Prosím o Vaši zkušenost, z čeho jste stavěli dům. Půjde o přízemní bungalov s rovnou střechou, hodně prosklený, zalomený do takového otevřeného "L", tj. svírá asi 120st. Bude se tedy více řezat, dům bude konstrukčně složitější, bude mít celkem 7 rohů namísto "standardních" 4. Tedy stavba bude složitější na řezání. A teď moje otázka: z čeho s nejlepším výkonem cena/kvalita stavět? Aby to mělo co nejlepší tepelněizolační vlastnosti, šlo to dobře řezat a nezruinovalo nás to? Ytong? A jak nejlépe zkombinovat tloušťku zdi a zateplení? Slyšela jsem názor, že je lepší mezi zdivo a omítku přece jen dát polystyren a nestavět rovnou z tlustého zdiva, neboť hrozí riziko praskání fasády, že ten polystyren to lépe drží...moc děkuji!
Řezat budete pouze jednou při stavbě, žít v tom budete možná celý život. Nevybíral bych zdivo podle toho jak se řeže.
Jste na začátku stavy je třeba pamatovat na to, že je třeba mít vždy správný nástroj na danou činnost a pak jde vše jak po másle, třeba i řezání zdiva.
Nejlepší je VPC. Howgh. 😛
Jako pokud se ptáte ostatních, tak u nás se stavělo co bylo, někde porotherm, někde klasická cihla, někde ytong (ale ten starý šedý) a někde zas se díra vyplácala maltou, barák ale drží a to přes to, že nemá vylitý betonový věnec ale 4 šáry plných cihel a v základech v betonu naházené šutry.
Vesměs to bude asi jedno, ale na vašem místě bych volil Ytong tvárnice, pokud to nenamokne, vydrží to a nemusí se zbytečně zateplovat, pokud se využije širší tvárnice.
Zde pro představu, jak to může vypadat, překlady se nedávaly, to je moc drahé, zatímco ocelová traverza ze zberných surovin je lepší a vydrží větší váhu, to je pak lepší, víc to snese.
@vladimir_sacha Tak to chápu Vaše problémy s praskáním zdiva. Kombinace nesourodých materiálů, špatné podloží, chybějící věnec. V případě chybějícího věnce bych se skoro bál, že mi spadne střecha. Doufám, že jste na to alespoň udělal pořadné zateplení. To je přímo ukázkový příklad, že je výhodnější dělat nosné zdivo se zateplením. Tím se eliminují prasárny stavitelele jako různé tepelné mosty.
@zubr487 Zateplení je 5cm polystyren nalepený na cihle, přes to vrstva perlinky a barva s fasádním kamínkem (Ale musí se brat ohled na to, že zateplení se dělalo v roku 2009 - 2010), stavba začala 2003 na jaře a projekt je někdy kolem roku 2001 - 2002 vytvořen, zateplení nemělo být původně žádné, dle projektu....
To praskání nevíme proč se děje, ale je to někde lepší ale z druhé strany domu zejména, ale tam se hýbou základy, možná sem zmiňoval že pak se zablokují střešní okna nebo jde těžko otevřít okno v přízemí, to se nějak celé pohne a skříží. Ale tak zas, když ty cihle byly za lepší cenu, tak se tam daly a ty plné cihly mám ten pocit, že nekteré jsou z bouračky očistěné, ale ne všechny,
Nicméně, pokud se tazatel ptá na zdivo, z čeho stavět, tak doporučím Ytong, má celý kompletní systém bez nutnosti dodatečných zateplení zdiva.
@vladimir_sacha tak tím je již jasné, proč musíte pouštět do podlahy 60st. Ještě nám prozraďte, kolik izolace jste dal do podlahy. Taky těch 5cm ?
Promiňte, ale Vaše stavba je velký nesmysl. Já si myslel, že jste dělal rekonstrukci. Obyčejné cihly, překlady z traverz, díry zaházené obyčejnou maltou tvoří obrovské tepelné mosty a těch 5cm tomu moc nepomůže. Chlape, stavěl jste novostavbu, Proč jste tam nedal alespoň 10cm izolace ?
Co jste chtěl ušetřit vynecháním věnce? To spolu s různou kombinací materiálů a zřejmě i ošizených základů vede k praskání zdiva. Navíc záleží jaký máte krov. Ani bych se nedivil, pokud Vám bude docházet k vyklápění a trhání nadezdívek.
@zubr487 V podlaze taky 5cm, to tam být mělo, standard byl 5cm v té době, podlaha se lila v roku 2008, to se neřešily jak dnes velké zateplení, základy nemáme zateplené vůbec, je tam nopovka a hned na tom šutr a hlína, zateplení začíná 10cm nad terénem, vyšlo to zrovna tak. Jinak krov drží, fotky z realizace jsou taky. Polystyren tam je jenom proto, aby se to nemuselo složitě omítat, nikde v projektu psaný není. K trhání u krovu nedochází a k vyklápění taky ne, na střeše je plech, tašky by to rozbořily totiž.
Zde přikládám pár fotek taky z realizace.
@esn stavět z materiálu, který vám bude vyhovovat co se složení týče (někdo preferuje sendvič, druhý zase tepelněizolační cihlu a nezateplovat - těch diskuzi pro a proti je tu vcelku už dost, to si načte tam) a rovněž si porovnat náklady na různá provedení a podle toho vybrat. Až tak bych neřešil co se bude lépe řezat, protože jestli je tam těch dorezu opravdu hodně, tak asi ani Ytong nebudete řezat ruční pilkou a seženete si cirkulku, tak jak u dalších materiálů. A ani jeden z nich není dnes špatný (vpc, Ytong, pálená cihla atd) a většinou mají systémová řešení pro různé detaily. Takže záleží s čím se stotoznite, jaké složení zdiva preferujete a za jakou cenu ho seženete. To prostě za vás nikdo nemůže objektivně rozhodnout.
@esn Odpovím přímo na položené otázky
- složitý patvar znamená nepříznivý poměr mezi ochlazovanou plochou a objemem. Jinak řečeno, proti obdélníku budou vyšší nálady na zdivo, dražší ztřecha a vyšší provozní náklady protože budete mít vyšší tepelné ztráty.
- jak již bylo uvedeno, na řezání nezáleží. Zase tolik času navíc to nestojí.
- z hlediska poměru cena/kvalita vychází lépe sendvič složený z nosného zdiva + izolace. Podle typu materiálu a statiky se používá síla nosného zdiva cca 17cm (VPC) až 30cm. Cenově nejlevnější je stavba z BST tvárnic s vnitřním zateplením. Zateplení min 20cm.
- v případě jednovrstvého zdiva se má používat systémová omítka, což je tepelně izolační omítka. Ta se dává práve z důvodu, co píšete. Tedy pro eliminaci vzniku prasklin a prorýsování spár. Řada lidí zjistí, že ta omítka je dost drahá a tak radši volí zateplení+tenkovrstvou omítku.
Hlavně se neinspirujte stavbou pana @vladimir_sacha. To se dneska opravdu nedělá. Pokud budete stavět někde u hlučné silnice, tak se taky starejte o zvukový útlum. Zde je nejméně vhodná stavba z Ytongu+ zateplení EPS.
@zubr487 Akorát teda stavět nosné zdi 17cm, to je nesmysl, to máme příčky, obvodové zdivo má mít aspon 30cm (jak měřím, máme 40cm) a nosná zed v domě 50cm. 17cm zed vám prokopne kdokoliv, kdo tam bude chtět zasekat odpadní trubku
@vladimir_sacha
nemáte opět pravdu, @zubr487 to píše dobře (píše o takové síle u VPC).
U materiálu na hrubou stavbu není "centimetr jako centimetr" ... VPC má úplně jiné (výrazně vyšší) statické vlastnosti než dutá oranžová cihla. Něco si o tom zjistěte, než začnete psát taková moudra.
Jen bych dopřesnil, že většina výrobců dělá šířku pro nosné zdi VPC 17,5 cm .. a pak 24 cm, což už je (u tohoto materiálu!) hodně bytelné - já mám třeba obvodové/nosné zdi z té 24 cm, ale spíš pro pocit, staticky by to prý většinově vyšlo i s tou 17,5 cm.
@vladimir_sacha nekecejte do stavění. Opravdu se staví obvodové zdivo z VPC síly 17.5 cm nebo 20cm a chtěl bych Vás vidět, jak by jste to prokopával. Samozřejmě se do toho nezasekávají odpady. Výhodou je vysoká akumulační schopnost zdiva a vysoký hlukový útlum. Kam se na to hrabe nějaký Ytong.
@zubr487 no když už jste se tu opřel do druhých, tak taky odpovidate tazateli na něco jiného než se patl,. Neřeší tu tvar domu a jeho tz, ale z čeho stavět.
Co se týče zvukového útlumu, tak zde je zase ideální řešit stavbu se zateplením vatou a ne EPS. Nicméně tak jak tak stejně jsou vždy nejslabším článkem okna a dveře.
Co se týče akumulace, tak je to zase o tom, zda akumulaci preferují nebo ne. Pokud chci v domě lépe reagovat na změnu teploty, pak akumulaci nechci, protože vytopit nebo schladit dům pak trvá déle. Akumulaci bych řešil v případě, že bych topil dřevem a ne například Tepelnym čerpadlem.
Je tu prostě tolik otázek preferencí stavitele, že vaše jednoznačně rady co je lepší jsou jen vás subjektivní názor, který vychází z vaší konkrétní situace, ale není to všeobecné správný vzorec pro všechny.
@doog
dobrý den, nemyslím to vůbec ironicky, ale v čem spatřujete výhodu nízké akumulace (resp. schopnosti rychleji změnit vnitřní teplotu) u TRVALE OBÝVANÉ NEMOVITOSTI ?
Já zcela záměrně stavěl rodinný dům z masivního VPC, právě kvůli vysoké akumulaci ... tj. schopnosti udržet vnitřní teplotu i při nelineárním vytápění či výpadku, nebo že po intenzívním vyvětrání se rychle obnoví teplota zpět (at už v zimě anebo v létě, vždy s opačným efektem) anebo je tam menší náchylnost na nárazové větší výkyvy vnější teploty...
Výhoda nízké akumulace je za mě u nárazově obývané nemovistosti (chaty), která se rychleji po příjezdu vyhřeje a zbytečně "netopí" po odjezdu/opuštění. Proto třeba dodnes nechápu, proč si lidé staví chaty (dřevostavby, resp. pseudodřevostavby) k trvalému bydlení .. což je dle mého spíš produkt marketingové masírky
@mp77 výhoda neakumulace spočívá jak jsem psal v tom, že můžete pružne ovlivnit klima domu a nečekate na doběh akumulace ze zdiva. Tím pádem vkládám do domu v danou chvíli jen potřebnou energii kterou požaduji a která je v tu dobu ihned užitná (ať už chlazení nebo topení). A ve chvíli kdy přijdu například domu a zjistím, že manželka si nechala celý den otevreny portál a venku je 35 ve stínu, tak neakumulace zdiva velmi oceníme, protože návrat na vnitřní komfortní teplotu je rychlejší. To samé platí ve chvíli, kdy jedeme na týden až čtrnáct dní na hory a v domě při odjezdu snižujeme teplotu v domě (v tu chvíli by nám nastřádana akumulace bezuzitne utekla při odjezdu a při příjezdu trvá déle vytopit dům - byt ano, dneska to člověk řeší vzdáleným pristupem, ale nejednou se nám už stalo, že jsme zapomeli) 😁
Je to ale zase i o životním stylu a pro každého to může být jinak, opět podle preferencí. Třeba naopak plně chápu lidi co topí dřevem, že potřebují akumulaci kvůli zachování tepelného komfortu, ale konkrétně napriklad u tepelného čerpadla je o neco ekonomicky výhodnější provoz v co nejnižší akumulaci - na googlu najdete srovnání.
Co se týče výpadku, tak zde je to především o tepelných ztrátách. Pokud jsou velké, tak ani akumulace nepomuze. A pro tuto situaci to řešíte náhradním zdrojem (u nás krb).
Co se týče větrání, tak i při velmi intenzivním větrání (do průvanu) máme pokles max do 1stupne, nicméně tím že máme větrání řízené, tak žádné poklesy neregistrujeme.
Ale opět je to o preferencích a jak to má člověk vymyšlené. Dříve jsme bydleli v RD z Heluzu a nyní máme postaveno z ytongu yq a pro nás způsob života nám vyhovuje více ta neakumulace při minimálních nákladech.
Tím ale netvrdím, že by pro vás byl tento způsob lepší pokud máte jiné preference,umístění stavby, místní podmínky a systémy vytápění. IMHO, já taky nejsem fanda dřevostaveb (pokud se nebavíme o srubu), ale tvrzení že to je nesmyslné bydlení je opět bez dukladne znalosti konkrétních poměrů a dát vždy jen můj subjektivní pocit. Stejně jako u všeho.
@doog já jsem odpovídal jen obecně a v podstatě píšu to samé co Vy. Nebo v čem si odporujeme? Vadilo Vám že jsem upozornil na nevýhody členítého půdorysu ? Faktem je, že jsou zde často vidět nesmyslně členíte porysy, kde se evidentně chtěl vyřádit projektant. Pro uživatele to ale znamená vyšší náklady na stavbu, vyšší provozní náklady. a občas i problémy se zbytečně dlouhými chodbami.
@zubr487 já neříkám, že si odporujeme, jen že napíšete první větu, že odpovíte přímo na položené otázky ale tazatel se na půdorys neptal, takže spíš jen takové popopichnuti? 😁
Tak z čeho stavět se stačí podívat kolem sebe které materiály převládají, dovoluji si tvrdit , že jsou dva. Nad tím bych přemýšlel, protože konkrétně si každý vychválí to z čeho stavěl a jinou možnost nepřipouští z důvodu třeba přiznání nenapravitelné chyby. 😉
Moc všem děkuji za reakce! Zřejmě půjdeme do VPC, oceňuji, že to ma dobrou akumulační schopnost a protihlukové vlastnosti. Budeme rezat sloziteji, ale na to se půjčí technika. Pudorys je super, to nejlepší mozne k pozemku z hlediska funkce i designu (pozemek je do kulata, rovná strana je jen z jedné strany, rohový, s vyhledem...taková specialitka na zajímavý bungalov s výhledem 🙂).
@esn
určitě dobrá volba, bydlím ve vpc cca 3 roky a hodnotím to jako správnou volbu..
Zkusím ještě shrnout plusy a mnusy, zejména v porovnání s nejpoužívajší cihlo-vzduchovou oranžovou cihlou :
MÍNUSY
- je těžší, některé fimy by mohli chtít příplatek ze přesun "hmot"
- hůře se řeže
- nezasekáte tam odpady (řeší se to jinak), obecně zasekávání větší problém
. může vyjít o něco dráž (ale chce to posoudit konkrétní cenové nabídky)
PLUSY
- pokud zateplujete, tak je podle mě nelogické použít oranžovou cihlovzduchovou cijlu, která se snaží řešit statiku i izolaci, což jsou protichůdné věci, tj, ani jedno nedělá dobře. A tuto ještě zateplovat. Ale toto je hodně kontrovezní téma 🙂
- nic se při stavbě nerozpadne, neulomí, neodrolí
- velmi rovné, fajn pro vnitřní omítky
- celkově vyšší pocit bytelnosti. A o akumulaci už víte
- výrazně slabší zdivo Vám dokáže navýšit obytnou plochu (anebo naopak zmenšit základovou desku). Na celém domě to pár m2 udělá. Pro ilustraci průměrná cena m2 obytné plochy bytu v Praze byla 117.000 Kč
@mp77
všechno beru, ale co má s porovnáním VPC vs ostatní materiál v kontextu s úsporou zastavěné plochy společného průměrná cena obytné plochy bytu v Praze? 😉
@mp77 mohu radu k VPC? řešíme jaké hmoždinky vyřešit na zavěšení v technické místnosti - krabice k tepelnému čerpadlu na stěnu - je celkem těžká a pak třeba kotvení držáku na TV a kuchyňských skříněk? díky moc.
@esn my máme taky VPC. jsou opravdu těžší a ne každý s nimi umí zdít tzv. v modulu. Sama jsem si to studovala a tady se ptala a pak řešila se zedníky. Jsou v nich elektrokanály které když se dobře zdí tak na sebe navazují a pak jimi můžete tahat elektriku.
Vodu jsem řešili přizdívkami - koupelna hlavně. V kuchyni máme zasekáno na dřez a myčku, ale máme obvod z VPC 24 cm. jinak vše taháno podlahami. V technické a prádelně máme vodu a trubky přiznané.
neřešila jsem ceny jiných materiálů, ale nechce si to nacenit, myslím že to vyšlo dost dráž něž třeba Porotherm - kamarád stavěl s námi z Porothermu větší dům než my a platil za Porotherm o dost méně. Nás samotné cihly vyšly asi na 370 000 Kč + spiroll strop asi 200 000 Kč. My teda máme kalksandstein z Německa, vás vyjde levněji, jste blíž k hranicím s Německem. Trochu problém je že pokud nám chybělo pár cihel tak je nejde lehce dokoupit, takže jednu malou nenosnou příčku máme z Ytongu.
@iveta_89
tak jinak 🙂
Pokud budu stavět na totožně rozměrné základové desce z VPC o šířce nosných jen 17,5 cm a nenosných 11 cm, tak oproti situaci, kdy budu stavět z Porothermu/Heluzu, které musí mít (při stejné statice) třeba 30 nebo 40 cm šířku u nosných a také širší příčky .... tak při stavbě z VPC tím získám x metrů čtverečních obytné plochy navíc, jako bonus, která má vyčislitelnou cenu v Kč .
Zastavěná plocha (tj. se zdmi) je stejná, obytná/užitná plocha je větší.
No a ty metry navíc, když si je oceníte obvyklou cenou za m2, můžete brát jako bonus při stavbě z užších (VPC) zdí. Anebo naopak jako úsporu, pokud byste chtělea stejnou obytnou/užitnou plochu a při volbě VPC by vám stačila o něco menší zastavěná plocha (menší deska, menší střecha atd)
Cenu obytné plochy v Praze jsem uvedl jako příklad, jelikož to na mě zrovna vyskočilo na ČT24 🙂 Samozřejmě přesnější je vzít, za kolik se prodává m2 ve Vaší lokalitě.
Přesněji se to spočítá spíš přes m3 vnitřního obytného prostoru, ale i tak to je docela směroplatné 🙂
Už rozumíme ?