Octavii, Tesla Y s Kodiaqem. Kdyz u Octavie dam alespon podobnou vybavu jako ma Tesla 3, dam Benzin TSI 2.0, klima paket abych mela vyhrivane sedacky vzadu a zadni bocni arbagy, paket asistovana jizda abych mela rozpoznavani znacek a vedeni v pruzich, nezavisle topeni abych si stejne jako v Tesle vyhrala auto pred jizdou, tak jsem na cene 1 126 800Kc dle konfiguratoru. Versus Tesla 3 za 1 053 990Kč. A to mam v Tesle navic jeste panoramatickou strechu, kozene calouneni, stredovy airbag, ventilovane sedacky, matrix svetla, atd. A v pripade Y a Kodiaqu, tak Kodiaq diesel TDI 2,0, vybava Exclusive Selection, protoze ta nizsi nema pulku veci a jsem na 1 489 000Kč versus za Y 1 044 900Kč. Schvalne jsem zkusila poskladat levnejsiho Kodiaqa a jsem na 1 299 000Kč. A stejně mně půlka věcí chybí. On už Kodiaq jako uplny holatko v zakladu stoji totiz 1 040 000Kč, coz je sice o 4 tisice mene nez Tesla, ale nema to skoro nic.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od roman_:

@mitote Vravím, ostrov s elektromobilom už je zau…
@roman_ Já osobně bych všechny ty elektrické automobily zrušil, kdyby bylo na mně. :-D
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od mitote:

@jirkajiri tak ja nevim jak tu Teslu versus Octav…
@mitote Matrix světla, pokud vím, v tesle ještě nefungujou, možná přijde někdy sw update. Tesla neumí dodat normální bez střechu bez skleníku (používají ji jako montážní otvor při výrobě) a v nové trojce nedostanete ani páčky pod volantem na blikny. Cenová politika Škodovky je kapitola sama pro sebe :)
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od kofejn:

@mitote Matrix světla, pokud vím, v tesle ještě n…
@kofejn uz ano, v Teslach 3 a Y jsou ted matrix v posledni aktualizaci, jeste je nemaji vsechny, ale uz to "zapinaji sw." Byl tam jediny problem a to homologace v EU a tu uz dostali. Sklenena strecha je super, maji ji velmi dobre udelanou, takze neni vedro diky folii... srovnani mam, meli jsme pred tim panoramu u jineho auta a tam to bylo v lete peklo. Skodovka skoda slov, ale obecne i ostatni automobilky.. jestli do sebe nepujdou, tak je Cina s Teslou sezerou
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od wartx:

@roman_ Já osobně bych všechny ty elektrické aut…
@wartx Když je vyráběli, tak jednoznačně věděli, co dělají. Ale tak takový typ auta si může dovolit 1 ze 500 lidí :-D
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od stelholi:

@wartx Když je vyráběli, tak jednoznačně věděli, …
@stelholi Je to dost peněz, ale po revoluci vzhledem k platům se za jedničkovou oktávku platilo víc. Stejně tak za zvráceného režimu. Např. žigul v roce 1977 stál 58 000,- (průměrný plat 2460, tj. 23 výplat), dnes texla 3 nebo Y cca. 1 050 000,- (průměrný plat 40 000,-, tj. 26 výplat). To není tak hrozné ne? Peněz je to dost, ale to bylo vždy. Jen jsme měli období extrémně levných aut (i peněz), tak jsme si na to zvykli. Navíc dnes elektro stojí milion, ale všude na mě skáče reklama na MG za 750 tisíc (tj. 18,7 průměrných platů) a myslím, že ceny v budoucnu budou klesat směrem dolů.
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?