Zdravím,
měl bych dotaz ohledně instalatérské práce v podobě vyčištění odpadů (neodtékající voda), která mi byla vyúčtována na 2500 Kč. Ve smlouvě mám totiž uvedeno: "Drobné opravy a údržbu do výše 5000,-Kč si hradí nájemce sám."
Je ze zákona dovoleno nastavit hranici na takovou částku a tedy je či není možné si službu nechat pronajímatelem proplatit?
Toto upravuje Nařízení vlády 308/2015 Sb - nastudujte si.
Každopádně směšujete 2 pojmy - běžná údržba versus opravy.
Čištění odpadů je explicitně uvedeno jako "běžná údržba", kterou byste v případě, že by nedošlo k této vaší smluvní úpravě, hradil v plné výši - a také vše další, co je níže uváděno.
Tj buďte rád, že máte ve smlouvě tento limit, pronajímatel se spíše znevýhodnil.
Navíc ta vaše smluvní formulace je dost nejasná sporná - těch 5.000 Kč je za opravu ? za rok ? za období smluvního vztahu.
"Běžnou údržbou bytu se rozumí udržování a čištění bytu včetně zařízení a vybavení bytu, které se provádí obvykle při užívání bytu. Jde zejména o malování, opravu omítek, tapetování a čištění podlah včetně podlahových krytin, obkladů stěn a čištění zanesených odpadů až ke svislým rozvodům. Dále se běžnou údržbou rozumí udržování zařízení bytu ve funkčním stavu, pravidelné prohlídky a čištění předmětů uvedených v § 4 písm. g), kontrola funkčnosti termostatických hlavic s elektronickým řízením, kontrola funkčnosti hlásiče kouře včetně výměny zdroje, kontrola a údržba vodovodních baterií s elektronickým řízením."
Díky za odpověd, chápu tedy, že jde o údržbu, nikoliv opravu.
Každopádně formulace je verbatim ze smlouvy a jsem si jistý, že jde o 5000 v rámci jedné opravy. Takže ještě doplňující otázka: Pokud by v budoucnu šlo o drobnou opravu, jejíž cena by byla nad tisíc korun, může mi ji majitel neproplatit, vzhledem k tomu, že ve smlouvě uvedl 5000?
@irbismaahes
Když nebudete líný a přečtete si to výše zmíněné Nařízení vlády, kde to je popsané..
Každopádně platí, že nesmí být v Nájemní smlouvě pro Vás horší podmínky (ohledně rozdělení a výše plateb za opravy, než jsou v tom nařízení - můžou ta být uvedené a jsou platné jen, pokud jsou pro Vás výhodnější).
Každopádně odpověď není jednoznačná, dle typu opravy. Je vyjmenována skupina závad, kde si je hradíte celé (a týká se Vás pak jen roční limit na Vámi hrazené opravy 100 Kč/m2 bytu) a pak jsou všechny další opravy , které mají limit 1000 Kč/oprava.
A vy byste mohl, pokud to bude u té dané závady lepší podle Nařízení než podle Smlouvy, argumentovat neplatností toho ustanovení. Ale pak může nastat jiná situace, kdy to pro Vás bude výhodnější smlouvy.
Divil bych se, kdyby tazatel volal instalatéra např. kvůli vyčištění sifonu pod umyvadlem. Volat k něčemu takovému instalatéra, to by bylo asi jako volat elektrikáře na výměnu žárovky.
Takže bych spíš čekal, že to bylo něco vážnějšího, jako třeba ucpaná stoupačka. To už by šlo za pronajímatelem, potažmo za SVJ. Takže spíš jde o to jaká byla konkrétně závada.
@m_i_r_e_k
já bych se teda vůbec nedivil - to jste dost optimista, ne každý je "Láďa mekánik amatér" .... většina lidí, co znám, by skončila u kroku, kdy použijou chemického krtka.
Na další level, tj. použití péra a protáhnutí až ke stoupačce, což nemusí být úplně krátká vzdálenost, si samo troufne tak max 20% domácností a zbytek si zjedná. Což tak nějak tipuju na tuto situaci, vzhledem k ceně.
Ucpanou stoupačku vidím jako méně pravděpodobnou - řešilo by více bytů na té stoupačce (pokud jsou) a hlavně stoupačka má větší průměr ... takže spíše se to přicpe na cestě k ní, kde navíc není taková spád