Spotřeba energie do budoucna

Zdravím! Rekonstruujeme část domu, která sloužila jako garáž. V budoucnu tam možná bude bydlet moje sestra. Nechci se v ničem ukvapit, chci aby to bylo lépe navrženo s ohledem na spotřebu energií než například náš dům. Kdybyste teď měli stavět domek (jedná se pouze o cca 30 m2) co byste udělali nebo naopak určitě neudělali? Děkuji za rady.
Odpovědět
Profilova fotka
@tanyya zakopat tak 5 m pod zem, neni to videt a teplo je tam zdarma 🙂
Odpovědět
Určitě investovat do zateplení domu, 30 cm polystyrenu do podlahy, 25 cm šedého na obvodové zdivo, klidně 50 cm vaty do stropu, kvalitní trojskla. Dále rekuperace, aby se nemuselo větrat okny, venkovní žaluzie alespoň na jižní straně, aby se dům v létě nepřehříval. Vytápění TČ s nízkým výkonem - u tak malého prostoru by asi stačila klimatizace. Bydlení v takovém domě bude téměř zdarma. 🙂
Odpovědět
@rades89 To s tou klimatizací mě nenapadlo. Párkrát jsem to slyšela, ale nikdy jsem tomu nevěnovala pozornost. Jaké jsou výhody oproti podlahovému topení?
Odpovědět
@geodett Myslíte žít jako krtek?
Odpovědět
@tanyya Klimatizace je vlastně malé tepelné čerpadlo, takže výroba tepla je levnější než u elektro kotle, popř topných kabelů/rohoží v podlaze. Takže stačilo by dát klimatizaci (jako bonus bude mít v létě chlazení), avšak jako zálohu bych dal i ty topné kabely do podlahy. Ve velkých mrazech by totiž ta klima nemusela stíhat (venkovní výměník bude zamrzat a bude tam občas běžet odmrazovací režim - tzn bude dovnitř chladit), taky pro případ poruchy ať je záloha. Nevýhodou klimatizace je, že jde slyšet, tichý režim to ale dokáže celkem dost eliminovat.
Odpovědět
Když je to tak malý prostor , tak je zásadní akumulace . Tudíž udělat vše hodně těžké a udělat mezi kuchynkou a obyvakem akumulační příčku . Izolace je klasika , tam už dnes se nestaví nic mizerného . Klimatizace je dobrý nápad . Klidně i komínek a malá mastková kamna . https://www.youtube.com/watch?v=PPU91...
Odpovědět
@jendad Děkuji za reakci. Co přesně znamená "těžké"?
Odpovědět
A ještě se zeptám - máme možnost koupit ytong od jednoho pána z okolí za trochu lepší cenu než je v obchodech, ale je to 375, myslíte, že by to mělo vůbec nějaký přínos stavět tak tlusté zdi? Jestli jsem to pochopila správně - tak čím tlustší zeď tak tím méně zateplení nefunguje...
Odpovědět
@tanyya Klimatizací jde i topit, takže výhoda je nižší pořizovací cena než klasické TČ a teoreticky nižší spotřeba než u elektrokotle. Nicméně, pokud vás nelimitují finance, tak bych šel cestou teplovodní podlahovky + TČ. Co se týká zdi, zjednodušeně: Je vhodné mít materiál, který akumuluje a izoluje. Jenže takový žádný není 100%, vždy dělá něco lépe a něco méně. Proto je ideální skladba úzká cihla/vpc (akumuluje) a na tom tlustá vrstva zateplení (izoluje). Pak taková zeď má lepší vlastnosti, než jen např. cihla bez zateplení. 🙂
Odpovědět
@rades89 A prosím tě, proč doporučuješ více izolace v podlaze než do obvodových stěn? 🤔 Topit klimatizací? No jde to...za peníze v Praze dům... A TČ se do novostaveb, tedy dobře izolovaných domů (dnes téměř pasiv) rozhodně NEHODÍ (výkon, ekonomika).
Odpovědět
@panlorenc Tak pokud správně čteš, tak do obvodových stěn radím šedý polystyren (+20%) + tloušťka cihly taky izoluje. Je to běžný návrh pasivního domu... A jaký zdroj vytápění bys doporučil ty? Klimatizaci bych sám nechtěl, ale tvrdím, že pokud nejsou finance, tak pro 30m2 bohatě stačí, jinak jít do TČ. Dnes stejně moc jiných možností není... Doporučuji do domu investovat hned a pak bydlet skoro zadarmo, než se snažit ušetřit a pak se strachovat při každém zvýšení cen energie...
Odpovědět
@rades89 Čtu správně...navrhujes 300mm do podlahy a to je zbytečný nesmysl pasiv nepasiv. Pasiv má obvykle tz třeba kolem 3kw....a to pro např. -15C takže pro prům teplotu 4C což je většinu času ještě méně....a teď mi najdi TC který má k tomuto odpovídající výkon tak aby běželo v optimálním cop 😄 A těch moznosti vytápění opravdu moc není...protože vlastně ani není třeba vytápět. Naopak těžší je spise řešit chlazení v létě.
Odpovědět
Článek se načítá
@panlorenc Nerozumím tomu, proč tu vše zpochybňuješ... Napsal jsem standardní konstrukci pasivního domu a ano, i 300 mm do podlahy se zcela běžně u pasivních domů dává. Byl tu dotaz, jak minimalizovat spotřebu energie, což je stavba pasivního standardu a ano i TČ s nízkým výkonem existují... Alternativou je topení klimatizací, kterou jsi taky zpochybnil. Sám jsi ovšem žádný návrh nesdělil a ani neodpověděl na otázku, co za zdroj topení bys doporučil... 🙂 Podle mě ani jiná možnost pro takovýto dům ani není. Těžko seženeš kotel/kamna/krb, která by takovýto dům nepřehřívaly a elektřina (kotel/kabely/přímotopy) nedostanou stavební povolení...
Odpovědět
@rades89 Zpochybňuji, protože vycházím z vlastních zkušeností a když někdo napíše vyloženě nesmysl, tak musím reagovat, aby se dál nešířily bludy mezi laiky a stavebníky. Prostě si přestřelil 300mm.... to není OPTIMALIZOVANÝ návrh pasivního domu a technicky a ekonomicky nedává smysl. TČ se do pasivu nehodí, protože tak nízký výkon nevyrábí a návratnost VŮBEC nevychází. A že není jiná možnost než TČ? 🤔 😄 Ve vlastním domě (pasiv) mám náklady na vytápění za 2020 7200,- (elektrické rohože+klima jedn. napájené z FVE.). Kdyže by se mi měla vrátit investice do TČ za 280t? 35 let čerpadlo nevydrží...po 15-20letech odejde kompresor či okruh chladiva-další investice cca40t. FVE panely mám za 126t. s garancí výkonu 25let při poklesu výkonu 0,5% ročně....
Odpovědět
Takže když byste byli před volbou - buď dát ytong 375 bez zateplení nebo ytong 25 plus zateplení (kolik?!) Jak byste si vybrali? Musíme se rozhodnout a zedník spíš trvá na tom pouze ytongu. Mně se to nezdá, že samotná "cihla" by měla tak dobré izolační schopnosti...
Odpovědět
@panlorenc Dobře, takže topení tepelným čerpadlem je podle tebe hloupost a lepší je udělat trojkombinaci technologií kde je pořizovací cena a riziko poruchy ještě vyšší... 😄 Jinak, TČ pro pasiv mám, komplet řešení včetně TUV stálo cca 250 tis, jednotka cca 120 tis. Pokud by se za X let pokazila jednotka, vymění se jen jednotka... Jinak, za topení dáš 7200/rok, kolik dáš za ohřev TUV? Kolik dáš příští rok, až ti elektřinu 6x zdraží? Já se svým "hloupým a neekonomickým řešením" asi 4x méně než ty. Tímto v této diskuzi končím, sdělil jsem svůj názor, ty svůj a ať si z toho každý vybere, co uzná za vhodné...
Odpovědět
@rades89 Co se ti na kabelu pokazí? Právě, že když mi zvedli teď zálohy 2,7x tak naopak si říkám, ikdyž ta cena je šílená, tak jsem udělal pořád správně, protože mám tak nízkou potřebu a pořád to je do 2,7x3,5 tis včetně TV a sauny (TUV si mimochodem už dva roky nepoužívá 😬 ). Takže ano, ty si vychvaluj to tvoje TČ v tom pasivu 😄 a 300mm v podlaze 😬 Ale kdo tomu opravdu rozumí, tak ví, že jsou lepší volby. Zkrátka ty jsi podlehl té silné masírce...a nezměníš názor ani potom co ti za 15let odejde třeba kompresor za x tis. 😉
Odpovědět
@tanyya Za mě určitě tenčí zdivo a hodně izolace, třeba 30(25)+20, čistě vyzděný dům bez polyše musí mít dobře vyřešené tepelné mosty a detaily, celoplošným zateplením se mosty eliminují a myslím si, že se i docílí menších tepelných ztrát než jen u zdiva byť silnějšího. já mám porfix 30cm (ještě nemáme zatepleno) a ty stěny jsou prostě studené a pochybuju, že o 7,5cm silnější ytong udělá nějaký zázrak.
Odpovědět
@panlorenc Je hezké, jak se pořád pasuješ do role, že tvůj názor je jediný správný a ty jediný tomu opravdu rozumíš. 🙂 Věř, že nad návrhem jsme strávili spoustu času a do TČ mě nikdo nenutil. Zvolil jsem variantu země-voda, kde všechny součásti budou fungovat a pokud se za 20 let pokazí kompresor, tak ho vyměním. 🙂 Ale jsou to spekulace "co kdyby se pokazilo", stejně tak se ti může pokazit tvá fotovoltaika, baterie nebo cokoli jiného (klidně i ten kabel v podlaze)... Zkrátka jsem se při stavbě rozhodl takto, protože mi to dávalo největší smysl a teď si užívám, že téměř nemám náklady spojené s vytápěním, i kdyby mi cena za elektřinu stoupla 10x, tak jsem v klidu... Ty ses rozhodl jinak, taky jsi spokojený, ok, ale nesnaž se tady všechny přesvědčit, že tvé řešení je jediné správné. @tanyya V tomto případě bych volil určitě užší cihlu + zateplit. Ytong 375 je málo.
Odpovědět
@tanyya Těžkou zdí jsem myslel akumulační . Izolace je lehká , izoluje , ale málo drží teplo . Naopak těžké zdi , podlahy , stropy drží energii (teplo , zimu) . Těžké materiály je beton , čedič (kámen) , plné cihly . Ty pak vyrovnávají teplotu mezi dnem a nocí . To je právě duležité u malých nemovitostí . Naopak když máte 300m2 , tak mužete klidně u dřevostavby se sádrošem mít dost akumulace 🙂 Tedy udělejte podlahu s 10cm podlahového betonu a strop z 20cm betonu . To vám dá značnou míru akumulace . Zdi záleží na vás , ale aspoň ten tepelný odpor R5 (20cm izolantu) .
Odpovědět
@panlorenc zatím ti vy píšete blbosti TC s malým výkonem existují a čím nižší výkon tím levnější. To že se TC nevyplatí u malých spotřeb je taky blbost. To platilo u nízkých cen ale teď se to obrací. Teď záleží na čem se energie ustálí ale zpátky se už nevrátí. Navíc když vy nepotřebujete TUV neznamená že jiní teplou vodu nechtějí. Každý systém ma své pro i proti. A výdrž je problém brát klidně v létě můžou přijít kroupy a o FVE přijdete .
Odpovědět
@edison101, @rades89 naopak já si taky nechám poradit...a právě bych rád věděl TČ který má výkon kolem 3kw... na kroupy, poruchovost odporových drátů, TUV reagovat vůbec nemá smysl. Můžete tedy někdo zaslat odkaz na odpovídající TČ?
Odpovědět
@panlorenc
Odpovědět
@rades89 jenže tenhle jsem prověřoval a to konkrétně OD 2,9Kw znamená, že v tomto výkonu neběží s optimálním COP a sám prodejce mi narovinu řekl, že to jen přiškrtili a přejmenovali na "pasiv". Ve skutečnosti je toto optimálně navrženo pro 3,9kw-viz ten tvůj screen 😉 Já mám navíc TZ 2800W (pro -15C). To ale dále znamená, že nejvíce času pro průměrnou teplotu 4-5C mám pak cca 500W... a to mi vytopí o 3D tiskárna. A VO TOM TO JE, že ten pasiv si fakt vystačí pasivně sám.
Odpovědět
@panlorenc Panasonic Aquarea začíná na 3kW https://obchod.klimarapid.cz/tepelne-... Máme 5kW verzi s integrovaným zásobníkem TUV a když je venku 0°C, ševelí si na 200W. Spotřeba za rok včetně TUV je do 1MWh. Zpětně vím, že ta 3kW verze by nám asi stačila.
Odpovědět
@kofejn Aktuální odběr neodfotím, dneska konečně vylezlo slunce, je tu teplo a čerpadlo netopí.
Odpovědět
@kofejn Jenže oni všichni výrobci začínají od...ale zároveň připouští, že se jedná o úpravu stávajíc a marketingový tah a že v minimálních výkonových režimech to stojí za prd stejně jako v maximálních. Ten odkaz je od 3,2kw a v technických listech mají typy od 4,4kw pro 35C do podlahy, takže pro pasiv zase nevhodné. Opakuji pro pasiv stačí čočka či hrách 😉
Odpovědět
@panlorenc Čerpadlo výkon moduluje, má frekvenční měnič, není to ON/OFF. Přidávám fotky z dopoledne, ale jestli bylo -1°C či 0°C nevím. Nezdá se mi COP, asi do toho kecají sluneční zisky nebo je při nízkých výkonech jeho počítání přesná práce s nepřesnými čísly.
Odpovědět
@kofejn To máš pravdu ten COP je nereálný...Frekvenční měnič mají dnes všechny nová TČ. Jsou to zkrátka jen "růžová" čísla výrobců a jejich systému řízení.
Odpovědět
@panlorenc Ono to nemusí být nutně špatně. Kondenzátor je stejný pro maximální výkon motoru i tohle šudlání ani ne na desetinovém výkonu a chladivo v kondenzátoru možná předá teplo s vyšší učinností. To by potvrdil asi chlaďař. Navíc naše vnitřní jednotka je společná i pro výkonější kompresory.
Odpovědět
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?