Ahoj všem, má tady někdo zkušenosti s "chytrým vytápěním" - ovládáním podlahovky pomocí mobilu ať už doma přes WIFI nebo na dálku, když jste na cestě domů apod?
Vím, že existuje LOXONE, ale prý jsou celkem drazí a jsou i prý jiná řešení. Ptám se, protože máme dělat rozvody vody a elektra a tak bude třeba elektrikáři říct "Hele tady u rozdělovače bude třeba zásuvky" a " z každého pokoje kábl od termostatu" atd. Budu rád za každou radu, protože nevím jak bych řešil situaci, kdy sedím v obýváku, mám zatopeno v krbu a termostat dá povel vypni kotel a v ostatních místnostech se také logicky přestane vytápět a fakt nebudu chodit s termostatem tam a zpět. Tak otevřu aplikaci a vyjede mi 5-6 místností a jen nastavím co chci a podle toho termohlavice "zaškrtí nebo pustí ventil". Může mi to tady někdo přiblížit - dát tip na firmu (s cenovkou) nebo třeba řeknete, že je to hloupost...určitě beru všechny rady. Díky moc. (Bungalov 4+kk - cca 115 m2 podlahové plochy)
@jakky111 Ano, ekvitermní regulace. Po připojení venkovního teplotního čidla bude řízení kotle a tedy teplota otopné vody závislá právě na venkovní teplotě. Jednoduše řečeno.
@jakky111 Záleží na typu kotle. Podívejte se do manuálu. Třeba u kotlů protherm je ekviterm přímo součástí kotlů a stačí jen dokoupit externí teplotní čidlo.
Super, tak děkuji za info. Asi na to prdím, je fakt, že by šlo o vyhozené peníze a myslím, že ekvitermní čidlo společně s podporujícím kotlem bude řešení pro mne. Každopádně děkuji za informaci a zkušenosti. Děláme elektriku a než potom něco vymýšlet...znáte to. Ještě jednou díky a přeji hezký zbytek dne všem
@martas85 Ještě jedno upozornění. To, co jsme zde všichni radili platí pro normální domy a normální bydlení. Neplatí to pro některé nestandardní kombinace a tam je vhodné přidat zonovou regulaci např.
1) máte velké prosklené plochy na jich. Pak je velký a proměnný rozdíl v externích ziscích mezi jižními a severními pokoji. Já nemám velké prosklené plochy a tak neumím odhadnout, zda si s tím poradí samoregulace.
2) velká část domu je obývaná nepravidelně. Já jsem např. přidával zonovou regulaci známému, který zapíná horní patro prakticky jen na víkendy
3) majitel není schopen pochopít princip regulace ekvitermem a nastavením průtoků.
@zubr487 1 je přesně můj případ a jsem zvědav, jak to bude fungovat v zimě. Minulou zimu to byl zatím takový testovací provoz bez zateplení, bez bydlení. Aktuálně tedy ještě netopím, ale to asi víc lidí v NED, protože ty zisky ze sluníčka skrz okna jsou prostě vynikající.
Přetápění budu řešit stíněním. Nevím, jestli by mi ta regulace nějak pomohla, ono ty zisky z toho sluníčka jsou relativně rychlé. Zasvítí ti a hned ti to hřeje podlahu. Mám meandrovité vymotávání trubek vodní podlahovky, kdy nejteplejší voda je u okna. Tím, že tam je podlaha více nahřátá vodu tak neochlazuje, takže se dostane dál a mělo by se tímto způsobem u mě relativně dost ušetřit. Tak uvidíme po první obývané zimě :)
@davex Tak to jsem sám zvědavý, jak Ti to bude fungovat. Já mám sice malé TZ, ale z jihu mi stíní stromy. Mohl bych je sice pokácet, ale zase v létě se to hodí a na podzim mám ořechy. Takže radši oželím sluneční zisky. V každém pířpadě, pokud bych měl variantu 1, tak tam ty kabely pro jistotu natáhnu.
@zubr487 Tak já je teoreticky nepotřebuju, mám vypínače od Loxone, které měří teplotu i vlhkost. Sice si myslím, že tam je nějaká niance, ale uvidíme. Pokud bude nějaká odchylka stabilní, tak se to bude dát využít. K rozdělovači podlahovky kabely přivedeny mám, hlavice tam nasadit můžu, ale myslím si, že spíše zatáhnu žaluzie, protože než se mi projeví stupeň na podlahovce, bude sluníčko dávno pryč :-).
@davex Taky jsem zatím skončil na tom, že ovládat přes Loxone teplovodní vytápění je spíš zbytečné. Letos druhá topná sezóna, tak uvidím, jestli ještě nezměním názor. Jsem v podobné situaci - prosklené plochy na jih (4m portál a 3x francouzská okna).
Caute lidi, mám prosbu, teď stavíme baracek s podlahovou plochou 100m2 budeme mít teplovodní podlahovku vytapenou elektrokotlem a krbovou vložku s teplovzdušnými rozvody do všech obytných místností. A jde mi o to jak tyhle dvě topení nejlépe zkombinovat? Díky moc
@michal199908 Vůbec je nekombinovat a nechat separátně - elektrokotel + PT je nízkoteplotní a akumulační zdroj, krbová vložka + teplovzduch vysokoteplotní a okamžitý zdroj tepla. Jak psal @zubr487, pokud ví, že bude ten den topit krbem a vzduchem, vypne PT a nechá místnosti prohřívat. Tak je to podle mého názoru funkční, jednoduché a bez komplikací, byť sám bych do nového domku s tak malou plochou a PT oheň vůbec necpal, popř. připravil místo a rozvody a krbovky dokoupil kdyžtak později.
@lukoid Děkuji za odpověď, bohuzel sám elektrokotel by neprošel přes stavební povolení a tak jsme museli dát ještě jeden zdroj a právě proto ta krbová vložka. Jinak se teda i bojím kolik bychom protopili čistě jen elektrokotlem. A ještě se zeptám. Ikdyz to nemá s topením nic společného ale možná, že se v tom taky vyznáte. Jde mi o to, jestli místo bojleru k TUV by nebylo lepší dát průtokový elektrokotel. Budem v baráku minimálně 4 roky jen dva pak maximálně 3. Teda jestli takový elektrokotel vůbec je, aby ohřívál jak topnou vodu tak TUV. Teď bydlíme v bytě kde máme plynový kotel a ten tohle umí.
@michal199908 Problém je v tom, že PT má obrovskou setrvačnost. Žádná elektronika neumí předvídat, že si zrovna dnes budete chtít zatopit a obvykle budete topit jen pár hodin. Za tu dobu se teplota podlahy prakticky nezmění, takže elektronikou prakticky nemá význam vypínat PT. Na druhou stranu PT má vysokou samoregulační schopnost. S tím jak stoupá teplota v interiéru, automaticky klesá výkon PT, takže ono si to poradí samo. Pokud plánujete nějaké inteligentní regulace, tak si nejprve vyzkoušejte jen základní regulaci teploty kotle ekvitermem+ruční nastavení průtoků. Pak se rozhodujte co dál. Je vysoce pravděpodobné, že u této varianty zůstanete.
@zubr487 Nene žádnou chytrou elektroniku jsem asi ani nechtěl, spíš jsem slyšel nějaký názory že třeba podlahovkou topí jen na 20 stupňů a zbytek pritapi právě vzduchem..
@michal199908 Pro stavební povolení stačí napsat, že tam krbovky budou, ale kupovat je nemusíte. Už jsem to v nějakém vlákně psal, tak jen připomenu: topím pouze elektřinou a abych prošel PENB, postavil jsem komín a do projektu uvedl, že alternativou bude krb. Krb dodnes nemám, místo něj za pár tisícovek elektrickou vložku, která vypadá jako krb, ale jen svítí a občas se tím dá i horkovzduchem přitopit. Tzn. papír snese vše. Nenechte se tou byrokracií zbytečně okrádat, když to vyloženě nechcete či nepotřebujete.
Co se týče průtoku, budu spíš mluvit jen ze zkušenosti, nikoliv obecně: sám to mám přesně tak, jak píšete. Nemám ani elektrokotel, jen velkou akumulačku s průtokem a v tom topnou patronu. Celek za 30 tis. Kč. Ohřátá voda v akumulačce se mi točí podlahou a průtok, který je v ní, mi vodu ze studny ohřeje na běžné sprchování atd. Na plnou vanu je ten průtok na hraně - kdybych vanu chtěl napustit celou, akumulačka se dost ochladí a ke konci napouštění už teče dost vlažná, ne horká. Ale... záleží na tom, na kolik se akumulačka natápí. Já jedu max. 50 stupňů. Kdybych jel třeba na 60, tak tu vanu dopustím pravděpodobně celou, ale jelikož ji používáme 3x ročně (upřednostňujeme sprchování), netrápí mě to.
@michal199908 To je možné v domech s vyšším TZ. Pak nestačí výkon PT a musí se dotápět jinak. V novostavbách je spíše opačný problém. Pro požadovanou interiérovou teplotu má PT tak nízkou teplotu, že ani nepoznáte kdy topí. Proto nepočítejte s nějakým výrazným pocitem tepla od nohou. Podlaha mě výrazně hřála jen po dobu topné zkoušky, kdy jsem do PT hnal maximální teplotu.
Kdo si nevyzkoušel PT si většinou neumí představit jak konstantní prostředí akumulující PT (nízkoteplotní systém) dokáže vytvořit a setrvačností ze zažitého používání a regulování radiátorů (vysokoteplotní systém) se neustále snaží PT nějak "řídit". To není dobře. Je to celkem jednoduchá fyzika. Teplo (energie), odebrané z topidla o konstatní teplotě (vstupní teplota vody do topidla se nemění), odpovídá rozdílu teplot a teplosměnné ploše. Pokud topíte radiátorem s teplotním spádem 60-35, bude se teplo odebírat vždy a bude znatelné. Regulace zde ma význam praktický i finanční. PT s teplotním spádem 30-20 předá vyhřátému interiéru naprosté minimum a neochazená voda se vrací do ohřívače, takže jednou prohřátý systém pracuje jen s velmi malým rozdílem teplot. Dejme tomu, že vám okno vyhřeje interiér na 25°C. PT pak reálně nepředává další teplo, protože není teplotní rozdíl který by to umožnil. Radiátor naopak bude topit furt pryč, protože je vyloučeno aby vám okno ohřálo interiér na 40°C.
Pro okamžitou regulaci v řádu stupňů celsia zde není místo ani důvod. Naopak, rychlou regulací rozhoupete teplotní rovnováhu celého cyklu ohřívač - topná voda - podlaha - vratná voda. To se projeví jen na zvýšené spotřebě energie a podivně se měnících teplotních poměrech v interiéru.
@lukoid takhle všichni odrazuji jak topení elektrokotlem nás sežere a podobně proto radši jsme tam nechali dát tu vložku kdyby náhodou tak ať mužem používat tohle.. Navíc občasný praskání dřeva je hezký i jakási romantika 😊 jinak my budeme mít 30cm Porotherm plus 15 polystyren a nahoře 25cm foukany celulózy. Penb máme ale nedokázal jsem vyčíst tepelnou ztratu
@obludak takže chápu to tak, že PT před zimou nastavím a nechám být maximálně změním občas teplotu topné vody podle venkovních stupňů jak už tu psal @zubr487 když budu chtít zprovoznit vložku na chvíli jako romantiku tak s PT nebudu nic dělat a pokud budu chtít vložkou topit celý den tak PT vypnu.. Chápu to správně?
@zubr487 Stromy nekácet! Solární zisky potřebuješ, když stromy nemají listí. Když ho mají, už solární zisky obvykle nepotřebuješ, to potřebuješ spíš chladit. 😉
@michal199908 Pošlete mi na SZ Vaše PENB. Není problém z toho spočítat TZ a z toho lze odhadnou celkové provozní náklady. Máte poměrně malý domek, takže topení elektřinou Vás nezrujnuje. Navíc díky teplovodnímu topení není problém nahradit elektrokotel TČ nebo jiným tepelným zdrojem. S tím topením je to jak píšete. Já to mám udělané podobně jako @lukoid. Neboli použil jsem AN s patronou místo elektrokotle. Pak je výhodnější použít krb s teplovodním výměníkem. Momentálně topím tak, že mám elektriku vypnutou a v průměru každý druhý den zatopím v krbu. To mi ohřeje dostatek TUV a udrží teplotu v interiéru. Pokud nemám čas, zapnu patronu.
@zubr487 to je super 😊 teď už to máme nastavený právě tak, že budeme mít krbovou vložku a teplovzdušný rozvody a elektrokotel s PT a bojler na TUV. S tím krbem už nic jinyho neuděláme jako třeba ho změnit na vodu. Jen jestli se dělají elektrokotle i jako průtokové pro TUV tak mi přijde lepší tam dát tenhle kotel a ten bude ohřívat vodu podle toho jak budu potřebovat vodu, než aby tam byl bojler který nahřává furt a tím pádem tam dochází i ke ztrátám tepla. Aspoň takhle si to myslím. Ale nevím jestli El. Kotel dokáže dělat tak rychle teplou vodu jako třeba kotel plynovej co máme v bytě.
@michal199908 chápete to správně, seřídíte průtoky větvemi PT na pohodu a pak jen regulujete teplotu kotlové vody podle venkovní teploty, případně necháte řídit kotlovou vodu ekvitermem. V ideálním případě, pokud se nezmění využití místností, už do PT nezasahujete vůbec, nikdy.
I když přitopíte jiným zdrojem, krbem, přímotopem, žebříkem v koupelně, případně u pasivů se počítá i běžící PC nebo vaření, necháváte PT tak jak je. Při zvýšené teplotě interiéru PT přestává předávat teplo v té "ohřáté" místnosti. V ostatních prostorách kde lokální zdroj není, to topí normálně. Jediná přípustná regulace je snížení nebo zvýšení rychlosti oběhového čerpadla. To totiž nijak zásadně nezmění již nastavené průtoky. Vyšší rychlostí oběhu posunete teplotní spád dejme tomu z 30-20 na 30-25 a tím zvýšíte i střední teplotu podlahy, aniž byste zasáhl do seřízení kotlové vody. Samozřejmě, čerpadlo bude žrát o něco více, ale pro někoho je to pohodlnější než regulovat kotel.
Akční regulace pomocí průtokových ventilů není správně. Pokud zvýšíte průtok jedné větve, snížíte průtok ostatními, je to dobrá cesta jak to celé rozdrbat.
@obludak skvělý moc děkuji za vyčerpávající odpověď. My Budem mít dostaveno v létě takže budeme mít ještě celé léto a podzim přijít na správné nastavení.. Každopádně moc děkuji
@michal199908 Průtokáč nebude asi moc dobrý na napouštění vany, nebo pouštět teplou vodu na více místech. Dobré by bylo mít zásobu 50-60 l teplé vody ta se může podle potřeby a času dohřívat. Zásobník je také možné dohřívat el. kotlem ten bude mít asi větší výkon než samotné těleso v bojleru, ale je potřeba el. 3cv a po dobu ohřevu TUV nebude ohřívaná podlaha to by asi nevadilo. Zásobník by měl být umístěný co nejblíže odběrnému místu.
@michal199908 V případě plynových kotlů to vyžaduje velké výkony a to u elektrických kotlů nemáte. Ono to ani není v normální domácnosti moc ekonomické. Průtokový ohřev sice teoreticky sníží ztráty. Jenže stoupne spotřeba vody, protože trvá určitý čas než kotel detekuje průtok a najede na plný výkon.
@zubr487 máme vrt takže to nám až zas tak nevadí, ale myslel jsem že jsou elektrokotle které dokážou v průtoku ohřívat třeba na cca 40c a to jsem zjistil že nedokážou tím pádem je to vyřešený a bude bojler