Chtěla bych se zeptat jaké máte zkušenosti s rekuperací vzduchu? Jakou rekuperační jednotku máte a na kolik Vás rekuperace vzduchu v domě cca vyšla? DÍKY
@jan_bortc
Bohužel ceny jsou pokrivene dotacemi. Před 5 lety, jak se rozjizdeli dotace, tak mi z ThermWet volali, že z marketingoveho rozhodnutí zdražují o 10 tis od nového roku.
Zajímavé je, že některé značky rekuperací, se v zahraničí prodávají o vice jak 1/3 levněji.
Dnes firmy nabízejí hlavně ty hadice malych průměru s velkou tlakovou ztrátou hlavně z důvodu rychlé montáže.
@thomas40 Pokud chceš chladit, potřebuješ izolované přívody chlazeného vzduchu - dost velký náklad a jednotka je také dražší. Výsledek je ale supr. Pokud můžu poradit, vyber aktivní/pasivní a nebudeš mít problémy na jaře a na podzim (u mě i v létě běží většinou pouze pasivní část a potřeboval bych spíše přitopit). Přitápění jede říjen-duben, kdy je občas doplněno klimatizací, pokud spadne teplota pod 5° a nesvítí slunce. Díval jsem se na spotřebu za první rok a je u vzduchotechniky 2400kWh, klimatizace 1400, voda 380, přímotopy 0. Ale to samozřejmě závisí na tepelných ztrátách domu. Nezapomeň připojit WC mísu.
@radim2015 O izolovaných přívodech jsem se nedočetl, nechci klimatizaci, ale jen rekuperaci co fouká chladnější vzduch a tam stačí přívody v mezeře nad sádrokartonem, a ten prostor je již izolovaný. Co jsem se díval, tak chladit umí rekuperace Nilan, Jablotron Futura, něco má i Atrea.
Jakou jednotku používáš ty?
@thomas40 Mám nilan gott. Ještě opravuji překlep ve spotřebě klimatizace - správně má být 1000.
Nerozumím, jak chceš chladit. Rosný bod bývá v létě i přes 20° a tak by ti sádrokartony zvlhly a zplesnivěly. Nilan dává do rozvodů i 5°. Já mám kaučukovou izolaci a nikde nic nekondenzuje (chlapci si s tím opravdu vyhráli).
Pozor na klapací rekuperace - jsem na straně těch, co je velmi kritizují pro míchání odpadního vzduchu s přívodním.
@vlada24 rekuperace s entalpickým výměníkem který pracuje tak, že se klapkami periodicky přepínají směry proudění vzduchu. Třeba to používá rekuperace Futura od Jablotronu.
@radim2015 Díky za upřesnění a tip, takže klasické potrubí není možné použít, rozhoduji se mezi GOTT 2600 a VPL15, nevím zda ten cenový rozdíl stojí za to mít aktivní i pasivní rekuperaci zároveň. Nemáš problém s vlhkostí v domě?
Kdo ti Nilan instaloval, vidím že si také s moravskoslezského kraje?
@thomas40 ja se rozhoduji úplně stejně ale co jsem tak četl tak je lepší gott 2600. Na vpl15 bud se chladi, topí a nebo fouka vzduch z venku. Topeni se neda nijak regulovat. U pasivní jde cast tepla zase, zpět do domu a část ven. U aktivní když topite treba podlahou tak je problém s aktivní rekuperací ze bud topí ona nebo podlaha ale nejede reku. Prostě to kde je větší teplota to pojede. Tak jsem to z různých diskuzi pochopil.
@thomas40 Vlhkost se odvíjí od větrání a v zimě je venku málo vody v m3. V ložnici mám kolem 50% a průměr domu je kolem 40 (svítí na jednotce). Když se dům používá dostanu se na trošku vyšší hodnoty, ale když je přes den prázdný, klesne i pod 40. V létě bývá problém opačný, venku je moc vody a při schlazení se zvyšuje relativní vlhkost. Na to je dobré mít klimatizaci nebo aktivní rekuperaci. U mě to loni ale moc nešlo, protože teplota uvnitř domu byla 21° a potřeboval jsem ji zvednout a tak jelo odvlhčování pouze krátce a vlhkost přesahovala doporučovaných 60%. Teprve na konci srpna jsem se dostal na 23°. Takže problém s vlhkostí mám, ale je v mojí toleranci.
@martin18896 já jsem zvolil gott a podle mě řeší mnoho problémů s VPL15. Za mě jsou to dobře investované peníze. V zimě bych podlahou netopil. pokud to není nutné (já třeba ani podlahovku nemám) a nechal bych co nejvíce topit vzduchotechniku (přece jenom obsahuje tepelné čerpadlo a je příjemné mít přívod teplého vzduchu, i když to v podstatě nejde poznat - většinou mi ukazuje 45-50°).
@radim2015 Ahoj, zajímavé slyšet že problém je spíš vyšší vlhkost než nízká - také mám objednaného GOTTa a zvažoval jsem i dodatečné zvlhčování pokud by to klesalo moc nízko ale teď nevím, možná nebude potřeba dle Tvých slov. Jak řešíš ale opačnou stránku - to odvlhčování - budeme mít vevnitř hodně dřeva totiž takže hodnoty nad 60 radši ne..
@windu zvlhčovač součástí rekuperace mi nebyl doporučen z důvodu tvoření plísní atd. Lepší je si koupit ze dva externí zvlhčovače do místnosti kde se člověk nejvíce pohybuje. V zimě stejně rekuperaci nepouštíte 24hod denně.
@windu u někoho bude v zimě zvlhcovac nutnosti jiný to řeší prirozene. My máme asi 200 květináčů a letos přibudou další. Rekuperace běží 365/24 nikdy ji nevypinam. V lete na odvlhceni pomáhá chlazení, ale zrovna u mě to loni moc nebylo mozne. Jsem dost výjimka.
@martin_s můžeš, prosím, rozvést, teprve se v rekuperacich rozkoukávám. Měli jsme předběžně vybranou aktivní Nilan VPL 15, ale teď to potřebuju nějak dořešit, tak hledám zkušenosti uzivatelů. Nikdo z mých známých rekuperaci nemá, tak ani v RD,který ji používá jsme nebyli. Zóny...máš nějaké klapky a větráš jinou část domu ve dne a jinou v noci, chápu správně?Díky 🙂
@zinzin přečtěte si diskuze na téma aktivních rekuperací. Pokud chcete aktivní, tak spíše vybírejte kombinaci pasivni+aktivní. To je třeba zde zmíněný gott 2600.
@zinzin
Ano, mám 2 servoklapky a oddělený přívod do kuchyně, obýváku, pracovny a druhou větev do zbytku domu. Tzn. mám takovou denní a noční část, která se dá úplně oddělit, případně jen přivřít.
Docílím menší výměny vzduchu při stejné kvalitě, což znamená, že neodvedu tolik vlhkosti. Jako bonus je menší zanesení filtrů a nižší spotřeba elektřiny.
Zkušenosti ještě nemám, protože teď jsem jí postavil a řízení mám vlastní.
Všechny jednotky to neumí, ale některé ano.
Rekuperace by měla jet téměř stále, ale je možné jí občas odstavit, když např. není nikdo doma a vzduch je dobrý (např. dle CO2 čídla) nebo když soused čadí. Z toho případu zase vyplývá, že mám klapku na přívodu, což některé komerční jednotky také umí. Ono totiž, když by RJ neběžela, tak proudí dovnitř studený vzduch, dle tlakových poměrů v domě.
Dobrý den,
nebudu zakládat nové téma, ale vmezeřím se sem.
Tak dlouho čtu o rekuperacích až jsem se v tom trochu zacyklil a potřebuju radu.
Plánujeme stavbu nízkoenergetického domu - bungalov z VP cihel, obytná plocha 109m2 + garáž, TZ do 6kW, vytápění plynovým kotlem a teplovodní podlahovkou, na oknech venkovní žaluzie, v rozpočtu máme i pasivní rekuperaci.
Čtením diskuzí a porovnáváním parametrů (zejména účinnost, hlučnost, těsnost a spotřeba) jsem u pasivek došel ke 3 adeptům – Zehnder ComoAir Q350TR, Paul Novus 300 a Brink Flair 325.
Rotační výměník (Jablotron Futura...) nechci a entalpický výměník taky ne. Pochybuju, že by s malou vlhkostí byl ze začátku v novostavbě problém a vím o diskuzích ohledně škodlivosti vracejícího se kondenzátu. Možná bych ale byl pro možnost ev. dokoupení, když by mi to vadilo a situace se třeba změnila....
Když jsem koukal na ceny mých 3 adeptů, jsem na ceně, za kterou se dá sehnat i aktivní popřípadě kombinace pasivní / aktivní s nějkým příplatkem...přidám tedy do výběru Nilan VPL 15, Nilan Gott 2600, jelikož ale budeme stavět na klíč a firma má jako dodavatele vzduchotechniky firmu Ptáček a Richter Frenzel, tak budu s výběrem určitě omezený a myslím, že zrovna Nilan nedodávají.
Takže k mým dotazům:
1) Která z výše uvedených 5 jednotek vám přijde jako rozumná volba?
2) Vyplatí se investovat do aktivní rekuperace nebo kombinace aktivní / pasivní, když chci jednotkou v podstatě jen větrat, ale nechci mít nějaký větší diskomfort třeba v zimě?
3) Musí mít každá pasivka předehřev, nebo jak se to pak chová v zimě?
4) O kolik jsou cca dražší rozvody aktivní versus pasivní? U Gotta předpokládám stejně jako u aktivky.
5) Zjistil jsem, že by se u naší realizace dala využít dotace B0. Je to tak?
Díky moc za Vaše odpovědi.
@mithrandir86
Ad 2) Ne
Ad 3) cca od -3 st. C by zamrzl vymenik. Ideálně předehřev externí. Alternativou je vytvoření podtlaku nebo nasávání třetí větví např. Z chodby.
Ad 5) Rekuperace nestačí k získání dotace, al3 musíte splnit všechny podmínky včetně výpočtů detailu tepelných vazeb.
@martin_s Díky za odpověď. V současný době zvažuju tak, že než brát dražší pasivku s předehřevem, možná se vyplatí trochu připlatit a vzít levnější aktivku nebo kombinaci. Nejvíc mě asi láká právě ten Gott 2600. Ale zase si říkám, že aktivku v mým případě úplně tak nevyužiju, tak se mi nechce úplně moc přeplácet. Uvidím podle ceny a co na to projektant a firma, se kterou budeme stavět.
C ose týče dotací, když splním teplený parametry, bude blowdoor test a instalovaná rekuperace, tak bych se na b0 150 000,- snad měl dostat.
@kofejn Díky za připomínku. Napsal jsem to blbě, ale nejde to už upravit. Každopádně nechci ani klapací ani rotační výměník.
@mithrandir86 mám podobnou kombinaci jako vy - plynový kotel, pasivní rekuperace a dosahl jsem v pohodě na dotaci b0.
Rekuperační jednotku mám Stiebel eltron LWZ 170 E a zatím bez problému, je to totožná jednotka co Brink Renovent Excellent 300. U mě byla podmínka aby mela rovnotlake větrání a bypass. Což tahle splnila a stála mě cca jen 50 tis.
@petr13 A je ta rekuperace v zimě komfortní? Nebo pciťujete chladnější přiváděný vzduch? Někdo to přirovnává jako by k průvanu, když studený vzduch klesá dolů... Trochu se toho bojím. Zvlášť moje žena je zimomřivá. Ale zase se mi nechce vyhazovat 100k navíc za aktivku nebo kombinaci.
@mithrandir86
Jestli se to pro Vás vyplatí, tak si napište na jednu stranu, co tím získáte a na druhou stranu, kolik to bude stát a můžete porovnat.
Dotací jsem se nějakou dobou zabýval, ale nakonec by se mi investice do dotačních podmínek nevyplatila. Rekuperaci jsem si nakonec udělal sám za cca 40 včetně rozvodů. U mě byl největší problém schodiště do suterénu (dům ve svahu). Jinak je třeba si dát pozor na dveře do např. garáže (ty by měli mít stejné parametry jako vchodové), pak na malá okna (např. WC), vchodové dveře, vzduchotěsnost, aby byly větrány všechny pobytové místnosti.
V Čechách se některé známé rekuperace (např. Brink) prodávají s více jak 100% marží a je tak možné zakoupit jinde v EU za zlomek ceny.
@mithrandir86 chladný vzduch v zimě nepociťuji i když jede na plno. Nicméně mám spíš problém že když mrzne, tak přílis suchý vzduch, takže jendotka jede na minimum, ale myslím že to stačí. Není cítit, že by bylo málo větráno. V ložnici mám ale 2 přívody a v obýváku také. Tím že se větrá na minimum tak problem s nějakým chladným vzduchem nemám vůbec.
@mithrandir86 Mám gott a neměnil bych. U mě ale slouží jako vytápění do +5, a potom spolu s klimou jako jediný zdroj tepla. Teď jsem zvědav na víkend, kdy by mělo být hodně pod -10 jak na tom budu (aktuálně mi klesla průměrná teplota v domě na odtahu na 21,9). Rozvody jsou tak o 50% dražší díky kaučukové izolaci, nebo je potřeba zvolit zateplené flexi potrubí, kde takový rozdíl asi nebude a nebo nepoužívat v létě chlazení, ale to je supr zvláště kvůli snížení vlhkosti. Moje doporučení je přidat na zateplení a oknech/dveřích a zrušit plyn. Ono i tady někdo říkal, že nejlepší energie na topení je taková, kterou nepotřebuji. Dotace B0 potom bude hračka a možná i B1 ?
@petr13 to mohu potvrdit. Nemám předehřev a nepociťuji žádný chladný proud vzduchu, ale je to taky díky tomu, že větrám trvale na minimální výkon a rekuperace se ještě občas vypíná při poklesu vlhkosti. To je taky důvod, proč bych si určitě nevybral jen aktivní rekuperaci. Pokud aktivní, tak jedině v kombinaci a pasivkou, aby šlo bezhlučně větrat minimálním výkonem. Jde ale samozřejmě o to, kde je vyústění přívodního vzduchu. Pokud si ho dáte nad hlavu, tak je to jednak pitomost a zřejmě to bude vadit. Já mám vyústění nad okny nebo v obýváku nad stěnou a i na plný výkon taky necítím průvan chladného vzduchu .