Podlahovka - po sté a stále poprvé

Zobraz úvodní příspěvek
Zdravím všechny a předem se omlouvám za veeeelmi dlouhé psaní. Zkusím jej zkrátit 🙂. Máme bungalov do 150m2, podlahovka a plynový kondenzační kotel Brotje WHBS 14D. Podlahovka má 7 okruhů, rozdělovač Giacominni a čerpadlo pouze to v tom kotli. Rozdělovač se šteluje imbusákem jak vidíte pod průtokoměry, takže žádné krásné kalíšky či víčka jak bývá u rozdělovačů zvykem. Topíme druhou zimu....no topíme...jak se to vezme. Při dokončení podlah se podlahovka zapnula (byl srpen 2020). Krásně to jelo...jen jsme to zajížděli a přes zimu ještě tehdy nehotový dům (neobydlený) temperovali. Vše OK. Najednou přišlo jaro, léto 2021 a my se chystali na podzim se stěhovat. Nezdálo se mi však jak to topí, oddělám dekl od rozdělovače a přes průtokoměry nebylo ani vidět. Fakt černé jak noc. DOSLOVA. Řešilo se, co se mohlo stát. Vše bylo upraveno jak mělo. Následovalo krásné stěhování do 19ti stupňů všude, kdy kotel natopil a spadl, natopil a spadl...něco ho blokovalo. Po roce zkoumání a x návštěv snad x lidí přes kotle, lidi z giacominni a gingeru se přišlo na to, že magnetický filtr vypadá po roce jak kdyby tam bagrista zapomněl ze lžíce náklad. Vše se vyčistilo, vypustilo a napustilo znovu. To byl srpen 2022. Už v listopadu - stejný problém. Při prvotním napouštění máme za to, že tam vletěl bordel z řádu, kdy v tuto dobu se napouštějí bazény a zde není řád zokruhován a končí na konci ulice a všechny ty kaly se vzedmou a lidé tu měli i jemné kuličky manganu v umyvadle. Podruhé "teď" v srpnu jsme ale napouštěli přes zapojený změkčovač (je zde hodně tvrdá voda) - což mi bylo řečeno, že to je ta možná příčina, proč se zase voda po..... Takže už zešedivělý říkám, naposledy do toho rvu peníze a dám tam chemii od Giacominni BC831 2 dny po sobě se udělal průplach a přidání BC831 a nechalo se vždy do druhého dne. Třetí den jsem měl domluvený REMS s razovou vlnou a vzduchem a jestli ani to nepomůže, kupuju přímotopy. Takže před asi dvěma dny provedeno výpust, silný a dlouhý průplach REMS a ten bordel co lítal nepřeju ani tomu nejhoršímu člověku. A bylo ČISTO. Topilo to krásně, kotel přestal cyklovat a při napojení REMS průtokoměry krásně reagovaly na zatažení apod. Jen chci podotknout, že ani při prvotní montáži se při jakékoliv regulaci skoro nic nedělo, že by průtokoměry šly na 2, 3, 4 l za hodinu. Prostě kterýkoliv okruh se přiškrtil, neznamenalo to, že by se to nějak pohlo, nebo mělo vliv na ostatní okruhy. Říkám OK. Teď jsem si mnul ruce, protože jsem viděl, jak to po napojení REMS jednotky lítá...říkám: "Ty jo, ono se to i hýbe". REMS se odpojil, dnes druhý den topíme, trubky jsou teplé, řekl bych, že i rovnoměrně topíme ve všech pokojích...ale někde je prostě horko. Třeba ložnice 26 - hrůza. Tak jdu k rozdělovači, že to trochu zaškrtím. Můžu zaškrtit který chci ale více průtoku či ubrání nedocílím...nic se neděje. dva průtokoměry můžete vidět, že jsou zaseknuté na větším průtoku, ale absolutně to nemá na teplotu daného okruhu vliv. A já pomalu přemýšlím...hergot není to tím tlakem, tlakem čerpadla v kotli? Když byl napojen REMS, to byl fofr, po uzavření rozdělovače a spuštění topení mám pocit - nemůže to tlačit pomalu do těch průtokoměrů a proto nejdou jakkoliv štelovat, nebo spíše na nic nereagují? Při spuštění topení do podlahy jedou na čerpadle 2 zelené diody, posléze je ale jen jedna zelená a jedna oranžová. Respektive na začátku sepnutí čerpadlo valí na "dvě rychlosti" a posléze si to namoduluje na rychlost jednu. Byl jsem ujištěn z Gingeru, že je to v pořádku, protože si to tak kotel moduluje. Ale nemůže toto být příčina nemožnosti štelování průtokoměrů a zároveň problému vody v trubkách, že třeba pomalu voda cirkuluje??? Fakt už nevím. Nasypal jsem před pár dny do toho 10 tis. a nyní máme sice teplo, ale někde zase začínám mít pocit, že to netopí rovnoměrně. Jsou místa teplejší, které krásně do noh hřejí a pak jsou místa, co nejsou ledová, ale není to to teplo od noh jako jinde. Jako ten proplach proběhl tak, že tam nemůže být žádný vzduch ani bordel. Takže nevím. Ampulky (průtokoměry) se jen lehce pohoupou při přiškrcení či otevření, ale tím celá hitparáda končí a proto absolutně člověk neví kolik čeho škrtí a jestli vůbec to pak má vliv při tomto problému. Budu rád za jakoukoliv pomoc nebo už se z toho asi zblázním. Všem předem moc děkuji.
Odpovědět
1
2
@edison101 Bohužel je to začarovaný kruh. Už jsem to tu psal. Pokud zatáhnu byť jeden, dva okruhy....kotel se přetopí a vypne....takže bez šance vyzkoušet. Ale můžu to zkusit klidně znovu
Odpovědět
Tak jak jsem psal. Zatáhl jsem vše a nechal jsem jen onen jeden okruh a teplota vyskočila a kotel vypnul
Odpovědět
@martas85 no kotel vypne hořák ale dál snad jede ne?
Odpovědět
@edison101 JJ čerpadlo jede dál. Jen při sepnutí kotle s čerpadlem to krásně okruh po okruhu sjíždí a vyjíždí při zaškrcování a odtahování. Jezdí nahoru dolů. Zkoušel jsem už dva okruhy....jako na střídačku....vždy vše zavřené a jeden otevřený...pak zase druhý.Takto to tedy funguje. Jakmile ale vypne kotel, že se přetopí ten daný okruh a jede už jen čerpadlo, tak už zase tak nelítá ty průtokoměry.
Odpovědět
Navíc mám pocit, že když ho nechám naplno ten jeden okruh, krásně sjede ke 3-4l/h, ale jak vypne kotel stoupá výše, tudíž jakoby snižoval průtk ke 2,5l/h. Jako by se chtěl dostat tam kde byl před sepnutím kotle s čerpadlem
Odpovědět
Takže po "rozcvičení" ventilů, které šly těžko štělovat, jak jsem psal. Že se mě zdály být zavápněné nebo jinak znečištěné (někde v útrobách) se mi potvrzuje to, co jsem říkal, protože při štelování (zatáhnutí a odtáhnutí - několikrát) jdou lépe a onoho otvoru pro imbus, kde se šteluje kape lehce tmavší voda. Takže půjde dolů tělo rozdělovače a vyměnit všechny seřizovací ventily. Buď a nebo za cenu sedmi ventilů pomalu nekoupit nový jiný rozdělovač? Jako jen si to myslím, a i když tím bylo strojním čištěním vše vyhnáno, nejspíše něco zůstalo za těsněním těchto štelovacích ventilů a to si myslím bude ten problém.
Odpovědět
@martas85 to je zajímavé čerpadlo by mělo jet pořád stejně. Jak vám hořák vypne neubere kotel výkon čerpadla? Ale tak alespoň můžete zjistit jestli vám všechny průtokoměry fungují. Ještě mě napadá vás kotel neznám nemáte ještě jeden filtr v kotli? Některé kotle je mají ikdyz stojí za houby ale pokud jste měl nečistoty může být ten znečištěn
Odpovědět
Toto nevím, ale tuším že ne, že je jen ten magnetický.
Odpovědět
@martas85 Tedy já Vám již nerozumím. Před pár odkazy zpět jste napsal, že přepnutím čerpadla do manuálního režimu na maximální výkon se průtoky vůbec nezměnily a pokud uzavíráte okruhy, tak se průtokoměr maximálně zhoupne. Nyní píšete, že to reaguje na uzavírání ventilem. Tak jak to tedy je. Tak ještě jednou. přepněte čerpadlo na maximální výkon. Kotel pak průtok neovládá a nemusíte tady řešit nějaké poklesy při vypnutí hořáku. Nechte jen jeden okruh otevřený a ostatní zavřete. Co dělají průtokoměry ? Tvrdíte, že zůstanou zaseklé stále ve stejné poloze. Je to opravdu pravda ? Asi není protože nyní píšete opak Pokud otevřete další okruh co dělají průtokoměry ? V otevřeném okruhu má narůst průtok z původní nuly na jakou hodnotu. Ještě pro jistotu zopakuji. Nula je ve stavu, kdy je ukazetel opřený o vršek a čím více sjede dolů, tím vyšší průtok. Samozřejmě podmínkou je, že je zapnuté čerpadlo. Nevím jak máte nastavený kotel. Je možné, že určitou dobu po vynutí hořáku vypne i oběhové čerpadlo.
Odpovědět
@zubr487 Ano, byly zaseklé i při plném výkonu čerpadla. Až po asi 10ti otočení několikrát za sebou to začalo reagovat. Až teď mě napadlo to rozhýbat. Psal jsem, že se mi to nezdálo, když šly ty ventily štelovat hůře. Tak jsem s tím jezdil xkrát doleva, doprava...a po delší době to začalo reagovat. U všech jsem to tak dělal půl hodiny. Okruh po okruhu při zapnutém čerpadle. Všechny teď jezdí dolů ke 3l/h. a zase úplně vyletí na strop - nulu. To předtím vůbec nedělalo. A jak píšu z imbusu kapká tmavší (špinavější voda). Při štelování to vrže a klade odpor. Sice již menší po tom, co jsem s tím x krát točil ale přece. A za mě je tedy problém v těle rozdělovače a nebo jen v samotných zanesených ventilech. Napadlo mě, že mohlo dojít k uvolnění bordelu při tom čištění a to šroubení se zaneslo. jsou tam i prý nějaká těsnění, která když se zanesou, tak může vytékat z toho voda z těch štelovacích ventilů a to se děje a je mírně špinavá. Sešteloval jsem teď všechny průtoky a budu čekat. Ale stále to štelování klade lehce odpor a vrže to při šroubení. Když to bylo nové a čisté, tak to jezdilo jak namazané. A pokud se to v té poloze znovu zanese, asi to to bude tam kde to bylo.
Odpovědět
Takže rozdělovač dolů, štelovací ventily z něj dolů a vše dovyčistit. Bohužel asi ani strojní čištění není všemocné. Jinak k těm průtokoměrům a jejich pohybu dodám, že když jsem to rozhýbával, tak občas zůstaly viset a trvalo jim, než najednou spadly. Jako by zaseklé.
Odpovědět
@martas85 ty štelovací ventily si klidně vyměňte, ale tím to zaručeně není. Vy se vůbec nezajímáte, jak fungují. Je to jen mosazná trubička se šroubením. Uvnitř je těsnící O kroužek a pokud točíte tím imbusem, tak vyjíždí mosazný šroub který blokuje průtok v trámci rozdělovače. To že jde ztuha je nepodstané. Není to určené na časté točení a tím rozhýbáním si tak maximálně poškodíte těsnící O kroužek a proto z toho kape voda. Veškeré uzavírání máte dělat ventily na dolním trámci
Odpovědět
Článek se načítá
@martas85 Ještě mě napadá. Víte, že na dolním trámci jsou ventily pro uzavírání průtoku? Skoro mám dojem, že si myslíte, že hlavní jsou ty impusové ventily. Ty jsou určené jen k tomu, aby se jednou srovnaly průtoky a nic jiného. Pak si klidně můžou zatuhnout. Jinak jaké jsou tedy momentálně průtoky ?
Odpovědět
@zubr487 no správně jste řekl...který blokuje a povoluje průtok a pokud to bude zanesené, tak se průtok snižuje nebo průtok bude dokonce minimální. A nebo jej dostatečně neprotlačí čerpadlo, které bude zpět zapojeno na automat a bude si sám modulovat tlak. Nyní jsem dal schválně teplotu na 40 stupňů a třeba náběh v koupelce, kde je dlažba je už znát na pocit od nohou. Průtokoměry fungují tak jak jste napsal. V rozdělovači je průtok dostatečný a neomezí jej zanedbatelné množství nějaké nečistoty, pak jsou zde však ony průtokoměry a tam už to jde podstatně menším průměrem ta voda a pokud se tento průměr zanese logicky to bude mít vliv i na samotné topení. Na jaře to buď vyčistím a nebo vyměním za nový a klidně napíšu jak na tom jsme.
Odpovědět
@zubr487 momentální průtoky jsou tak jak jsem je nastavil kolem 1,5 l / h. V koupelce a v tom pokoji mírně ke 2l/h. Jinak k těm ventilům. Právě ty dolní bílé jsou ty na které nikdy nesáhnete a šteluje se vše jen těmi horními. Na to jsem byl upozorněn přímo od Giacominni, že pokud chci něco štelovat tak těmi horními, ale na ty spodní vůbec nesahat. To jen předávám, s čím jsem byl obeznámen. Ty dole (bílé) jsou vždy za každých okolností naplno puštěné a ty horní se štelují. Ale samozřejmě se nechci hádat. Jen předávám info tak, jak jsem ho obdržel
Odpovědět
@martas85 Je to přesně naopak. Horní slouží jen k jednorázovému zkorigování průtoků. To Vám měla seřídit firma montující topení. Vy máte pro ovládání dolní ventily. Co použít selský rozum. Nahoře máte ventily ovládané impusy, dole máte ventily, které můžete ovládat bez nástroje jen rukou. Logicky dolní jsou určeny pro manuální ovládání. Problém je, že jste tím šíleným protáčením horních imbusů možná poškodil těsnění. Psal jste, že jste nastavil průtoky. Můžete přesně popsat co a jak jste nastavil ?
Odpovědět
Takže ještě jednou, ty horní ventily na imbus "imitují" přesně to, co jiní dělají když ten imbus tam nemají a točí vesměs červeným věnečkem, nebo jak to nazvat přímo na průtokoměrech. Jen já na to musím použít klíč, který je k tomu přiložen. Jinak je to jak u klasického rozdělovače. Bílé ventily průtok neseřizují. Proč to má Giacominni na imbus nevím, ale bylo mi to jasně řečeno a dává to normálně smysl. To jestli jsem poškodil těsnění u ventilu za pár stovek, který se snadno vymění, to je teď momentálně naprosto druhořadé. Vesměs se tímto točením odstraní právě bordel a to co kapalo kapat přestane. Každopádně zde sdělím výsledek mého "točení" - podlaha v pokoji, který netopil je krásně teplá a teplota 23,7 stupňů. Výsledek v koupelně, kde to ukazovalo max 22 stupňů - teplo od noh naprostá krása a 23,5 stupňů. V obýváku - nejdelší hadi najednou teplo od noh a jsem skoro na 24 stupních. Takže příčinou bylo opravdu to co jsem psal a domníval se původně. Zanesené ventily pod průtokoměry, zde se průtok snížil či velmi omezil, průtokoměr se zasekl a bylo po parádě. Takže, ano, myslím si, že to bylo tím co jsem psal.
Odpovědět
@martas85 nevím o čem mě chcete přesvědčit. Celou dobu Vám tady píšu, že regulace u průtokoměrů je určena pro korekci průtoků. Dělá se to v podstatě jednorázově a normálně by jste na to Vy šahat neměl. Uživatel má průtok ovládat ventily na dolní liště. Je úplně fuk, zda se točí průtokoměry, nebo tam jsou ty imbusy případně u některých výrobců je omezovač součástí hlavního ventilu. Nastavuje se to jen při zprovoznění topení, takže nevím proč Vám to vadí. Podstatné je zda Vám topení funguje. Nechci Vám brát iluze, ale tím protáčením imbusů jste to zaručeně neopravil. V otevřeném stavu je tam podstatně větší díra, než je v dolním ventilu, nebo kolem clonky průtokoměru. Pokud platí co jste psal, tak jste jednak přepnul čerpadlo na plný výkon v manuálu a navíc jste zvedl teplotu v kotli. Psal jste, že jste nastavil průtoky. Já se ptal, co jste konkrétně nastavil. Já se Vás neptal jaké tam máte teploty. To mě nezajímá, podstatné jsou teploty na horním trámci a teploty na vratných trubkách (trubky, co ústí do dolního trámce).
Odpovědět
PM konektor jsem odpojil již včera a tudíž jelo naplno již včera. Ale s průtokoměry to nic neudělalo a ani to netopilo tak jak teď nebo v poledne, kdy se to rozjelo. A topím zpět na hodnotu 33 stupňů po tom co se to dnes odpoledne "rozjelo". Takže mi chcete říct, že se všechny průtokoměry jen tak rozmyslely, že najednou po několikadenním zkoušení všeho možného pojedou? Promiňte, přesvědčovat Vás určitě nehodlám. Píšu Vám jen tolik, že až po mém hýbání se průtokoměry rozjely a začaly "skákat nahoru x dolů" a pokud bude teplo pokračovat i po tom co zpět zítra PM konektor zapojím a pojede opět na své dvě rychlosti a bude si to modulovat, pak si opravdu budu stát za tím, že to bylo způsobeno právě tím odseknutím průtokoměrů po mém zásahu. Nebo mi vysvětlete, jak to, že to začalo všechno topit...a pokoj, co nejel ani za boha a po všech možnostech se rozjede až jej x krát vytočím a zatočím na rozdělovači ? Můj názor je takový, že průtokoměry s ventily jsou ještě od zbytků nečistot, které se zde zasekly a kladly čerpadlu odpor. Třeba to bude jinak, ale teď maximální spokojenost, takže jsem za to rád. Každopádně všem děkuji za pomoc či poznatky a rady.
Odpovědět
Ještě Vám jednou zopakuji podrobně postup, co jste psal v předchozích příspěvcích 1) zapněte plný výkon čerpadla. 2) omezovače průtoku otevřete na max (imbusy) 3) na dolní liště pomocí hlavních ventilů uzavřete všechny okruhy až na první. Pokud se průtokoměr nehýbe, tak několikrát rychle plně zavřete a otevřete ventil. Pokud se průtokoměr zasekne, je to tím, že se dostane bordel mezi pouzdro a táhlo, Je tedy nutné ho rázovým pulzem stlačit dolů. Tím se smetí uvolní. Periodickým zavíráním a otevíráním hlavního ventilu se zaroveň odstaraní možné bubliny vzduchu. Na některých oběhových čerpadlech je tlačítko pro zapnutí režimu odvzdušnění. Čerpadlo se tím zapne do režimu, kdy periodicky přepíná mezi plným výkonem a vypnutím čerpadla. Pokud to tam je, je to to i vhodný režim pro uvolnění zaseklých průtokoměrů. 4) bod číslo 3 zopakujte pro všechny okruhy. 5) všechny dolní ventily otevřete na max. Pokud některý průtokoměr ukazuje výrazně vyšší průtok, je nutné omezit průtok na horní liště pomocí imbusu. 6) Na horní trámec a vratné trubky nalepte papírovou lepící pásku. 7) po několika hodinách topení v ustáleném režimu zkontrolujte teploty vratných trubek. Tam, kde jsou vyšší teploty mírně omezte průtok. Zase je potřeba několik hodin počkat na ustálení a to celé dokola, dokud nejsou na všech vratných trubkách srovnatelné teploty. Tím jsou vyrovnané průtoky a od této chvíle se na horní omezovače nešahá. Pro následnou korekci nebo vypnutí topení se používají dolní ventily. 😎 Nakonec je vhodné změřit rozdíl teplot mezi horním trámcem a vratnými trubkami (nyní by mělu být všechny stejné). Pokud je rozdíl teplot menší než 5st, lze snížit otáčky oběhového čerpadla. Pokud je výrazně vyšší (zde až 10st) pak je vhodné výkon čerpadla zvýšit, jinak budou na ploše podlahy výrazné rozdíly teplot. Při pohledu termokamerou budou výrazně svítit nátokové trubky. Jinak myslete si co chcete, ale v těch imbusových omezovačích určitě nebyl problém. Pokud ten rozdělovač budete rozebírat, tak se podívejte, jaký je průtočný průměr v otevřeném stavu. Je tam díra o průměru cca 10 mm. Průtokoměry jen ukazují průtok, ale na průtok nemají vliv. Z tohoto hlediska je úplně jedno, zda jsou zaseklé. Na topení a průtoky to nemá žádný vliv. výran
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?