Dobrý den,
chtěl bych vás požádat o názory na tuto nabídku. Odpovídá cena kvalitě, našla by se případně lepší a levnější alternativa?
Řešení pro dům 2NP - obytná plocha: 108 m2, užitná plocha: 159 m2.
@mrquestion Osobně se mi tato rekuperace nelíbí a podle mého názoru to není ideální volba. Je to takový drahý mercedes v pasivních rekuperacích. Za srovnatelnou cenu můžete mít od Nilanu aktivní rekuperaci. Podobně je to i s rozvody. Podívejte se na internetu (třeba luftuj.cz) na ceny rozvodů, výustek a tlumičů. Třeba tlumiče hluku jsou u Vás za cca 17000Kč. Nevím kolik máte místností, ale jeden tlumič se prodává za cca 1500Kč.
@zubr487 Přijde mi to hodně drahé a nevidím tam žadné zázračné řešení. Představoval jsem si tichou jednotku, velmi tiché rozvody a celkovou cenu s montáží max do 160 ooo,- - 180 ooo,- s dph. Bohužel každá firma se mi samozřejmě snaží narvat to nejdražší.
Pokud máte zkušenosti s rekuperací u sebe doma. Stalo se vám napřiklad, že soused rozdělal oheň a než jste to ucítili, měli jste to po celém domě?
Je to tak, že jakýkoliv případný zápach blízko domu se vám po něm roznese?
@mrquestion tak to je asi tak trochu logický. Ona rekuperace, není žádný zázračný filtr, pres ketry by filtrovala vzduch. Rekuperace je proste ŘÍZENÉ VĚTRÁNÍ. A pokud ten soused rozdela ohen v miste kde je NASÁVÁNÍ rekuperace, je to jako bys mel otevreny okno do celyho baraku. Jeste teda s tim rozdilem, ze reku ma daleko lepsi parametry a barak napriklad vyvetra cely jeho objem za treba hodinu. Takze ano, zapach pokud existuje tak spolehlive roznese po celem dome. Za tri roky bydleni se mi to stalo asi 2x, ale jsme na vesnici, a ne v nejake mestske zastavbe.
Nevím, jak máš řešené topení, ale já jsem připlatil proti tvojí nabídce za izolované rozvody a aktivní+pasivní rekuperaci (opravu obě části jsou používané) a do určité teploty závislé na slunečním svitu to vytopí celý dům. Jinak jako všude doporučuji myslet na odvod z WC. Smrádek z venku se projeví až když je venku opravdu husto - mám připravený doplňkový filtr box pro aktivní uhlí, ale zatím jsem nepoužil. Je pravda, že někdy pokud vyjdu z domu tak nechápu, jak to že v domě nic necítím.
@mrquestion Sám jsem použil pasivní rekuperaci. Někde v diskuzích jsem narazil na poznámku, že u takto drahých rekuperací je vhodnější použít aktivní. V případě Nilan VPL15 je cena 89t proti Vašim 78t. Teoreticky zajistí letní chlazení, nepotřebuje předehřev a zajistí i přitápění zabudovaným TČ. Vypadá to lákavě, ale díval jsem se do diskuzí a nic moc. Problém je, že součástí není pasivní rekuperátor. Jenže s ním jsou ceny tak vysoko, že je to nenávratné. Tím spíš varianty s ohřevem TUV. V každém případě se podívejte na pasivní rekuperace Nilan.
Já jsem si natahal rozvody hvězdicovitě z plastových zelených trubek (ED flex 90). Za rozvody jsem dal celkem cca 20000Kč, ale zatím jsem nedal tlumiče hluku a asi se na to vykašlu.
@mrquestion Je to tak, jak píše @ozzy77 - ale nemusíš mít rozdělanej oheň jen v místě nasávání vzduchu. Hodně záleží na lokalitě i momentálním tlaku atd. Spolehlivě se při roztápění zejména kotlů ten těžký kouř plazí po parcelách a můžeš si tak nasát souseda o x baráků dál. Rekuperace to sice vyvětrá, ale až v momentě, kdy ten smrad venku opadnul, což může být až za několik hodin, zvláště když máš takových sousedů několik. Je to největší negativum rekuperací a v podstatě nijak efektivně se to řešit nedá (možná nějaké samodomo čidlo, které zapne bypass, nebo rekuperaci vypne, ale ještě jsem to neviděl). Někdo to má více, někdo méně, někdo často, někdo jednou dvakrát ročně při extrému, tzn. jak to budeš mít ty, to se ukáže.
Co ten elektrický předehřev, je to dobrá věc u jednotek? Čím víc toho čtu, tím větší guláš mám v hlavě. Nakonec tam tu rekuperaci nedám a bude klid.. 🙂
@zubr487 Ten elektrický předehřev, je to dobrá věc a i co se týče spotřeby? Četl jsem, že vlastně každá jednotka ma protimrazovou ochranu. Jinak celkem dobrá tabulka, plastové trubky, které jste zvolil je asi super volba. -
https://www.luftuj.cz/clanky/jake-pot...
VZT LINDAB SAFE z nabídky nevím kam zařadit.
Jinak na ty Nilany určitě ještě mrknu.
Děkuji.
@mrquestion elektrický předehřev je podle mě k ho... Vyhozené peníze a žrout peněz ve spotřebě.
Mám pasivní Atreu. Protože celý dům je na elektřinu, tak také elektrický dohřev. Ten je spíš o komfortu, aby nebylo cítit v zimě, že někde něco fouká a žena si nestěžovala... Za loňskou zimu mi to sežralo 450 kWh. Je to moc nebo málo? Celkem dost na spotřebu, ale málo na to, aby byla návratná dražší jednotka.
O předehřevu jsem přemýšlel na začátku, ale v reálu ji nepotřebuji. K vypínání jednotky v zimě dochází minimálně. Vůbec to nevadí. A velké mrazy nejsou většinou dlouho. Stejně mám na jednotce i automatický režim, kdy v jistých úsecích dne se mi jednotka vypíná - je řízena čidly CO2. Mám 2, v obýváku a v ložnici. A je to super věc.
@honzik75 Díky za příspěvek. Právě si říkám, bydlím na Vysočině, kde je všeobecně větší zima. Jenže za minulou zimu nebyl ani skoro žádný sníh a mrzlo pod 9 stupňů tak 14 dnů za celou zimu.
Ty čidla CO2 a automatický režim, rozepsal byste víc jak to funguje prosím?
@mrquestion jde o to, že předehřev je k tomu, aby jednotka větrala kontinuálně dle programu i v době, kdy hrozí namrzání výměníku. Elektrický předehřev jsou podle mého názoru "čistě vyhozené peníze za pořízení a provoz předehřevu". Mě to sama realizační firma rozmluvila. A jsem rád. Raději přežiju, že v zimě mi jednotka občas vypne, než abych vyhazoval peníze do WC. Z praxe mi to nevadí, že vypíná. Ano občas mohu v noci, a ve velkých mrazech, mít pocit, že větrání by mohlo být v ložnici lepší, ale za ty peníze mi to nestojí.
Čidla fungují jednoduše. Dávají informaci do jednotky o výši CO2 v místnosti. Jednotka může automaticky modulovat výkon větrání, podle hladiny. Dále se může (v automatickém režimu) vypínat a zapínat v průběhu dne. Něco se musí nastavit přes servis (meze atd.), denní program pak uživatelsky. Výhoda je ta, že když jsme např. přes den od rána do odpoledne v práci a ve škole, tak je zbytečné kontinuálně větrat. V létě (navětrávání tepla) i v zimě (ušetřím nějaké teplo a vlhkost doma). Mě to u Atrei kupodivu celkem funguje dobře a komfortně.
Zároveň třeba večer, v noci, při párty 🙂, vždy když se zvýší hladina CO2 v místnosti, tak jednotka na to dokáže reagovat zvýšeným výkonem.
@mrquestion spíš, než na "detail" předehřevu bych se zaměřil na koncepci. Zda nezvolit realizaci, kdy jednotka nebude vůbec potřebovat předehřev, a která umožní i třeba aktivní dochlazování v létě. Ale vše je o penězích.
Ať zvolíte jednotku jakou chcete, tak bych důrazně nabádal k zamyšlení, zda chcete řešit klapku (klapky) s pohonem v rozvodu, rozdělení domu na zóny. Projektová a realizační firma si za to něco vezme, možná se jim do toho nebude chtít, s ohledem na zaregulování a bla bla.... Ale mám silné zkušenosti nejen svoje, že je skvělé, když přívod se směruje, tak kam má, podle denního využití místností. Tzn. nejčastěji na noc snížit průtok do místností, kde zpravidla nikdo není (obývák, pracovna) a tak ho zbyde víc do místností, kde se spí. Není nic horšího, než mít v ložnici nedostatečný přívod a přitom vědět, že např. obývák se mi v noci zbytečně provětrává a ochlazuje. Pokud mohu radit, zajímejte se o to.
@honzik75 Zdravím k tomu předehřevu. Poslední dobou to už výrobci dávají rovnou do jednotek, takže přijde doba kdy se bez toho jednotka ani neobejde. Předpokládám, že předehřev se zapíná až někdy v mínusových teplotách, tak to tak není hrozné. Ohledně dohřevu, to chápu tak, že je to spíše nutnost pro uživatelký komfort nebo ne? V této době kdy je venku třeba 10 stupnu. To Vám domů už musí jednotka foukat studený vzduch, protože předpokládám, že vnitřní teplota vzduchu už neoteplí přívodní vzduch třeba na 22 stupnu. Nebo se pletu? A představa, že do domu my jde studený vzduch a já musím díky tomu topit, se mi moc nelíbí. Nemám zkušenosti a tak možná mluvím nesmysly, ale díky za vysvětlení 🙂
@mrquestion k tomu CO2 čidlu. Plánoval jsem ho taky, ale přímo pán od Nilanu mi ho rozmluvil. Rekuperace mají interní čidlo vlhkosti (alespoň Nilan je tam má) a jednotka umí ovládat výkon podle vlhkosti a vlhkost souvisí s počtem lidí. Ten předehřev mají některé rekuperace zabudovaný a případně se nechá dokoupit. Takže pokud chcete šetřit, klidně předehřev vynechejte. Já ho nepoužil. Osobně mi především v ložnici vyhovuje, pokud v nose cítím chladnější vzduch. Ty elektricky ovládané klapky jsou fajn, ale je to dost drahá sranda
@zubr487 Klapky nemusí být drahá sranda: https://www.aliexpress.com/item/32863...
Tyhle jsem koupil a provední je docela fajn. Tělo je z nerezu, klapka je těsná se silikonovým lemem. Zatím nenamontováno, rozvody jsem ještě nedělal. Samozřemě s Belimo pohony se to srovnávat nedá.
@doog rozdíl to není, možná jsem to napsal špatně já předehřev chci, protože nechci aby mě rekuperace foukala studený vzduch do domu. Ale našel jsem spousty lidí, kteří jej nechtějí, ale pak nechápu jak rekuperace funguje už třeba okolo 10stupnu
@kofejn no jo čína. Já jsem použil klapky
https://www.krbycz.cz/klapka-regulato...
Primárním důvodem je, že mám regulaci Arduinem a tyto klapky mají 5V napájení a lze je snadno ovládat procesorem
@tomas_verny výše jsem psal, že přes zimu mi DOHŘEV sežral 450kWh. A to jsem byl hodně umírněný. Mě to přijde dost hrozné spotřebovávat ročně stovky kWh navíc jen kvůli tomu, že jednotka jinak občas vypne a odmrazuje. Ten dohřev (na rozdíl od předehřevu) se dá brát do jisté míry i jako součást nákladů na vytápění.
Podle mě nelze suplovat řízení dle CO2 řízením dle vlhkosti. Souvislost tam je, ale vzdálená a neodpovídá realitě. Pocit vydýchaného vzduchu je něco jiného, než zvýšená vlhkost, kterou ani nemusím postřehnout.
Chladnější vzduch v noci lze v zimě hravě dosáhnout. Nastavím časový plán, kdy a na kolik chci větrat a jakou teplotu na výstupu. V létě jen těžko pasivkou něco vychladím, ale v zimě to funguje dobře a noční útlum funguje.
Klapka + pohon je záležitostí několika tisíc (i Belimo). To, že to některé firmy zřejmě rozmlouvají jsem už psal. A že si na tom pořádně přirazí je taky fakt. A taky není třeba diskutovat o tom, že když mi do hlavní obytné místnosti proudí přes den třeba 1/3 průtoku, tak je fajn to na noc seškrtit na pár procent a ten průtok nasměrovat tam, kde se spí. Má to 2 výhody. Jednak je dost vzduchu pro klidné spaní a pak se zbytečně nesnižuje teplota a vlhkost v hlavní obytné. A jako bonus lze použít nižší výkon v noci = nižší hluk. 😉
Já nikoho nepřesvědčuji. Jen sděluji zkušenosti o značném zvýšení komfortu po zprovoznění této funkce. A mimochodem toto ani není třeba řídit z jednotky. V jednodušším případě stačí jen klapka, pohon a nějaký časovač (hodiny) den/noc. Případně stačí mít připravenou škrtící klapku + elektriku a zbytek dodělat později, když by se firma hodně cukala... Ona totiž většinou ta klapka tam je. I tazatel je má v rozpočtu. Ale v rámci úspory firma může nainstalovat klapku (klapky), které nejsou určeny pro pohon a chybí samozřejmě elektrika na místě. Ušetří tak pár stovek? Asi.
@zubr487 Vy máte dokonce regulační klapku a to není zlá cena. Já ty čínský bral na zavření přívodního a odpadního vzduchu, když zabere kapilára na topném/chladícím výměníku. Na zónování prdím.
@kofejn tyto klapky jsou ovládané klasickým modelarskym servem, neboli PWM modulací. Je to perfektní pro ovládání nějakým procesorem ale nevhodné pro ovládání nějakým spínačem nebo časovacem. To jen pro upřesnění
@honzik75 díky za zkušenosti. Ale bez dohřevu se pak jednotka nedá používat v zimním období ne? Protože do tomu bude foukat dost studený vzduch a tak je to nutné... tedy pokud se nepoužije jednotka wafe a nebo futura