Dobrý večer, prosím o zkušenosti s TČ LG voda/vzduch, popřípadě přímo s prodejci CLGservis.cz - pokud někdo poradí i jinou variantu, či značku budeme rádi, samozřejmě nám jde o co nejnižší cenu, ale zase ne úplně na úkor kvality... moc děkuji :-)
@tclg Pokud je vše ok tak správné odmrazovani by mělo trvat max. tři minuty což mi potvrdil i zástupce LG pro ČR Microwell. Čerpadlo mám od srpna 2019 a jsme velmi spokojeni.
El. Bojler 160l jsem úplně vypnul a nechal jako zálohu. Pořídili jsme OKC 300 a ten je dostačující. Spotřeba energie je od srpna do dnešního dne 6300 kWh. U nezatepleného domu
dvě bytové jednotky. Montáž provedla firma CLG servis.
@iwcaaa87
firma CLG servis nemohu si stěžovat vše co provedli funguje, ale musí se hlídat a nastudovat si co chcete. Jsou velmi ochotný, ale vy musíte být "znalý" ,..😀. Termíny, ... 🙈
Máme od nich namontovany monoblok LG ThermaV 16 kW s velikým výkonem pro radiátory a ohřevem TUV. Jsme tři kamarádi a montovali nám to všem tak můžeme doporučit a za velmi slušnou cenu.
@iwcaaa87 LG ThermaV 16 kW
Čerpadlo máme od srpna 2019 a jsme velmi spokojeni. El. Bojler 160l jsem úplně vypnul a nechal jako zálohu. Pořídili jsme Dražice OKC 300 a ten je dostačující. Ohřívá ho TČ. Spotřeba energie je od srpna do dnešního dne 6300 kWh. U nezatepleného domu vytápění
dvou bytových jednotek a ten ohřev TUV (vody na mytí) .
Dobrý den, chtěl bych poprosit zkušenější o radu, jak nejlépe zapojit tepelné čerpadlo. Mám vyhlédnuto LG ThermaV Monoblok. V domě se bude topit podlahovkou (5 okruhů) plus 2 topné žebříky(na sušení ručníků). Rozumím tomu správně, že k samotnému vytápění domu podlahovkou by kromě monobloku, nepočítám rozdělovač okruhů podlahovky, nemuselo být žádné další zařízení - aktivní prvek , protože TČ má integrované oběhové čerpadlo?
Jak ale ideálně zapojit i ohřev TUV? Zapojují se dva oddělené okruhy A - podlahovka B - akumulační nádrž na TUV ? S tím že jednou vyrábí TČ vodu o výstupní teplotě pro nízkoteplotní vytápění a pak se přepne na výrobu teplejší vody/kapaliny? Nebo je to jeden okruh, že AKU je připojena přímo na monoblok, do které je stabilně dodávána teplota vody kolem 30°C a z aku nádoby jde voda do podlahovky a předehřívá se pro TUV.
Možná to popisuji komplikovaně, ale vlastně mě jen zajímá, jak by měla vypadat taková rozumně navržená kotelna/strojovna i s rozvody k TČ monoblok, která dům vytápí podlahovkou a ohřívá TUV, kdy se jednou pracuje s teplotou kolem 30°C a pak 45°C plus?
Kdyby se někomu chtělo přiložit fotku vlastního zapojení, byl bych za to velmi vděčný 🙂
@pok_ondrej Možností je víc. Klasika je, že se teplá voda rozvádí do dvou okruhů pomocí trojcestného ventilu. TČ pak topí buď nízkoteplotně do PT s jednoduchým pasivním rozdělovačem. Případně se trojcestný ventil přepne a čerpadlo topí na vyšší teplotu do zásobníku TUV. Obvykle se dohřev TUV řeší tak, že čerpadlo buď stihne do určitého času ohřát TUV a pokud nestíhá, přepne se na topení a TUV se dohřeje elektřinou.
@zubr487
Děkuji za reakci. Zeptám se ještě konkrétně na výkon. Výpočtová tepelná ztráta domu je 4kW a na ohřev TUV předpokládám další 2kW. LG nabízí výkonové řady 5, 7...kW. Cenový rozdíl malý, proto bych se přikláněl k výkonu 7kW. Je tato úvaha správná, vzhledem k tomu, že výpočtová teplota -15°C, na kterou je počítaná ztráta, nastává průměrně jen několik málo dní v roce a typická ztráta v topném období bude kolem 2,5kW?
Vyšší výkon by měl navíc zajistit to, aby topení-dobití betonové podlahovky mohlo probíhat kratší čas - ideálně během dne - v zimě mezi 11-17.hod, kdy bude vyšší průměrná okolní teplota a tedy i účinnost.
@pok_ondrej TČ se topí 24 h denně a na nejmenší teplotu co dům potřebuje na udržení požadované teploty (ekviterm). Čerpadlo má potom ty nejlepší podmínky, Už i teplota pro ohřev TUV= 45+ st zhoršuje COP. Ty dva žebříky bych také zapojil do rozdělovače, budou ovšem topit jen na teplotu co jde do podlahy. Žebříky bych osadil i el. Tělesem, které se nechá řídit nějakým časovačem a termostatem, může se potom využít i v době kdy TČ neběží. U podlahového topení se nepoužívají žádné útlumy, PT má velkou setrvačnost a vypnutí a zapnutí podlahy se podle konstrukce projevuje dost opožděně.
@wpavel
To zní rozumně. Topné žebříky jsem plánoval jako nízkoteplotní. Ale když tak nad tím přemýšlím, že vlastně tepelná ztráta koupelny o ploše asi 6m2 bude velmi nízká a díky keramickým obkladům bude výkon podlahovky vyšší než v obytných místnostech, tak jestli má vůbec smysl se zabývat "sušáky"? Jestli nebudou schnout ručníky dobře i přirozenou cestou, když bude teplota v koupelnách kolem 24°C...
Co se týká samotné hmoty podlahovky, ať už betonové nebo anhydridové, tak právě s její akumulací jsem uvažoval následovně: V domě bude použito na podlahy 7m3 betonu, což odpovídá přibližně 15m3 akumulaci do vody(podle hustoty betonu). Zároveň průměrná denní ztráta objektu je v topné sezóně 40kW/24hod. A tuto energii vyrobí čerpadlo za asi 6 hodin. Proto jsem myslel, že bude efektivnější aby čerpadlo jelo přes den, kdy jsou teploty vyšší než v noci. Zároveň tuto energii uchovám v podlaze při rozdílu 2,5°C teploty betonu.
A to počítám s akumulací pouze betonu kolem trubek. Výpočtově by to mělo fungovat, protože v záloze je ještě akumulace samotného zdiva a stropu domu. Takže ve výsledku bude pokles za 24 hodin kolem 1°C. Což beru jako velmi mírný diskomfort.
Samozřejmě pokud udeří delší mrazy, tak čerpadlo bude v provozu déle. Ale dejme tomu že 3/4 topné sezóny by mohlo TČ fungovat ve velmi efektivním módu.
Jaký máte na to názor?
@pok_ondrej Žebříky bych dal jen elektrické. Já je občas zapínám i v přechodném období na sušení.
Vaše úvaha o akumulaci betonu je nesprávná. Objem 7m3 betonu je zhruba jako 3.5m3 vody. Akumulace do podlahy ve dne je v pořádku. Navíc je obvykle příjemnější nechat v noci čerpadlo vypnuté.
@zubr487
Díky za opravu. Jestli se mohu ještě zeptat, tak proč neplatí 7m3 betonu o hustotě asi 2200kg/m3 není obdoba cca 15m3 vody o hustotě 1000kg/m3?
Výkon čerpadla na ztrátu objektu 4kW(bez ohřevu TUV) byste doporučil 5 nebo 7kW? 🙂
@pok_ondrej to souvisí s tím, že voda je zázračná tekutina. Podívejte se na měrnou tepelnou kapacitu látek. Voda má sice menší hustotu, ale zhruba 4x vyšší měrnou kapacitu než beton. V případě LG bych použil čerpadlo 7 kW
@pok_ondrej Při dnešních zimách nejsou teplotní výkyvy nějak veliké. Při klasické zimě, jak bývala, klesala teplota na min. při rozednění kdy byste potřeboval už teplo. Jestli opravdu by měla být akumulace jako 15 m3 vody, tak rozdíl teplot podlahy 3 st. je asi 50 kWh. Max. povrchová teplota podlahy je asi 27st, takže byste se musel pohybovat v rozsahu teplot 24-27 st. Co to udělá s teplotou v domě si naprosto netroufám napsat, bude to určitě rozdílné podle stavby. Testovat to můžete, protože to nepotřebuje žádný tech. zásah jedná se jen o nastavení. Podle mě skončíte u celodenního topení s max. s malým poklesem v noci.
@zubr487
Máte recht 4200 ku 1020 J/kg.K a já to pořád počítal podle hustoty 😉
Pomohl byste mi ještě nasměrovat ke správnému výpočtu délky, průměru a rozteči podlahovky podle tepelné ztráty místnosti(např. 1kW), kde bude zdrojem tepelné čerpadlo - výstupní teplota 30-35°C?
@wpavel
Uznávám, že v mém případě to bude rozumně fungovat nejspíš jen v přechodném období. Aby to fungovalo většinu topné sezóny musel by být dům pasivní - tedy poloviční až třetinová spotřeba energie.
Jakou máte zkušenost s regulací podlahovky, co se Vám osvědčilo nejvíc? Jestli můžete poradit.
@wpavel
Za 15m3 vody se ještě jednou omlouvám.
Zároveň ale dodávám, že jsem vůbec nepočítal s akumulací zdiva nebo těžkého stropu. Dům je projektován na obyčejnou 24cm cihlu 1000 J/kg.K - žádná super izolační tvárnice.
Je spíš otázka kolik cm tloušťky zdiva je možná použít rozumně pro výpočet akumulace. Při použití plné tloušťky zdiva není akumulace malá...
Akumuluce bude do 140m2 obvodového zdiva o tloušťce 24 cm plus strop 25cm monolitický plus 115m2 betonové mazaniny o tloušťce 6cm.
@pok_ondrej Rozvaděč a seřídit průtoky pro jednotlivé okruhy, regulaci bude mít už TČ. Před mnoha lety jsem kupoval tady
https://www.hst-zichlinek.cz/animace-...
to byli ještě v Praze. Kdysi měli na stránkách i ten výpočet a docela rozumné ceny. Jak je to dnes nesleduju.
@wpavel
Díky za odkaz.
Pokud vím, že jedna místnost bude mít ztrátu 1200W při ploše 35m2 a jiná 700W/20m2 má smysl měnit rozteč pokládky hadice?
Nebo pokládat univerzální rozteč 15cm(i na chodbě a v koupelně) a pak upravovat průtoky? Případně dělat víc samostatných okruhů nebo třeba spojit pokoj s chodbou?
@pok_ondrej pokud jste to nedořešili s @wpavel, tak máte možnosti
1) udělat to odhadem. V koupelně , pod okny apod uděláte menší rozteče třeba 10cm. Naopak ložnice, chodba, WC apod rozteč zvětšíte třeba na 20cm. Větší plochy si rozdělíte na několik okruhů a naopak malé plochy (WC,chodba,koupelna) spojíte. Účelem tohoto rozdělení je, aby všechny okruhy měly srovnatelné délky a nebyly delší než cca 80m pro trubku 16x2. Na internetu snadno najdete kalkulačku pro výpočet délek pro zadanou plochu a kladení.
2) necháte si udělat projekt. Výsledek si ale zkontrolujete dle bodu 1) Viděl jsem tak zmršené projekty, že je lepší varianta 1)
3) použijete nějaký výpočtový program. Namátkově třeba TechCon.
@pok_ondrej Stejné délky neberte doslova. Jen skutečně není vhodné udělat třeba koupelnu 20m a obývák jeden okruh 120m. To jsem skutečně viděl od projektanta.
@zubr487
Rozumím, že by to mělo být přibližné. Přikládám skicu obou podlaží, kdybyste měl návrh jak vytvořit jednotlivé okruhy, nechám si poradit.
P.S. Uprostřed je schodiště a pod ním nevytápěná malá spíž.
@zubr487 taky zvazuju zda si nechat udělat za 8000 projekt na podlahovku nebo ne. Jeden podlahar řekl ze chce projekt a dalsi dva co jsem řešila nabídku řekli ze se tím neřídí ze to dělají dle svych zkušenosti a ze mají i nějaký program na vypocet, ten v těch projektech jsou často blbosti, což ale nezjistim zda je správně dokud ten projekt nenechám udělat 😂
@jajinka121 me topenář nechal udělat projekt zdarma, stačilo si vzít materiál od Uponuru..
A docela to sedi, byly tam delky větví a dokonce i jak mám nastavit prutoky. Zatim jsem s tim ani nemusel moc sam regulovat.
@pok_ondrej@jajinka121 řada firem, co prodávají podlahové topení nabízí i výpočet. Co jsem kdysi poptával, tak cena byla kolem 1-2tKč. Za 8tKč je to dost. Vpodstatě stačí dodržet dvě zásadní podmínky
1) nejčastěji se používají trubky 16x2 a pro ně se udává maximální délka smyčky 90 až 100m
2) snažit se dělat okruhy srovnatelných délek.
Hustota kladení se počítá podle požadovaného plošného výkonu. Neboli maximální ztráta místnosti/plocha. Buď výpočetním programem, nebo podle tabulek lze určit rozteč kladení. Namátkově jsem našel podobné tabulky zde:
https://www.eurosystemy.cz/katalog/po...@pok_ondrej
odhadem spodek bych udělal 3 okruhy pro obývák, 1 okruh koupelna a ze zpátečky namotat chodbu , 1 okruh pokoj. Celkem 5 okruhů dole
Nahoře dva okruhy pro menší pokoje, dva okruhy pro ložnici a jeden okruh pro koupelnu.Celkem opět 5 okruhů.