@ditava Není to o tom, co si myslíš, ale na jaký standard se chceš dostat. pasivní domy mají i více než 20cm izolace. Já v nízkoenergetickém dával 16-18 cm.
@davex můžu se zeptat, co znamená ten rozsah 16-18? Dávali jste v každé místnosti jinak? Kvůli čemu? Máme to také před sebou a teď jsme to začali řešit, tak mě to zajímá.
@ptjj Tam kde bude dlažba jsme dávali o 15mm méně. Základová deska není úplně rovná, tak v některých místnostech se podle nuly naměřilo 17 cm, někde 18 cm. Tak jsme to vhodně nakombinovali ať je všude dostatek betonu ;)
@ditava no a když zpochybňujete projektantovo návrh izolace do podlahy, budete pak také zpochybňovat izolaci střechy nebo obvodového zdiva?
tepelné úniky do podlahy bývají pokud vím nejmenší z celého domu. Proto moc nechápu těch 20cm a více, ale každého věc. To jako jestli mám uniky na obvodovém zdivu 2x tolik než u podlahy, tak budu dávat na zeď 40cm a více? no a pak si nezapomeňte prosklít půlku zdi HS portály nebo jak se tomu říká.
já jsem se vesměs držel tlouštěk od projektanta, jen jsem třeba zvolil materiál s lepší lambdou.
my jsme dávali geotextilii-fatrafol-geotextilii-2x6cm polystyren (tam kde je dlažba 6+5cm), záleží jak vysoké máte mít podlahy, to už teď musíte vědět ne? Tak podle toho zvolit výšku izolace.
@radim83 to mi přijde zvláštní, vy jste tedy přece taky zpochybnil projektantův návrh, když jste zvolil materiál s lepší lambdou....u nás to třeba bylo tak, že projektant k tomu přistupoval stylem "já tam něco dám a to už je pak na vás, co tam budete chtít a jak se dohodnete s tím, kdo vám bude dělat podlahy (elektriku, stropy apod.)"...blbý přístup, vím, asi jsme špatně vybrali, ale tak to prostě u nás bylo
@radim83 Co pisete je cista pravda. Davat do podlahy 20cm su vyhodene peniaze ne len za izolaciu ale budu vyssie aj steny a dalsie naklady s tymto krokom spojene. Mam spocitanu tepelnu ztratu so 100mm izolaciou a 200mm izolaciou a na celom dome (150m2) bol rozdiel len 200 W (tolko vyprodukuju 2ja nic nerobiaci ludia). Pod podlahou je trvalo okolo 10C, cize podla logiky by na obvodovych muroch (-12) mala byt potom 400-500mm izolacia co asi nebude to prave. Ale kazdy ma na to svoj nazor. Jeden soused staval "pasivny dom" stylom cim viac izolacie tym viac pasiv, ale o rekuperacii nechcel ani pocut vraj je to drahe (a na internete, tak poradili :D)
15 cm a na tom odporové kabely. myslím si, že (nemluvím teď o podlahovce) pokud bude v baráku 25 cm polystyrenu v podlaze, tak zem bude stejně studená jako např. u těch 15 cm. příjde mi, že teď se celá společnost oblbuje nějakou zateplovací mánií, která se popularizuje formou pasivních domů a jiných nesmyslů. nemám nic proti zateplování, ale všechno má svou rozumnou mez a v poslední době je měřítkem kvality domu pouze fakt, kolik člověk za rok protopí. nezlobte se nikdo na mě, ale jestli protopím 15 nebo 25 tisíc, nikoho, kdo má peníze na stavbu nového domu, nezruinuje. navíc jde i o nějaký komfort bydlení, což polystyrenová krabice nikdy mít nebude. bydlel jsem v domě ze 30. let, kde nebylo problém protopit plynem ve 4 místnostech 80 tisíc za rok. tohle je psycho a ne, jestli je dost 18 nebo 25 cm. pokud chcete skutečně ušetřit za topení, kupte si pořádnou izolaci střechy, ideálně nadkrokevní. je to palba, ale funguje skvěle.
@vimamima , @radim83 Mně přijde celá tato modrá střecha jako jak nejlevněji postavit dům, vše vyššího standardu je zbytečně drahé, zbytečně vyhozené peníze:)
My samozřejmě máme také svou pravdu :) Jednak jsme plánovali tolik už na začátku, druhak se pak ukázalo, že radon je vyšší a pokud chceme podlahové topení, musí být základy více odizolované. Ano, obvodové zdivo bude také silné Ytong lambda 45cm. Rekuperace ano.
Možná se ukáže, že je to předimenzované, možná se ukáže, že naopak budeme mít teplý domov bez tepelných ztrát a tepelných mostů a v tom případě by to za to stálo.
@luckavra to, že chce člověk ušetřit, je přirozené. budete to řešit i při koupi auta, nejenom u domu. druhá věc je, co jsou vyhozené peníze. to není o šetření. to je o nevědomosti a masáži firem, které prosperují na nezainteresovanosti většiny z nás, kteří sdílíme toto laické fórum. fakt, že je dnes marketing ukrytý za složitými výpočty tepelných ztrát domu, je nepopiratelný. lambdy a jiné veličiny jsou napsány na kdejaké krabici od izolantu nebo od cihly. všichni řeší jenom tepelnou ztrátu, ale kvalitu provedení celého domu (hlavně v detailech), což je podle mě polovina úspěchu, už nevidíme.
současné stavební technologie se příliš poddávají uvedeným trendům. podle mě je to špatná cesta, která nebude mít z dlouhodobého hlediska trvání. viz.syndrom nemocných budov.
@tomas80 můj muž byl ve stovkách RD s termokamerou a měřil ztráty a hledal řešení. Na základě toho stavíme dům jaky stavíme. Další věc je, ze jsou důležité věci a méně důležité. Kvalitu stavby beru jako důležitou, naopak ušetříme na vnitřku, který jde variabilne obmenit dle financí...
Souhlas s @radim83 Už samotná zemina se chová jako 10 cm polystyrenu a navíc k teplotě v podloží kolem 12°C. 15 cm je tedy ekonomické maximum, víc už šetří zanedbatelně. Zajímavý je i jev vykrádání tepelného toku mezi podlahou a zdmi. O co lépe zaizolujete podlahu, o to víc tepla odejde zdmi do základů. Neušetříte v podstatě nic (150W , rozdíl mezi 10 a 30 cm, 100 m2)
To dejte raději lepší izolaci střechy, obvodových zdí. Optimum pro podlahové vytápění vychází zeď = podlaha + 10 cm až po zeď = 2x podlaha.
Proč ale stavět hrad, když ekonomiku provozu mnohem snáz doženu jednoduchým tepelným čerpadlem. Proč řešit rekuperaci, když líp funguje podtlakové větrání. Proč řešit externí nasávání, když vnitřní nasávání je větrání absolutně zdarma. Oč teplejší vzduch kotel dostane, o to víc topí. O nic nepřijdete. Těch projektantských omylů je fakt hodně a možná to ani nejsou omyly, jen šikovně provedený marketing.
Na stavbě mám 10 cm v podlaze a 30 cm poroth + 10 cm polyst. obvodové zdi. Příště bych dal 20 zeď + 20 polystyren. 40 cm jako estetické maximum tloušťky zdi.
Dávám 20cm dle doporučení pro pasivní domy, někdo píše, že stačí 15cm jako přispěvatel nade mnou, nicméně nikdo se nedokáže pořádně shodnout, kolik je to optimum a těch pár centimetrů na víc zase nejsou žádné velké peníze.
Dával bych si pozor na nějaké fanatické experty co někoho tlačí do jeho představ, na tzb. dostali svoji čočku..
@rimmer Někdy to je ale opravdu zbytečné. Já právě nechal na domku počítat tepelné ztráty a rozdíl 15vs18cm fasádní polystyren mi udělal úsporu cca 250Kč na vytápění za rok. Návratnost tedy nulová. 18 ale stejně musím dát kvůli venkovním žaluziím :/
@ptjj no my to v podstatě měli také tak. K výkresům jsem dostal také tzv. Průvodní a souhrnně technickou zprávu, kde se uváděli návrhy materiálů. Dokonce i u zdiva tam stálo, že tloušťka bude taková a ať si investor vybere jestli Heluz nebo Porotherm. Já si také myslím, že je to jedno. Takže mě to až tak blbé nepřijde. Nicméně u izolací tam byly takové běžné typy, tak abych nemusel měnit konstrukce krovu nebo snižovat si stropy, tak jsem jen volil lepší lambdu. Do střechy jsem dal lepší vatu (0,033). Podlahu mám izolovanou v podhledu suterénu kam jsem dal 10cm PUR desek místo 16cm PS, zvýšil jsem si tím strop ve sklepech a garážích pod barákem a na obvodové zdivo momentálně dávám místo bílého polystyrenu šedý, který mě vyšel na celém baráku jen o pár jednotek tisíc více, než bílý. Asi máte pravdu v tom, že jsem také zpochybnil projektovou dokumentaci, ale je třeba si také uvědomit, že jestli projektant nakreslí něco a počítá se 14cm PS, tak ta stavba asi nebude směřovat k pasivu. Jaké je tedy zadání investora? Chce pasiv nebo ne? Ví to ten projektant nebo ne? Pak se tu někdo dočte, že má dát min. 20cm no a když k tomu nepřizpůsobí zbytek, tak se může stát, že bude mít třeba nízké stropy. Uvědomuje si to tazatelka, že navýšení izolace v podlahách souvisí i s dalším? Tahle možná jo, ale nevěřím, že každej, kdo má tyto pochybovačné dotazy. Navíc souhlasím s tím, co tu zaznělo, navyšování tloušťky od určité síly bude mít minimální efekt na úsporu energií. Materiálově to může stát víc, než co to přinese. Takže odsaď podsaď.
@radim83 Děkuji za vyčerpávající odpovědi,právě proto jsem se zde ptala,ono navýšení izolace je provázáno s dalšími věcmi a nejde si teď jen říct, že tam placnu 20cm misto 14 a hotovo.Navíc přínos dalších cm navíc by byl sporný, dům je v nízkoenergetickém standardu,ne pasiv.Neženeme se za kazdou cenu do úspor,které by byly zřejmě velmi nízké-jak už někdo zmiňoval výše.
Dosť smutné čítanie príspevkov.
Uvediem schému ako sa dopracovať k pravde a dodržanie tohto postupu by mal každý laik stavebník vyžadovať od projektanta:
a. Investor uvedie ako energeticky úsporný dom by chcel a projektant by ho mal korigovať o fakt, že v súlade s EU smernicou, musí byť každá budova kolaudovaná od roku 2020, t.j. aj rodinný dom v energetickej triede podľa primárnej energie (so započítaním zdroja energie-či na plyn, elektrinu, drevo.....) A1 ! inak sa dom neskolauduje. (Iste, jednotlivé štáty EU môžu mať malé odlišnosti.) Nezabúdajte, že ak nám Rusy vypnú plyn, tak štát sa musí postarať a budovanie nízkoenergetických budov je strategický zámer.
b. Súčasne s návrhom domu a jeho konštrukcií na teplovýmennom obale (rozhranie medzi vykurovaným a nevykurovaným resp. vonkajším priestorom), musí projektant riešiť aj energetický výpočet, ktorý je definovaný normou a zákonom o energetickej certifikácii budov. Sú to také excelovské tabuľky pre stavebnú časť, vykurovanie a pre prípravu teplej vody vzájomne previazené, ktoré keď sa raz vyplnia, potom už stačí iba meniť tepelnoizolačné parametre "U" jednotlivých plôch obalu, alebo spôsoby výroby energie a hneď je vidieť čo to urobí s koncovým výsledkom.
Následne projektant vie, ktorá časť plochy je slabá a kde treba pridať na izolácii či jej kvalite napr. pri oknách a podlahách ....., aby sa na konci dostal do A1. Rozhodujúca je samozrejme aj technológia výroby tepla. Ak sa napr. dá tepelné čerpadlo, nemusí byť obal budovy tak kvalitný ako keď sa kúri elektrinou.
K otázke autora témy:
14cm v podlahe je na dolnej hranici, ale záleží od toho či je to min. vata, EPS alebo XPS.
Pri väčších hrúbkach však nastáva problém stlačiteľnosti a tým vertikálny pohyb podlahy podľa jej zaťaženia, čo treba riešiť.
Obrazne povedané, ak je zdroj tepla tepelné čerpadlo, stačí v podlahe aj 10cm a A1 sa dosiahne.
Je však omylom si myslieť, že únik tepla do zeminy je malý. Je značný. Výpočtových 10°C teploty zeminy začína platiť v hĺbkach cca od 1,5m pod terénom. Inak je obvod podlahy do vzdialenosti cca 2m od obvodu budovy ochladzovaný priamo vonkajšou klímou a to pri menších domoch môže byť viacej ako polovica plochy podlahy.
Orientačne z realizovaných výpočtov môžem tvrdiť, že únik tepla podlahou na zemine pri prízemnom bungalove pri zateplení podlahy hr. 100mm EPS a stien porotherm 300 so 160mmEPS zateplením, je rovnaký ako stenami prípadne aj väčší!!!
Naopak. Velmi smutné je, že tento základní požadavek (vědět co počítá) od projektanta požadovat nemůžete. Projektant ho totiž v podstatě nezná. Stačí si přečíst odborný článek na (možná) informačním serveru https://stavba.tzb-info.cz/prostup-te... z hrůzou zjistíte, že pánům matematika opravdu nejde a fyzikální zákony jim také moc neříkají. Je zbytečné jim to vysvětlovat. Ředitelka tohoto portálu se dokonce při upozornění na tyto fatální nesmysly urazila.
Sestavit 2D model je v dnešní době jednoduché. Stačí na to dokonce obyčejný excel. Samozřejmě je správný a souhra teorie s realitou je perfektní. Popisuji na stránce http://kondenzace.kvalitne.cz/tepelne...
Můžete se tím prokousat a budu vděčný za jakoukoliv připomínku. Je to matematický model ověřený reálnými daty jak na prvorepublikové vile (ztráty obv. zdivem až 10x!! vyšší, než zeminou) tak na novostavbě, kde i při 10 cm v podlaze je právě podlaha nejlépe izolující částí. Smyslem veškerých prací bylo zjistit kam optimálně investovat. Přece jen se mi točí v ubytování slušné peníze a rady odborníků mají k fyzikálním souvislostem hodně daleko. Spíš jde bohužel o zájmy partikulární.
Vrcholem idiocie (omlouvám se za ten výraz) je zateplit a topit přímotopem. Aby se koza nažrala, šoupneme tam krb.
K Vašemu příkladu 10 cm v podlaze má stejné roční ztráty, jako 22 cm polystyrenu v obvodové zdi. Něco odečteme na zdivo a jsme na těch vašich 0,16m EPS. Konkrétně 3 W/m2 jako průměr topné sezony. Když si ještě uvědomíte, že okno na jih naopak dodává během topné sezóny průměrně 75W/m2 je jasné, jak má vypadat dům s minimálními náklady. Není to hrad, ale naopak prosluněný dům s levným tepelným čerpadlem současně zajišťující i teplou vodu, větrání a chlazení. Dům si nestavíte podle nějakých škatulek (A1, papír snese všechno) ale především pro sebe. Tak se snažte, aby jeho provoz byl reálně co nejlevnější. Jsou to vaše peníze.