Ahoj všem, má tady někdo zkušenosti s "chytrým vytápěním" - ovládáním podlahovky pomocí mobilu ať už doma přes WIFI nebo na dálku, když jste na cestě domů apod?
Vím, že existuje LOXONE, ale prý jsou celkem drazí a jsou i prý jiná řešení. Ptám se, protože máme dělat rozvody vody a elektra a tak bude třeba elektrikáři říct "Hele tady u rozdělovače bude třeba zásuvky" a " z každého pokoje kábl od termostatu" atd. Budu rád za každou radu, protože nevím jak bych řešil situaci, kdy sedím v obýváku, mám zatopeno v krbu a termostat dá povel vypni kotel a v ostatních místnostech se také logicky přestane vytápět a fakt nebudu chodit s termostatem tam a zpět. Tak otevřu aplikaci a vyjede mi 5-6 místností a jen nastavím co chci a podle toho termohlavice "zaškrtí nebo pustí ventil". Může mi to tady někdo přiblížit - dát tip na firmu (s cenovkou) nebo třeba řeknete, že je to hloupost...určitě beru všechny rady. Díky moc. (Bungalov 4+kk - cca 115 m2 podlahové plochy)
@lukoid
Zdravím a mohu se zeptat. Týká se to toho ohřevu teplé vody. Měla jsem pocit, a zřejmě špatný, že akumulační nádoba, kde se naakumuluje teplá voda do PT a do nízkotepl.radiátorů(z elektrokotle, nebo z výměníku u krbu) není nebo nemůže být zároveň nádobou na teplou vodu pro spotřebu (mytí ). Myslela jsem, že musím mít dvě nádoby-na topení a pak něco jako bojler. Není to tedy třeba? Děkuji moc
@morana128 Finta je v tom, že se pro tyto případy používá jedna AN, ve které je vnořený nerezový had (výměník) který je určen pro ohřev TUV. Já používám AN LMT s výměníkem DN32. Pokud vím, tak lukoid má něco podobného z dražic.
@zubr487 Ok, ale ještě asi potřebuji polopatě to říci.🙂 V té AN se smíchá voda , co jde do PT, do radiátorů a pak třeba do vany? Není ta voda na topení , v tom teplovodním okruhu jako "nečistá" nebo jak to napsat?
@morana128 okruh pro topení by se rozhodně neměl míchat s čerstvou vodou. Čerstvá voda je okysličená a potenciálně mnohem korozivnější než ustálená voda z okruhu. Nehledě na to že vodu která prohrčela topením a topidlem těžko budete považovat za pitnou. Častá výměna topné vody je pro okruh a topidla špatná. Dokonce někteří jdou tak daleko, a nedělají špatně, že při opravách vypouštějí vodu z okruhu do bečky a pak ji tam zase vracejí.
TUV se ohřívá v AN zásadně průchodem přes, zpravidla nerezový, výměník uvnitř AN. Může to být had, menší nádoba, nebo deskový výměník, vše se dá koupit.
Drobná komplikace je to, že TUV zpravidla potřebujete i tehdy kdy se netopí, takže bojler nebo průtokový ohřívač na léto stejně potřebujete, pokud AN není napojena navíc ještě například na soláry.
@morana128 TUV se samozřejmě nemíchá s topnou vodou. V AN je v horní části vnořený buď malý zásobník nebo nerezový šnek. Z hlediska hygieny je vhodnější ten šnek, protože nehrozí problémy s legionelou. TUV protéká jen tímto šnekem a ohřívá se průtokem, kdy odebírá teplo z AN. Další podstatnou výhodou je snadné rozšiřování systému třeba o ten krb, solární panely nebo TČ. Součástí AN je topná patrona s provozním a havarijním termostatem. Topný okruh se zapojuje prostřednictvím směšovacího ventilu a oběhového čerpadla. Viz přiložený obrázek. V létě se samozřejmě obsah AN ohřívá jen patronou stejně jako u normálního bojleru. Patrona je zhruba v polovině AN, takže v létě se prakticky ohřívá jen horní polovina AN. Z hlediska ztrát záleží na použité izolaci. Já jsem AN vestavěl do bedny, kde je v nejtenčí části 10cm EPS a 20cm minerálu. Ve výsledku mám stejné ztráty jako v případě staršího 160l bojleru.
@morana128 Vybavíte si matrjošku? Tak si představte tu vnější jako akumulační nádrž a tu vnitřní jako bojler/šnek. V té velké je uzavřený okruh vody spojený s PT - tato voda se nahřívá elektrokotlem či el. patronou a cirkuluje v PT. V té malé uvnitř je voda buď dopouštěná do jakéhosi bojleru, nebo šnek pro průtočný ohřev. Tyto dvě vody tak nejsou smíchané, ale ta, co je ve velké, ohřívá bojler či průtok uvnitř. Takže nepotřebujete dvě nádoby, stačí 2v1. LMT, jako má @zubr487, jsem původně zamýšlel, ale byla tam delší doba dodání, tak jsem zvolil NADO V6, viz https://www.dzd.cz/akumulacni-nadrze/...
Jinak souhlas s příspěvkem nade mnou - v létě patrona ohřívá jen polovinu nádrže, což je pro TUV dostačující. Důležitá je izolace celé nádrže, hlavně horní části - já ji obalil samodomo vatou za cca 1000 Kč, protože izolace z Dražic za 6000 Kč sice vypadala lépe, ale měla horší parametry.
@zubr487 Vidim, ze jste odborník. Mám takový dotaz, mám nove spuštěnou odlahovku a nevim přesně jakou teplotu ukazuje kulatý teploměr na obrázku. Je to teplota zpátečky nebo vstupu do podlahovky? Protože kotel jede na 45, ale tento teploměr ukazuje max. Cca 30 stupňů. Ptám se protože mám udělat topnou zkoušku podle nejakeho grafu a nevim jestli je rozhodujici to co je na kotli nebo na tomto teplomeru. Kotel nyní vytapí čistě jen podlahovku. Diky
@petr13 Ten teploměr nahoře je teplota do PT. Vy máte kombinované topení z radiátory. Kotel proto jede na teplotě, kterou potřebují radiátory. Teplá voda od kotle přichází trubkou vlevo dole přez termoventil. Před čerpadlem se smíchá z vratkou z PT, projde čerpadlem a jde to horní lišty. Toto je vstup do smyček PT. Dolní lišta jsou vratku z PT. Takže teplotu pro radiátory regulujete na kotli. Teplotu do PT regulujete termoventilem, který máte vlevo dole. Všimněte si, že z něj vede kapilára pro teplotní čidlo umístěné v horní liště. Termoventil proto reguluje teplotu horní lišty. Jinak pozor. Tyto teploměry neoplývají přesností. Klidně kecají o 5C.
@obludak@lukoid@zubr487
Děkuji moc, jsem již trochu v obraze. Opravdu jsem si říkala, že voda se míchat nemůže a nevěděla, jak to funguje. Takže v zimě-voda na koupání se ohřívá ve své "matrjošce"v tom šneku díky ohřevu vody, které je kolem v té větší matrjošce z elekrokotle, nebo z výměníku z KK. V létě se netopí, takže se ta voda ohřívá sama díky své patroně. A jak velké množství užitkové vody v tom šneku může být? Abych jen vysvětlila situaci-mladí by rádi jen jednu AN, doteď jsme si mysleli, že bude třeba nějaká nádrž na vodu na topení a pak bojler. Pokud je možnost mít 2v1, rozhodně to uvítají. (jinak to se jedná o topení pro novostavbu syna, my ve srubu fungujeme-KK s výměníkem, podlahové topení+4 radiátory v techn místnostech a v chodbě, v podkroví úplně bez topení-je tam prostup tepla podlahou, na teplou vodu máme klasický bojler z Dražic, nemáme žádnu AN, v záloze je elektrokotel, když bychom nemohli topit-zimní dovolená) Je to takové jednoduché 🙂, ale u nás funkční.
@zubr487 Radiátory nemám, mám jen topný žebřík a ten je nyní vypnutý a ještě dlouho bude, možná tam do budoucna dám jen elektropatronu, takže kotel pojede čistě na podlahovku... A nevíte co bude pro mě úspornější? Jestli nechat kotel např na 45 a regulovat to tím termoventilem a nebo termoventil nechat úplněotevřený a nastavovat teplotu na kotli?
@petr13 Z hlediska úspor byla zásadní chyba dělat dvojokruhový systém. To je klasika. Slušná firma Vám měla vysvětlit, že v případě topení elektrokotlem je napojení žebříku na samostatný okruh kravina, která Vám to docela prodražila. Jen za ten rozdělovač jste si připlatil odhadem 10tKč navíc. Topíte elektřinou, takže z hlediska provozních nákladů je jedno, zda topíte patronou, nebo teplovodně. Podstatně výhodnější je řešení, kdy žebřík necháte jen na elektropatronu. Kotel je pak napojený přímo na jednoduchý rozdělovač bez směšovací sady. Teplotu pro PT si pak regulujete automaticky ekvitermní regulací která je obvykle součástí kotle. Takže tím taky odpovídám na otázku. Momentálně je vhodnější vyřadit termoventil jeho nastavením na maximální teplotu a teplotu pro PT regulujte kotlem. Podívejte se, zda máte u kotle ekviterm. Pak je vhodnější ho nastavit tak aby Vám automaticky korigoval teplotu do PT podle venkovní teploty. Toto ale není nezbytné.
@zubr487 Aha, tak to jsem bohužel nevěděl no :(... nejsem z tohoto oboru....já mám kondezační kotel, konkrétně Thermona Therm 18 KDZ, ten má výkon od 1,8, tepelné ztráty mám spočítané 5 kw (mám rekuperaci). Nicméně nyní ještě nemám zateplený strop ani fasádu a za první týden topení mi to vzalo 115 m3 :(
Ekviterm ještě nemám zapojený, mám jeden prostorový termostat, který spíná kotel. Nicméně mě zarazilo, že na kotli je minimální teplota 30%, není to pro ten ekviterm málo? Díky moc
@morana128 V tom hadu není nic co by stálo za řeč, ohřev je průtokový, maximálně pár litrů. Což je zase dobře z hlediska hygieny.
V létě patrona ohřeje jen horní část AN, v místech kudy prochází had.
@zubr487 Já mám žebřík napojený krátkým okruhem přímo na rozdělovač PT jako samostatnou větev. Sice to nebude topit jako radiátor, ale na sušení ručníků zcela postačující a koupelna samotná ja vytápěna PT.
@obludak Takto to máme taky a hned první zimu jsem okruh i oba žebříky zavřel a topím elektrickou tyčí. Za mě bohužel zbytečná investice, naštěstí nic hrozného.
@petr13 Tak to se omlouvám. Já jsem nějak dospěl k názoru, že tam máte elektrokotel. V tom případě to má jakési opodstatnění, protože topení do žebříku vyjde nepatrně levněji. Až na to, že úspora zřejme nevyrovná vyšší cenu instalace. Přečtěte si manuál. Min jeden radiátor musí být bez termohlavice. Žebřík v koupelně proto není vhodné uzavírat. U tohoto kotle nejde nastavit manuálně teplota menší než 30C. Ekviterm to umí, ale za cenu, že se periodicky vypíná kotel. V každém případě nastavujte na kotli co nejmenší teplotu
@obludak Protože bych si tou tyčí topil / pouštěl příliš horkou vodu do PT.
Teď si teda nejsem jistý, jestli správně odpovídám na dotaz. Pokud to bylo myšleno ve smyslu, proč jsem zavřel okruh a netopím jím do žebříků, tak jednoduše proto, že nám to nestačilo. Žebříky byly sotva vlažné...
@zubr487 Takže do budoucna byste mi doporučil nainstalovat Ekviterm, Termohlavici na podlahovce nechat stále otevřenou a topný žebřík také stále otevřený? S tím tedy, že musím počítat, že ten žebřík asi moc topit nebude když tam půjde pár stupnů, že ? Díky moc
@petr13 Ekviterm nechte nainstalovat rovnou. Loni jsme čidlo neměli a byl to fakt opruz. Původně se zvažovalo i ovládání přes Loxone, ale letos se čidlo nainstalovalo a od té doby pohoda, regulaci jsem zavrhl.
@petr13 To záleží na tom, zda trváte na topení kotlem do žebříku. Pokud ano, bude Vás to nutit topit na vyšší teplotu. Vyšší teplota znamená horší účinnost. Potřebujete, aby se do kotle vracela co nejchladnější voda, jinak se připravujete o výhodu kondenzace. Takže je nutné regulačním ventilem na žebříku omezit průtok tak, aby se zvětšil teplotní spád a tím se snížila teplota vratné vody. Toto nastavení průtoků Vám zřejmě neudělali, takže žebřík funguje jako zkrat. Vyšší teplota z kotle zase znamená, že termoventil PT bude periodicky uzavírat průtok, takže neplníte požadavek na minimální průtok. Měl by tam být bypass a ten u tohoto kotle zřejmě není (není uveden v manuálu).
Osobně kombinaci samostatného okruhu jen pro žebřík a další okruh pro PT nemám rád. Já bych žebřík nechal jen na elektropatroně a kotel napojený na přímo k rozdělovači. Nyní to nemá cenu předělávat. Takže bych radiátor uzavřel a osadil patronou (jak psal někdo přede mnou, aby patrona netopila do PT) . Termoventil PT bych otevřel na maximální teplotu, kterou snese topení (dejme tomu 45C). Alespoň zajistí ochranu PT v případě nějaké poruchy kotle nebo ochana před blbostí uživatele. Teplotu do PT si pak nastavujte manuálně, nebo ekvitermem. Psal jste, že tam máte prostorový termostat, kterým vypínáte kotel. Uvidíte časem. Vzhledem k setrvačnosti podlahy to může působit problémy.
@zubr487 Super díky za vysvětlení. A kdybych tedy nasadil ekviterm a nechal žebřík také napojený, tak by to něčemu vadilo? Myslím tím, kdybych nezvyšoval teplotu kvůli žebříku. Bude pak ten žebřík nějak omezovat chod, nebo se to bude chovat jak další smyčka podlahovky?
@awakened Já tam začnu bydlet až z jara, tak letos to asi ještě zvládnu bez toho. Po topné zkoušce tam pak budu jen temperovat. Nacož si myslím ,že ten prostorový termostat bude lepší než ekvitermní.
@zubr487 Koukal jsem ještě do návodu toho kotle a je tam napsáno že kotel umí nejméně 30 stupnů i při ekvitermní regulaci, akorát pak dochází k vypínání, viz úryvek z návode zde: https://beta.ctrlv.cz/uUSI . Chci se zeptat, toto je normální funkce u Kondenzačních kotlů, nebo je to čistě záležitost Thermony? Nebude to mít vliv na životnost kotle, když se bude pořád vypínat a spínat? Když totiž mám předpokládáné ztráty 5 kw, tak ten kotel si myslím že pojede na minimum většinu času, nebo se mýlím?
Koupil jsem tento kotel právě z toho důvodu, že má minimální výkon již 1,9 kw, jenomže ta minimální teplota 30stupnů mi to asi trochu kazí...
Děkuji za odpověď.
Při takto nízkých teplotách oběhové vody není většina KK schopna předat minimální výkon a tak musí cyklovat. Thermona to má napsané v manuálu, ale dochází k tomu u všech kotlů. Je to jen záležitost minimálního výkonu kotle proti aktuální TZ domu. Některé kotle tento režim nezvládají a dostávají se do splašeného rychlého cyklování. Jenže prakticky vždy je v nastavení možnost zapnout nějaké anticyklační opatření. To pak funguje tak, že kotel dává vyšší výkon. Teplota pomalu narůstá, až překročí požadovanou teplotu +hystereze a pak vypne. Anticyklační omezovač blokuje další zapálení třeba po dobu 20 minut bez ohledu na teplotu oběhové vody. Rychle cyklování samozřejmě vadí, ale cyklování 1 až 2 xhodinu nevadí ani kotli a nemá ani měřitelný vliv na účinnost.
Horší je situace, pokud Vám firma nacpe kotel s minimálním výkon vyšším než TZ domu a navíc ho ani neumí nastavit. Výsledkem je pak např. situace, kdy zapíná s periodou 1 minuta.
.