@ivaa32 funguje to blbe protoze jsou to 2 okruhy s jinou teplotou topne vody :-) jiste reseni tu uz nekdo psal pouzit nizkoteplotni radiatory, jde do nich stejne tepla voda jako do podlahovky akorat maji vetsi plochu
jestli bude do toho systemu napojen jeste krb a solar tak uz bych vedle baraku stavel regulacni stanici :-D
@ivaa32 být váma jestli ještě nemáte vylité podlahy, tak zajděte za někým, kdo opravu rozumí projektování otopného systému a ten vám vypočte i rozdíl v pořizovacích a tak hlavně v provozních nákladech mezi kombinovaným systémem a podlahovkou.. při vašich TZ se bavíme o zbytečně vyhozených cirka 5000Kč / rok za natápění teplejší vody do radiátorového okruhu? + další čerpadlo navíc, směšovací ventil, regulace aby vše fungovalo jak má.. (další věc na servis a pořizovací náklad).
Jestli vám někdo tvrdil, že v patře je zima pokud tam máte jen podlahovku bez radiátorů, pak je to nesmysl. Rodiče mají dole podlahovku a nahoře radiátory - jak plánujete vy a u nás máme podlahovku v obou patrech.. pocitově je příjemnější podlahovka (i pro děti - mají teplou zem), máme nižší náklady na topení a ještě se nám nestalo, že by topení nestačilo (a to máme většinu větví přiškrcených v rozvaděči).. topení si hlídá tč pomocí ekvitermi, stejně jako chlazení.
Kdyby jste nebyly až od chrudimy, tak vám nabídnu možnost se přijet podívat a nahlédnout i na spotřebu elektřiny aby jste pochopili, kde vám ty peníze a kolik budou utíkat.. nicméně předpokládám, že najdete i někoho více po ruce, kdo vám toto umožní.
No podle těchto doporučení bych to těm odborníkům co vám to mají dělat rozhodně nezadával a našel si někoho kdo tomu rozumí a na systém tč vám nebude navrhovat nesmysl, který vám bude vysávat peníze z peněženky které můžete využít jinak.
@ivaa32 topeni resi kazdy a kazdy se v tom mam pocit chvilema placa, je zkratka moc variant a tezko se hleda nekdo komu verit nebo kdo ma prehled o ruznych systemech, tady vetsina muze komentovat tak ten svuj system, finalni reseni za vas nikdo neudela a pokud nejde o krk je potreba to brat s humorem
a jestli to topeni vyresil clovek dobre to stejne zjisti az po prvni zime :)
Ok, tak slibuju, že se ještě s někým o radiatorech pobavime..a když tam jsou střešní okna ? Někdo říká, že radiátory nemusí být, jiný zas že by tam měli být radiátory..
@doog no právě, za někým kdo tomu rozumí :-D to je asi kámen úrazu..nikdo netvrdil, že by tam měla být zima, spíš právě naopak, že je zbytečná podlahovka, že stačí radiatory a bohužel jednoznačné názory mám zatím jen tady z modré střechy,kteří jsou pro podlahovku, i kdyz tady jsou taky diskuze, že mají radiatory a ok. Sorry není tu smajlik hlavy o zeď, ale začínám si tak připadat :-S
@geodett my se v tom asi topime, ne placame,protože je to fakt složité, cokoliv jiného vyberem, ale tyhle technické věci, kterým teda rozumíme jen opravdu okrajově...to je mazec. A bohužel fakt mě u tp humor přešel |-|
@ivaa32 Chcete poradit, ale zatím jste toho moc neřekla. K vaším údajům 8 x 12m, dvojpodl. Ytong 300 mm + 160 mm polyst. Podlaha 100mm polyst. zkusím odhadnout 30m2 zasklení a ve střeše alespoň 300 mm vaty. Pak jste na celkových ztrátách kolem 5 kW a mělo by to utáhnout 8 kW čerpadlo. Radiátory nahoře jsou přehmat. Dolní podlahovce stačí voda 27°C, nahoře při nainstalovaných 8 kW radiátorů potřebujete 37°C vodu. Možná to čerpadlo zvládne v sériovém zapojení s větším teplotním spádem. dT 5K nebývá podmínka čerpadla, ale měření. 37/32 radiátory + 32/27 podlahu by čerpadlo mělo zvládnout bez tragického zhoršení ekonomiky.
Jinak je tu spousta nesmyslů. Proč 14 cm do podlahy, když i s 10 cm je ztráta kolem 300W. Nejslabším místem jsou zdi - žerou o polovinu víc, než ta podlaha. Takže sednout a počítat. Jinak cpete izolace tam, kde nefungují a skutečné ztráty neřešíte. Podrobný výpočet v mém profilu.
@ivaa32 Taky jsme to resili dva a pul roku zpet. Nakonec jsme vybrali TC od Nibe a vsude podlahovku (vinyl a dlazba). Mame za sebou prvni zimu a z podlahovky jsme nadseni. Nechali jsme si udelat nabidku od nekolika spolecnosti vcetne ceskych. Nakonec jsme se rozhodovali mezi Nibe a Ivt. Na Nibe nam nakonec udelali lepsi cenu, tak to vyhrali :-)
@lpilar já jsem četla že nibe, ivt jsou dobré, zato se mi nezdá mitshibishi,toshiba atd..my to hlavně nechtěli řešit, to má nastarosti projektant, ale už hodně věcí jsme měnili..jenže tp je pro nás fakt děs, můžu se zeptat na cenu a parametry,klidně do sz
@josef_vavra zastřelte mě, nic nevím a chci poradit. To je tak, když to dělá známej no. Bohužel víc info nevím, zkouším najít aspoň někoho kdo rozumí tp a pak od projektanta vymámit info, kvůli výpočtu. Dokumentaci teď nemám u sebe.
@ivaa32 tak PENB (průkaz energetické náročnosti budovy) by vám měl projektant normálně poskytnout pokud je již zpracovaný (pokud stavíte, tak určitě a měli by jste ho mít i v dokumentaci pro povolení stavby).
Pokud by bylo podlahové topení v patře zbytečné, byly by tam stejně tak zbytečné i radiátory.. topit tam prostě něčím potřebujete. Zvyk dávat radiátory pod okno někomu prostě nevymluvíte, ale v dnešní době již hádám nekupujete okna, kterýma protahuje nebo promrzá.
Co se týče TČ samotného, tak to lze řešit až na základě celé koncepce domu. takže dokud nebudete finálně vědět čím budete zateplovat, jaký budete mít systém vytápění, jaké výplně.. tak je to předběžné.
Snad se jen ještě pozastavím u těch výše zmiňovaných značek.. NIBE i IVT jsou velmi dobré značky TČ ale to rovněž znamená, že si to nechají zaplatit.
Měl jsem tu možnost být u porovnání návratnosti u sousedů v řadovce kteří měli oba tč vzduch-voda (jeden ivt airx7, druhý lg therma 7kw, oba monoblock) obě rodiny 4 osoby - 2 dospělí, 2 děti školního věku, tč ohřívá i užitkovou vodu.. jediná neznámá byly návyky, ale podle grafu se i vytápělo na stejné hodnoty a výsledek byl, že pán s lg měl každý rok náklad na topení a ohřev TUV vyšší o 1500 až 2500 Kč (dle jednotlivých let). Nicméně pořizovací náklady byly za IVT 240 000Kč i s "kotelnou" a u LG 150 000Kč i s "kotelnou".
Nesporná výhoda premiových značek jako IVT je jejich intuitivní uživatelsky příjemné ovládání a nonstop poruchová služba + samozřejmě vyšší dosahovaný COP, záruku mají oba dva 10 let na kompresor + 2 roky na celé komplety. Nevýhodou je cena jak pořizovací, tak náhradních dílů - protože sériovky jako panasonic, lg, samsung, toshiba atd to prostě hrnou ve velikém a tak si můžou dovolit nehonit tolik cenu na každém jednom kusu..
Takže u prémiovek se spíše bavíme o nadstandartu, který buď vyžadujeme a chceme nebo ne. Protože o návratnosti vůči sériovkám se asi nelze bavit. Přirovnáním bych to viděl asi jako u aut.. můžete mít úspornější a lépe vybavené s vyhříváním sedaček, zrcátek a zabudovanou navi ale dražší, nebo bez této výbavy ale levnější - to však neznamená ale, že kdo vybere premiovku, tak mu tyto věci navíc "nezkvalitní život" a proto si toto vybere
@ivaa32 Zaznělo tu toho hodně a tak se taky přidám. :-)
Základem je TZ domu, to ostatní co po vás tady chtějí je dost podružné. Jestli zateplujete šedým nebo puntíkovaným polystyrenem, jestli máme zatepleno 150 nebo 160 je dost jedno, vše je nakonec obsaženo v oněch TZ domu. 1. Souhlas tím, že zvyšovat zateplení podlahy je nesmysl. Podlahou jsou nejmenší úniky tepla. (Logicky, v zimě se pod domem v zemi stále udržuje slušná teplota a neprochládá to tak jako stěny nebo střecha). 2. Souhlas s tím dát podlahovku, pokud můžete, i do podkroví. Bude to systém s jednou teplotou (nízkou) a tím pádem systém ekonomicky nejvýhodnější. (Ale druhé oběhové čerpadlo a samostatný okruh pro podkroví bych nechal.) 3. Pokud můžete volil bych TČ země/voda a s co největším plošným kolektorem. 4. Pokud platí TZ 8kW, pak vám stačí čerpadlo o výkonu cca 6kW. 5. Pokud je to možné, doplnil bych systém o akumulační nádrž. Čerpadlo bude méně často spínat a systém se tím víc stabilizuje a pokryje i výkonové špičky. 6. Nekupoval bych čerpadlo s integrovanou přípravou TUV. To je lepší řešit samostatným bojlerem na čerpadlo napojeným jako další okruh. 7. Osobně mám NIBE. Dům docela velký, TZ 9,2 kW a čerpadlo země/voda o výkonu 8kW. Plošný kolektor o délce 700m. Ještě nebydlíme, ale minulou zimu jsme už normálně topili na teplotu cca 18-23 oC (zkoušel jsem to různě regulovat, ekvitermní čidlo a nebo i termostaty v pokojích, různé křivky apod.). Dotápěcí el. patrony mám vypnuté a problém nebyl ani ve dnech s velkými mrazy, čerpadlo zvládlo v pohodě. A velice hrubý odhad nákladů (odečtený z elektroměru) pouze na topení (a velmi minimální spotřebu teplé vody jen pro pomývání a občas nějaký ten nástroj a trochu světla) je cca 20-25kWh spotřeby denně.
@ivaa32 Nebojte se, střílet nebudu :-) On i ten PENB je k ničemu, protože nerespektuje realitu. Kolik projektantů si myslí, že pod podlahou je měděná deska s celoroční teplotou 5°C? Všichni! Přitom realita je samozřejmě jiná. Je tam zemina se svými izolačními vlastnostmi a hlavně tepelnými kapacitami. 5°C je pouze okrajová podmínka. Matlání amatérů je popsáno zde https://stavba.tzb-info.cz/prostup-te... a amatérů píšu proto, že nejsou schopni ani sestavit matematický model popisující zeminu. Tady nejspíš pramení důvod, proč jsou izolace cpány tam, kde nejsou potřeba a naopak tam, kde potřeba jsou, chybí.
Výpočty odpovídající realitě popisuji ve svém profilu i jako zábavné čtení http://kondenzace.kvalitne.cz/tepelne...
Od Vás stačí popsat rozměry domu jako kvádr stejných vlastností (plochy zdí, podlah) a použité materiály a tloušťky. K tomu součet ploch oken v přízemí a v patře. a nebo alespoň výpis počet, šířka, výška. To z hlavy jistě dáte.
Pak se dopracujeme ke skutečným ztrátám a můžeme vybrat odpovídající stroj. Mým favoritem je třeba http://www.clgservis.cz/category/ther... řádově 9 kW do 100tis.
Přesně jak popisuje @doog Já chci pro sebe monoblok pro snazší podmínky následných kontrol. Je to z hlediska úniku chladiva celek zaručený výrobcem (lednici taky 10 -20 let nekontrolujete). Od čerpadla pouze chci, aby perfektně fungovalo. Nadstandard i třeba v podobě vzdálené správy a dohledu řeší především inteligentní řízení domu za pár tisíc.
@doog děkuji, hezky napsané :-) musíme stáhnout projekt od stavebního dozoru, má ho u sebe. Tento týden mame sjednanou jednu schůzku s prodejcem tp, prodává toshibu a daikin, tak jsem zvědavá co nám řekne, jinak jsem psala ještě dvoum prodejcům, jeden ivt, druhý eltron, ciat, viessmann,uvidíme, jestli se ozvou i oni. Spíš mě zajímá jejich výpočet a jestli se shodnou jaké tp potřebujeme a pak budu řešit asi značku..
@jiri_1477 jj tz mrknu až budu mít projekt, který je u dozoru, to víte, v průběhu stavby se něco změní, takže ani nevím jestli tz z papírů bude odpovídat.Bohužel bude vzduch/voda, na země/voda už nebudou peníze :-| a pozemek taky není extra velký,potřebujeme koupit i jiné věci. Ten bojler by jsme měli mít, to druhé čerpadlo a samostatný okruh nevím, manžel říká že jo..
@josef_vavra postavím skříň,namontuju stojánek na kolo, opravím židli, vyberu tašky na střechu, ale z tp mě bolí hlava :-D :-| na mě moc technické kraviny. Jaký rozdíl mezi tím splitem a monoblokem? Barák 9x13, obytné 8x12 plus podkroví, výška baráku cca 7,8m,čistá výška přízemí 2,5m, obvod ytong 300, nosné zdi 250 ytong, příčky 150 ytong, zateplení 160 eps, krbova kamna jen na pohodu, okna plast trojsklo 3x 750x900, 1x 1300x1500, 2x 2500x2300, 2x 1500x750, 4x 1000x2200, 1x 750x1500 a dveře boční 1000x 2300, hlavní 1x 1400x2300, střešní okna 4x 78x140.
@ivaa32 rozdíl mezi splitem a monoblockem..
No monoblock má všechno ve venkovní jednodtce, takže v baráku máte už jenom třícestný // vícecestný ventil (velikost asi jako krabice od mléka) a bojler, případně pokud chcete a vyžadujete, tak přídavné čerpadlo - ale nemusí být, většinou si celou podlahovku utáhne čerpadlo ve venkovní krabici (záleží na tom, kolik metrů podlahovky, v jakém průměru atd..
Výhody monobloku: všechno v jedné krabici venku, takže případný servis všechno mimo dům, nice nepřesekáváte atd.. pokud budete chtít vyměnit tč za několik let opět za monoblock, opět vyměníte jen krabici venku
Nevýhody - v případě výpadku el. proudu na delší dobu v zimě musíte mít vyřešeno, jak tuto vodu vypustit ze systému aby nezamrzla, nebo do topné větve přidat např glykol aby nezamrzla v případě takové situace.. ale to vám zase snižuje účinnost. Ideální je to pořešit nějakým malým náhradním zdrojem jen pro případné dohřítí vody aby nezamrzla (mě cenově vyšel takový agregátek i se zapojením na 2000 Kč) a pořeší tento problém pří mínus 10stupních venku 48 hodin anichž bych se o to musel zajímat
No a split jsou dvě krabice - jedna venku a jedna vevnitř (velikost záleží na tom, jestli obsahuje i nádobu TUV nebo ji máte vlastní - což doporučuji) a mezi nima putuje nemrznoucí kapalina, která energii do vody předá až ve vnitřní jednotce.
Výhoda tohoto systému je v tom, že je lépe vymyslen v případě, že vám v zimě vypadne na celý den elektřina při mínus 10 protože nemusíte nic řešit, ale zase musíte hlídat úniky kapaliny v okruhu tč (což je nebezpečná látka, na kterou se občas vyžadují roční revize) a její koncentraci, aby vám tč dobře fungovalo..
Cenově se split i monoblock pohybují cca na stejných penězích.. já osobně jsem nakonec zvolil monoblock i s vidinou jednodušší výměny za efektivnější tč v budoucnu jak toto doslouží a zatím bez sebemenšího problému
K výběru tč, zkuste oslovit ještě i panasonic, případně lg.. řekl bych, že jejich tč jsou na vyšší úrovni než daikin i co se ovládání týče a je tam minimální cenový rozdíl
@doog ty jo, moc díky za vysvětlení ;-) supr napsané. Takže značky jako lg, panasonic jsou dobré? Patří k nim i toshiba či mitsubishi? A co si myslíte o tom značení Q - epha, kvalitní čerpadlo ho má mít nebo ne?
@ivaa32 značky jako panasonic, samsung, toshiba, lg, mitsubishi jsou tzv sériovky - dělají ve velkých sériích a jejich (případně totožné) komponenty najdete dost často i v premiových tč jen pod jiným krytem. Cenově jsou jak jsem již psal ale až o polovinu levnější a mají téměř srovnatelnou efektivitu - pokud si to rozpočítáte na 10 let očekávané životnosti (délka záruky) tak jejich pořízení + provoz vyjde levněji i s přihlédutím k trendu, jakým roste cena el. energie. Nevýhody jsem taky popisoval..
Značku Q nebo jiný druh uznávané certifikace (např eurovent) mají vesměs všechna tato čerpadla, protože se certifikovala pro místní trhy a mají tu svou servisní síť. Což je další věc, co by jste měli vzít v potaz - vzdálenost servisu od vašeho domku. Pokud budete cokoliv řešit, tak to bude rychlejší a bez nákladů na cestu pro servisního technika, který by jinak třeba musel přes půl republiky.
Certifikace vám defakto potvrzuje, že v dané zemi / lokalitě bude dosahovat dané tč +/- deklarovaných výsledků výrobce, obsahuje komponenty určité kvality, je v dané zemi / lokalitě servisní síť a dostupné náhradní díly
Tak jeden prodejce tp : chtěl po mě pouze pudorysy domu, po telefonu říkal, že není špatně ani podlahovka, ani radiator, ale sám má radiátory v podkroví a šel by do podlahovky, v předimenzování na 14kw úplně nevidí problém, ale dal by 11kw. Jinak poslal nabídku na toshibu inventer a ostatní věci az kdyby jsme se rozhodli ho vzít od nich... takže asi tak, ostatní se zatím neozvali.
@ivaa32 Dům by se měl při pečlivě provedené stavbě vejít do TZ 5 kW. Jak si poradí s nejchladnějším dnem je vidět na prvním obrázku. Na druhém obrázku je řešen dům s TZ 7 kW(pro jistotu nepovedené výstavby). Zpracovány zpětně tři roky činnosti tepelného čerpadla. Jak je vidět, kritické parametry nejsou. Do podlahovky funguje 7 i 14 kW bez výrazných rozdílů. Pro radiátory je výhodnější menší instalovaný výkon a trvalý chod. Zarážející je propastný rozdíl mezi reálným SCOPem a SCOPem na reklamních letáčcích. A to mám meteorologická data z teplejší části republiky. Proto stále a vytrvale upozorňuji na nutnost výpočtu. Vám děkuji za příležitost tuto integrační metodu výpočtu konečně uvést do výsledného stavu. Není potěšující především kvůli "houpání zákazníků". Sama vidíte, že obchodní výsledky nákupu jsou nakonec podstatně důležitější, než přesná volba technických parametrů. Za fyzikální zákony je to tedy všechno. Za sebe můžu napsat, že důležité je vyjednat rozumnou cenu. Zajímavě vypadá LG, ale nemám ho ve výpočtu. Snadný servis je podmínka spíš průšvihová. Dobrý výrobek by servis vůbec neměl potřebovat. Přeji šťastnou volbu.
@josef_vavra takže by měl mít podle výpočtu 5kw? No jelikož se firma tramonta tady od nás ozvala jako první a jediná a koukala jsem, že jsou celkem znalí, tak vezmem asi od nich Toshibu 11kw cca za 130tisíc, tento týden se s pánem ještě sejdeme a chci to probrat, říkal, že nám vše ukáže a vysvětlí, s touto firmou tu jsou dobré zkušenosti. Jinak nahoru tedy asi půjde podlahovka také...nakonec. Tak uvidíme, snad vše bude klapat jak má a dlouho :-D
@ivaa32 Ty jo asi me tu ukamenuji ale neni to nakonec jedno? V tom uplne nejhorsim pripade zaplatite ja nevim o 200 Kč měsíčně víc...Myslim tim, ze jsou vetsi prusery na stavbe...
@petrazelhoty tak sezóna teprve začíná a hlavně teprve řešíme přechod na ten levný tarif🙈 jinak máme od Tramonty, s nimi tedy supr jednání, ve všem vycházeli vstříc, žádný problém
Také momentálně řešíme tepelné čerpadlo, máme několik nabídek, tepelné ztráty jsou vypočítané na 7kW, máme bungalov, typ L, podlahová plocha 130 m2, všude podlahové vytápění🙂 Řeším nabídky od NIBE, Vaillant, PZP. A t\ky řeším, jestli do tepelného čerpadla opravdu jít, jestli se investice vrátí...