Zdravím, chci se zeptat, novostavba je z 30 cm cihel heluz. Už si nepamatuju, co je to přesně za typ. Stojí u lesa na jihu Moravy. Tak a mám tyto dotazy:
1) vidím občas vyzobané izolace od ptáků...vzhledem k umístění domu...bude lepší polystyren nebo vata?
2) pokud bych volil vatu, lze ji nechat na fasádě nějakou dobu, než natáhnu perlinku? déšť apod. vyschne? U polystyrenu jsem uvažoval o 14 cm a 10 cm sokl. Byť i to se mi zdá hodně...poslední tři zimy nestály ani za řeč. U vaty by to mohlo být méně hádám.
3) Čím jste zakládali.....všude se píše, že plechové zakládací lišty vedou teplo...OK, ale kolik toho tím ztratím? Ty plastové systémy jsou zatraceně drahé. Napadlo mě použít z těch plastových systémů jen zakládací profil (např. likov má tu základní lištu tuším 50mm, to by na podržení polystyrenu stačilo a hranu fasády vyřešit už jen okenním profilem s tkaninou. Pak bych se dostal na cenu hliníkové lišty.
4) jak jste řešili světla a vůbec kabely z fasády? Používali jste ty drahé plastové systémy s polystyrenem? Elektřikář mi tvrdí, že to je naprosto zbytečné. Že do poslytyrenu udělá ďůlek a klasickou krabičku vloží a zapění a drží to v pohodě.
To je tak asi na začátek vše....
A.
@arnyzn
add 1) to je jedno, v obou případech hrozí stejná pravděpodobnost.
add 2) v obou případech by jste měl co nejdříve natáhnout perlinku a v případě EPS je to méně problematické. Dojde jen k degradaci povrchové vrstvy. Tepelná vodivost bílého EPS je shodná jako minerálu. Lépe je na tom šedý EPS, ale zase je s ním více práce a nesmíte ho nechat nezakrytý. Síla izolace je na Vášem rozhodnutí, 14cm stačí. Jaký máte důvod nedat třeba 20cm ? Z hlediska ceny je rozdíl nepodstatný.
add 3) zakládací lištu plastovou, na rohy plastové rohy s perlinkou, kolem oken ukončovací lišty a kotvení pomocí zapuštěné montáže s hmoždinkami s plastovými trny.
add 4) já jsem v místech umístění světel vydlabal čtvercové zapuštění a do něj jsem vlepil kus prkna (cca 12x30cm). Krabičky na vypínače stačí jen ten důlek, ale na zásuvky jsem použil krabice do zateplení. Zde je podstatně vyšší namáhání tlakem a to bych jen do EPS nedával.
K bodu 3: zakládácí lištu dle mého názoru klidně můžete vynechat. Nejprve vyřešte sokl, kde horní 10cm hrana později poslouží jako zakládací lišta, resp. se o to zateplení fasády opře a obě izolace, jak soklová, tak obvodu, se tím hezky spojí bez přerušení.
K bodu 4: u zásuvek a světel jsem použil jen hmoždinky do EPS a drží to už pár let, zkuste třeba https://eshop.zofi.cz/fischer-kotvici.... Vypínače mám tak, jak uváděl váš elektrikář. To "drahé" kotvení pro pasivy atd. bych použil jen u pergoly atd.
@arnyzn zacnu odzadu... ano ty systemy na elektrinu s polystyrenem mame.... mam doma dva elektrikare a jednoho revizaka a vsichni tri se na tom jednohlasne shodli. Jinak co se tyce zalozeni, mame plastovou zakladaci listu, a pak jak zaznelo vyse, plastove rozky s perlinkou, ukoncovani listy kolem oken a kotveni plastovyma zapustnyma hmozdinkama, zadelane zatkama z polyse.
Já ti teda ze zkušenosti můžu říct jen ten 4. bod. Sehnal jsem ty plastové systémy na bazaru a dal je všude. Nemusíš se bát vytrhnout kabel ze zásuvky, drží to perfektně. Nicméně, borci, kteří mi dělali fasádu říkali, že to prakticky nepoužívají, dávají krabičky do pěny a taky s tím nemají problémy. Já bych ale těch pár stovek investoval.
já ty tubusy taky dával. Je pravda, že na vypínače je to asi zbytečné, i když i tam jsem je dal. Když už ne na vypínače, tak bych vyřízl kostku z něčeho pevnějšího, než fasádní PS, třeba min. XPS a dával to na to. Co se ale zásuvek a světel týče, u světel záleží jaké budou, některé mohou být poměrně těžké a od známého mám informaci, že mu nějaké začali po pár letech lehce padat, když je měl jen do fasádního polystyrenu na hmoždinky do polystyrenu.
Podle mě se minimálně u zásuvek ta investice vyplatí. Pochybuji, že jich bude potřeba mnoho.
@arnyzn Já jen k bodu 3. Zakládací lištu jsou použil tu od Likovu plastovou a použil jsem ji pouze z důvodu ochrany před škůdci. Pokud se hlodavec dostane do soklu, tak ta lišta zabrání tomu, aby se dostal výše do fasády.
Pokud byste využil pouze ten základní 5 cm typ a k tomu klasickou okapničku, tak byste dle mě přišel o tu výhodu ochrany, protože by se tam myši nahoru mohly prokousat. To můžete tu lištu rovnou vynechat a založit na soklu.
@zubr487 ty krabice na zásuvky taky budeme dávat. ale řeším i to jak vyřešit tepelný most s kohoutkem na vodu na fasádě. Taky nějakou speciální variantou třeba krychle z purenitu? děkuji moc
@jajinka121 tady trochu nerozumím, co potřebujete. Tepelný most tvoří samotná voda a trubka, pokud je kovová. Můžete použít plastovou trubku (PPR) a tím výrazně omezit tepelný most. Problém je spíše jak řešit zamrznutí venkovního ventilu. Na to se prodávají buď ventily, které sice zamrznou, ale mráz je nezničí. Nebo jsou ventily, kde se po uzavření vypustí voda z přívodní trubky a ventilu. V každém případě by jste měli mít v interiéru uzavírací ventil s vypouštěcím ventilem aby šlo v zimě vypustit přívodní potrubí k venkovnímu ventilu.
V každém případě i s kovovou trubkou se jedná o minimální tepelný most, který nevadí, pokud trubku v interiéru tepelně zaizolujete. Nevím kam chcete ten purenit dávat. Nějak mě nenapadá varianta, kde by mohl pomoci.
@zubr487 děkuji moc, bude kemper nezamrzny ventil. Myslela jsem jeho upevnění na fasádu. Někde jsem viděla dřevěný spolek myslim ze na nej to pridelali.
@petr13 přesně tak. To jsem nedávno řešil já. UKčka co dělali zateplení tak se na zakládací profil vyprdli, páč by se jim do kamenného soklu blbě přidělával(asi) a já na to přišel až když mi nad hlavou ve stropě začali řádit myši 😠 Vlezli totiž kolem volněji obezděného stropáku až do stropu
@jajinka121 jak jsem psal. Já to dělám tak, že dávám pod perlinku kus dřevěného prkna. To sice neizoluje jako purenit, ale zato je pevnější. V místech, kde jsem počítal s upevněním něčeho jsem vydlabal do EPS prohloubení na tloušťku prkna. Pak jsem do prohloubení vlepil vhodný ořezek a nakonec se to přetáhlo perlinkou. Pro jistotu jsem zde dával dvojitou vrstvu perlinky.
@davex tak je z toho docela slušná masáž od nejznámějších dodavatelů cihel a zateplení, tak se není čemu divit.
Spíše bych řešil správně systémové řešení a to aby mi nikde nepraská fasádní omítka a nezatíkala voda.
Díky za postřehy.
No k té zakládací liště....on je to docela výrazný cenový rozdíl. Hliníková je za pár korun...ale ten systém od likovu je 4x, 5x tolik a teď je otázka....pominu-li teda myši apod. havěť, jestli onen liniový tepelný most je tak zásadní problém a co to teda způsobuje za hrůzy. Dyť je to ani ne milimetrový plech. Nevím no.
Otázka těch krabiček, co se montují pod zásuvky apod. Ono to teda pár stovek nestojí. 7 světel, 2 zásuvky....Asi pod zásuvky bych to dal. Ale světla nejspíš budu mít v podhledu.
Vodu mám udělanou tak, že to mám ukotvené do špalku, ale ten je ukotvený přímo docihly....takže stejně kus plasové trubky trčí ven a pochybuju, že se to alespoň minimálně nebude hýbat. Toto nevím, jak vyřešit líp. Asi dám pokud možno kolem natěsno extruďák. JInak mám na druhé straně samozřejmě kulový ventil s odtokem. To se jinak vyřešit nedá. Jinak by to mráz roztrhal.
Pokud bych zůstal u polystyrenu, chtěl bych lepit lepidlem respektive na pěnu. Budu to dělat sám a míchat lepidlo apod. to bych dělala třikrát tak dlouho. Pokud jste pracovali s pěnou, jakou jste použili? Zkusím možná objednat tři čtyři flašky od různých firem a vyzkoušet je. Jde mi hlavně o to, aby to příliš nevytlačovalo desky od zdi. Aby ta pěna byla skutečně nízkopexpanzní. Moje naivní představa je, nastříkat housenku, chvíli počkat..plesknout to na zeď, dát další desku tu původní srovnat a už se k ní nevracet. Ale nevím nevím.... 🙂
@arnyzn tak jestli budou nakonec jen dvě zásuvky, tak je to prostě otázka pár stovek.
Já nějaké PIR desky lepil na svislou zeď pěnou Soudal Etics Bond a za mě teda pěna zklamala. Nemyslím, že jiná by byla lepší. Je ale možné, že to na PIR úplně vhodné není, nevím. Pěna mi přijde ve výsledku dražší, protože aby ty desky držely dle mých představ, tak jsem tý pěny musel dávat trochu víc, než jsem si původně myslel. Dělal jsem to prvně, tak jsem možná dělal něco špatně, nevím. Pěnu používám převážně už jen na výplně, když je potřeba a to mám Ceresit Whiteteq.
Na barák jsem dával polystyren, kterej jsem lepil lepidlem a spokojenost maximální. Jo, když je na to jeden člověk, tak to nemusí být až takový fofr, ale ve dvou to šlo už, řekl bych, dobře.
@arnyzn Klidně tam dejte hliníkovou lištu. Zase tak zásadní tepelný most to není. V každém případě bych to bez lišty nedělal.
Já nemám rád zalévání pidi hadicí s miniaturním plastovým rozprašovačem. Proto mám vytažený 1" normální kulový kohout + v interiéru uzavírací kohout s vypouštěcím ventilem. Za posledních 30 let sice párkrát mírně zamrzl, ale i tak vydržel cca 20 let.
Lepil jsem pěnou. Je sice mírně dražší, ale zato se s ní perfektně pracuje. Je samozřejmě nutné používat pistolovou pěnu a na to je dobrá pistole s teflonovým povlakem V pistoli vždy musí být nějaká kartuž, proto je vhodné mít vždy min jednu do zásoby. Výhoda je především při práci v jednom po chvilkám po práci. Přestane Vás to bavit, tak odložíte pistoli a hotovo, není nutné nic uklízet a mýt. Používal jsem různé pěny a zase tak velký rozdíl v tom není. Dělal jsem to tak, že jsem nastříkal rámeček kolem a pak cikcak po ploše. Obvykle jsem si jich přepravil víc a pak jsem je postupně připlácával na zeď. Já jsem ještě navíc pro jistotu udělal před připlácnutím housenku na hranu mezi zdí a poslední přilepenou kostkou. Důvodem je primárně zamezení proudění vzduchu a taky trochu pojistka pevnosti. Po připlácnutí jsem po chvilce kontroloval dlouhou latí rovinnost s případnou korekcí. Pokud je stěna rovná a není nutné korigovat nepřesnosti, můžete rovnou kotvit. Pak se deska nehne.
@arnyzn Ten rozdíl u zakládacích lišt není tak velký. K té hliníkové také totiž musíte nejlépe použít okapnicovou lištu s tkaninou, aby to nepraskalo, koukl jsem ted ještě na jeden nejmenovaný eshop, a tam to vyhází následovně, při 14 cm EPS:
a) hliník
LO-Al | HLINÍKOVÁ ZAKLÁDACÍ LIŠTA S OKAPNICÍ - LO 143/1mm | Délka 2 m - 78 kč / m
LE-V | NAPOJOVACÍ OKAPNICOVÁ LIŠTA S TKANINOU - LE-V 10 mm | 2,5 m - 36,8 / m
Celkem za metr tedy cca 115 kč / m
b) plastová
LIKOV LW-Z20 | MONTÁŽNÍ LIŠTA PRO ZAKLÁDACÍ SADU ETICS - LZ20-100 šířka 100 mm | 2 m - 94 kč / m
LIKOV LW66-2 | PŘECHODOVÁ LIŠTA S NEPŘIZNANOU OKAPNICÍ - Délka 2 m - 105 kč / m
Celkem cca 200 kč / m
Já používal na lepení jednu z těch dražších pěn - ceresit ct 84 express, ale stejně i když je vedená jako nízkoexpansní, tak vždy o ten milimetr nebo dva prostě vyjede, pokud si to nepohlídáte a nevrátíte se zpět za pár minut k dotlačení...nevím jak jsou na tom ostatní pěny.
Na šalování základovky z perimetru jsem použil Tytan STYRO 753 a tam se mi osvědčil. Takže jsem ho nakoupil i na fasádu a fasádníci z toho zprvu nebyli vůbec nadšený. Museli se často desky doklepávat a dorovnát, takže na založení další stěny použili lepidlo. Nicméně už si zvykli a tvrdí, že polyš drží líp než lepidlo.
Založené máme na prkně.
KOPOSácke krabice jsem dal pod vypínače i zásuvky a pro světlo nad dveřmi. Kabely pros větla na terasu mi jen trčí z fasády, světla budou pak na trámech. Krabice pro utp, coby přípravu pro kamery, lepím přímo do polyše.
Ještě se chci zeptat na ten sokl....kombinoval někdo ten levnější perimetr a na to třeba vrstvu xps? Já se v zásadě větší tloušťce polystyrenu nebráním, ale ten sokl by měl mít odskok jaký? Aby to vizuálně vypadalo pěkně. Já počítám tak 4-5 cm, což při 140mm bude na sokl dělat 100mm. Při 160mm už 120 atd. Víme jak je to drahé. Tak mě napadlo, zda by nešlo nalepit nejdříve ten levnější perimetr a na to třeba 4cm xps....ale ten perimetr není úplně to samé. Je samozřejmě více nasákavý, ale pokud by na něm byl xps....Dělal to někdo takto?
Ještě jedna věc, nevím jestli jsem to psal, ale mám okna osazená zároveň se zdí a tudíž větší tloušťka polystyrenu by znamenala větší hloubku špalet. Pozemek je u lesa a celkovvě tmavý.
@arnyzn Podle mě perimetr je dostačující a používá se standardně. Také jsem ho použil. Nasákavý je minimálně. Pokud se rozřízne, tak v tom řezu je více nasákavý, ale je to jen v tom řezu, takže nic hrozného.
Jinak i klasický EPS má nasákavost jen kolem 4 %.
@arnyzn Teď řeším to stejné ... EPS nasákavost při úplném ponoření 5 %, perimetr 3 %, XPS 0 % .... nasákavost je hmotnost nasáknuté vody ku hmotnosti polystyrenu v % .... EPS má nižší objemovou hmotnost, než perimetr ... takže v podstatě nasaje stejné množství EPS jako perimetr .... je třeba porovnat konkrétní typ EPS a perimetr a jejich objemové hmotnosti, nasákavost atd., takže já volil mezi XPS a EPS, pod terénem mám XPS, nad terén jedu EPS.
Toto si budu muset rozhodnout, ale nakonec asi dám jen xps.
Ještě se chci zeptat na lišty....ty lišty s okapnicí...jsou buď s nepřiznanou nebo s přiznanou okapnicí. Jaké jste použili vy? Ta přiznaná okapnice je viditelná....nepřiznaná se natahuje celá i barva je vlastně až na její hranu. Nevím, jestli použití nevychází z nějakého doporučení.
Ještě se chci zeptat, jaké lepidlo jste použili na natahování a jaké na lepení. Nahoru, jelikož to bude chvíli bez finálního povrchu, plánuju použít něco lepšího.
Ty zatloukací hmoždinky....jak dlouhé jste použili pro zakládací lištu...pokud se jedná o duté cihly. Abych to zase nemusel vrtat příliš hluboko. Ty PVC lišty asi nebudou tak těžké, jak ty plechové. Tak si říkám, že nějakých 60 mm by mohly stačit....