Ahojte, plánujeme jako vytápění rodinného domu plyn a k tomu ještě krbovou vložku, která bude rozehnána po celém domě a k tomu chceme mít akumulační nádrž. Teplo v nádrži skladovat a postupně jej uvolňovat a nějaký čas tak netopit. (šetřit, jak moc?)
Otázky znějí:
Je tato myšlenka dobrá nebo to není úplně ideální, ať už z
jakéhokoli hlediska? Máte někdo tuto zkušenost nebo jste topenáři a pohybujete se v tomto a dokázali byste poradit?
Dále se nemůžeme vůbec rozhodnout zda radiátory nebo teplovodní podlahovku? Proč to a nebo to? Výhody nevýhody?
Děkujeme za rady a názory.
@palatkavladim
Teplovodní podlahovka s elektrokotlem na 100m2 mě před půl rokem vyšla do 50tis + cca týden práce.
Výhoda možnosti dát jakýkoliv zdroj je téměř k nezaplacení.
@palatkavladim Jak jsem již napsal, tak jsem momentálně přesvědčený, že jste jen figurka, co hraje divadélko. Pokud by Vás opravdu zajímala původně položená otázka, budete reagovat a podle dotazů upřesníte požadavky. Zatím je to jen evidentní nahrávka pro @brouma. Pokud Vás to opravdu zajímá, tak jednak není problém zjistit si ceny. Pro normální novostavbu vychází teplovodní PT nejlevněji a je i levnější než radiátory. Pokud trváte na elektrickém topení, tak rozumné řešení jsou topné kabely a vůbec nejdražší jsou folie. V případě elektrického topení je ale nutné nějak řešit podmínky PENB. Samozřejmě stále musí platit fyzikální zákony, takže všechny typy elektrického topení mají účinnost blížící se 100%. Pokud někdo tvrdí opak, tak lže.
Dobrý den stavím dům tak nějak po staru a jdu hlavně po ceně takže žádné dnešní zateplování podlahy 30 cm atd atd 😄 A proto jsem se taky rozhodoval mezi podlahovkou a radiátory a vybral jsem radiátory. Důvod je pro mne jednoduchý. Kolem základů 5cm polystyren ( 1 pás od vrchu základů ) a v podlaze 12cm šedý polystyren na 2 vrstvy. Stavba Ytong Lambda 375 do budoucna pak zateplení cca 15cm šedý polystyren. Jsem zastánce toho že to co tu bylo vždy fungovalo a fungovat bude tzn že dnešní TČ, elektro kotle a podobné blbosti nechám ostatním a při dnešní době co se děje ve světě jsem rád že jsem plyn a podobné věci neřešil. Takže radiátory a romotop krbová vložka s výměníkem. Zatopit, ihned se nahřejí radiátory , bude teplo, nahřeje se AN, vyhasne se a bude teplo 😄 To je cele. Nechci topit neustále a když si zatopím chci ihned teplo a nechci čekat než se mi nahřeje podlahovka nebo zchládne ( dřevo si udělám sám ). Žiji v domě kde jsou staré velké litinové radiátory topí se uhlím a teplo je 😄 a proto mi vůbec nevadí mít v domě nové moderní radiátory které zabírají o polovinu méně místa 😄 Teď mě tu každý sežere ale zde můj názor jak bych to chtěl zatím já. Pokud mi to chce někdo rozmluvit popřípadě mi dát jiný pohled na věc, jsem člověk všemu otevřen a rád si poslechnu další názory k mému případu a třeba se I nechám inspirovat. 🙂
Přeji všem hezký den
@jirca456 Mnoho lidí jsem napíše aby jim to někdo pochválil. Někdo tu napíše že mu nevadí že to že to je v domě cítit a je potřeba častěji malovat a že má kotelnu v obyváku a tvrdí že s toho žádný bordel není a nevadí mu že musí denně zatápět a obsluhovat krb. Další skupina by to nechtěla ani za zlaté prase max. malé krbovky jako nouzovka. A znám i lidi kteří byli nadšení z krbovek a AN a za dva roky stálo u domu TČ. Kolik myslíte že bude stát krbová vložka, obestavba, AN a potřebná regulace? Ta cena nebude daleko od ceny TČ. Zamyslete se také nad tím co zařízení zabere místa a kolik vás stojí 1m2 obytné plochy. A k těm radiátorům, myslím že podlahové topení bude levnější a má výhodu jak při používání TČ tak i AN.
Zatopí se a ihned se ohřejí radiátory, dříve musíte nahřát tu vodu. Bude záležet jakou tepelnou ztrátu bude váš dům mít a jakou budete muset mít zásobu dřeva které musí schnout min. 2 roky.
@jirca456
Tak, je to Váš názor a pokud Vám to tak vyhovuje, tak jedině dobře. Nicméně většině lidem spíše vyhoví podlahovka z důvodu příznivějšího rozložení tepla v prostoru místnosti. Také to lépe pracuje s moderními "zdroji" tepla, jak jsou TČ a kondenzační kotle. Ano těm zrovna dnes doba nepřeje, ale za 2 - 3 roky ceny zas poklesnou a budou v podobné úrovni, jako byly před rokem.
@pyramis Vy si pamatujete, že by ceny něčeho, co se zdražilo klesly na původní úroveň (výjimkou bývají PHM)? Jestli klesnou, tak decentně, když si na to ty lidi za ty dva roky zvyknou, proč zlevňovat.
@jirca456 souhlasím s vámi. Taky jsem zvažoval zda podlahovku nebo radiátory. A šel jsem do radiátorů vyšlo to levněji nebojte počítal jsem to. Hlavně jsem šel s tím že do radiátorů mužů v klidu napojit vše. Mám je větší takže v klidu zvládají topit i s nizkou teplotou. Navíc mám starší kotel na tuhá paliva bez akumulacky takže tam klidně poslu 80 srpnovou vodu do podlahovky bych musel dávat AN a regulaci teploty vody. V jednoduchosti je síla v nouzi celé vytopim samotizkou bez elektřiny. Momentálně topím plynem. A že mám radiátory na stěně mi vůbec nevadí možná je to tím že jsem na ně zvyklí celý život. Myslím si že se ukázalo že ten kdo dal topné rohože je úplně v háji ten jinou alternativu nemá kdo má vodní tak už může řešit změny. Ceny jednou klesnou ale už ne na ceny před rokem to už nikdy.
No, když chce v dnešní době někdo stavět dům, aby mohl otročit, tak proč ne.
Mám s tím zkušenost a nedovedu si už dnes představit topit dřevem v krbu.
Nepořádek (saze, prach, vymetání komína), čas strávený přípravou dřeva, skladování kolem domu a pořád řešit tu logistiku, abych včas zatopil, nanosil dřevo domů, apod...
Kromě peněz, které jsou u většiny lidí až na prvním místě, tam žádnou výhodu nevidím. Máme TČ od IVT, neřešíme nic, tepelná pohoda udržována stále. Kdybych to hrubě spočítal, tak nám ohřev vody a topení po letošním dvojím zdražení vezme tak 1200 měsíčně. To by mi fakt za drbání se s dřevem stálo...
@petros4
Stávající cena je dána hlavně nedostatkem plynu a obav z nedostatku elektřiny samotné. Nyní se intenzivně pracuje na možnostech uspokojit spotřebu plynu jinak než z Ruska. Toto je právě ta otázka 1 - 2 let. Na burze je dána cenou ze vstahu nabídka - poptávka. Nyní silně převyšuje poptávka nabídku a proto je cena taková. Až se situace otočí, cena zase opět klesne dolů.
@david337 Podlahové vytápění + TČ + fotovoltaika, rekuperace a pořádně zateplit. A pokud chcete koukat do ohýnku, doporučuji kamna. Plyn? A kde ho vezmete? I dřevo je týden od týdne dražší. Radiátory? Zavazí, drží se v nich prach, musíte mít vyšší teplotu vody. To raději mokré oblečení rozložím na sušák v koupelně. A v klidu. Ty ceny všech energií půjdou už jen nahoru, spíš jde o dostupnost.
kateee1111
Né, ceny energií už půjdou jen dolů. Aktuální burzovní cena je dána především nedostatkem plynu. Pokud jakákoliv burzovní komodita bude nedostatková, její cena půjde nahoru, to je prostě vztah mezi nabídkou/poptávkou. Až bude plynu dostatek z jiných zdrojů - plovoucí termínály LNG apod, tak burzovní ceny klesnou...
A to snad ani nemusím dodávat, že výše pro koncové spotřebitele je zastropována - tedy je fixní.
@peju Vidíte a mě to baví, vzít si mou pilu za 12k, nařezat dřevo, naštípat sekerou, navozit, naskládat potom k domu a zatopit.
Nic lepšího na oddych není
Opravdu, nic lepšího není než donést 2 bedny dřeva a pěkně přikládat každé půl hodiny 2 velké 40cm dlouhé špalky nebo náruč 5cm průměru klacků.
Ta krásně roztopená voda na výstupu přesahující 60C je prostě to, co mě baví, když teplo dřeva se rozhání po celém domě a to máme vložku, která zvládá 22kW tepelného výkonu z toho 15 do vody
@pyramis půjdou dolů ale aby ti s levným tarifem měli zase cenu kolem 2kc/kW už nebude problém je ten boom s FV to způsobí obrovskou destabilizaci sítě. Už cepz informoval o zvýšení poplatků za stabilizaci sítě ten bude hodně růst.
Navíc k radiátorům další výhoda je efektivnější řízení teploty dokáží mnohem lépe reagovat na výkyvy v domě. Topím před ekvitermu ale zároveň mám i prostorové čidlo které když mi teplota stoupne vyš třeba kvůli pečení v troubě atd. Tak se mi kotel vypne ať zbytečně nepřetápí. Podlahová topí pořád.Zatím to pořád dolaďuji letos to mám poprvé. Mám to i časově protože ikdyz nemám všechny radiátory puštěné tak se mi dům pořád přetápí a to nejvyšší teplota šla do nich dnes ráno jak bylo venku +1 stupeň. A to 33 stupňů křivku zatím nechci ještě ubírat dokud nebude chladněji . Takže vůbec nemusí jít do radiátorů horká voda. Ale je to každého věc co se mu líbí více osobně na podlahovce vidím jen výhodu že jde více tepla od noh.
@edison101 o podlahovce evidentně nevíte vůbec nic. Pokud se jedná o novostavbu, tak PT je jednodušší, nikde nic nepřekáží a nemusíte řešit dispozice, můžete si ho realizovat i svépomocí a vyjde levněji. Nebojte, počítal jsem to. Pokud Vám při současných teplotách stačí teplota do radiátorů 33st, tak u PT stačí tak 4 st nad požadovanou teplotou v interiéru. Protože výkon PT určuje rozdíl mezi teplotou oběhové vody a teplotou v interiéru tak se teplota reguluje automaticky. Pokud třeba zapnete troubu a stoupne interiérová teplota o 1 st tak se diference sníží třeba ze 4 na 3 st a to znamená pokles vyzařovaného výkonu na 3/4 neboli na 75%. V té kuchyni se protékající voda méně ochlazuje a protože si kotel hlídá teplotu, tak automaticky sniží výkon. Tomu se říká samoregulace PT. Přečtěte si diskuze na téma regulace PT. Zjistíte, že většina lidí nepoužívá žádnou regulaci, jen si na kotli podle venkovní teploty a osobní dispozice malinko upraví teplotu. I ten ekviterm je celkem zbytečný.
Navíc ani neplatí to teplo od nohou. Teplota podlahy je tak nízká, že ani nepoznáte zda podlaha topí.
@zubr487 radiátory jsem si dělal sám a vyšlo mě to na cca 35 tisíc podlahovkua vyšla o trochu víc a to jsem nepočítal akumulační nádrž a regulaci abych mohl do ní topit kotlem na tuhá. Nepočítám plyn kotel ten by byl pro oba systémy stejný. Nevím jak by to vyšlo teď trubky dost zdražily a nevím jak zdražily hadice na PT. A o té teplotě v radiatorech mluvím v návaznosti s příspěvků výše kde píší že do radiátorů je potřeba horká voda. Samozřejmě že v pt by byla nižší. A nevím jestli to reaguje tak rychle že se teplota ochlazuje pomaleji. Že by podlahovkua reagovala tak rychle. Ale je to možné osobní zkušenost nemám. A to se divím že to nedělá teplo od noh vždycky se to říkalo to čumím.
@zubr487 a ještě jsem zapomněl kdybych dál PT tak bych potom podlahy vyléval anhygridem nejspíš kvůli lepším vlastnostem co je taky slušná cena. Tak jsem udělal potěry sám za cenu stěrku cementu a pár pytlů nivelačky. Takže v případě PT bych byl skoro na dvojnásobné ceně.
@edison101 Jenže srovnáváte věci, které nikdo normálně nedělá. Namotání PT zvládne trošinku šikovnější člověk, nebo spíše každý, kdo se toho nebojí a ani nepotřebuje projekt. Radiátory si prakticky každý nechá dělat firmou a navíc musíte mít projekt, nebo minimálně spočítané ztráty jednotlivých pokojů a průměry trubek. Prakticky nikdo si nedělá potěry sám. Kromě toho PT se běžně kombinuje s betonovým potěrem. Betonové potěry jsem si kdysi taky dělal sám, ale dneska bych to jednoznačně nechal na firmě a je jedno zda anhydrit, litý beton nebo potěry. případě. Já použil anhydrit a za dopoledne bylo hotovo. Vy jste se s tím babral minimálně měsíc a pochybuji, že jste dosáhl srovnatelnou rovinnost.
Samoregulace samozřejmě funguje i u radiátorů, jenže tam je tak vysoká teplota oběhové vody, že vliv je mizivý. Jinak je to základní fyzika. Předávaný výkon je úměrný rozdílu teplot mezi topnou plochou a jednak vzduchem a dále teplotou okolních předmětů. Jakmile se něco z toho změní, tak se okamžite změní vyzařovaný výkon.
Co se týká teplot, tak já poznám teplou podlahu jen pokud venku mrzne a jdu bosky z ložnice, kde se netopí do koupelny, kde je nejvyšší pločný výkon. To je prostě tím, že v novostavbách se topí tak malým plošným výkonem, že stačí opravdu jen velice nízká teplota oběhové vody.
Já zase zvažuju jestli vůbec dávat otopnou soustavu 😬. Při TZ 2.7 kwh a 120m2 (Pasiv+), dám soláry, třeba 8kWp. Pak můžu koupit pár přímotopů a bude klid. A než si začnete říkat, že v zimě slunce nejede, tak... Když si dám 2 EANy, tak budu kupovat za fix a přebytky prodávat za spot, takže v zimě nakoupím za zlomek. Nebo virtuální úložiště. Vím, že legislativa to neumožňuje všude, ale údajně by to mělo jít všude do budoucna (nebo si otevřu licenci). Pak je otázka jestli nedat TČ a nemít ještě větší přebytky a z těch si postupně TČ zaplatit?. 🙂. Nebo netopit jenom aktivní rekuperací? Podle mě je základ zaizolovat. Tam je třeba vložit peníze - do stěn. Ale co jsem zjistil, tak u pasivu je teda víc otázek než odpovědí...
@inphantille TZ prostupem 2.7kW můžete mít jedině pod podmínkou větrání rekuperací, jinak to není možné. Samozřejmě můžete použít jen přímotopy, ale pak musíte použit řadu dalších zdrojů využívajících OZE. Klasika je akumulační krb, rekuperace, luftbojler a dostatečně velkou FVE a baterkami. Energetický specialista Vám spočítá, jak velkou FVE musíte použít. Aktivní rekuperace je zase TČ, ale slušná je dost drahá. To si musíte rozhodnout sám co je výhodnější.
@peju V mém okolí vím už o třech domácnostech ( dědina v Jeseníkách ) které TČ ruší s recenzí: V zimě to pořádně nevytopí barák, za rok topení 40-50 tis. korun atd... Domy jsou samozřejmě trochu starší, ale zateplené, ale s radiátory to si zas myslím že pro TČ dobré není když tak musí hnát více teplejší vodu, nicméně stejně se mi nechce věřit tomu že nějaké TČ je lepší výkonnostně a cenově v nákladech na vytápění + ohřev vody než poctivé dřevo a kvalitní moderní krbová vložka a nebo kvalitní automatický kotel na pelety. Takže mi chcete říct že máte všude PT + TČ a celý rok s tím topíte a ohříváte vodu, v zimě máte doma 24 stupňů a zaplatíte cca roční náklady za 22000 kč ? ... Nevím co máte za dům ale to máte ten největší polystyren narvaný v každé škvírce domu ne ? 😄 Zas si myslím že to nejde jednoznačně říct že je to pro každého lepší a levnější když slyším ze zkušeností že v oblasti Jeseníku to je prostě raketa zaplatit. Já budu mít v podlaze 120mm, kolem základů je jeden pás 50mm, ve střeše bude foukaná pěna to ještě nevím jaká vrstva, ale taky to žádná přeháňka nebude, budou trojskla to je jasné a zdivo je Ytong YQ Lambda 375mm a pokud budu dávat někdy zateplení tak šedý polystyren 150mm. Dům je na patro užitná plocha 220m2. To mi chcete říct že i zde je nejlepší, nejteplejší a nejlevnější zdroj TČ pouze s PT a AN ? Rád se vzdělám a přečtu si názor, tohle neberte vůbec útočně pokud to tak vyznělo, já si rád vyslechnu každý názor a radu v době kdy jsem ještě v procesu stavby a stále mohu spoustu věcí promyslet. Děkuji 🙂
@pyramis Je zde jeden fyzikální problém. Aktivní rekuperaca obvykle nemají recirkulaci. Takže umí ohřívat jen větrací vzduch. S tím jak venku klesá telota klesá i vlhkost. Potřebujete více topit a to znamená větší intenzitu větrání. Jenže pak si z interiéru děláte sušárnu s extrémě nízkou vlhkostí.
@jirca456 pokud stavíte novostavbu, tak musíte splnit podmínky PENB. Kromě toho izolace 12cm v podlaze, Ytong 37cm bez zateplení je na dnešní dobu hodně bída. Oblast Jeseníky je dost široký pojem a spíše horská oblast. Zřejmě je to oblast s nižšími venkovními teplotami a tam je to s TČ vzduch voda problematické a tím spíše, pokud se topí do radiátorů. Nevím, kde konkrétně stavíte, ale vzhledem k velké užitné ploše, chabému zateplení a zřejmě ignorujete i rekuperci můžete mít TZ domu kolem 10kW. Zde bych spíše preferoval kotel na dřevo s AN. Jinak v normálních oblastech skutečně stačí kombinace PT a TČ bez toho, že by se zapínala bivalence (elektrokotel)
@zubr487 projekt jsem měl ikdyz nakonec k ničemu protože projektant počítal že budu topit vysokou teplot. Ale já se pak rozhodl že budu topit nižší teplotou tak jsem je dál silnější a navíc jsem mnohem lépe izoloval než mám v projektu. Jediné kde mám trošku problém je koupelna tam mám jen žebřík a teď to vytopim jen na 21-22 stupňů měl jsem tam dát ještě malí radiátor až jsem to měl hotové tak mi to topenář řekl. Není problém to přidělat ale už se mi nechce vypouštět voda.
A ano i potěry jdou na pt jen anhygrid je lepší má lepší vodivé schopnosti. A potěry dělat měsíc?? Takhle se robí v Praze ne na severní Moravě tu se maká těch 100 metrů ( 5kubiku betonu )musí být hotové za den. Nám to sice trvalo 3 dny ale dělali jsme to vždycky po šichtě. Jak jsme dělali potěry u bratrance ten měl 8,5 kubíků betonu a ve 4 jsme to měli za sobotu udělané a to se ten beton tahal v kyblech po starém úzkém schodišti na půdu. A rovina dobrá není to jako hladina vody ale skříně atd podkládat nemusím. 😄 😄
@zubr487 Už jsme si jednou psali, ohledně kotle. PENB nemám jelikož stavební povolení je o rok starší než byl povinny PENB a dostavuji po otci. Tepelné ztráty jste mi myslím jednou počítal na okres Bruntál tuším cca Měrná ztráta [W/K] 160,55836
a Ztráta (W) 6101,21768
@Zubr487
Ano, to je pravda, příliš by to vysušovalo vzduch.
Jinak taky na obrázku je vidět, proč je podlahové vytápění vhodnější než radiátory. Prostě z fyziologického hlediska je pro člověka příjemnější, když jde teplo odspodu, než shora.
@jirca456
Ano, je to tak, zálohu po dvojím zdražení opravdu platím 2100 Kč a celý dům jede na elektro. Máme 20 EPS zateplení, 40 cm vata na půdě a 20 cm EPS v podlaze. Kolem základů 5 cm je za mne málo. Máme XPS 16 cm. Nemáme pasiv, máme pouze nízkoenergetický. TČ + rekuperace. Dům je situován všemi obytnými pokoji kromě ložnice na jih s většími okny, takže máme i nezanedbatelné solární zisky. Drtivou většinu roku TČ akorát dvakrát denně nahřeje TV. V zimě je samozřejmě akční. Záleží taky kdo má jaké tepelné nároky, znám rodiny, kde mají doma stále teplo jak u moře, nám stačí 20-21°. Samozřejmě jsou taky rozdíl Jeseníky a našich 10 km od Brna.
Za mne je prostě v podlahovce větší výhoda ta, že sice topím stále, ale když se podívám na data z TČ, tak mi do té podlahy (až na výjimky, kde je pod 10 pod nulou) nejde voda teplejší jak 32 °. To u radiátoru stačit nebude.
Pro mne toto není debata podlahovka vs. radiátory, i když to téma původně tak vypadalo, ale o zdroji toho tepla. Vzhledem k tomu, že jsem v domě, kde se topilo dřevem vyrůstal, tak k tomu mám opravdu averzi. Trávit každý druhý víkend přípravou dřeva, nosit domů z dřevníku, přikládat, rychle zatopit, když dojde člověk domů, je to nepohodlí a pokud už člověk staví nový dům, tak za mne zbytečná starost. Čas se dá využívat i příjemněji, než se stát topičem.
@vladimir_sacha
Místo 12k za pilu, jste mohl ještě trochu přihodit a nechat si na to topení udělat projekt o někoho kdo tomu rozumí. Více než 60 °C do podlahovky? Není to málo?
@peju
Projekt je a 60C není žádná hrůza, včera se u nás poprvé zatopilo, doposud to bylo zbytečné, doma bylo 20C a nechal se zatím puštěný elektrokotel a topil asi 6h na 24kW za hodinu a měl 55C potom, víc neutáhne.
To jenom krbová vložka má na výstupu 60 - 70C, ale to až v zimě, jak zamrzne se začne topit dřevem