Zdravím. Ráda bych se zeptala, zda někdo máte zkušenosti s ohřevem TUV v akumulační nádobě Dražice NADO 750/200v1 při vytápění primárně kotlem na dřevo. Máme novostavbu RD a navrženo topení teplovodní podlahové + příprava TUV se zdrojem kotel na dřevo. Bohužel nám dodavatel doručil jinou nádrž, než máme v projektu, a to právě ty Dražice (na tu správnou zatím pořád od srpna čekáme). Museli jsme tedy zapojit aspoň provizorně ty Dražice, ty však neumí v horní polovině (do)ohřívat TUVv případě, že netopime kotlem. Prostě tam nemají žádnou topnou tyč (ty jsou jen dole do topné vody,ale přijde nám nesmysljimi dotápět, protože by primárně nahrivali těch 550 l topné vody). Jak prosim v praxi u této nádrže tu TUV řešíte? Z naší několikadenní zkušenosti - pokud netopi kotwl na dřevo, prostě TUV na ruce není 😞 Jsme schopni natopit pouze do nádrže třeba na 70 stupňů (topná i TUV, ale s vypnutým okruhem), ale jakmile pustíme okruh, topná voda během hodiny a půl spadne ze 71 třeba na 27 stupňů, tedy okamžitě tím začne ochlazovati tu TUV.. I když kotel jede, teplotu neudržíme. Podotýkám, že topny okruh není vychladlý, když netopime dřevem, zapínáme záložní elektrokotel, aby bylo v domě teplo. Ale prostě TUV nejsme schopni udržet, to by musel kotel na dřevo jet nonstop. Nicméně to musime tuto zimu nějak vydržet, než nám doručí a nainstaluji tu spravnou nádrž. Jak to prosím řešíte vy, co tento typ nádrže máte? Čím ohřívat TUV a a udrží vam TUv aspoň den teplotu (myslim v celém objemu, nejen opticky na horním čidle)? A jak řešíte ochranu proti legionelle? Natopite TUV dřevem třeba jednou týdně "ručně", s vypnutým topným okruhem? Díky moc.
@alea1 tak jestli jsem vše dobře pochopil zkusím reagovat. Je jedno kde máte topnou tyč teplá voda stoupá nahoru takže se první nahřívá vrch nádrže a tím se přenáší teplo na tuv . Záleží na tom kde máte čidlo co tu tyč ovládá. Aby se nenahrivala i spodní část. Co se týče toho topeni jestli chápu tak nahřejete nádrž přestanete topit pak pustíte vodu do topeni a teplota za hodinu a půl spadne. Tam záleží kolik máte vody v topných okruzích jestli není těch 500litru na topení málo a to dohřivani potom při topení jaký máte kotel to by značilo že je kotel slabý.
@edison101 Dobrý den, moc díky. Kotel je 10 kw, tepelna ztráta domu cca 5,6.Kolik vody je v podlahovce, to netuším, ale zeptám se na to. Jinak kotel topí i když pustíme topný okruh, není to tak, že bychom nahrali nádrž a pustili okruh a přestali topit, ale prostě to nedokážeme ani zvednout, ani udržet. Myslíte tedy, že bychom měli zapnout ty dolní topné tyče? Přišlo mi to zvláštní, nádrž má integrovanou menší na TUV, která je do té topné vody zanořená, tak právě mám pochybnosti o tom, abychom zbytečně elektrikou nedotapeli tu topnou vodu, když primárně potřebuji tu TUV (do ní žádná topná tyč nevede), lze tedy hřát jen přes tu topnou vodu a odspod (TUV je v horní části nadoby). Vím, že ji máme jen provizorně, ale i tak potřebuji, aby fungovala a měli jsme teplou vodu 🙂
@alea1 týče zapínat nemusíte jen když chcete TUV aniž topite v kotli a nahřívat budete topnou vodu kolem nádrže na TUV ale už ne tu spodní moc. Osobně se mi takové řešení nelíbí podle mě je lepší mít samostatný kombi bojler a zvlášť Aku a 10kw kotel je hodně málo nádrž co máte mít dle projektu je jaká?
@alea1 Myslím, že to máte blbě zapojené. Podívejte se na doporučené zapojení u výrobcú krbů. Viz přiložený obrázek zapojení Romotop.
Podstatné jsou tři body
1) vývod pro topení musí být vyveden zhruba ve 2/3 výšky AN zhruba v urovní dna vnořeného bojleru. Díky stratifikaci se teplá voda drží nahoře a proto tam zůstane teplá voda pro TUV.
2) topný okruh musí být zapojen prostřednictvím nějakého směšovacího ventilu. To tam zřejmě máte, protože topíte do podlahy.
3) jakmile na vývodu pro topení klesne teplota pod použitelnou teplotu, je nutné blokovat oběhové čerpadlo topení. Spolu s bodem 2 je účelem minimalizovat víření v AN a tím udržet stratifikaci.
Na objemo vody v podlaze nezáleží. Záleží na poměru tepelných ztrát a velikosti AN. Vy máte 750/200, to znamená, že pro topení máte k dispozici cca 500l. To je pro TZ=5 kW dost málo. Pokud máte navíc podlahu vychladlou, tak díky vysoké akumulaci podlahy spotřebujete veškerou energii jen na ohřev podlahy. Lepší je uržovat podlahu trvale mírně teplou. Já to mám podobné, jen nemám Dražice, ale LMT + DN32. Výhodou je, že TUV se ohřívá nerezovým výměníkem a patrona je zhruba v polovině nádrže. Je sice fakt, že teplá voda se drží nahoře, ale součástí patrony bývá i termostat, takže se ohřívá celá nádrž. Šlo by to řešit použitím samostatné patrony a termostatu zasunutého do jímky někde v horní části nádrže.