@medunovi predpokladam, ze chcete porovnaf teplovodni podlahovku a podlahove vytapeni elektrickymi kabely. Je tu k tomu mraky diskuzi. Kdy to shrnu, tak z hlediska regulace je to stejne, jenom teplovodni ma reakci za dloubou dobu (proto se nsatavi a necha tak) kdezto u kabelu lze mit v kazde mistnosti termostat a ridit. Nevyhoda kabelu je, ze zdroj tepla uz nezmenite kdezto u vodni mate zdroje na vyber.
takže ani co se týká spotřeby elektřiny zde není nějak velký rozdíl. Je to spíše o tom, že teplovodní mohu případně napojit na jiný zdroj, kabely nenapojím na nic
elektrické kabely jsou také podlahové vytápění :-)
pokud byla myšlena teplovodní podlahovka, tak souhlas, že spotřeba bude téměř shodná, souhlas, že teplovodní má výhodu možnosti změny zdroje vytápění (kotle).
Dle mého je u kabelů výrazně lepší regulace - termostat je v každé místnosti. Kabely nejsou položeny tak hluboko, takže je tam rychlá reakce. Naopak u teplovodní je velká setrvačnost (hadice jsou utopené v betonu nebo anhydritu, který se musí nahřát nejdříve) - dky tomu nemá moc smysl termostat v každém pokoji, ale trvale (nějak) uškrtit kohouty příslušného okruhu
@medunovi kabely mám od fenixu a zkušenosti po dvou letech jsou jen pozitivní.Mám je zalité v anhydritu,takže akumulace stejná jako u vody.Regulace super.Dá se regulovat jak ,teplota samotné podlahy,tak samozřejmě vzduchu.Vstupní náklady byly o 30t nižžší,než u el.kotle.Argument jiného zdroje u vody je podle mě trochu zavádějící.Pokud je to novostavba s TZ do 4.5kW,tak se vlastně nic jiného nevyplatí,než kabely nebo el.kotel vzhledem k nákladům u TČ.Záleží,jak budete mít velký dům a TZ.Pak už je to opravdu jen o rozhodnutí.Nedá se říct,že jeden z těchto systému je horší.Žádný nemá nějaké závažné nevýhody.
@mikiliki
Tak se zamyslete .
Mužete mít jakýkoliv povrch podlahy . U podlahového vám zakrývá topení nábytek . A u novostaveb kde je tepelná ztráta velice malá , je teplota prakticky stejná . V principu jde spíše u podlahovky nebo stropního o sálavé topení. A když to vezmu z pohledu akumulace , tak u stropního mužete použít teplovodní , pod to sádroš a mužete mít perfektní regulaci , protože nemáte akumulaci a topení reaguje dostatečně rychle.
@mikiliki ted zacnou vyprávět o tom ze strop teplej neni ze to je salave vytapeni a ohriva to vse okolo i zem 😉ale kdyz das do stropu 25st tak na podlaze bude 20 a stejne je studená
@melin6@mikiliki souhlasim s vami. navic mi to prijde fyzikalne jako nesmysl - teply vzduch stoupa nahoru, tzn. bude se drzet u stropu. Takze budes mit prijemne teplo u stropu - ale komu tim prospejete soudruhu? :) ja radeji teplo u nohou... A ze to je salave? no pri teplote vody kolem 30 stupnu to bude fakt salava sauna... :-)
@mikiliki
Přesně tak . Když jsem šmejdil po zahraničních diskusích , tak tam žádné podlahové topení neznají . Nazývají ho sálavé. Každý at si dá co mu vyhovuje . Pokud chce nulovou regulaci tak at si dá teplovodní podlahovku. Já mám třeba radiátory , protože mě vyhovuje okamžitá změna topení . Ale stropní topení se mi jeví jako zajímavé. A u moderních domu které jsou tak dobře zaizolované bude rozdíl mezi podlahou a stropem minimální .
máme odporové kabely v podlaze, které používáme jako sekundarní zdroj vytápění. všechny výhody tu zazněly - pořizovací cena směšná, termostat v každé místnosti, akumulace. jedinou nevýhodou je zdravotní hledisko (stejně jako u vody). teplá podlaha není pro tělo zdravá. dá se to řešit papučema. ještě bych rád poznamenal, že cca 30 m2 máme pod dubovou podlahou. měl jsem trošku obavy z toho, jak to bude fungovat, ale byl jsem velice příjemně překvapen. je fakt, že se dřevo nahřívá mnohem déle (už i proto, že kabely v této části domu mají kvůli dřevu výkon 60 w/m2, což je třeba u dlažby 180w/m2), takže nástup tepla je mnohonásobně delší. na druhou stranu pokud vypnu okruh, nad kterým je dlažba, tak oproti dřevu velice rychle chládne. má to ale i své nevýhody. jakmile se oteplí, dřevěná podlaha po vypnutí topí skoro celý den, takže o nějaké okamžité reakci nemůže být řeč. tento argument bych bral u topných fólií, které se kladou přímo pod dlažbu.
Někdy si říkám, že přijmout radu na fóru je pouze na vlastní nebezpečí tazatele. Tolik nesmyslů na jednom místě se jen tak nevidí :-) (reklamy jsou ale ještě „lepší“). Pojďme tedy alespoň používat fyzikální zákony. Za bezvětří (nepočítám stav, kdy sedíte před ventilátorem) je vliv sálání na osobu cca 6W/(m2K) a konvekce vzduchu cca 3 W/(m2K). Jakýkoliv pohyb vždy ochlazuje. Ohřátý vzduch stoupá vzhůru 5x víc, než když pozorujete ohřev vody. Proto se drží výhradně!! u stropu a dolů ho nedostanete. Ani funící klimatizací. http://kondenzace.kvalitne.cz/#11 Teplo dole nastane, až když se ohřeje podlaha paprsky od doslova rozpáleného stropu. Platí dokonce!! i pro sálavé krby. http://kondenzace.kvalitne.cz/podlaho... Topení radiátory tedy funguje stejně, jako stropní vytápění. Nejdříve se ohřeje strop. Tam, kde bydlíte, se dočkáte až po hodině (kdo má patro na spaní ví, o čem mluvím). Proto je nejlepší zatopit si přímo pod nohama. 5 cm betonu/anhydritu má zpoždění asi 20 minut.
Topení klimatizací je totéž, co stropní vytápění. Honíte horký vzduch pod stropem.
Nejlevnější, nejtišší a nejspolehlivější řešení je vodní podlahovka s tepelným čerpadlem. U 4 kW domu jste i s amortizací na 60% nákladů, proti elektrice. Nášlapnou vrstvu si dejte dle libosti. Zhoršení nenastane. Pocitově vám totiž bude stačit nižší teplota.
Tečka. Dělejte si co chcete, jsou to VAŠE peníze. Víc v mém profilu.
@josef_vavra V podstatě souhlasím. Chci se zeptat, řekněme, že mám na výběr mezi těmito krytinami:
a - pvc krytina, tl. 2mm, tepelný odpor 0.02m2K/W, celoplošně lepeno
b - pvc krytina, tl. 5mm, tepelný odpor 0.066m2K/W, pokládka na volno, zámkový spoj
pod krytinou bude dokonale vybroušená nivelačka, pod tím 5 cm anhydritu, ve kterém je teplovodní podlahovka, izolace pod podlahovkou je poliš 14cm
Jak moc se rozdíl mezi tepelnými odpory těch podlah projeví na nákladech při vytápění na stejnou teplotu místností v obou případech? Podlahová plocha cca 60 metrů. Z mnoha důvodů preferujeme variantu b. Má smysl takovýto malý rozdíl v odporu vůbec řešit?
@skunkos Se silnější vrstvou vycházejí ztráty o 25 W vyšší (+1%), TČ "sežere" o 100 Kč ročně víc elektriky (horší SCOP). Ve skutečnosti ale ušetříte, protože vám bude stačit pocitově nižší teplota prostoru (podlaha nebude tolik studit). Úspory vycházejí 9% na stupeň. Stačí tedy topit o pouhých 0,1 stupně míň, a budete na stejných nákladech.
Vlastnosti domu si doplňte podle skutečnosti, ale významný vliv na odpověď mít nebudou.
Váš případ je názornou ukázkou matení zákazníků reklamou :-) či spíš nepřesným výkladem souvislostí.
@josef_vavra Právě, že jsem si výstupem nebyl jist, ale v zásadě jste potvrdil mou domněnku. Váš excel jsem zkoušel, je výborný, ale pro mě docela hodně "přeplácaný", nicméně laděním vstupním údajů jsem došel taky k tomu, že to netřeba řešit.
Nevím, jestli jsem to dobře pochopil, ale podle obrázků máte zadán odpor 0.002 a 0.0066, nikoliv 0.02 a 0.066...
@skunkos Ne. Je to mechanická konstrukce domu. M7 je tloušťka nášlapné vrstvy v metrech. M4 je tepelná kapacita, M5 hustota a M6 vodivost. Správně by byla M4 odhadem 1000 kg/m3 ale nechte tam 2000 kg/m3 (realita je o 30 vteřin rychlejší) , jinak se výpočet rozkmitá. Jsou to integrační vztahy s minutovou periodou a prohřátí tak tenkého vinylu by bylo pod minutu. Děkuji za připomínku, už jsem dopsal jednotky do Q4 až Q7. Stáhněte znovu.
Bohužel všechno hraje podstatnou roli, nic nelze jen tak vynechat.
@davex Tak hlavně pokud máte zateplený dům s nízkou TZ, nikdy mít skutečně teplou podlahu mít nebudete, leda byste chtěli mít z domu saunu. Minulou zimu když bylo venku -15°C dosáhla naše podlahovka rekordních asi 30°C, což stále pocitově není teplá podlaha.
@skunkos Primární funkce je výuková. Proto ty grafy na očích. Třeba na den vypnete topení (C15=0) a pomocí CTRL+n se posunete o den dál. Stejně tak si vybíráte počasí Y26 a odpoledne Y24. Hrajete si s termostaty, hysterezí, PWM. (C17 až C24) Pak se rozhodnete co skutečně postavíte.
Dole se sumují jednotlivé dny. Včetně prohřátí podloží domu.
Moc děkuji za připomínky. Řada věcí mi jako uživateli nedojde (třeba že chybí pečlivý popis).
@josef_vavra Jojo hlavně ten popis. Jak to není všechno přehledně popsáno, tak se v tom člověk dokáže hodně jednoduše ztratit, ale máte to pěkné. Díky. :)