Materiál a tepelná ztráta

Zobraz úvodní příspěvek
Mám v projektu vypočtenou celkovou tepelnou ztrátu RD 7,2 kW. Zajímá mne kde najdu informace o tepelných vlastnostech jednotlivých konstrukcí, ze kterých byla tato tepelná ztráta vypočítána. Napadá mne jedině tabulka v PENB, v té se mi ale zdají docela velké rezervy, protože co jsem se bavil s projektantem a je napsané i v celkové technické zprávě, tak třeba zdivo má mít součinitel prostupu tepla 0,14; okna 0,93 a v této tabulce PENB je zdivo 0,18 a okna 1,20. Jde mi o to, jakými hodnotami se mám řídit, když budu vybírat materiál, abych se vlezl do té celkové tepelné ztráty 7,2 kW.
Odpovědět
@radimir co takhle napsat, o co Vám vlastně jde. Rozplýváte se nad tím, že stačí 38 cihla a je lepší menší zateplení. Tak proč stavíte s 50cm cihly ? Cihly mají podle provedení různý prostup tepla. Co Vás na tom překvapuje? Parametry si můžete přečíst třeba na internetu. Podle toho co píšete chcete zřejmě méně zateplení. Pokud to nevíte, tak větší hodnota koeficientu U je horší. Pokud tedy chtete horší zateplení, kupte si cihly s U=0.21. Až budete dělat fasádu zjistíte, že by jste měl použít lehčenou omítku. Ta jednak mírně zvýší tepelný odpor ale především je pružná a omezí vznik prasklin a prorýsování spár. Jenže pak s překvapením zjistíte, že tato fasáda Vás přijde podstatně dráž než zateplení pomocí EPS. Píšete, že nechcete navalit statisíce do zateplení. Jenže ono je to opačně. Za tenkou cihlu se silným zateplením ty statisíce ušetříte. Podobný guláž máte v problematice větrání. Je to jednoduché, pokud se nechcete starat o větrání a nechcete rekuperaci, nechte pootevřená okna. Sice budete mít vysoké provozní náklady a občas Vám bude foukat studený vzduch na hlavu, ale budete dýchat stejný vzduch jako je venku.
Odpovědět
@radimir Jak jednoduché, když postavíte dům s velkými TZ tak ho ani kvalitním TČ nevytopíte, proto se domy kvalitně zateplují aby se právě mohlo používat TČ. 😉
Odpovědět
@zubr487 tak trošku je zde nepravda, opravdu při zlepšení TZ, nastavení hodně polystyrenu a plastových oken zejména vzniká větší riziko plísní, právě z důvodu menší cirkulace vzduchu (nepočítám zde rekuperační jednotku), očež my máme dvojsklo dřevo okno a 30cm zed +5cm polystyren a nikdy se nikde plísně netvoří, pokud si pamatuju, prarodiče vyměnili okna v 2. patře ze dřeva na plast a od té doby jedou ty tablety a stříkají plísně.
Odpovědět
@radimir Když se nechcete vzduchove izolovat od venku tak neřešte stěny, ale zaměřte se na okna. Nechte si vyrobit dřevěná bez těsnění nebo je z platových vytrhejte. Doporučuji pro Vas ještě navrtat díry do zdí, at to tam hezky luftuje.
Odpovědět
@vladimir_sacha nemáte pravdu. Lepší zateplení zvyšuje povrchovou teplotu stěn, tím snižuje možnost kondenzace a pravděpodobnost vzniku plísní. Z hlediska zateplení SUCHÉHO zdiva je jedno, zda zateplujete pomocí EPS nebo minerálem. Řada neinformaovaných lidí si myslí, že EPS je izolace, která totálně utěsní dům. To ale není pravda. EPS je paropropustný a dokonce má paropropustnost vyšší než dřevo nebo OSB. Pokud si myslíte, že EPS dusí dům, tak se podívejte na složení difůzně uzavřených dřevostaveb. Jednoduše řečeno je to bedna z SDK, zabalená do igelitu a obalená tepelnou izolací. Přečtěte si třeba vlákno RdRýmařov zda si někdo stěžuje, že dochází k plísním nebo se domy dusí. V případě oken je jedno, zda jsou plastová nebo dřevěná. Podstatná je jejich těsnost a ta je u nových oken podstatně vyšší, než u starých oken. A v tom je ten problém, většina lidí si pořizuje nová okna, aby ušetřili. Jestlipak Vaši prarodiče pravidelně větrají nebo mají okna na mikroventilaci ? Dejte jim tam vlhkoměr a sledujte jak se mění vlhkost. Cirkulaci, neboli větrání musíte nějak zajistit. Rekuperace je jen jednou z možností, která zajistí dostatečně intenzivní větrání bez obav z nákladů nebo foukání studeného vzduchu na hlavu. Ve starých domech je další velký problém tepelné mosty. Tenkrát se moc nehrálo na zateplení věnce a překladů.
Odpovědět
@zubr487 vlkoměr mají, vlhkost ve 2. patře 60 - 80 % někdy až 85%, je to byt takže izolované ze země to je a v kuchyni to plesniví za linkou, kolem oken sem tam a k tomu nad ledničkou v rohu na stropě, od doby co se daly plastová okna. A zed mají 45 cihlu + brizolit, právě že plastové okno je zadušené a nedýchá, zatímco dřevěné má sem tam mezírku a vzduch cirkuluje. Další z rodiny koupili 150 let starý dům, byl obývaný, všechno bylo v pořádku, jakmile narvali plastová okna a polystyren, plísní už se nezbaví, obývací stěna, gauč atd.. musí být 30cm od zdi, protože jinak to plesniví, všude mokro a to je osekaný sokl na cihly a zateplení začíná 50cm nad terénem a k tomu jsou dole vyvrtané ty otvory pro větrání zdiva a nepomohlo nic.
Odpovědět
@vladimir_sacha nevím zda porovnáváte moderní plastová a dřevěná okna. V obou případech tam žádné mezírky nejsou a je tam minimálně dvojité těsnění. Pokud to chcete srovnávat se starými okny, tak tam samozřejmě byly mezírky a ve větru klidně mohly vlát i záclony. Nebyl toto důvod výměny ? Píšete, že mají vlhkost až 85% a zeď z 45cm cihly. Čemu se divíte. Vaší prarodiče nevětrají a spolu s bídnou tepelnou izolací musí zákonitě docházet ke kondenzaci a plísním. To vůbec nesouvisí s plastovými okny. Chcete to nějak řešit ? Nechte okna na mikroventilace a pokud někde máte odtah vzduchu (digestoř, koupelna nebo WC) dejte tam ventilátor, který zajistí výměnu vzduchu kolem 0.2 celkového objemu/h. Samozřejmě to znamená vyšší náklady na topení. To můžete omezit zateplením a případně i tou rekuperací. Druhý příklad je zase ukázka nevhodně udělané rekonstrukce a zateplení. Opět jste nepochopil, že to nesouvisí s plastem v oknech a zateplením. Mokré zdivo, osekaný sokl, vyvrtané díry atd. Jedna kravina vedle druhé. Všechno špatně. V tomto případě je základem udělat pořádnou hydroizolaci. Neboli nechat podříznout stěny a příčky a udělat vodorovnou hydroizolaci. Vybourat všechny podlahy, udělat betonový podklad, hydroizolaci napojenou na izolaci stěn, tepelnou izolaci, nějakou roznášecí desku a krytinu. Teprve pak má význam dělat zateplení stěn a bylo by vhodné udělat i zateplení základů. Jenže to je dost práce. Vaši známí to zřejmě šulí a dělají samé kraviny. Jakmile zateplíte vlhký dům, zvýší se vlhkost stěn. Jen vystoupá vlhkost výš. Díry do zdiva a izolace 0.5m nad soklem znamená, že spodek bude daleko chladnější než zbytek a bude fungovat jako kondenzátor pro veškerou vlhkost v místnosti. Zase zákonitě Vám každý, kdo tomu rozumí řekně, že musí a bude docházet k plísním. Pokud navíc něvětrají jako Vaši prarodiče, tak je to dům vhodný na pěstování hub, ale ne na bydlení.
Odpovědět
@zubr487 Jinak porovnávám modernější okna jak plastová, tak dřevěná od roku 2005 a výš, tudiž už nová. Prarodiče v bytě mají 45 cihlu a trosklo plast, my máme 30cm cihlu + 5 cm polystyren, dvojsklo dřevo, takže TZ na m2 zdiva bude asi podobná a nic nám neplesniví. Oni větrají poměrně hodně a intenzivně na krátké chvilky a v byte uddržují tak 23 - 24, mají ty odvhčovače ale prostě od té doby co se dal plast, je to moc těsné a bohužel tam vzniká na několika místech plíseň a to kolem oken zejména a v rohu u stropu, zatepleno nemají, je to poslední činžovní dům na celém sídlišti, který zateplen není a jen tak nebude. Jinak druhý příklad je 150 let starý dům, jednak má klenutý strop v kuchyni do špice a na chodbě do oblouku, to by prasklo nebo spadlo, ale ten dům podřezat nešel taky proto, protože nikdo 150cm nosnou zed nepodřeže, tak jak se těžko podřeže obvodová dvojitá zed 45cm cihla + 20cm mezera + 30cm cihla, to prostě nikdo by neudělal, každopádně po tom zateplení a výměně oken se plísně projevily a nedrží ani malba na zdi, omítka se taky drobí, vlhká je jedna zed do metrové výšky, v létě, když je extra sucho a měsíc neprší, je to lepší, protože je v domě teplo a hodně to proschne, ale tehda před reko problém nebyl nikde. Já proto mám s plastovým oknem tímto špatné zkušenosti,
Odpovědět
@vladimir_sacha Doplním pár poznámek 1) Trvám na tom, že moderní dřevěná okna (euro okna) namají žádné mezírky a zajišťují cirkulaci. To je nesmysl. Jedině vrtačka a nadělat dírky. 2) Uvádíte 45cm cihla proti 30cm cihla+5cm izolace. Jednak nechápu proč, když se pustíte do zateplování nedáte rovnou alespoň 10cm. To je samozřejmě Vaše rozhodnutí, ale i tak ta Vaše varianta 30+5 má trojnásobný tepelný odpor proti 45cm samotné cihly. 3) napsal jste, že prarodiče mají vlhkost až 85% a navíc používají tablety. Pokud jim spadne vlhkost pod 50%, tak se můžeme bavit o tom, že pravidelně větrají. Pokud budou šetřit a nebudou větrat, budou řešit plísně. Navíc tam zřejmě mají kvanta tepelných mostů. Pokud si to chcete ověřit, tak si půjčte nebo kupte infrateploměr a změřte si povrchové teploty v problémových místech. Zřejmě tam naměříte teploty pod 18C. Ten druhý příklad je jasný. Plíseň vzniká v místech, kde je vlko. Vlhko se do zdí dostává vzlínáním nebo kondenzací. V tomto případě platí obě varianty. Pokud neudělají hydroizolaci minimálně injektáž tak se nedá nic dělat. V každém případě, pokud chcete hodnotit plastová proti dřevěným oknům, tak se ptejte lidí co postavili novostavby a ne nějaké nepovedené rekonstrukce. Já proto mám s plastovým oknem tímto špatné zkušenosti
Odpovědět
@zubr487 Takže vlhkost oni mají vysokou, to jak pišu, 80 procent je tak normalně, to teda se jich zkusím zeptat, jinak větrají, ale bude to asi potřeba víc, problém je v kuchyni, tam vzniká mnoho vodních par z vaření atd... Každopádně děkuju za to, že by se mělo vlhko dostat pod 50% nejlip, ale jak sem psal, větrají, už se zvažoval nějaký malý tichý ventilátor vzduchu a pustit ho na to postižené místo, to by taky pomohlo. Bohužel tam mají tepelné mosty a to není proč měřit, stačí chytit rukou na zeď a je jasno. Zed je 45 cm, ale pod oknem je radiátor a zůžená zed a myslím 20cm tam je pod oknem, víc ne, aby ten radiátor netrčel do prostoru, tak je utopený ve zdivu okolním. Druhý příklad je tak, jak píšete, vlhko atd... Pokusy na injektáž tam byly, ale to se zatím neudělalo, díry ve zdi jsou, jesli 15 let, no od doby rekonstrukce, ale hmota natlačená není. Právě my dřevěná euro okna máme a vím, že to protahuje, roztahlo se hodně oken, někde vím, že praskl spoj mezi okny a vidíme až ven na chodník, pod každými dveřmi světlo dole a v garáži to poznám krásně, když zhasnu, zatáhnu a venku je světlo, jak to svítí kolem celých dveří, takže proto to pak dýchá a nehrozí riziko plísní, to plast neudělá.
Odpovědět
@vladimir_sacha s těmi eurookny jste mě dostal. V předchozím baráku jsem měl 30let dřevěná okna a žádné praskliny nebyly a nejsou. Přidávali jsme těsnění a celkem to fungovalo. V každém případě je to stále o větrání a zateplení. Nová okna jsou těsná a máte na vybranou. 1) budete cca jednou za dvě hodiny větrat. Dle doporučení se má celý objem vzduchu komplet vyměnit každé 3h (to je standardní výpočtová intenzita větrání 0.3/h) 2) necháte okna na mikroventilaci, to ale nemusí stačit. Proto jsem Vám doporučoval dát někam tichý ventilátor, který bude trvale odsávat. Říká se tomu podtlaková ventilace. V panelácích by měl být nahoře ventilátor, který tuto ventilaci zajistí. Dost často se ale udělá výměna oken a zatepelní, ale ventilace se neřeší. 3) řízené větrání rekuperací. To je samozřejmě použitelné jen do novostaveb. Osobně nechápu, proč někdo staví nový barák a na rekuperaci se vykašle.
Odpovědět
@zubr487 S tím ventilátorkem se to musí zkusit a uvidí se, snad by pomohl. Jinak já bych nikdy do rekuperace taky nešel, stojí to hromadu peněz a těch pár kaček, co to uspoří za teplo teda ee.. K tomu to žere elektriku a v našich zeměpisných šířkách, kde žiju bych si otrávil dům, kdyby v mé nepřítomnosti jednotka stále běžela a vesele cucala zasmraděný vzduch hořícího uhlí nebo odpadu z venku, sám uznávám, topím a je podle mě nejlepší dřevo, pokud je nějake to uhlí, šup tam s ním, to bych se doma nestačil divit, tak jak bych nikdy nechtěl TČ
Odpovědět
Článek se načítá
@vladimir_sacha - Vy nevětráte a nedýcháte? Ten vzduch tam nějak musíte dostat. Jak to tedy děláte. Lidi si primárně pořizují rekuperaci pro zvýšení komforu bydlení. Teprve sekundární funkce je případná úspora. Máte pravdu, ventilátor má určitý odběr. Mě např. momentálně žere cca 10W, ale ušetří asi 150W na zbytečných ztrátách, nemusím se starat o větrání a taky nemám problémy s plísněmi. Já neřeším problémy se smradem z okolí. Zato žena je alergik a rekuperace dokáže odfiltrovat pyly. Co vím od jiných lidí, tak pro odstranění smradu okolí jednak používají filtry s aktivním uhlím a samozřejmě větrají podle zkušenosti v době, kdy není takový smradový nápor.
Odpovědět
@zubr487 říká se tomu sladká nevědomost. Naprostá většina lidí, bydlících v klasické zástavbě, bez řízeného větrání, ani neví v jakém sajrajtu bydlí a co dýchají. Vydýchaný vzduch většinou nějaký stavební problém nedělá. Mám v systému větrání čidla CO2, kde mohu sledovat zpětně data, takže vím o čem mluvím, jaká je realita. A jedno, zda mám okna plast nebo dřevo, jde o těsnění. vladimir je bohužel zcela mimo (realitu). Jednak je prakticky nemožné okny uvětrat, co by bylo záhodno. A za druhé kdyby to dělal, tak to přestane rychle dělat, protože to má opravdu významný vliv na náklady na topení. VZT s rekuperací jsem měl i ve starém domě. Vyřešilo mi to problémy s vysokou vlhkostí, ušetřilo významně náklady na topení a zajistil jsem si v domě nejzdravější a nejčistější vzduch, jakého bylo možné, v daném místě, dosáhnout. Pozor já nepíšu o tom, že vladimír (a ostatní - s těsnými okny a dveřmi) nedokáží žít v prostoru, kde je vzduch "sajrajt". A zcela nedostatečně větrají. Ono je to trochu jak s žízní. Taky se pocity zcela neztotožňují s realitou. Lidské tělo snese hodně.
Odpovědět
@honzik75 Souhlasím s Vámi, že v dnešní době "izolační" je pro správné podmínky v domě důležité řízené větrání, nicméně nesouhlasím s Vámi, že to nelze "uvětrat" okny. Mám doma systém řízeného větrání okny, který je významně levnější než rekuperace (což mi samozřejmě kompenzuje v pořizovacích nákladech vyšší náklady na topení, takže by mi návratnost rekuperace nedávala smysl) který čidly hlídá teplotu, vlhkost, hodnotu CO2 a ještě větrání upravuje i podle požadavků uživatele. Hodnota CO2 se pohybuje mezi hodnotami 500 až 1500 (podle typu místnosti a momentálnímu počtu lidí a provozované aktivitě - tj. rozdíl mezi pracovnou, obývákem a třeba posilovnou), vlhkost dlouhodobě 45 až 50%, teplota během dne kolísá max o 1,5stupně celsia od požadované hodnoty. Při správně dimenzovaných oknech (správném projektu) je zcela normální správně větrat okny, jediná nevýhoda je, že toto větrání neobsahuje filtry. Ale jelikož bydlíme na vesnici a nemám tu klasické spalovače plastu, tak v tom u nás není problém. Naopak zase učíme děti aby se pohybovali na čerstvém vzduchu venku a je nesmysl mít venku vzduch normální a v domě čištění deseti filtry.. neholdujeme sterilnímu životu
Odpovědět
@doog Pan Vladimír je předeším krásná ukázka, jak vznikají fámy o nedýchání domu po zateplení. Já jsem si pro jistotu natahal rozvody a taky jsem původně počítal s větráním okny. Jenže rychle jsem zjistil, že to funguje blbě. Proto jsem rekuperaci doplnil a je to zásadní rozdíl. Pokud někdo neholduje super filtraci, může použít filtry G3 nebo G4 které filtrují jen prach.
Odpovědět
@doog já zcela záměrně a vždy důsledně rozlišuji "řízené větrání" a "řízené větrání s rekuperací". Bohužel všeobecně se to hodně míchá dohromady. Konkrétní provedení může být pak různé. Větrání bez rekuperace znamená 100% ztrátu tepla. A VZT s rekuperací není o návratnosti, ale hlavně o komfortu. To je snad jasné. Jenže ono k tomu komfortu patří i fakt, že si dovnitř nepouštím ledový vzduch, ale necítím závan studeného vzduchu a přitom to větrá. Jinak "teze" o dýchání domů, špatných iontech z potrubí, bujení plísní, sterilitě atd. zásadně nikde nekomentuji. Jsem inženýr, technik - můj mozek je tak nastaven a takové myšlenky mi vždy způsobují psychická muka.
Odpovědět
@honzik75 řízené větrání jsou třeba podtlakové větrací bedny, co montují RdRýmařov. Všiml jsem si, že na to nadávají a vyhazují je. Já jsem měl hlavně problémy v ložnici. Pokud chci čistý vzduch, musím větrat s vyšší intenzitou. Jenže to je ten ledový vzduch. Takže podle toho, jak bylo venku jsem různě pootevíral okno nebo dveře do chodby. Případně kdo se vzbudil, nechal na chvilku otevřené okno. Prostě pakárna. S rekuperací se nemusím o nic starat. Navíc evidentně klesly ztráty. V ložnici jsem mírně přitápěl a nyní mám topení komplet vypnuté a i tak tam stoupla průměrná teplota.
Odpovědět
@doog co máte za systém - řízené větrání okny ? Moc by mě to zajímalo, protože pokud mě paměť neklame, tak na trhu 3 roky zpátky jsem našel jedinou firmu (DafePlast z Jihlavy) , která mi byl schopna dodat hliníková okna Shuco s automatizací otvírání a zavírání oken na základě pokynů čidel anebo prostě na dálku. Problém však je v tom, že takové okno - resp. systém (i když asi by nemusela být všechna elektrická) stojí takovou raketu, že investice do rekuperace je proti tomu zanedbatelná. Proto by mě zajímalo, jaký tedy máte systém řízeného větrání okny.
Odpovědět
@zubr487 Větrá se nekdy, ostatně moc není potřeba, my plísněmi netrpíme, to větrá samo, jak sem říkal, kolem rámu dvěří svítí světlo dokola kolem, jak to netěsní, ještě se pohl barak s krovem, praskla zed na mezeru 4mm a zablokovaly se 2 střešní okna, takže těma se větrat nedá, jenom klasika okna ve zdi a ty díry kolem dveří. Zatím neznám v Kojetíně osoby, co by si pořizovaly TČ nějak moc, možná 10 novostaveb a 5 domů z celkových 1450 č.p. cca má TČ, rekuperační jednotky nebo klimatizace má tak 20 domů po celém městě, jinak nikdo zatím to nechce, u nas převlada topení TP, hodně lidí pořád láduje staré Viadrusy a Dakony, staré 40 let a jedou na uhlí, plast, mokre dřevo, někteří suché a někdo na všechno co hoří, proto si nastavět rekuperační jednotku by znamenala jisté přiotrávení se ve vlastnim bydlení, ostatně u nás je nejhorší ovzuší v trojuhelníku Prostějov-Přerov-Olomouc v zemi, vyjma Ostravy. Vetšina lidí tu žije bud v bytě, kde není nic, jenom bojler, topení řízeno dálkově z kotelny donedávna uhelné, RD většinou 200 let staré 1+1, 2+1 nebo někdy větší z cca 70. let, tam nikdo jednotky neinstaloval ani po rekonstrukci. Pár lidí má novostavbu a tam si ty TČ někdo sem tam dá, nebo ty rekuperace taky, ale že by to měli všichni v oblibě.. spíš že museli kvůli úřadům atd...
Odpovědět
@vladimir_sacha pokud máte rádi zaprděný vydýchaný vzduch, tak samozřejmě nemusíte větrat. Jinak myslíte, že těmi dírami větráte čistý vzduch?
Odpovědět
@lto007 máme systém CLIMAWIN od německého dodavatele Rauh. Jediná instalační nevýhoda je šířka, ale při naší šířce zdi 50cm to nebyl problém. @zubr487 při řízeném větrání okny nejsou ty tepelné ztráty zase o tolik vyšší a komfort bych řekl že je na stejné úrovni + nám to ještě řídí předokenní žaluzie, což je fajn, protože když nejsme doma, tak nám dům v létě nenahřívá okny, pokud to není zrovna žádoucí. Jinak co se filtrů týče, tak nevidím důvod si filtrovat dům do domy, když stejný dýchám venku. Vím, že existují třeba jen základní filtry a podobně, ale pro mě jen zbytečná starost navíc. @honzik75 pokud máte řízené větrání okny, tak nemáte ztrátu 100% jak uvádíte. Trh se stále posunuje dál a samozřejmě ani výrobci oken nespí na vavřínech a snaží se peníze, co lidi dnes investují do aktivních rekuperací získat zpět pro sebe. Například na veletrzích v německu už několik let propagují řízené větrání okny. Neřešíte žádné ledové průvany a vůbec vám to neubírá na komfortu - ten je zachován minimálně stejný jako u vaší rekuperace. Navíc nemusím mít žádnou "strojovnu", rozvody (jelikož máme dům na patro, tak jsme dole nemuseli dělat podhledy), měnit filtry, řešit přenos hluku potrubím atd atd.. Nevýhodou ale může pro někoho být právě ty chybějící filtry, pokud žije někde, kde je problém s kvalitou ovzduší. Co se týče sterility, tak jako vzdělaný člověk nevím proč máte muka o tom diskutovat? Přitom i pokud pominu vědecké diskuze a budu apelovat na vaše technické uvažování, tak významné změny vlivu prostředí jsou vždy nevyhovující pro správné fungování (motoru, lidského těla, čehokoliv jiného) a vždy je lepší konstantní prostředí (ať už se bavíme o teplotě, toxicitě či jiných vlivech). Proto mi nedává smysl si doma dělat sterilnější prostředí, než ve kterém žiju většinu svého života a vystavovat tělo následným přechodům.
Odpovědět
@doog v tomto případě nějak nechápu výhody. Původně jsem si myslel, že používáte ty uděsné bazmeky s vyčnívající tyčkou co otevírají okna. Toto je samozřejmě elegantnější a lepší. Pokud ale budu srovnávat tento systém a podtlakové větrání s řízenou ventilací pomocí čidel vlhkosti a případně CO2. Tak tato verze zřejmě vyjde cenově podstatně výhodněji, nepotřebujete prakticky žádnou strojovnu s rozvody a i z hlediska komfortu je to srovnatelné. Samozřejmě obě tyto nerekuperační verze budou mít výrazně vyšší ztráty. Zásadně nesouhlasím s argumentem, že pokud mám žít venku v bordelu, tak bych měl mít doma stejný bordel. Stejně nechápu argumenty o starostech s filtry. Prostě jsem koupil metráž a dvakrát ročně výměna na pár minut.
Odpovědět
@zubr487 Ty bazmeky co jste měl na mysli jsou pouze časovače na otevření větrání, nikoliv systém řízeného větrání. Tento systém ale taky větrá na základě dat z čidla CO2, vlhkosti a teploty a to jak venku tak vevnitř. Zároveň na to jsou napojeny i předokenní žaluzie a v létě si sytém koriguje zastínění okna. A jelikož "rekuperaci" vám nahrazuje předehřev vzduchu mezi panely, tak ani ty ztráty nejsou v porovnání s rekuperací výrazně vyšší + odpadají náklady na její provoz. A pokud žijete venku v "bordelu" (lokality jako Ostrava a podobně, které jsou zasaženy smogem), pak samozřejmě chápu využití filtrace. Nicméně pokud ne, tak ty filtry pozbývají logiku, protože ty základní filtry tam jsou jen proto, aby se nezanášely rozvody a případně vám sníží o něco prašnost v domě (asi tak jako když začnete používat sušičku) - což vám potvrdí každý vzduchotechnik. Pokud se budeme bavit o filtrech, který mají výrazný význam na zdraví, pak se budeme bavit o filtrech na vodu, ne na vzduch - ale to už je zase zcela jiná diskuze. No a tím, že se tomu 2x ročně věnujete s tím nejsou starosti? Možná je to na pár minut (když nepřičtu čas na pořízení filtru), ale tak jako tak se tomu musím 2x ročně věnovat, my na to myslet nemusíme vůbec, čili je to více komfortní na provoz. Nicméně jde vidět, že technologie řízeného větrání okny je pro vás novinka a tak stejně jako vladimir_sacha neviděl přínos rekuperace a obhajoval svůj způsob větrání, vy rovněž obhajujete systém který znáte. Což je ale i logické, když nemáte relevantní zkušenost a porovnání. Stejně tak to je i u diskuzí u chytré domácnosti. Kdo má relevantní zkušenost chápe ten rozdíl.
Odpovědět
@doog dík za reakci, ale nenapsal jsi to nejdůležitější, a to je cena takového větrání, resp. okna. Já řešil 3 roky zpět u rakouského dodavatele oken Internorm větrání oknem, pro názornost plasthliník okno KW440 trojsklo - žaluzie uvnitř - sklo zvenku, rozměr 1000 x 1250 mm cena 28 830 bez DPH, když mi k tomu napočítali I-Tec větrání tak se cena za jedno takové okno vyšplhala na krásných 47 122 Kč bez DPH, no neber to 🙂 Nevím tedy jak může být ten Váš systém větrání okny "výrazně" levnější než rekuperace o které tu byla řeč výše.
Odpovědět
@doog nechce se mi to hledat. Myslel jsem motorek, který pomocí táhla otevírá okno + srandičky jako ovládání telefonem a automatické otevírání podle čidel. Cena je relativně malá a nejsou nutné nějaké složité stavební úpravy. Tam bych celkem bral argument, že je cena rekuperace vysoká. Vaše varianta je otázka ceny. Jak píše @lto007 cenově to zřejmě bude vysoce nad cenou rekuperace. Argument, že se musím 2x ročně věnovat výměně filtrů a proto je to méně komfortní. Nevím zda si neděláte srandu.
Odpovědět
@doog o "sterilizaci" vzduchu přes filtry se opravdu bavit nebudu. To je pod moji úroveň. Jinak ta centrální VZT s rekuperací poskytuje kromě přísunu čerstvého, nesterilního vzduchu, ohřátého odpadním i vynikající přidanou hodnotu v odtahu pachů. Nevím třeba to řízené větrání okny také umí. Odtahovat pachy od varné zóny, z WC. V tomto mám mezery.
Odpovědět
@doog docela by mě zajímalo, jak budete čistit vnitřní prostor okna. Ten bordel, který se u mě zachytí na filtru se Ve Vašem případě z velké části zachytí v prostoru, kde jsou žaluzie. To je rozebíratelné ?
Odpovědět
@zubr487 ono to asi bude nějak fungovat. Ke stejnému výsledku mohou vést různé cesty. Každopádně každé řešení bude mít své klady a své zápory. Já třeba nerozumím tomu, že někdo (a už jsem to slyšel) řeší zároveň roušky, jako nedostatečné ochrany proti virům a ten samý člověk Vám vykládá, že filtry (G4, F5) ve VZT vytvoří doma nezdravě filtrované prostředí. Obecně centrální větrání s rekuperací má obrovskou výhodu v tom, že si mohu odsávat cíleně "špatný" vzduch a čerstvý zvenku nasávat odkud chci - z "nejzdravější" části domu. Toho decentrální jednotky, včetně aut. větrání okny, nikdy nemohou dosáhnout. A určitě ne každá technologie je vhodná všude. 16 let jsme bydleli u rušné silnice. Já věřím, že ani největší zastánci, co nejpřirozenějšího způsobu života, by vědomě a cíleně nepromořovali své děti tím černým, mastným prachem, který se nám venku všude usazoval. Hezké svátky všem. A ať jejich systémy slouží ke spokojenosti. Jisté je jediné, výrobci spokojení jsou. Zaplatit si to rozhodně nechají...
Odpovědět
@honzik75 Jakože decentrální jednotky nemají filtry ? Mají, dokonce s doporučeným intervalem výměny. Třeba ta na obrázku má hned dva (nejsou vidět, je to v rozebraném stavu, ale někde v krabici jsou) a v nabídce jsou asi 3 různé typy filtrů. @doog chtěl prostě jen říct, že na to aby větral nemusí mít centrální rekuperaci, ale postačí mu okna a že jsou neznalci jako my, kteří neznáme nové trendy 🙂. Zapomněl však dodat, že je to celý systém větrání, včetně solárů na jižní straně, (nevím jestli v tom okně nebo na střeše) a x - počtu čidel, a takový systém nemůže být cenově výhodnější než centrál. Co se týče vzduchu z "nejzdravější" části domu, postrádám trochu smysl a myšlenku, protože pokud nedodávám vzduch z venku, tak nějaký přečištěný zevnitř mě opravdu nebere.
Odpovědět
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?