Zdravím Vás. Mám velký problém a už nevím kudy kam. Máme novostavbu a letos první zima. V podkroví se mi na SDK objevily mokré fleky tam kde jsou šrouby, odkryl jsem tedy v nedodělané koupelně SDK a zjistil jsem, že se mi tvoří obrovský kondenzát na spodní straně difúzní fólie. Voda následně teče do vaty, vatou to proteče na parozábranu a tam stojí a občas to proteče přes nějaký šroub. Složení konstrukce je následovné směrem z místnosti:
SDK - parotěsná stříbrná folie, lepené spoje - vata unirol profi 30 cm - difuzní folie Guttafol DO 135 S Plus - kontra prkno 2,5cm - prkenný záklop ve stylu - prkno, mezera 12,5cm, prkno - plechová krytina Lindab. V hřebenu je větrací lišta. Difúzní fólie v hřebenu není nijak větraná. Sklon střechy 9 stupnu. Při vyplňování vaty došlo k natlačení folie na prkenný záklop, tudíž se uplně ucpala větrací mezera mezi krytinou a folii. Provedl jsem kolm Vánoc provizorní řešení, nastrkal jsem mezi folii a prkenný záklop CD profily abych částečně obnovil přísun vzduchu. nicméně toto pomohlo asi jen na 10%. Chápu dobře, že větrací mezera nad fólií má být daleko větší.. dejme tomu aspoň 8cm a pod fólií má být přísun vzduchu také? Je mi jasné, že musím střechu rozebrat a nechat předělat, ale existuje prozatím nějaké provizorní řešení abych zamezil takovému kondenzátu?
@mateo_89 větrací mezera mezi střechou a folii se obvykle dělá kolem 4 cm (kontralatě 4x6cm). Mezi folií a izolaci nemusí být žádná mezera. Samozřejmě je úplně špatné natlačit izolaci tak, že mezeru uzavřete. Hlavní problém ale asi bude ve špatně provedené parotěsné izolaci. Na to Vám předělání střechy nepomůže
Zkuste kontaktovat technickou podporu firmy, která dodává - vyrábí difúzní folii, jen jsem zkontroloval typ difúzní folie, kterou jste použil a na internetu píší, že je určena pro střechy od 17 stupňů.
Vy píšete že máte 9 stupňů. Ne nadarmo je třeba pro takovýto sklon střech používat velmi kvalitní difuzní folie určené pro malé sklony střech, aby ta folie fungovala jak má. S tou technickou podporou proberte celou skladbu střechy.
A zkonzultujte to rovněž se svým projektantem a technickým dozorem stavby.
Jinak ta větrací mezera musí být volná aby to tam mohlo větrat jak má.
@mateo_89 Těch problémů tam je víc, jak píší ostatní, určitě bych prokonzultoval tu difuzní folii na uvedený sklon, ta natlačená izolace na folii a následné ucpání větrací mezery mezi folii a krytinou je problém, navíc hřeben doporučuji otevřít a udělat ho odvětrávaný, musí tam proudit vzduch aby to větralo. Takže hřeben otevřít a od středu na každou stranu alespoň 10cm po celé délce hřebenu vyříznout folii na kontralať natáhnout difuzní folii, udělat pás v jednom kuse široky cca 60cm a ten přisponkovat ke kontralatím nebo rovnou zalaťovat. Na vrchol držák hřebenové latě, lať, hřebenový pás a následně hřebenáč. Tenhle problém měl šéf na domě také nová střecha plechová krytina neodvětrávaný hřeben, u toho plechu se tvoří větší kondenzát ze spodu plechu tudíž té vysrážené vody je tam dost a tudíž může být problém i v té difuzce že to při tomhle sklonu neudrží a propustí, což je samozřejmě špatně. A taky musí být kontaktní aby směla být izolace o ni opřená. Jak bude lepší počasí chce to ihned řešit nebo přijdou plísně. Navíc ta parotěsná folie tím že je provrtaná šrouby od sdk to prostě pustí do sádrokartonu, s tohoto důvodu jsem se také rozhodl pro dražší konstrukci s instalační mezerou a veškeré otvory ve folii jsou prolepeny a na spoje použita vrutotěsná páska, ke zdi přilepeno tmelem k tomu určeným.
@mateo_89 Co čtu podmínky montáže této difuzní folie tak při nižším sklonu pod 22° se mají vertikální i horizontální přesahy přesadit ne o 10cm ale alespoň o 20 cm a navíc ještě vertikální spoje spojit oboustrannou lepící páskou, popřípadě přelepit jednostrannou páskou a umístit spoje na kontralatě (pokud tedy jsou). Pod kontralatě se doporučuje dát i těsnící páska aby voda která podteče pod kontralať kolem hřebíku by se mohla dostat do podstřešního prostoru na izolaci, já ji tam dával taky a to máme sklon 25°. No a samozřejmě zmiňují ten odvětrávaný hřeben. Další co mě napadá je to že izolace může být sesedlá a teplý vzduch uniká a vysráží se za izolací . Tohle musí být dokonale izolováno.
@jarin1
To je pravda. Plech kondenzuje dost. Taškové krytiny nemají skoro žádný kondenzát. V Českých podmínkách je podle mě lepší taška.
Žádná difuzní fólie nevydrží věčně. Po 15 letech začnou propouštět vodu téměř všechny. DEK ateliér dělal velký test. Jen se o něm nemluví. A 97% difúzních fólii po letech selhali.
Když se zvolí taška, je dobrý sklon, větrání je ok. Taška přežije hodně. Třeba ve sklonu 40° je i zafoukání nebo žatečení prakticky nemožné. A jak říkám, pod taškou jsem kondenzaci neviděl. Pod plechem velice často.
@zubr487 parotěsná folie zafungovala krásné když jsem nechal vylít podlahy. Veškerá voda se srážela na ni a do vaty se nedostalo nic. Soudím teda jen podle pár mist, kde jsme dělali okapy a žádnou vlhkost jsem nepozoroval.
Ano, dělá to jen u toho plechu. Jedná se totiž o starší bungalov - kde je vidět Bramac a k tomu jsme loni přistavěli. Bungalov má půdu s výškou od stropu po hřeben 3 m , tam je průvan a nikdy se voda na fólii nesrážela.
@jarin1 chápu to tak , že při menším sklonu může voda dejme tomu vzlínat nebo zahánět , proto větší přesah. Ale já mám plech zespodu suchý. Podezříval jsem totiz toho co střechu dělal, že plech špatně sesadil a zatýká mi tam. Jenze tam je sucho. Vaty jsem dával 30 cm v sikminach a jelikož jsem ji měl více tak v hrebeni je i kolem 50cm
Tak výrobci jsem zaslal dotaz a čekám na odpověď. Myslíte tedy, že by mi teď akutně mohlo alespoň částečně pomoct prožíznutí fólie v hřebeni? Fleky na stropě začínají mizet, ale to bude jen dočasné, než to zase proteče skrz vatu. Co jsem tam včera sahal, tak to neteče přímo skrz vatu ale po vatě si voda najde cestu spárou mezi pásy vaty.
Ještě mě napadla jedna maličkost. Může to být shoda náhod, ale 8.12.2022 jsem připojil kanalizaci nové části domu, odvětraní kanalizace vede v koupelně kaslíkem z sdk nad strop a POD difuzni folii podél krokve ven z fasády. Na mokré fleky jsem přišel 11.12.2022. Odvětraní je z kanalizačních trubek. Napadá mě, zda by nemohlo docházet k úniku vlhkosti v některém spoji trubek.
@mateo_89 Ano proto ty přesahy a hlavně proto že tam tudy může za téct či za foukat. Ještě se zeptám co píšete, na kterém konkrétním místě se ta kondenzace tvoří? Je to po celé střeše nebo někde v rohu, u té odvětrávací trubky kanalizace, či u hřebenu. Jinak samozřejmě ten hřeben odvětrávat. Proto jsem to psal že je tohle pak problém. Prakticky co propustí fólie difuzní tak ty páry nemají kam odcházet a můžou se kumulovat. Ale taky může být problém v park těsné fólií nad SDK jak píše Zubr a ty páry se dostanou do izolace a tam se to vysrazi. Máte tu fólií prilepenou kolem obvodu místností ke zdi? Co prostupy elektro jsou za izolované páskou? Ono těch příčin tam může být opravdu hodně. Když jsem dělal strop a část byla zateplena a část ne tak to teplo co unikalo se vysrazelo na difuzní fólií a těch kapek tam bylo stejně co máte vy, takže bych se opravdu zaměřil i na toto. Na to jak je dokonale udělaná izolace a jak je dokonale utesnena paroteska. S tou koupelnou to je jak? tam neni parotesna fólie že píšete že je nedodelana, nebo i izolace není, tam tudy by se ty páry a teplo mohlo dostat.
@mateo_89
Tyjo, ty děláš fasádu a nemáš ještě okna? To jsem ještě neviděl.
Mě střechař dal taky obyč difuzní fólii 135. Dlouhou dobu mě to štvalo. Ale mám velký sklon 40°. Tak mi to problém dělat nebude. Aspoň, všichni to řekli technik od Tondachu.
Na 99% je vždy chyba v parozábraně. Ta musí být provedena fakt dokonale.
Opravdu, ale co jsem se snažil ptát střechařů, tak téměř všechny difuzní fólie po letech propustí vodu. Prostě to nevydrží.
Ale ujišťovali mě, že u velkého sklonu u tašky kondenzace není. A žatečení je opravdu ve výjimečných případech. Ale to hodně nepravděpodobné. Když je dobře uložená krytina. Byla použita Tondach figaro 11. Sedlová střecha a obytné podkroví.
Navíc, difuzní fólie je velký business. Schválně, se zeptejte ve velkých stavebnin. Všechny kromě Dorken (maxx plus, maxx x) který má svou kvalitu a je nejlepší. Se vyrábí v jedné fabrice a jen mění potisky a loga za jiná. Samozřejmě barvy atd... Řeklo mi to několik technický poradců nezávisle na sobě. Tak to prostě je.
@jarin1 v koupelně stačí vymalovat a položit obklady a dlažbu. Takže SDK a parotěska hotová. Jelikož v koupelně není finálka, tak jsem sdk otevřel tam.
Nicméně mokrý flek se objevil i v druhém pokoji na opačném konci domu - úhlopříčně.
K přilepení parotěsné fólie ke stěně jsem použil lepidlo od Den Braven (Lepidlo na parozábrany). Pravdou je, že prostupy kabelů jsem nijak nelepil, jen spoje. Myslíte, že by mohlo jít kolem kabelu takové množství vlhkosti?
Teď v sobotu zkusím sundat hřeben a podívat se pod fólii, ale dle všeho je to po celé střeše. Minimálně u poloviny. Pokud je menší zima, kolem 5 nad nulou, je vidět jak kape voda po vrchní (správné) straně difuzky. kolikrát mám i rampouchy z fólie.
Ta černá fólie je ta samá jen jiný výrobce, střechař měl ještě zbytek role.
@jarin1 jinak kondenzaci jsem viděl zatím na místě označený žlutozelenou a mokré fleky pozorovány na modrých místech.
Odhaduji, že to bude po celé ploše ale.
@mateo_89 To prolepení kolem kabeláže musí být také, tamtudy se ta vlhkost může dostat. V tu chvíli nemá ta folie význam pokud bude jak řešeto. Tohle je velký nešvar řemeslníků to nemyslím vás ale všeobecně a v dnešních dosti utěsněných domech trojskly ty páry v domě vznikají více a někudy musí odejít pryč správně větráním , rekuperací a ne právě těmito otvory v parotěsu které tam samozřejmě nemají být! .Ta parozábrana to musí podržet a nepustit. Tedy pokud není instalovaná parobrzda a dům je difúzně otevřený, což platí víceméně více u dřevostaveb. Navíc pokud se dělají mokré procesy, podlahy omítky atd tak té vody je tam skutečně hodně, já třeba dal do sádrových omítek zhruba 3000 L vody.
@jarin1 Já to hlavně poměrně rychle zavřel polystyrenem. Lití podlah proběhlo 5.4.2022, omítky léto 2022, zaklopení polystyrenem říjen 2022. Ale měl jsem puštěný velký odvlhčovač z DEKU a když sebral ani ne 4litry za den, tak jsem přestal vysoušet.
@mateo_89 To je normální takto se to dělá, bud celoplošně když ještě nejsou příčky a je to přilepeno jen k obvodovým stěnám nebo nosným pokud jsou. Či pak jak píšete mezi jednotlivými místnostmi. Začal bych tím pokud se tam dostanete k té kabeláži tak ji oblepit, předpokládám že je to v místě světel tak by to mělo jít, horší to bude u přívodního kabelu který nemusí být u světla ale někde v prostoru to už netiším jak to máte provedené. Samozřejmě to platí pro veškeré prostupy skrze parotěs. Kanalizace, digestoř atd.
Každopádně pokoje jsou hotové, děti nastěhované 😞
Takže radíte sundat SDK, předělat parotěsnou folii, udělat odvětrání hřebenu, zvětšení větrací mezery mezi fólií a krytinou.
Prkenný záklop mít z plna? nebo stačí jak ho mám teď?
Teď je totiž krásně podle sněhu vidět kde prkno je a kde neni. Kde je prkno - je sníh, kde neni - sníh neni, nebo je v menší míře. Tudiž si myslím, že mi uniká spoustu tepla celou konstrukcí.
@jarin1 nahoře se jedná pouze o 5 kabelů na světlo. Přívod do světla z vypínače jde zdí až nad strop a je rozveden na rastru. Přívod do vypínačů a zásuvek je z podlahy.
@zateplovak Ano je to tak jak píšeš, taky jsem uvažoval nad plechem ale rozhodl jsem se pro tašku už z mnoha nevýhod plechu, tedy záleží jakého typu, vyšší hlučnost při dešti, u šroubovaných tabulí výměna po nějaké době šroubu s gumovým těsněním, protože ta guma věčná není a uv a povětrnostní podmínky dělají své. Ta kondenzace zvýšená i když při správném provedení střechy to až takový problém není. No a také každému se líbí něco jiného. I když falcová střecha vypadá také pěkně. No a s tou difuzní folii mě už upozornil projektant ať na ní nešetřím a dám kvalitní, a taky dodržet maximální dobu kdy smí být vystavena UV záření, což u nás byly 3 týdny. Takže jsem se snažil co nejrychleji střechu zaklopit a že těch překážek bylo dost po dobu stavby....
@mateo_89 Tak záleží jaká světla jsou jestli led panely nebo bodovky tak se tam teoreticky dá dostat tudy, popřípadě vyříznout kus sdk a pak ho tam dodat. jako pokud je hodně porušená tak to může být skutečně ono a pak se to vše sejde s tou ucpanou odvětrávací mezerou a hřebenem, šéf si taky volal samé odborníky a skoro si nevěděli rady. Ale určitě bych zkusil tohle vše minimalizovat a čekat co se bude dít, teď to bude vysychat dlouho jelikož je vyšší vlhkost při těchto teplotách kolem 0°C. Jako průser je s tou izolací že je nacpaná na difuzku a uzavírá tento odvětrávací prostor plus ten hřeben. https://www.krytiny-strechy.cz/aktual... .Mrkněte tady je tam toho víc o odvětrávané střeše, a tím že je malý sklon tak tato mezera musí být vyšší a vše se vypočítává. Tohle je opravdu na zváženou nějakým odborníkem. Já když řešil střechu tak jsem taky hledal informace tady na odkazu a ještě jsem to řešil s technikem od Delty. Přečtěte si tyto odkazy a pak uvidíte kde je problém. Vy víte jak je střecha dělaná a dle toho usoudíte sám co je špatně ale já osobně v první řadě vidím problémy tak jak jsem je psal v příspěvcích.
@jarin1 Mockrát děkuji, začnu zkoušet. Už jsem kontaktoval i DEK ateliér s žádostí o pomoc a návrh opravy. Tak uvidím, každopádně nevětraný hřeben co všude čtu je velký problém, pokud vznikne dutina mezi vatou a difuzkou, což je můj případ.
Ohledně střech a jejich odvětrávání doporučuji shlédnout toto video: https://www.youtube.com/watch?v=xXjeN...
Pan statik tam působí trochu jako rušivý element, ale paní mluví jasně a srozumitelně.
@pyramis Děkuji moc, už vidím několik chyb co tam mám. Mám přesně typ skladby, který je vidět v 9 minutě. Ale bez přísunu vzduchu ze spodní strany difúzní fólie. Horní přísun je velice omezený.