Ahoj, má někdo, prosím vás, někdo spočítáno nebo zjištěno jaká varianta způsobu topení je více ekonomická a vhodná? Pořád uvažuju, co je lepší. Zda topit do podlahy vyšší teplotou např. 32 stupnů s tím, že podlaha se rychleji vyhřeje a pak kotel vypne nebo nastavit nižší teplotu vody (třeba 28 stupňů) a kotel pojede delší dobu nebo pořád. Není to nic životně důležitého, doma teplo, spotřeba ucházející, ale bude to první zima tak se v tom vrtám. Nevím co je je lepší na spotřebu, životnost plynového kotle atd. Díky za případné odpovědi a hezké svátky.
@slabici dela nam to take tak, sepne, vytapi do pozadovane teploty vody a teda pak nevim, zda vypne a nebo bezi cerpadlo, je ted uplne potichu, jak to poznam, na fotce je displej po vytopeni nastavene teploty vody a symbol radiatoru vpravo blika a zatim v mistnosti neni pozadovana teplota
topič: obávám se, že už vám víc neporadím. Ten kotel neznám a podle mě bude problém v seřízení, případně zapojení, nejhorší varianta vadná část, ale to nechci strašit. Myslím, že fakt nejlepší řešení je pozvat si servisáka, ať se na to mrkne a řekne vám, jak se co seřizuje. A budete mít po starostech a ještě se vlastně naučíte kotel ovládat. Může to být opravdu jen nějaká blbost, ale to by vám zde musel poradit někdo, kdo daný kotel má a přesně ví co a jak. Tak držím palce. A neváhejte, mají být mrazy :-)))
Musíte nastavit vyšší topnou teplotu a naopak co nejmenší topný výkon. Pak se podaří celý systém správně seřídit a když budete vypínat při netopení i čerpadlo, zůstanou i ty koupelny teplé.
Běžící čerpadlo během netopení teploty srovnává, tedy koupelny zbytečně ochlazuje. Čerpadlo běžící trvale je největší instalatérský omyl. Přenáší se energie nechtěným směrem a ještě se snižuje životnost.
topič : nevím jestli je to poznámka na mě, ale já netvrdím, že má čerpadlo běžet neustále. Jen říkám, že dokud není dosaženo nastavené teploty v místnosti, tak by to čerpadlo mělo běžet, protože kotel je vlastně v provozu i když zrovna netopí. Nevím jak to vysvětlit, ale nám kotel hřeje až dosáhne danou teplotu vody, ale ta teplota vody je v kotli a ne v podlaze, proto to i když kotel vypne, čerpadlo tu horkou vodu žene do trubek, tím se kotel ochladí a třeba po 3 minutách se znova sepne a začne hřát. Tenhle cyklus se opakuje tak dlouho, až je místnost vytopená a pak kotel vypne úplně vč. čerpadla.
Vy si myslíte, že kotel když vypne, žene dál horkou vodu do trubek. To platí tak 20 vteřin, protože objem topné komory je tak 4 litry a průtok kotlem 10 - 15 litrů/min. Pak už i do té koupelny cpete studenou zpátečku a pracně vyhřátý beton ochlazujete. Proto je dobré zvládnout topení na jeden zátah i za cenu vyšší teploty a nebo ještě lépe nastavit topný výkon a nechat teplotu postupně růst. Pak splníte jakékoliv přání s minimálními náklady. Veškerou teorii i výpočty najdete v mém profilu.
topič . tak já nevím.... všichni tady píšou, že když topíme na 35 stupňů, tak je to moc, a vy my radíte ještě teplotu vody zvýšit. Topný výkon sám nenastavuji, kotel si to dělá sám podle teploty ve vracečce, když je velký rozdíl mezi vracečkou a výstupní vodou, jede na vyšší výkon, jak se rozdíly snižují, jede pak jen na 2 kw, míň už nemůže. A kotel se nám vypínal ať jsem tam nasatvil jakoukoliv teplotu vody. Ano, mohl bych to provést jak někdo píše, snížit teplotu vody, oteřít průtoky naplno a koupelnu dotápět jiným zdrojem, dle mého si moc nepomůžu protože zase pojede podlahovka plus další zdroj, ten výkon tam musím dostat. Vytápěná plocha koupelny je o třetinu menší než celková plocha podlahy a to se musí projevit.
Měřil jsem teplotu podlahy v koupelně, má 28, vzduch 25.A i když mi kotel vypne při 35 a zapíná při 32, tak je to pořád víc než těch 28, takže nic nechladím. Prostě topenáři v koupelně udělali rozestupy mezi smyčkami jako všude, měli je dát hustěji aby ten výkon pokryl ztráty celé podlahy. Bohužel nestalo se.
@orchidejs Máme stejný kotel (9kW varianta). Nevím, podle čeho topení momentálně regulujete. Měli jsme možná podobný problém, vše bylo nastaveno - zimní režim, teplota otopné vody, ale jen svítil/blikal symbol radiátoru vpravo. Potíž byla v tom, že někdo z topenářů zřejmě při montáži z neznámého důvodu zapnul ekvitermní křivku, přičemž nebylo instalováno venkovní čidlo. Jakmile to servisák opravil, hned se rozsvítil symbol čerpadla (trojúhelníček vedle radiátoru) a vše normálně začalo fungovat. Ohřev TUV fungoval i předtím normálně.
@slabici asi je to o tom vyzkoušet co u vás bude fungovat nejlépe. Já s tím také dlouho laboroval, ještě vzhledem k tomu, že máme i radiátory ( ikdyž byli od začátku uvažovány a projektovány na nízkoteplotní systém ) a mě chvilku trvalo než jsem se oprostil od zažitých topných návyků z domu kde jsem 30let topil uhlím. Teď TČ+podlahovka+dva radiátory a dva žebříky v koupelnách.
Přišel jsem na to, že u nás nejlíp funguje a ekonomicky by to také mělo být nejvýhodnější, když mám teplotu topné vody nastavenou na 33°C. Sice trvalo delší dobu než se barák naakumuloval, ale teď se drží teplota v obýváku kde je termostat kolem 22-22.5°C. Nicméně při této teplotě mi ještě příjemně hřejí i ty radiátory. V obýváku jsem nakonec musel ještě snížit průtoky o 0,5l/min aby mi teplota nelezla nahoru a do koupelny jsem to naopak otevřel víc. K čerpadlu co mám u podlahovky jsem dal příložný termostat který dle zvolené teploty vody čerpadlo sepne a když teplota klesne ( když TČ přestane natápět ) čerpadlo opět vypne aby se podlahou neproháněla chladnější voda a jak psal pan Vávra, beton se neochlazoval. Tak to mám ja vyslednované a vyzkoušené, že to funguje u nás nejlépe. Teplotní křivka teploty v obýváku má za 24h jen minimální výkyv
topič: demolitionman - vidím podle grafu, že to máte podobné jako my, teplota vody 30 - 35, teplota v místnostech víceméně stabilní. Jen ta nešťastná koupelna. Termostat v koupelně spíná při 24,5 a vypíná při 25. Což trvá tak 3 hodiny a pak zase 3 hodiny nic. Zkusím příští měsíc snížit vodu a dotápět el. žebříkem, ale sladit 2 druhy topení nebude žádná sranda. Ještě co mi na to řeknou doma :-)
@awakened mame sice variantu 15kw, cidlo jsme take neinstalovali a trojuhelnicek jsem nikdy svitit nevidela, takze chcete rici, ze uz druhym rokem topime bez cerpadla? Muzete mi to prosim vyfotit, klidne do sz, budu moc vdecna, v navodu toho moc neni, servisakovi jsem volala, rekl dat dobeh cerpadla na 10 minut a teplotu vody zvednout na 35. Jen nas kotel mame jen na podlahovku, na vodu mame zvlast bojler
@orchidejs a nebo jsem si symbolu spise nevsimla, porad u toho nestojim, kdyby preci neslo cerpadlo, tak bych nemela teplou podlahu, nerozvadelo by to preci vodu po dome, mame dobeh 10 minut, tak jsem to asi prosvihla a v nastaveni mam ekvitermni krivka -ne
@orchidejs tak cerpadlo funguje a fungovalo, nejak jsem si znaku asi nikdy nevsimla, jen byl nastaven dobeh cerpadla na teplotni misto casovy. Zjisteno, ze u nas asi nejlepe funguje, kdyz je teplota vody 32-33, tak to bylo i minulou zimu, kdyz jsem cetla, ze to vsichni maji na 28, tak jsem to zkusila dat na 30 a proste kotel tu vodu vyhral a vypnul a tak to trvalo i cely den, nez splnil pozadovanou teplotu na termostatu, zvysila jsem a je to vytopeno rychleji, asi do toho uz nebudu stourat
Takže po týdnu tu mám první porovnání spotřeby elektrokotle od vyřazení prostorového termostatu, který vypínal/zapínal kotel dle nastavení teploty v místnosti, proti trvalému běhu elektrokotle s pevně nastavenou výstupní teplotou vody a výkonem:
1-Nyní spotřeba komplet elektriky celého domu vč. topení průměrně 38 - 39 kWh denně. Proti používání termostatu spotřeba stejná ! A to ať je -10 nebo +3.
2-Doma pocitově lepší "klima" stálé teploty. Podlaha stále stejně nahřátá a nejsou cítit teplotní výkyvy, kdy s termostatem bylo znát, že např. celý večer kotel nesepl a podlaha postupně vychladala
3-Naopak je teplota v dmu o cca stupeň vyšší, ale za stejné náklady (spotřebu elektriky)
4-Původně byl kotel s aktivním termostatem nastaven na 29stC + 6kW
5-Nově jsem kotel nastavil trvale na 26stC + 3kW a stáhl okruhy, aby nebylo přetopeno - potom doma teplota cca 21,5stC
6-Teď v pondělí ráno, jsem pro jistotu zvedl výkon kotle z 3kW na 4kW (teplota stejná) když hlásili mrazivý týden - bál jsem se, abych neměl doma zimu :D. V pět odpoledne doma příjemných 22,5stC přes celodenní mráz cca -2stC až -3stC.
7-Po této změně zvednutí výkonu o 1kW, je spotřeba elektriky pořád stejná a doma tepleji než s termostatem i nyní s celodenním mrazem a nočním mrazem kolem -6 až -9 stC
8-Až mrazy přejdou a teploty se vrátí k normálním zimním teplotám (přes den do +5stC a v noci 0stC nebo lehce pod.) tak výkon stáhnu zpět na 3kW a zkusím snížit i teplotu vody z kotle z nyní 26stC na 25stC a uvidím, jak se to bude chovat.
BTW je možné cca vypočítat tepelné ztráty baráku z průměrné denní spotřeby energie vč. známých údajů ploch a tlouštěk zateplení ?
@hamikaw Ano, výsledky jsou poměrně přesné. Jen se musí počítat podle fyzikálních zákonů :-) Například http://petr.homolka1995.sweb.cz/1/spo...
Nebo celý soubor dat http://petr.homolka1995.sweb.cz/1/spo...
Poznají se tak stavební chyby a před stavbou si můžete naopak ověřit splnitelnost vašich požadavků.
Ve vašem případě jde o chybějící čidlo v podlaze pro termostat. Proto má tříhodinové cykly. Pak je opravdu ruční řízení lepší. Nebo zkuste položit termostat na stěnu dolů, kousek nad podlahu.
Mám takový malý dotaz, nebo takovou spíše úvahu :)
Je možné, aby žebřík s tepelnou elektrickou patronou (700W), který je zapojen na okruh podlahovky a je zapojen do zásuvky a tedy hřeje (v mém případě na maximální teplotu), aby teplá voda, která se vrací hodně ohřátá z tohoto žebříku zpět do elektrokotle, aby tím pomáhala elektrokotli ohřívat vodu pro všechny okruhy a tím snížila výkon elektrokotle potřebný k ohřátí vody do podlahovky do celého domu ?
Proč se vlastně ptám... Včera večer jsem zapomněl vypnout žebřík v koupelně ze zásuvky a tedy od večera do dnes rána stále hřál na maximální teplotu a tím šla i takto teplá voda vratkou do rozdělovače podlahovky a do elektrokotle. Každý den ráno zapisuji stav elektroměru, tak mám každý den aktuálně průměrnou spotřebu 36 - 38 kw. Ale po včerejšku, kdy běžel žebřík celou noc na max., tak jsem předpokládal spotřebu za včerejšek tak cca 43 kW a koukám na elektroměr a spotřeba za posledních 24 hod. je "jen" 32KW.. Můj jednoduchý dotaz tedy zní: Může být za nižší spotřebou elektriky paradoxně zapnutý žebřík v koupelně napojený na okruh podlahovky a tedy nižší spotřebu elektrokotle ? Přemýšlím nad tím, a nevím, jestli to není úplná blbost :D.
Možná to je blbý dotaz, ale mně to vrtá hlavou, tak mě prosím nekamenujte, jestli se pletu ..
blbý dotaz to není, tak to prostě funguje, ale pochybuju, že ta úspora je díky tomu žebříku, spíš je to tím, že včera bylo fakt teplo, takže prostě nebylo potřeba tolik topit... kdyby byl žebřík vypnutej, možná by spotřeba byla jen 25 ;-)
No právě jsem i celý den pozoroval kotel a jel stejně, jako den před tím a před tím.... Akorát přes noc , co byl žebřík zapojen jsem nekoukal na kolik kotel jede :D. Ale venku bylo -2stC v noci. Solární zisky vidím významněji až dnes přes den.
@plaintruth No to je možné :). Ale tak velký rozdíl počasí teplot jako bylo předevčírem (spotřeba 38kW) a včera (spotřeba 32kW) si myslím nebyl. To až dnes by mohlo být znát. Tak uvidím přes víkend, jak se do spotřeby projeví tepelné zisky přes den ;)
Ahoj, i já se přidám a snad mi pomůžete :-) mám dům cca 180 m2 obytnou plochu bungalov, tepelné ztráty vypočítané na 7 kW. Postaveno z Heluzu 2v1 44 mm + tepelně izolační omítka. Podlaha 14 cm polystyrén, strop 25 cm vata. Topíme a bydlíme tam první zimu. Máme teplovodní podlahovku a k tomu kotel Protherm 12 kW. Od listopadu kdy jsme začali topit mám spotřebu zhruba 75 kw za den. Minulý měsíc jsem vyřadil termostat a jedu jen na nastavenou teplotu na kotli a spotřeba klesla na nějakých 55 - 60 kW. Pořád to jsou pro mě dost vysoké čísla spotřeby a začínám uvažovat nad TČ, ale říkám si, že to není možné tak vysoká spotřeba. Počítal jsem okolo 40 - 45 kW v topné sezóně. Manželka je zimohřivá tak topíme na 23-24°C. Topenář říkal, že spotřeba klesne příští zimu, ale ne moc rapidně, což mě nepotěšil :-) . Teplotu na kotli na ohřev vody mám nastavenou na 50°C, teplota vody v podlahovce je 26 - 28°C. Máte nějaké rady a tipy jak snížit spotřebu?
@michaelsq dodejte tabulku datum/stav plynoměru a uvidíme. Vypadne z toho výsledek třeba jako https://forum.tzb-info.cz/143451-hyst...
Kde má majitel stavbu v pořádku. Stačí po týdnu, prostě jak Vás napadlo opisovat.
@hamikaw : Také mi nepřijde pravděpodobné, že by to nějak výrazně pomohlo - účinnost el. patrony a kotle bude podobná - takže jestli tam přidám 700W tu nebo tam vyjde skoro nastejno.
@martin_jan_ousek Topit v domě s TZ 7kW je pro člověka s normálním příjmem finanční sebevražda. Je pravda že dům musí vyschnout potom můžou TZ klesnout o několik procent.
Dobrý den,
mám prosbu ohledně topení: máme bungalov, začali jsme druhou zimu. Užitná plocha cca 145 (vč 25m nevytápěné garáže). Topení je podlahovka. Podlaha je lamino/dlažba. Dům cihla 30+14 polystyren. Nemám vůbec zkušenosti a první zimu jsem neřešil (nový barák), ale teď si poslední 3-4 týdny dělám měření a přijde mi obrovská spotřeba. Máme pouze elektrokotel (9kw), žádná rekuperace, žádne TČ. a Průměr je 54kw/den. Topíme na 23 stupnu v dome. Teplotu kotle držím docela vysoko. v rámci měření jsem nechal část doby 32, část 35. Co mě ještě strašně zaráží je rychlost vytápění - příklad. Ráno mám 22.2, zatopmí na hodku a pul, vyskoci to na 22.5. Pak zatopim az v 1hodinu, kdy je teplota v dome 22.5 porad a na pozadovanych 23 se to dostane nekdy kolem 5 odpoledne. je to normalni? Predem dekuju za pomoc.
@qosa ono to tak bude. Ono je totiž nyní docela na poslední roky neobvyklá zima.
Já mám užitnou plochu 133m2, tepelné ztráty spočítané na cca 5 kw a za poslední měsíc mám spotřebu cca 113 m3 plynu, což je cca 1190 kwh. Zatepleno mám 18 cm eps. Mám tedy menší dům, trochu lépe zatepleno. Proto bych řekl, že vaše spotřeba je reálná.