Ahoj, má někdo, prosím vás, někdo spočítáno nebo zjištěno jaká varianta způsobu topení je více ekonomická a vhodná? Pořád uvažuju, co je lepší. Zda topit do podlahy vyšší teplotou např. 32 stupnů s tím, že podlaha se rychleji vyhřeje a pak kotel vypne nebo nastavit nižší teplotu vody (třeba 28 stupňů) a kotel pojede delší dobu nebo pořád. Není to nic životně důležitého, doma teplo, spotřeba ucházející, ale bude to první zima tak se v tom vrtám. Nevím co je je lepší na spotřebu, životnost plynového kotle atd. Díky za případné odpovědi a hezké svátky.
@edison101 Spořílek jsem já (i když při dnešních cenách elektřiny to chápe i manželka 🙂slight_smile:. Dnešní noc bude zatěžkávací. Nechal jsem vodu na 25 stupních a uvidím, kolik při nočních -7st. bude ráno v obýváku. Výhoda té klimatizace je, že je to rychlé teplo - během 20 minut tu místnost docela dobře vytopím, tzn. slouží to dobře, když jdou děti ráno do školy/školky. Potom už může být chladněji nebo se to vyhřeje sluníčkem, příp. vařením.
@mirez
On tu vodu ohřeje úplně stejně a nic se neušetří, pokud budu topit 5h na průtok 2l/min a nebo 2.5h na průtok 4l/min tak je to prostě 1:1 a fyziku jak se říká neo..... Prostě spotřeba bude vždy rovná TZ domu
Akorát v tom prvním případě budu nahřívat déle podlahu, protože bude menší průtok a voda se dřív ochladí a potece studená do kotle úplně
@mirez Snížením průtoku se sníží i množství ohřívané vody a když víc vystydne, sniží se teplotní spád, kterým je namáhaná izolace a samozřejmě že odevdá i méně tepla do prostoru.
@mirez Protherm Ray má ekviterm. Přečtěte si pořádně servisní manuál. Jen musíte dokoupit externí čidlo. Ten ekviterm je ale součástí samotného kotle, vůbec to nesouvisí s typem regulátoru. Tam to nenajdete.
Vliv škrcení okruhů má dvě stránky. Vy se díváte jen na jednu polovinu. Podstatné je, že výkon vyzařovaný podlahou je úměrný rozdílu střední hodnoty teploty oběhové vody proti teplotě v interiéru. Jakmile omezíte průtok, voda se více ochladí a zvýší se rozdíl teploty mezi nátokem a vratnou vodou. To ale znamená, že klesne střední teplota oběhové vody a tím klesne i vyzařovaný výkon a tudíž i výkon, který musí dávat kotel. Výkon, který dodává kotel je úměrný průtoku x teplotní spád. Takže ano, voda se sice více ochladí, ale tím, že klesne průtok se to srobvná. Prostě spotřebu určuje průměrná teplota interiáru a tepelné ztráty domu. Jestli topíte vysokým teplotním spádem a přerušovaně, jako např. cacha nebo topíte trvale vysokým průtokem a s malým teplotním spádem má vliv jen na komfort, ale na celkovou spotřebu to nemá vliv. Záleží hlavně na tom, jak jste postavil dům, neboli jaké máte TZ domu a na jakou interní teplotu topíte. Přitom zvednutím interní teplotu naroste spotřeba zhruba o 7 %.
@radim2015 pokud topíte přerušovaně vyšší teplotou nebo nižší teplotou trvale nemá vliv na ztráty podlahou. Rozhoduje celkové provedení domu a rozdíl střední hodnoty teploty oběhové vody proti teplotě pod domem. Zásadní je hlavně provedení. Takový extrém, jak je vše špatně je zde @vladimir_sacha. Blbá izolace pod podlahou a nezateplené základy brutálně zvyšují ztráty do podlahy. Přerušované topení vysokou teplotou nemá nic společného s komfortem a navíc díky velkým dilatacím likviduje dlažbu. Proto má většinu dlažby poškozanou. Sice tam má AN, ale projektoval a zapojoval to imbecil, takže je nepoužitelná.
Ahoj, vypinate PT s TČ, když jedete na 14 dní na dovolenou? Zapnul bych ho 3dny před návratem. Nebo snižujete jen výkon, aby se dům trochu temperoval? Diky