Ahojte, jelikož stavíme pasivní dům (dnes jsme již témeř před kolaudací) ráda bych upozornila na úskalí při výstavbě pasivního domu - pokud tedy si nezaplatíte draze za odborný stavební dozor. Stavěli jsme tedy na dotaci zelenou úsporám, takže jsme museli mít solary - přítel je elektrikář, takže to bylo v pohodě, museli jsme mít rekuperaci - tady opravdu než si dělat sám, doporučuji zvolit odbornou firmu (doklady dokládáte do zelené úsporám, takže svépomocí je vám to stejně prd platné), co se týče oken, opravdu dbejte zvýšené opatrnosti při výběru dodavatele, okna musí být určena pro pasiv, řádně zapracovaná, jinak se vkládají do nízkoenergeťáku a jinak do pasivů! a už při projektu na to myslete, my máme 3,5m portál a ten teda v konečném blowdoor testu dosti profukoval, takže mít takové 3-4 portály, určitě už neprojdete (případně byste ty okna museli mít neovíravé, což je zase zhlediska mytí dost nepraktické s kýblem obíhat barák).
Největší problém a to zdaleka nejsme sami a prý nás je 8 z 10 stavitelů je s parozábranou. Nikde jsem teda tady na modré střeše diskuzi na toto téma neviděla proto ji také otvírám. Parozábranu doporučuji instalovat odbornou firmou (nikoliv svépomocí) a se zárukou ať nedopadnete jako my. My jsme si ji nechali udělat živnostníkem, při blowdoor testu se nám odlepila, místy potrhala, když byla přidelána k stropním trámům koněm tak se samozřejmě vytrhla a vzniklo tam asi tisíc malých dírek. Vzhledem k tomu, že jsme tento problém neočekávali a měli už jsme hotové sádrokartonové podhledy, museli jsme je všechny sundat, parozábranu přilepit ještě jednou ke zdi, konce u zdi zapracovat omítkou aby neměly tendenci lítat, všechny díry polepit, parozábrana by měla být napnutá, takže místa kde byla vyvěšená jsme podbili trámky (samozřejmě pod ty trámky musíte dát gumovou podložku), dále jsme se pak dozvěděli že do pasivů se dává na sadrokartony jiné úchyty, případně ty stávající musíte pořádně zatmelit tmelem na parozábrany, to samé elektro instalace, ta by měla vést celá pod parozábranou, případné prostupy (např. na solary a světlo na půdu) dělají se speciální prostupy přes parozábranu, případně oblepit páskou a pořádně zatmelit tmelem, vmáčknout ho až do kabelů pokud je jich více. Určitě když lepíte parozábranu tak speciální páskou a rovnou říkám ať si koupíte nějakou širší, protože ty 5 cm, se vám v tom blowdoor testu odlepí. Doporučuji tedy nechat si dělat boowdoor test před tím, než nahodíte sadrokartóny, samozřejmě dům musí být zateplený (případně aspoň lepidlo)Konečný verdikt byl takový, že nám napoprvé naměřili na blowdoor testu 1,1, napodruhé 0,75, pro zelenou úsporám potřebujete mít 0,6, je to dost přísné, pro představu 0,6 je na celém době asi díra pěsti. Snad tyto informace někomu pomůžou, případně mi neváhejte komentovat a napsat své zkušenosti, opravdu jsem byla překvapena, že diskuze na toto téma tady ještě vůbec není, když to trápí tolik lidí
Mám taky jednu otázku. Nemám sice pasiv, ale nízkoenergetický dům, ale mám rekuperaci. Má nějaký velký smysl dávat před zateplením barák do lepidla, nebo ne? Nechci zbytečně vyhazovat prachy, když tam bude ještě zateplení, lepidlo s perlinkou a fasáda.
Díky moc.
@davex pán co nám dělal BD test mi k tomu napsal tohle: "Vnitřní omítka jakéhokoli typu je primárně vzduchotěsná vrstva u zděných staveb. Má ale jednu potíž. Vede skrze ní do zdiva celá elektroinstalace, kterou utěsnit na úrovni krabic a vývodů ze zdiva u podlahy (zpravidla bohatě sádrou) není 100% úspěšné. Proto se u VPC hodí doplnit tuto vrstvu venkovní stěrkou, mnohdy jako jedinou opravdu spolehlivou vzduchotěsnou vrstvou. Vede přes ní totiž minimum dobře ošetřitelných prostupů."
my jsme nakonec venkovní stěrku nedělali a prošli jsme i tak, ale měli jsme opravdu dobře provedenou tu elektroinstalaci
@xhex Doplním: obvykle se na VPC lepí izolace celoplošně, takže ta stěrka z exteriéru v celé ploše je - tedy pokud to fasádníci neposerou a nedávají lepidlo na desky místo na zdivo. Co se ale zásuvek týče, stoprocentně na úrovni krabic to vyřešit lze (vývody u podlahy už ne, to souhlasím, ledaže i tam by byla krabice), a to tak, že se celá na krabici, odkud čučí jen kabely, vyplní sádrou a zarován se zdivem z interiéru. Krabice se pak vezme vtlačí skrze tu sádru. Spousta sádry se vytlačí ven, ale díra se stoprocentně uzavře.
@davex tohle mě také zajímá, máme stavbu s rovnou střechou z VPC a stropy skladane betonové vložky a na tom cca 6cm vrstva monol. betonu. Chtěli bychom udělat zkušební test před venkovním lepidlem, ale nemáme vnitřní a venkovní parapety. Má to smysl zkoušet?
@dumdumd parapety ničemu nevadí, sami o sobě netěsní. My je nemáme doteď. Ideálně kontaktovat někoho na BD test a ten vás upozorní na konkrétní slabý místa
@dumdumd Možná i dobře, že parapety zatím nejsou, kdyby se objevily netěsnosti v dolních rozích oken. Pokud máte vnitřní omítky a min. lepidlo na těch stropních vložkách (pokud je také nemáte v omítce samozřejmě), tak ten BD test určitě před izolací a fasádou zkuste. To by vás pak mělo nasměrovat k tomu, jestli hodíte před izolací VPC do lepidla extra, nebo ne.
@petr13 není zač :-) kotvili jsme přímo na vazníky,ale někde jsme mezi vazníky dávali latičky,aby bylo kam případně uchytit desky a hlavně aby bylo pak kam uchytit rastr pro sdk. Vazníky máme od sebe 1m.
@davex Pokud jste vevnitř řešil vzduchotěsnost všech prostupů,tak je to podle mě zbytečné. Máme postaveno z vpc, elektroinstalaci jsem sádrovala poctivě a hned po vnitřních omítkách dopadl BDT 0,38 (foukalo okny u rohů,to jsme pak utěsnili),a to bylo úplně bez fasády. Naopak pokud jste neřešil těsnost uvnitř domu, tak natáhnutí lepidla zvenku smysl má.
@annysek11 No mám porotherm, takže se tam v pár místech projevil ten komínový efekt a foukalo to. Nejvíc asi za geberitem, který je přímo za zdí. Potom prakticky nikde už ne. Mám na obvodových zdivech jen pár zásuvek, které jsem vymazal hydroizolací a ty jsou v pohodě.
Já si myslím, že vývody elektriky jdou utěsnit i u země. Dělal jsem to sám a i když nemáme lepidlo venku, ale jen polystyrén, tak BD test mám pod 0,09 (přesnější číslo nebylo možné, protože to už níž neměří). Žádné opravy se nedělaly.
Tak já to udělám tak, že tam, kde to fučelo, to zvenku natáhnu lepidlem na jednu i druhou stranu do 5m, případně zalepím větší spáry mezi cihlami. To bude stačit dle borce, do mi dělal BD test.
@xhex Ahoj, můžu se zeptat, jestli jste tu třetí vrstvu nakonec stříkali? Máme taky malířskou pistoli, tak mě zajímá, jestli je vhodné ji na toto použít...
@davex prosím jaký hydroizolace je vhodná na vymazání zásuvek? snažili jsme se poctivě sádrovat, ale po blower door testu nám to i tak občas trochu foukalo, tak je chci ještě vymazat. děkuji moc.
@noemi77 no, na posledních pár metrů rohů jsem použila tu 50mm protože se mi už opravdu nechtěla kupovat celá role kvůli asi 6 metrům.... a taky to šlo 🙂
@noemi77 taky jsme měli 5cm na spoje a 10cm na rohy. Měli jsme v obou rozměrech Isocell airstop flex, užší jsme měli ještě isocell airstop elasto. S tou druhou se mi pracovalo líp a navíc neměla po čase tendenci se odlepovat jako ta flex.
@xhex@mikiliki@davex@jajinka121@lucka_dc Ahoj, ráda bych se,prosím,připojila,taky teď budeme řešit. Pokud jste lepili spoje i natírali latexem, tak v jakém pořadí? Přilepit a potom latex na OSB i pásku? Někdo tu psal,že se páska při schnutí latexu odlepuje,jaké máte, prosím, zkušenosti?zkoušeli jste někdo i obráceně?Nátěr a pak přilepit? Díky
@zinzin ahoj, nejdřív jsme lepili pásky a potom natírali. Ta bílá flex na tu vlhkost reaguje a kraje se odlupujou, takže jsme to celý prošli a odlepený místa přitiskli zpět. S tou zelenou elasto nebyl vůbec žádnej problém. Doporučuju i ty jejich prostupy na kabeláž.
@zinzin napřed jsme si natreli stetkou dvě vrstvy latexu normálně na stavbě na zemi a až natrene desky jsme sroubovali na místo. Zámky tmel, vše přelepit isocell páskou a drží výborně
@zinzin nenatírali jsme latexem, měli jsme osb egger 4 top, ty lepší, takže nebylo potřeba. Jen pásky na spoje a rohy a do zámků tmel. Blowerdoor test vyšel krásně
@lucka_dc Díky,za reakci, my už máme namontované osb 3 Kronospan od firmy,co stavěla hrubou stavbu,jen nepřelepili spoje. Vzduchotěs si už teď řešíme sami,tak to mapuju. Máme podobný domek jako vy a máme zafoukano až k hřebeni. Teď uvažujeme, jestli nesnížit tu vzduchtěsnou rovinu na strop v podkroví,kvůli množství spojů k těsnění pokud by zůstala až ke hřebeni, pak bychom tam mohli dát ty Egger desky. Můzu se zeptat,jakou máte, prosím, skladbu boku vikýře? Máte něčím vyplněný ten Steico nosnik v místě stojiny směrem do mistnosti ? Osb, izolace? prosím, pro inspiraci.
Díky moc 😄