Parozábrana pasivní dům - blowdoor test - zelená úsporám

Zobraz úvodní příspěvek
Ahojte, jelikož stavíme pasivní dům (dnes jsme již témeř před kolaudací) ráda bych upozornila na úskalí při výstavbě pasivního domu - pokud tedy si nezaplatíte draze za odborný stavební dozor. Stavěli jsme tedy na dotaci zelenou úsporám, takže jsme museli mít solary - přítel je elektrikář, takže to bylo v pohodě, museli jsme mít rekuperaci - tady opravdu než si dělat sám, doporučuji zvolit odbornou firmu (doklady dokládáte do zelené úsporám, takže svépomocí je vám to stejně prd platné), co se týče oken, opravdu dbejte zvýšené opatrnosti při výběru dodavatele, okna musí být určena pro pasiv, řádně zapracovaná, jinak se vkládají do nízkoenergeťáku a jinak do pasivů! a už při projektu na to myslete, my máme 3,5m portál a ten teda v konečném blowdoor testu dosti profukoval, takže mít takové 3-4 portály, určitě už neprojdete (případně byste ty okna museli mít neovíravé, což je zase zhlediska mytí dost nepraktické s kýblem obíhat barák). Největší problém a to zdaleka nejsme sami a prý nás je 8 z 10 stavitelů je s parozábranou. Nikde jsem teda tady na modré střeše diskuzi na toto téma neviděla proto ji také otvírám. Parozábranu doporučuji instalovat odbornou firmou (nikoliv svépomocí) a se zárukou ať nedopadnete jako my. My jsme si ji nechali udělat živnostníkem, při blowdoor testu se nám odlepila, místy potrhala, když byla přidelána k stropním trámům koněm tak se samozřejmě vytrhla a vzniklo tam asi tisíc malých dírek. Vzhledem k tomu, že jsme tento problém neočekávali a měli už jsme hotové sádrokartonové podhledy, museli jsme je všechny sundat, parozábranu přilepit ještě jednou ke zdi, konce u zdi zapracovat omítkou aby neměly tendenci lítat, všechny díry polepit, parozábrana by měla být napnutá, takže místa kde byla vyvěšená jsme podbili trámky (samozřejmě pod ty trámky musíte dát gumovou podložku), dále jsme se pak dozvěděli že do pasivů se dává na sadrokartony jiné úchyty, případně ty stávající musíte pořádně zatmelit tmelem na parozábrany, to samé elektro instalace, ta by měla vést celá pod parozábranou, případné prostupy (např. na solary a světlo na půdu) dělají se speciální prostupy přes parozábranu, případně oblepit páskou a pořádně zatmelit tmelem, vmáčknout ho až do kabelů pokud je jich více. Určitě když lepíte parozábranu tak speciální páskou a rovnou říkám ať si koupíte nějakou širší, protože ty 5 cm, se vám v tom blowdoor testu odlepí. Doporučuji tedy nechat si dělat boowdoor test před tím, než nahodíte sadrokartóny, samozřejmě dům musí být zateplený (případně aspoň lepidlo)Konečný verdikt byl takový, že nám napoprvé naměřili na blowdoor testu 1,1, napodruhé 0,75, pro zelenou úsporám potřebujete mít 0,6, je to dost přísné, pro představu 0,6 je na celém době asi díra pěsti. Snad tyto informace někomu pomůžou, případně mi neváhejte komentovat a napsat své zkušenosti, opravdu jsem byla překvapena, že diskuze na toto téma tady ještě vůbec není, když to trápí tolik lidí
Odpovědět
Profilova fotka
@kepakova super dakujem :)
Odpovědět
Profilova fotka
tak jsme dneska absolvovali průběžnej test před vylitím podlah. Netěsnosti kolem oken, HS portálu, komína jsou zanedbatelný, jen HS portál si trochu sednul, tak se bude muset poštelovat. Zásuvky vyšly super a ani neni potřeba dělat stěrku na venkovní straně zdiva. Absolutní bída jsou ale podhledy z OSB desek. Dali jsme Kronospan a prej se všeobecně ví (škoda, že to nikdo neřekne dopředu), že jsou hrozně pórovitý a naprosto nevhodný. Jsou natřený 2× latexem, ale válečkem, takže to taky moc nepomohlo. Fólii nám nedoporučujou, že by OSB desky mohly časem začít plesnivět. Takže jediný doporučení (kromě výměny desek) je natřít znovu a lépe zespoda a ideálně ještě třeba 2× nahoře. Kdyby byly desky Egger, tak bysme prej nejspíš prošli už teď, takhle máme hodnotu 0,87 :-( řešili jste někdo stejnej problém?
Odpovědět
Profilova fotka
@mikiliki @kepakova když máte OSB i fólii, řešili jste tu možnost, že by to časem mohlo začít plesnivět? Nás od tohohle řešení odrazoval pán co dělal BD test, projektant to prej taky nemůže zaručit...
Odpovědět
Profilova fotka
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
Profilova fotka
@mikiliki prej že to může kondenzovat mezi OSB a fólií a plesnivět desky...můžu se zeptat jakýho výrobce OSB a jakou konkrétní fólii jste použili? Jinak rekuperaci budeme mít taky
Odpovědět
Profilova fotka
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
@xhex my neměli Osb desky, máme jen parozábranu - fólií, tu jsme polepili (dírky po upevnění do trámů a od konstrukcí sádrokartonu) a vše je nyní OK, prošli jsme máme 0,5 ;-) ale byl to boj a nervy. Jako osobně bych na tu Osb desku dala tu folii, udělala test a pak ji třeba strhla a máte klid. Jako dlouho jsme diskutovali s chlapem z BD testů a nikdo vám nepřijde kvůli dotace to měřit. Kontrolují to zatím jen papírově to co se dá z kanclu a za málo peněz, na místě zažil kontroly při podezření, ale to kontrolují to co se dá vizuálně - střechu, zateplení, rekuperaci. Nikdo vám nepůjde dělat BD test domů, stojí to peníze a ty na to nemají, a pokud už tam budete jednou bydlet budete tam mít zařízení, domácí mazlíčky atd. Bd test ani nepřipadá v úvahu, některá zařízení jsou velmi citlivá na vysoké přetlaky a podtlaky... Jako narovinu vím o spoustě lidí co to udělaj tak ať to teď vyjde a pak na to kašlou že...
Odpovědět
Profilova fotka
@kepakova díky za info. Už jsme byli informovaný i o týhle možnosti, ale moc si to nedovedu představit v praxi - fólii tam dám na průběžnej test a bude to v pohodě, sundám jí, upevnim sádrokarton a na konečným testu bude zase špatná hodnota? Konečnej test by se měl dělat až po dokončení stavby, tedy i po SDK konstrukci ne? Hlavně mě zarazilo, když jsem na netu našla info, že NED by měl mít hodnotu max. 1, ale kvůli dotacím musí splňovat 0,6 stejně jako pasivní dům :-( @mikiliki díky za tip na program, hodila jsem tam hodnoty a taky mi to píše, že by v tý konstrukci nemělo docházet ke kondenzaci, ať už s použitím parozábrany nebo bez ní. Tak ještě uvidim co na to manžel, jestli se bude spíš chtít mořit s dalšíma vrstvama latexu nebo s fólií
Odpovědět
Profilova fotka
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
Profilova fotka
@mikiliki my už právě OSB tl. 18mm máme i dvojtej nátěr, ale stejně výsledek 0,87. Je to tim, že OSB jsou nevhodný značky Kronospan a nátěr se dělal válečkem, takže nezalezl všude. Teď řešíme, jestli to opravit dalším nátěrem nebo spíš tou fólií
Odpovědět
Profilova fotka
@xhex jestli Vás to uklidní tak já jsem dělal blowdoor test dvakrát. Právě kvůli (ne) kvalitě OSB desek. A to jsme dávali 20mm, Egger
Odpovědět
Profilova fotka
@kossakowski1980 aha, tak to si člověk asi nevybere :-( a jak jste to řešili, aby to napodruhý vyšlo? A jaký jste měli při jednotlivých měřeních hodnoty?
Odpovědět
Článek se načítá
Profilova fotka
@xhex hodnoty si přesně nepamatuji, ale firma to něčím natřela ( Remmers )
Odpovědět
@xhex nevím proč děláte nějaký průběžný a konečný Bd test. Pro dotaci máte splnit Bd test u pasivu do 0,6 a není řečeno v jaké fázi rozestavěnosti. Tohle mi přijde jako tahání peněz z lidí opravdu. Myslela jsem to tak že tam dáte tu folii projděte Bd testem, a pak si můžete už dělat co chcete, nevím z jakého důvodu pak dělat nebo opakovat test když jste prošli a máte uloženy naměřené hodnoty. Ale to už je váš boj, jen se nenechte zbytečně odírat o peníze. My prošli napotřetí - poprvé 1,1 nebyly dotěsněny řádně odpady a podlahy. Napodruhé jsme měli 0,73, takže sádrokarton šel dolů a museli jsme lepit veškeré dírky od sponek v parozabrane, napotřetí jsme už prošli v klidu 0,5.
Odpovědět
Profilova fotka
@kepakova první test jsme dělali už teď, protože jsme přesně nechtěli sundavat sádrokartony. Myslela jsem, že BD test pro dotace se musí udělat až po dokončení stavby. Co když vám ještě nastoupí nějaká firma, která parozábranu poruší? Myslela jsem, že se to eliminuje právě tim, že se test dělá až na konci...
Odpovědět
Profilova fotka
@mikiliki mužu prosím vědět jaké máte dveře a jejich hodnoty? díky moc
Odpovědět
Profilova fotka
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
@xhex Dobrý den, spíš než folii bych zkusila 3.nátěr a ideálně se štětkou (nejlépe s přírodními štětinami, lépe se s ní natírá), ať to zaleze opravdu všude. My máme obyč OSB desky se 3 vrstvami latexu s tím, že 1.nátěr jsme dělali štětkou, další dva už jen válečkem. A průběžný BDT nám vyšel 0.38. OSB deskama vůbec netáhlo. Důležité je hlavně přelepovat spáry mezi deskami - my jsme použili pásky Isocell (jsou sice dražší, ale nepropustí fakt nic a lepí jak čert), ale předpokládám, že spáry přelepené máte. Vzduch unikal jen skrz spoje vnitřních pásek u oken a špatným utěsněním rohového sloupku mezi okny (měla jsem ty oknaře kontrolovat víc). Ještě info pro stavebníky, které tahle fáze čeká... My jsme nejdřív přelepovali spáry a pak natírali latexem, ale vlivem schnutí latexu se natřené pásky na krajích odlepily (pod 3 vrstvami latexu ztvrdly). Takže jsme před BDT pro jistotu některé hodně odlepené okraje přelepovali znovu. Ale jak se ukázalo, tak ani u těch na krajích odlepených pásek (nikdy ale nebyly odlepeny až ke spáře) žádný vzduch neunikal. Po naší zkušenosti bychom příště pro jistotu volili opačný postup - nejdřív latex, pak pásky přes spáry. Jinak BDT pro NZÚ by se měl, podle mě, provádět až po dokončení všech stavebních úprav. Když budete mít SDK podhledy, tak se tím trochu zmenší objem domu a může to ovlivnit BDT. Také při instalaci rastru pro podhled je by bylo dobré neignorovat utěsnění vrutů, co jdou do OSB desek (my pouzivame butylovou pasku).
Odpovědět
Profilova fotka
@annysek11 díky, my jsme ty první 2 vrstvy natřeli válečkem a je už okem vidět, že se to nedostalo všude. Uděláme teď třetí vrstvu a manžel to chce nastříkat kompresorem, tak snad už se to dostane všude. Jinak jsme nejdřív lepili spoje a až pak natírali a taky se nám páska někde odlepila. Všechno ostatní bylo v pohodě, jen HS portál si trochu sednul
Odpovědět
@xhex ahoj přidám taky zkušenost. OSB desky máme Kronospan. Měl jsem jich prakticky zadarmo, tak jsem konzultoval jejich použití s projektantem a lidma co měří BDT. Kronospan můžeš použít, ale natřít latexem. Samozřejmě Egger je Egger. Fólii, všichni 3 nedoporučili. Natři to štětcem, ať se dostaneš do všech spár. My dělali první nátěr bílou. Druhý jsme si dobarvili barvou, ať je jistota, že jsme byli všude a potom 3 vrstvu znovu bílou. Samotné měření BD testu byly nakonec nervy :-) . Nemohli jsme nic naměřit, dokud jsme neotevřeli HS portál. Potom byl první výsledek 0,4. Zavřeli jsme HS portál a únik byl znovu tak malý, že jsme byli zase mimo rozsah měřícího přístroje. Po konzultaci s dodavatelem přístroje se vyply ochrany zařízení zdvojnásobil výkon větráku a nakonec jsme se doměřili k 0,1. Když jsme hledali úniky, tak malý byl u HS potrálu a největší mezi rámem samotného větráku a dveřmi :-D Borec řekl: když jste mi nenechal žádnou dírku vy, tak musím nějakou udělat :-D Takže z toho Kronospanu jako takového bych neměl strach. Pořádně natřít štětkou a je hotovo. Jediné co jsme dělali navíc, byly zatřené mezery mezi VPCčkama zvenku během zateplování lepidlem. Zateplování vás teď čeká, tak si tím za pár korun můžete nějakou tu desetinu srazit.
Odpovědět
Diskuse pokračuje po 5 měsících
Profilova fotka
Dneska jsme absolvovali druhej BD test. Mezitím jsme 3× natřeli strop v celým domě latexem. Dostali jsme se z hodnoty 0,87 na 0,26. Instalovali jsme půdní schůdky a FAKRO LWT Passive house bez problému prošly. Jediný co mě štve, tak pan říkal, že k nám bude muset ještě potřetí, protože nemáme napojený kamna, že jinak už by nám dal protokol pro dotace o splnění BD testu
Odpovědět
@xhex Kolik platíš za jeden test? Já nemám pasiv, ale nafoukal jsem celkem s přehledem 0,6. No, na domku se zastavěnou plochou 218m2 to byl celkem úspěch, čuměl jsem :)
Odpovědět
Diskuse pokračuje po 3 měsících
@xhex mohla bych se zeptat, ze nemate napojena kamna, to myslíte, ze mate udělaný prostup toho kouřícími, ale nemate tam fyzicky kamna a připojena k tomu prostupu? Myslela jsem, ze by stačilo mít připraveny ten prostup v obvodové zdi a na test zaslepit 😕
Odpovědět
Profilova fotka
@davex asi 5000 @dumdumd měli jsme centrální přívod vzduchu i vstup do komína, ale chyběl tam ten mezičlánek kamna. Při testu se ty vstupy ucpou balónkem, ale samozřejmě po napojení kamen už tam může být nějaká netěsnost
Odpovědět
@viktor78 @xhex @annysek11 @kossakowski1980 Když jste dávali osb desky, davali jste je po cele plose souvisle nebo jen v jednotlivych mistnostech? Nyní také řeším jak to udělat, ale bohužel již mám všechny příčky až k vaznikům..
Odpovědět
@xhex aha děkuji, to je dobre vedet
Odpovědět
Profilova fotka
@petr13 dávali jsme souvisle, příčky nebyly až k vazníkům, ale byla tam mezera cca 5cm. Ta se po osazení OSB vyplnila extruďákem, aby se nepřenášel hluk. Jediný co mě napadá, tak budete muset oblepovat páskou obvod každý místnosti. Máte nad příčkama věnec nebo ne? Aby nevznikala netěsnost při elektroinstalaci
Odpovědět
@petr13 Taky jsme dávali souvisle, příčky jsme neměli až k vazníkům (dělali jsme věnec jen po obvodu). Vzniklou mezerou jsme tahali kabely a jinak vyplnili pěnou. Souhlasím s @xhex - řešením by bylo oblepit obvod v každé místnosti. A pokud nemáte věnec na příčkách, tak důkladně zasádrovat krabičky.
Odpovědět
@petr13 to že máš příčky hotové není problém. Mezi zeď a OSB desku tmel (stejně jako mezi desky) a přelepit páskou.
Odpovědět
@viktor78 @annysek11 @xhex super díky moc za odpovědi :-) a jeste se zeptám, osb desky jste kotvili primo na vazníky, nebo jste ještě dělali nějakej rošt? Ja mam vazníky třeba i metr od sebe tak nevim jestli to tak může být..
Odpovědět
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?