Zkušenosti - 50ka cihla bez zateplení

Zobraz úvodní příspěvek
Dobrý den, pokud bydlíte v domě z 50ky cihly bez zateplení, jste spokojeni, nebo jste dodatečně zateplovali?
Odpovědět
@mrquestion to není úplně pravda. Normální omítky nejsou moc vhodné, protože nejsou pružné a při sedání zdiva vznikají trhliny. Vůbec zde nejde o váhu. Proto výrobce doporučuje lehčené omítky. Dříve se z tohoto důvodu používali čistě vápenné omítky. Pokud si chtěl stavebník omítku "vylepšit" cementem, tak si tím pohoršil. Dneska Vám ale nikdo neudělá vápennou omítku. Z hlediska tepelné izolace je samozřejmě tepelněizolační omítka hrozně drahá izolace a opravdu se to nevyplatí. Na stránkách výrobce (Porotherm) máte několik doporučených omítkových systémů a tak bych se řídil tím a ne si vymýšlet nějaké vlastní kombinace.
Odpovědět
My těch 5cm EPS máme na 44cm cihle, taky se zateplovat nemělo sice původně, ale to by byly TZ velmi velké, hlavně kolem oken a traverzy nad dveřma by promrzly hned nebo kolem dveří futra apod... To je hned ledové Žádné problémy to netvoří, nikde žádné plísně ani to, co tu někdo říká.
Odpovědět
@vladimir_sacha Pane, vůbec nechápete o co jde a srovnáváte nesrovnatelné. Problém s kondenzací ve zdivu, pokud se použije tenký EPS je jen v případě pokud se zatepluje kvalitní zdivo s velkým tepelným odporem. Vy se toho s plnými cihlami opravdu nemusíte bát.
Odpovědět
@zubr487 My máme sice místy plnou cihlu, ale v kombinaci s 44cm Wienerbergerem a Heluzem, hodně záleželo co zrovna bylo a jak to pasovalo. A problémy s vlhkem ve zdivu s přidanou vrstvou 5cm EPS nemáme
Odpovědět
@vladimir_sacha Info od projektanta je, že pokud někdo dá na padesátku cihlu 5 cm polystyrenu, za 10 let má ten barák úplně mokrej..
Odpovědět
@zubr487 Uvažuju správně, že když mám v PENB vypočtenou hodnotu vnějších stěn na 0,156 a jedu na dotaci B0, nic jinýho stejně nezbyde, než udělat tepelně izolační fasádu? https://www.heluz.cz/files/HELUZ-FAMI...
Odpovědět
@zubr487
Odpovědět
@mrquestion Zdivo s tepelněizolační omítkou má podle nich U=0.15W/m2K. Takže to o prsa vyhoví. Platí to ale pod podmínkou hodnota součinitele prostupu tepla v suchém stavu; „včetně omítek znamená“: vnější tepelněizolační jádrová omítka tl. 40 mm λ ≤ 0,10 W/m.K, vnitřní jádrová omítka tl. 10 mm λ ≤ 0,88 W/m.K To je jak jsem psal, že je to trochu podvod. V podstatě musíte zateplit. Jenže za 4 cm jejich omítky včetně realizace dáte částku podstatně převyšující částku za zatepelní pomocí EPS+tenkovrstvá omítka. Já ty částky konkrétně neznám, nerealizoval jsem to, ale několikrát se to zde řešilo. Na druhou stranu papír snese všechno, takže klidně si tam napište ty 4cm systémové omítky. Nikdo Vám nebude vrtat do omítky. Z hlediska výsledných ztrát bude rozdíl nepatrný.
Odpovědět
Jedna cenova nabidka strojne, ceny 2021: Klasická komplet skladba fasády je: jádrová omítka + lepidlo s perlinkou + penetrace a silikonová omítka. Prvně tedy uvádím ceny za jádrovou vnější omítku, nejčastější jsou dvě varianty - první je materiál Maxit ip18E - lehčená vápenocementová omítka, druhý nejpoptávanější materiál je Maxit 190SFL - vápenocementová omítka s vlákny (má termoizolační charakter). Tloušťka omítky na fasádu 20 mm (klasika). Pokud byste požadoval větší vrstvu (30 mm), tak mohu také nacenit. Cenově tento rok: - materiál Maxit ip18E 290 Kč/m2 bez DPH, nebo tedy - materiál Maxit 190SFL 365 Kč/m2 bez DPH. Cena je v obou případech vč. práce, materiálu, zabudování a dodávky rohových lišt a okenních apu lišt, zakrývání otvorů fólií, veškeré dopravy. Na vrstvu jádrové omítky pak přijde lepidlo+perlinka. Cena za lepidlo+perlinku včetně práce a materiálu je letos 250 Kč/m2 bez DPH. Na tuto vrstvu pak přijde poslední vrstva a to penetrace + silikonová omítka. Tam už záleží na konkrétním výběru barvy a zrnitosti omítky (1.5 mm nebo 2 mm). Čím více probarvený odstín, tím dražší. Čím vyšší zrnitost, tím vyšší spotřeba-vyšší cena. Vy uvádíte požadovanou barvu bílou, ta je nejlevnější. Naše dodávaná penetrace je “Maxit Prim 1050”, přičemž cena s materiálem a prací je letos 65 Kč/m2 bez DPH (při neprobarvené penetraci). Silikonová omítka má název “Maxit Silco” - při bílé barvě a zrnitosti 1.5 mm je letos cena 290 Kč/m2 bez DPH včetně materiálu a práce. Při zrnitosti 2 mm je cena vyšší.
Odpovědět
@mrquestion to zase nevypadá tak hrozně. V každém případě bych si vybrat Maxit 190SFL z důvodu minimalizace vzniku trhlin.
Odpovědět
@mrquestion Předpokládám, že máte bungalov. Dosáhnou pasivu u bungalovu je složitější, tj. chce to více izolace než u patrového domu. Když jsem se díval na nějaké řešení u bungalovů, tak některé měly ve stropě 500 mm izolace. Hodně taky záleží na orientaci oken - velké prosklení na jih, malá okna sever....do bilance na vytápění se počítají zisky z oslunění.
Odpovědět
Borci, aktuální info z Heluz: Family 50 broušená, jednoznačně nezateplovat, zbytečný. Pokud jde o milimetrový mezírky mezi zdivem, neřešit, stavba je difuzně otevřená. Dům je možné obejít a mezírky dopěnit, nebo použít tepelně izolační maltu, kdyby z toho někdo měl nervy. Pokud z toho stavíte třeba v Praze, řekl by mi že tepelně izolační vnější omítka je zbytečnost. Pokud třeba na Vysočině, dát jí tam ač už ty zimy nejsou co bejvaly. A když jedete na dotaci, je to jasný a dát tepelně izolační.
Odpovědět
Článek se načítá
@mrquestion Na dalším nezateplování 50 cihly je tady asi všeobecná shoda ... aby to mělo smysl a aby se hlavně nezaložilo na problémy do budoucna, bylo by potřeba dozateplit min těmii zmiňovanýmí 12 cm EPS (případně o něco užším, ale dražším šedým). Pak byste měl už obvodové stěny silné jak někde na hradě, možná by se muselo znovu řešit/měnit usazení oken a i tak je otázka , jak by to vypadalo. To že Vám v Heluzu obecně tvrdí že dozateplovatt je nesmysl (a pokud tak jejich plněnými cihlami) , je logické. Z autosalonu BMW vás také nebudou posílat do vedlejšího salonu Tesly, s tvrzením, že to elektro je lepší než benzín 🙂 K tomu, zda mezery ve zdivu, které při jednovrstvém zdění více či méně vznikají, jsou vlastně v poho - no, asi by se k tomu měl vyjádřit nějaký opravdu NEZÁVISLÝ odborník. Selským rozumem to v poho není , když už nic jiného, tak to musí mít vliv na výsledné TZ domu ...
Odpovědět
@mp77 pokud pry jde opravdu jen o milimetrove mezery mezi cihlamy a ne o centimetrove argumentoval tou difuzne otevrenou stavbou. Ze v pero-drazka jsou ty mezirky taky, jen nejsou videt.
Odpovědět
*cihlami..
Odpovědět
Zdravím. Nastěhovali jsme se do bungalovu z 50 HF (na lepiadlo a samo bez zateplení) letos v lednu. Ted jsem po přečtení téhle diskuze propočítal spotřebu a bude to za rok cca 11MW. Na elektriku všechno, včetně topení odporovým drátem. Bungalov 120m2 obytné plochy + 40m2 garáž a sklad. Teď v prosinci jsem odpoledne tak 3x týdně zatopil v krbu. Jinak HF 50 jako materiál je opravdu hodně nepřesná cihla. Kromě přesně zabroušené výšky jsou všechny ostatní rozměty děs. I 1cm rozdíl na délku, pravej úhel je taky sprostý slovo, prostě cihla. Každá druhá byla prasklá. Takže si to chce se zděním vyhrát 🙂. Řešíte tady problém s "viditelností" skrz zdivo. Nikdy nebyly cihly tak zkoseny, že by skrz zámky bylo vidět na druhou stranu zdi. Ale i tak jsem při zdění dal PUR pěnu mezi cihly (za první a před poslední zámek). Takže mám i tenhle problém vyřešen. Příště bych místo Heluzu vzal Porotherm. Ale žádní příště už nebude 🙂.
Odpovědět
@xkarlos diky za prispevek. Presne tak, zadne priste uz nebude 🙂)
Odpovědět
@zubr487 Vy byste uměl spočítat jakou hodnotu W/m2K by obálka domu měla, kdyby se místo 4 cm tepelně izolační omítky dala nějaká lehčená obyč? Hraje pro výpočet roli i to, že uvnitř je sádrová omítka pro celkový výpočet? Přemýšlím i nad tím, jestli nebude levnějši dát na tu padesátku 2cm vaty místo 4cm tepelně izolační omítky a nedostanu za to lepši vlastnosti? Když by vlastně u vaty a padesátky cihly problém s kondenzací nebyl.
Odpovědět
@mrquestion nejak nechápu jaky smysl by mělo dávat na 50ku cihlu 2cm vatu? To už rovnou muzete dat 30 cm plus napr 15 vaty a pracnost bude stejna ale izolace lepsi a celkově o dost levnější
Odpovědět
@petr13 ...on uz má takto postaveno 😞
Odpovědět
@petr13 jn, pozde. Dal jsem na projektanta, cekal jsem ze mi dobre poradi…
Odpovědět
@mrquestion Na vnitřní omítce prakticky nezáleží. Podle síly zateplení vychází parametry Bez zateplení s obyčejnou omítkou 0.17 W/m2K 2 cm minerál 0.15 W/m2K 5 cm minerál 0.13 W/m2K Osobně, pokud bych se rozhodl pro dodatečné zatepelní tak bych použil min 5cm a samozřejmě s doporučenou omítkou.
Odpovědět
@zubr487 diky a v pripade te co je psana na heluz, je to tech 0,14? https://www.heluz.cz/files/HELUZ-FAMI... Jinak, tyhle ty setinkove rozdily je to nejak zasadni? Nebo je 0,17 uplne v pohode, kdyz bychom neresili zadne dotace.
Odpovědět
@mrquestion pokud Vás to zajímá, tak si to můžete snadno spočítat sám např. kalkulačkou zde: https://stavba.tzb-info.cz/tabulky-a-... Heluz si trochu vylepšuje parametry a někde vyloženě lže. Cihla HF50cm + 4cm perlitová omítka s parametry podle stránek Heluz vychází U=0.15W/m2K. Jak moc velký vliv na výsledné TZ si taky můžete spočítat sám. Podle lokace domu se určí výpočtová venkovní teplota. Pro teplejší oblasti se počítá -12st. Pro interní teplotu 20st je rozdíl 32st. Spočítejte si nebo se podívejte do PENB, jakou máte plochu zdiva. Např. pro 100m2 pak vychází ztráta zdivem U = 0.17 TZ = 0.17 * 100 * 32 = 544 W U = 0.13 TZ = 0.13 * 100 * 32 = 416 W Jak vidíte, tak rozdíl je v pohodě nebýt dotace.
Odpovědět
@zubr487 Teď jsem mluvil ještě s firmou co mi vyřizuje zelenou úsporám a říkal, že ta omítka už na dotaci nemá vliv, že tam může být jakákoliv, nikdo za omítku fakturu požadovat nebude. Nebo prý se to nikdy nestalo. Pokud je to takhle, asi je tedy rozumný dát obyč lehčenou. Díky za kalkulačku, zkusím to.
Odpovědět
Tak jsem si pročetl debatu a nedá mi to. V případě některých odpovědí si připadám jako bych se vrátil do 90. let. ETICS rozhodně neudělá nic s tím, zda doma máte vlhko nebo ne 🙂 Při pohlídání rosného bodu si můžete zateplit klidně EPS a nebo i vatou. Je to jedno. Pokud někde prosvítají kotvy, tak jste si vybrali špatnou firmu, která zateplovat neumí a nebo to dělá jak se to dělalo před 20 lety. Zdivo z termobloků bez zateplení trpí o něco víc než zdivo s dobře udělaným zateplením. To je spíše teoretická rovina. Zateplení speciální omítkou má význam leda v případě, že stavíte stavíte z 50 cihel a je třeba přerušit tepelné mosty. Tepelné mosty nejsou žádný akademický výmysl. Problém vznikl se tím, že se začaly používat stavební materiály s vysokým tepelným odporem a bodové tepelné mosty mohou nadělat třeba po 20 letech problémy. To jsou cihly jako například Family nebo T Profi. Ale spíš je to aktuální na detailech okolo oken a dveří a dalších prostupů. Osobní zkušenost - stěhuji se ze starého zděného bytového domu z asi 50. let. Komplet zateplen 15 cm EPS. No a nezměnilo se vůbec nic. Vlhkost stejná a větrá se stejně. Stěny nijak nedýchají, jsou to jen reklamní kecy výrobců cihel a pórobetonu, protože jim mizí kšefty u drahých 50 cm bloků. Jistá německá firma nabízela v Německu cihlu s perlitem o tloušťce 55 cm... Jediné co zdivem prochází je malé množství páry, které může udělat problém v případě nedodržení rosného bodu u zateplení. Jinak tahle debata patří na jiném fórum, kde jsou skutečně odborníci a ti vás nasměřují. Mám hotový projekt na stavbu. Projektant se ani neptal a udělal jen takový nástřel na 30 + 20 (EPS) a nakonec jsme to změnili na 25 + 25 cm. Ve vesnici staví developer domky a dvojdomky. Je to nová čtvrť a cihly jsou 30, EPS mezi asi 20 cm. Na tu vzdálenost neumím odhadnout. Na zkušenosti ale nedávejte. Na selský rozum rozhodně ne. Nikdo tu nebydlel ve stovkách domků dlouhé roky. Ale různé studie tohle dělají dlouhé roky a z nich vypadne celkem jednoznačná odpověď. A důležitý fakt - záleží na pozemku, tvaru domu, podlažnosti a orientaci. To udělá hodně. Ale projektant má program, který to dokáže vypočítat a vyplivnout zcela jasné čísla bez pocitů a babských rad. Takže základ je dobrý projektant a pokud by se Vám něco nezdálo, tak bych se poptal na tzb-info. Kdybych dneska mermomocí chtěl jít do jednovrstvého zdiva, tak asi jedinou volbou by byla Family 50. Nevím kolik z toho stojí metr2, ale když jsem si to před lety počítal, tak byla dražší než zateplení. Výhodou takových supercihel je i fakt, že nepotřebujete předsazenou montáž. Ta leze dost do peněz a musí se umět udělat.
Odpovědět
@pavelpk A co říkáš na Porotherm 45cm bez zateplení? Vidím, že přehled máš... 🙂
Odpovědět
@pavelpk mám pocit, že jste si nepřečetl o zde jde. Tazatel má postaveno z 50cm cihly. Jednak nedůvěřuje kvalitě provedení zdiva a protože jede na dotaci, tak musí splnit minimální U a to samotná cihla neplní. Proto váhá, zda nepoužít zateplení. Zde je samozřejmě problém, že nemůže použít tenké zateplení pomocí EPS. Dále je otázka, jak je to z kontrolami při dotacích. Mezi to se namíchaly příspěvky navrhující sendvičové zdivo, ale o to zde vůbec nešlo. @veraplb dofám, že nechcete cihlu bez zateplení, protože dům "dýchá". Jinak je to jen na Vás z čeho budete stavět. Každý materiál má své výhody ale také navýhody a také různé ceny. Záleží na tom, co preferujete
Odpovědět
@pavelpk pane nezlobte se ale začínáte svůj příspěvek jako byste snědl všechnu chytrost světa, ale po přečtení celého vašeho příspěvku mám pocit, že je ještě o dost více mimo než většina zde předchozích uvedených příspěvků. A celkově mi to moc nedává smysl, nevím jak ostatním 🙂
Odpovědět
@veraplb Rozhodně ne. To alespoň těch 50. Osobně znám případ, kdy skutečně dotyčný staví z 50 Eko+, ale má super pozemek a hodně velké okna a využívá tak solární zisky. Navíc nechtěl bungalov a to taky hraje do karet a dům má půdorys čtverce. Navíc je to přírodní člověk a topí vlastním dřevem. Porotherm dokonce uvádí, že z 50 Eko+ lze postavit pasivní domek. Ale chce to ideální podmínky. Nebylo by od věci je kontaktovat, zda mají seznam projektantů, kteří by to dokázali.
Odpovědět
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?