Ahojte,
pořád ladím PT a za prvé mám realitvně velkou spotřebu a za druhý mi přijde, že i když topím dlouho, je doma "zima". Dá se nějak poznat, že je PT zavzdušněné?
Dá se to myslím poznat poznat podle zvuku proudící vody "s bublinama", ale jistější je kotel a oběhové čerpadlo odstavit, nechat být a pak postupně obejít ovzdušňováky - jestli upouštíte jen vzduch, případně s trochou vody, bylo to zavzdušněné. Po odvzdušnění je potřeba případně doplnit do provozního tlaku.
Novostavba, první sezona?
@zdenek_valek Podle čeho usuzujete že je zavzdušněné? Že málo topí? PT takřka nehřeje a to je opravdu normální stav. A hlavně se během dne a noci NEVIPÍNÁ!!
@zdenek_valek
Spotřeba není závislá (pokud se nemění účinnost zdroje) na podlahovém topení, který je jen distributor tepla ze zdroje.
Spotřebu udávají teplené ztráty domu a účinnost zdroje.
Nějaká energie pak jde ze zdroje třeba do komínu nebo zůstane v palivu, pokud je zdrojem tepla kotel na TP.
Široké veřejnosti doporučuji si vzpomenout na zákon o zachování energie, protože se na to pořád zapomíná.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1...
@petr86 presne tak...novostavba a prvni zima... uz jsem z toho trochu zoufalej 😄 ... jsem teda po 30 letech v panelaku v rodinnem dome. Nejsem nijak zimomrivej, ale i kdyz teplomer ukazuje 21 stupnu (uz jsem koupil paranoidne i jinej teplomer a oba ukazujou stejne), tak je porad vsude hodne chladno. Nemuze to byt take zpusobeno vlhkosti? I pres vetrani je k veceru vlhkost 70%, takze treba ze by to pocitove snizovalo teplotu? Soused co ma mimino, bydlej ve stejnym baraku, jen dodelanym o rok driv topi na 20.5 a pocitove tam maj krasne.... vcera jsem zkousel povypinat vsechny okruhy a po jednom to zkouset a zda se, ze to zavzdusneny nebude. Taky mam trochu podezreni, ze jsem koupil nevhodnou vinylovku, i kdyz je urcena na PT - asi nepropousti tolik tepla o.O ...ale to bys zas teplomer neukazoval 21 stupnu ... je to zacarovany 😄
@wpavel ja mam nastaveno na termostatu 21 stupnu s hysterezi 0.5 stupne. Zkusim jeste snizit teplotu z kotle (ted mam 32stupnu) a nastavit hysterezi treba na 0.2 nebo 0.1 - to by pak topilo prubezne ne? Jenze zase pres tyden vypadnu z baraku v 5:30 a doma jsme az nekdy okolo 16...nekdy 18 hod....
Blby je, ze rano se to vytopi na 21 stupnu, ale tou dobou jsme uz v praci...pres den to nejak vydrzi a pak se topeni pousti kolem 18hod a to uz zas nez hreje, tak spime.... takze trochu cimrmanovska siruace 😄 .... kdybych mel hysterezi na 0.1, tak zas celej den topim pro psa .... asi sezenu nejakej lepsi termostat, tenhle umi jen nastaveni ruznejch teplot na ruzny casy, ale me by se spis hodila hystereze, ze bych si nastavil tech 21 stupnu a promenlivou hysterezi bych kotel donutil sepnout uz treba ve tri, aby po prichodu z prace bylo zatopeno a pres den, kdy tam nejsme by si teplota v klidku klesala na 20.5 treba...
@zdenek_valek
Vlhkost má vliv, ale hlavně to máte nevhodně nastaveno. Musíte začít topit s předstihem - tj. cca 2h a vypínat také dříve. U horší plovoučky to trvá i déle.
Další věc je, že teplota podlahy má vliv, čím je vyšší, tím je lepší tepelná pohoda a tím se zdá tepleji. To ovlivňují 2 věci - čím je má horší TZ, tím větší teplotu si může dovolit, přerušovaným topením se toho dá také docílit, ale podle toho jak jste doma.
Navíc termostat můžete nastavit i tak, že nastavíte nějakou teplot 3h před příchodem a nějakou vyšší 1h před příchodem.
@wpavel
Příklad:
Večer s předstihem vypnout topení z teploty 22stC.
Přes noc klesne teplota o 1,3stC.
Ráno s předstihem začít topit, ráno stačí menší teplota, protože jsou všichni v pohybu, pokles teploty se zastaví nebo vystoupá k 21stC.
Před příchodem z práce nastavit na 21,5stC, do večera vystoupá na 22stC.
Výsledkem je nějaká malá úspora za vytápění a teplejší podlaha, která znamená vyšší tepelnou pohodu, která u dobře izolovaných domů chybí. Dále je výhoda pro koupelnu, kde se snadněji dosáhne vyšší teplota než v ostatních místnostech a také ta teplá podlaha je v koupelně hodně příjemná.
@zubr487 Díky. @zdenek_valek Podle mně to bude i tím že dům jak se říká je ještě syrový. Až dům projde topným obdobím tak na tom bude lépe, možná že vám to bude proti srsti ale nechá se jen doporučit rychlé krátké větrání. Ve starších domech v zimním období naopak vlhkost v zimě klesá. Tak jak tu bylo už napsáno zapínání i vypíná dělat s předstihem ale nemyslete si že ušetříte, vždy budete muset ten úbytek tepla v podlaze doplnit a až potom začne podlaha topit. Vyšší teplotou vody do podlahy budou vznikat jen překmity teploty v místnosti a zrovna tak i velká hystereze termostatu. Ono řídit PT pok. termostatem není moc výhodné. Možná že bych pořídil pro první sezonu nějaký levný přímotop který by dotáhnul teplotu v prochladlé hlavní místnosti daleko dříve. V koupelně se dá použít těleso do žebříku.
@zdenek_valek je dobré si uvědomit, že podlahové topení budete vnímat jinak, než teplo z radiátorů na paneláku. Jde o to, že radiátory šíří teplo od zdroje, který je omezený nějakým prostorem, čili teplota je někde okolo 45 stupňů a šíření tepla probíhá cirkulací vzduchu, takže u topení bude klidně 35stupňů a směrem od něj to bude klesat až na požadovaných 21 v místě termostatu. U podlahovky při dnešních teplotách bude teplota podlahy někde okolo 23stupňů (voda na vstupu 25stupňů) a teplota vzduchu všude konstantní těch požadovaných 21. Pokud jste tedy zvyklí na 21 panelákových od radiátoru, tak můžete logicky cítit větší chlad, než si zvyknete, že budete mít všude jen požadovanou teplotu (většinou problém u manželky dle mých zkušeností a zkušeností z okolí 🙂) Tím rozhodně taky padají mýty o tom, že když máte podlahové topení, tak je teplá podlaha, jinak se netopí.. Ono 22 až někde max 25stupňů (teplota podlahy v zimě ve standardně zatepleném domě) totiž není nic teplého. Vám bych tedy asi doporučil zkusit zvýšit požadovanou teplotu na 22stupňů a uvidíte.
Co se týče zavzdušnění, na PT se do rozvaděče standardně umísťují automatické odvzdušňovací ventily (osobně mám na přívodu i odvodu, je to takový malý mosazný váleček a nahoře má "čepičku" kudy odpouští vzduch) a pokud vám cirkuluje voda, tak by měli případný vzduch odpustit (tzv. odsyknout)- to by jste zase měl poznat na tlaku vody v okruhu. (Pokud máte jako zdroj kotel, může být odvzdušňovák namontovaný ale už v něm a ne až na rozvaděči). Pokud nemáte automatický odvzdušňovací ventil, doporučuji pořídit (cena cca do 300kč / ks), protože jinak při vypuštění a napuštění systému si okruh zavzdušníte a odvzdušňovat ručně můžete klidně týden.
Jinak osobně bych Vám doporučil zrušit i prostorové termostaty a regulovat pomocí ekvitermní regulace.
Pokud je spotřeba kotle v pořádku, tak nejde o problém zavzdušněného podlahového topení, které jak již výše uvedli, slouží pro přenos energie.
Vzhledem k tomu, že rosný bod se u nás pohybuje pouze těsně nad nulou, tak vlhkost 70% při 21° je z nevyzrálé stavby. Doporučuji silněji větrat a snížit ji určitě pod 60 a nejlépe držet kolem 50%. U vyzrálých staveb již nyní začínají problémy s příliš nízkou vlhkostí a musí se zvlhčovat květinami, vařením, sušením prádla ...
Vetram, i kdyz to stoji dalsi cyklus nastartovani kotle a topeni 😄 (momentalne jsem na nejakejch 50-60kW/den u topeni....) takze doufam, ze to klesne, az nebudu vetrat a pripadne az budu topit stabilnejc...ted v tom jsou strasny vykyvy prave vlivem vetrani... na vikend budu testovat celodenni topeni nizsi vystupni teplotou vody z kotle. Ted topim vodu na 30st na 20.5 teplotu vzduchu.... s hysterezi 0.5 stupne...nutno rict, ze vcera od rana, kdy se pekne vyvetralo na 50% vlhkost byl teplotni komfort nebe a dudy a prislo mi konecne doma teplo, i kdyz jsem to snizil z 21 na 20.5 stupne teploty vzduchu. Uvidim taky po dnesnim dnu, jak to bude s vlhkosti a pocitovou teplotou 🙂
PS.: u ty vlhkosti mi totalne nepomaha, ze manzelka miluje pokojovy kytky a je to u nas trochu jak v kvetinarstvi 🤦♂️
@zdenek_valek podle mě budete muset "vnitřně přijmout" a pochopit PT. Jde hlavně o 2 veledůležité body. První je ten, že PT se natápí zpravidla obrovské hmoty. A je jedno zda mám vodu nebo kabely. Asi u nás převažují zděné stavby, proto se k tomu přidružuje akumulace zdiva. Druhá premisa je ta, že tepelné ztráty objektu jste si prostě nějak postavil a dodatečně s nima nic moc neuděláte... Takže důležité je pochopit a smířit se s TZ (pokud nemáte v plánu je nějak snížit). A druhá důležitý bod je pochopit, že útlumy u PT jsou prakticky k ničemu. Oproti TZ jde o úspory max. v jednotkách procent. Víc dokážete ušetřit třeba na uvážlivém nákupu jídla.
Já jsem neuvěřitelně s tím 1. a 2. sezónu bojoval, než jsem to pochopil a smířil se s tím. Odměnou je značně vyšší domácí komfort a bez pocitu, že je něco blbě. Samozřejmě první zimu byl cítit vliv novostavby a to jsme ji měli hodně vysoušenou kvůli podlahám. Aktuálně jsem skončil u toho, že v klíčových místnostech domu (kuchyň s obývákem, pokoje) topím 24/7 na stálou komfortní teplotu. Tím se částečně vytápí, temperují i vedlejší místnosti. V pracovně nebo ve 2 koupelnách přitápím ve vhodných časech na ranní nebo večerní komfort. To je jediný útlum, který mám. Na podzim topení zapnu, na jaře vypnu. O víc se nestarám. V ložnici nemusíme topit vůbec, i tak tam teplota neklesne pod 20.
@zdenek_valek Já myslím, že roli bude hrát i to neustále natápění a ochlazování. Zkusil bych nechat jet plynuleji vzhledem k akumulaci podlahy. Dále samozřejmě záleží na tom, jak máte navrženou podlahovku. Pokud je málo trubek, výrazně nepomůže nic.
@zdenek_valek Větrat musíte pravidelně. Ve starých domech se nemuselo větrat, protože dům měl netěsná okna, topilo se kamny atd. Vy jste si podstavil dům, který je utěsněný jako ponorka. Proto se doporučuje instalovat rekuperační větrání. Jednak se o větrání nemusíte starat a navíc se sníží ztráty. Ve Vašem případě je zřejmě problém s vysokou naakumulovanou vlhkostí ze stavby. To by se mělo po zimě vyrovnat. Jinak s regulací je to jak píše Honzík75. Nejlepší je trvalé topení bez útlumů. Regulace prostorovým termostatem taky není žádná sláva.
@zdenek_valek Zkuste se někde zeptat na zapůjčení vysoušeče který to vše urychlí. Když bude dům suchý tak ty kytky nejsou nic hrozného, to jen na ochranu vaší paní a kytek. Horší je sušení prádla a nebo akvárko.
Tak jsem to protestovala a zjistil, ze stejne nic nevim 😄
Nejdriv jsem zkousel topit s hysterezi 0.1st na 20.5st .... to bylo pocitove asi nejlepsi komfort, ale za 24hod to vzalo v prumeru 70kW .... dalsi byla hystereze 0.5st na 20.5st a teplota vystupni vody 33st .... relativne taky teplotni komfort ale spotreba za 24hod v prumeru 60kW .... ted kdyz topim vystupni vodou 31st s hysterezi 0.5st na 20.5st tak to vezme okolo 40kW za 24hod, ale teplotni komfort uplne naprd ... pritom teploty vzduchu jsou stejny, takze roli hraje ta podlaha 😄 (jo jsem blesk). ... premejslim, jestli nemam blbou vinylovou podlahu, jelikoz kde mam dlazbu, je podlaha pekne tepla....(ale psali, ze je i na PT - Purello podlaha).
Jeste zkusim naatavit 21st s hysterezi 1st ... nastavim to tak, aby to bylo nahraty od cca tech 18hod (kdy se sejdem doma u telky) a akumulaci to vydrzi do rana do cca 5hod, kdy vstavame a jedem do prace....
Hodne to vychlada me prijde... vcera se mi v 18:30hod sepnul kotel s cerpadlem pri 20.0st ... pak se cca 3 hodiny nic nedeje a pak to zacne stoupat.... v 1:30hod bylo 20.6st (mam 20.5st, tak se natopilo driv)... ale v 5:20 uz zase spinal kotel pri teplote 19.9st .... mame teda v ty mistnosti velky francouzsky okno na vychod a jedno mensi na jih... premejslim, jestli by pomohly treba nejaky zavesy o.O ... nemame ani zaclony v podstate....ale zase okna jsou trojsklo ... i kdyz pocitove je od oken chlad....ale pruvan necitim
Vlhká betonová podlaha spíš ne, ono to vytvrdnulo určitě dávno, ale pokud to máte přerušovaně vytápěno jak my, tak musíte pustit kotel na plný výkon a vyšší teplotu, ať je tam náběh třeba za 1.5 - 2h.
Hysterze u nás máme 0.5C
Nějaké trvalé vytápění skutečně bere totiž víc, než rázové, protože pokud bych nastavil kotel na 12kW (nejnižší možné) tak v přízemí bude teplota podlahy studená, prostě se ochlazuje pořád ze země a to celých 24h ale při nárazovém topení to je asi 6h denně a výkon kotle naplno spolehlivě přerazí TZ podlahy
@vladimir_sacha on kotel si ridi spotrebu sam... kdyz sepne tak natapi na nejakejch 8kW .... potom po cca dvou hodinach na 6kW a pak jede treba i na 4kW .... kdyz sleduju vodu vystupni, tak se nastavena teplota zacne drzet tak za tu hodinku a pul .... takze uz zacinam laborovat se spatne zvolenou podlahou.... nebo uz nevim... na strope je vrstva vaty, tam by to utikat nemelo....
@zdenek_valek naprosto si stojím za tím, že cca 90% Vaší spotřeby bude dáno TZ objektu. To Vaše laborování je takové... no trochu naprd takto. Chybí Vám data za delší období. Krátkodobě nic moc nepoznáte.